Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سینما ایران در مجموع ۲۵ بار در شاخه بهترین فیلم خارجی (بهترین فیلم بین المللی) جوایز اسکار حضور داشته که تا کنون دو جایزه آن متعلق به فیلم «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی بوده است. همچنین در این میان، یک نامزدی برای فیلم «بچه‌های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین بار در سال ۱۳۵۶ وزارت فرهنگ و هنر، فیلم «دایره مینا» ساخته داریوش مهرجویی را به اسکار معرفی کرد و سپس فیلم باد صبا از آلبر لاموریس در سال ۱۳۵۷ به عنوان نماینده ایران راهی اسکار شد.

بعد از ۱۷ سال وقفه، در سال ۱۳۷۳ (۱۱۹۴ میلادی) فیلم «درخت زیتون» به کارگردانی زنده یاد عباس کیارستمی نماینده ایران در شصت و هفتمین دوره جوایز اسکار انتخاب شد. «بادکنک سفید» در سال ۱۹۹۵ به آکادمی اسکار معرفی شد و دوباره بعد از وقفه‌ای یکساله در سال ۱۹۹۷ فیلم «گبه» محسن مخملباف به عنوان نماینده ایران در اسکار انتخاب شد.

«بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی در سال ۱۹۹۸ به اسکار خارجی رفت و برای اولین بار توانست به جمع نامزد‌های نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار راه یابد و سال بعد آن نیز «رنگ خدا» دیگر ساخته مجیدی در این رویداد مهم سینمایی حضور یافت.

دیگر آثار راه یافته به اسکار به ترتیب زمانی عبارتند از:

«زمانی برای مستی اسب‌ها» ساخته بهمن قبادی در سال ۲۰۰۰، «باران» مجید مجیدی (۲۰۰۱)، «من ترانه ۱۵ سال دارم» به کارگردانی رسول صدرعاملی (۲۰۰۲)، «نفس عمیق» ساخته پرویز شهبازی (۲۰۰۳)، «لاک پشت‌ها پرواز می‌کنند» از بهمن قبادی (۲۰۰۴)، «خیلی دور خیلی نزدیک» به کارگردانی رضا میرکریمی (۲۰۰۵)، «کافه ترانزیت» از کامبوزیا پرتوی (۲۰۰۶)، «میم مثل مادر» اثر رسول ملاقلی‌پور (۲۰۰۷)، «آواز کنجشگ‌ها» از مجید مجیدی (۲۰۰۸)، «درباره الی» به کارگرانی اصغر فرهادی (۲۰۰۹) و «بدرود بغداد» از مهدی نادری (۲۰۱۰).

اما درسال ۲۰۱۲ که نقطه عطفی برای تاریخ سینمایی ایران محسوب می‌شود؛ اصغر فرهادی توانست با فیلم «جدایی نادر از سیمین» برای اولین بار جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار را به افتخارات هنری ایران اضافه کند.

در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب فیلم‌های «گذشته» اصغر فرهادی، «امروز» رضا میرکریمی و «محمد رسول‌الله» مجیدی به اسکار فرستاده شدند و در سال ۲۰۱۶ اصغر فرهادی با فیلم «فروشنده» برای دومین‌بار اسکار خارجی را برای سینمای ایران به ارمغان آورد.

سال ۲۰۱۸ در نوزدهمین دوره جوایز سینمایی اسکار، فیلم «نفس» از نرگس آبیار نماینده سینمای ایران بود و سال ۲۰۱۹ فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار حاضر شد.

یک مستند هم برای اولین بار در سال گذشته با نام «در جستجوی فریده» ساخته مشترک آزاده موسوی و کوروش عطایی به عنوان نماینده ایران به رقابت اسکار فرستاده شد.

امسال نیز قهرمان، فیلمی از از اصغر فرهادی که پیش‌تر نظر منتقدان را در جشنواره‌ها جلب کرده بود و گفته می‌شود شانس بالایی هم برای انتخاب بهترین فیلم دارد، به عنوان نماینده سینمای ایران راهی اسکار شده است.

انتهای پیام/ 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سینمای ایران سینمای جهان جایزه اسکار عنوان نماینده نماینده ایران سینمای ایران اصغر فرهادی بهترین فیلم مجید مجیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۵۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از اسباب بازی‌های ایرانی در بازار‌های روسیه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، تولیدکنندگان ایرانی حاضر در نمایشگاه کالای کودک روسیه با اشاره به استقبال خوب شرکت‌ها و بازدیدکنندگان نمایشگاه از اسباب بازی‌های ایرانی بر وجود زمینه‌ها و ظرفیت‌های مناسب برای حضور جدی ایران در بازار اسباب بازی روسیه در صورت پیگیری مذاکرات و ارتباطات برقرار شده طی نمایشگاه تاکید کردند.

 نمایشگاه اسباب بازی روسیه در دوره اخیر میزبان ۳۵ واحد صنایع خلاق ایرانی حوزه اسباب بازی، آموزش و تعلیم و تربیت بود که در قالب کنسرسیوم اسباب بازی، غرفه های ایران را در این نمایشگاه تشکیل می‌دادند.

علی قاسمی، مدیرعامل یک شرکت پرورش ذهن در خصوص تجربه حضور در این نمایشگاه گفت: با تنوعی بیش از ۳۰۰ محصول از حیوانات سخت و نرم، هند پاپت، تخم دایناسور و مزرعه در نمایشگاه اخیر مسکو شرکت کردیم.

در این رویداد بستری فراهم شد تا تولیدکنندگان این صنعت تعامل مستقیمی با مخاطبان خود داشته باشند و خوشبختانه محصولات با توجه به لحاظ کیفیت، ظرافت و رنگ آمیزی خاص مورد توجه بازدیدکنندگان در نمایشگاه قرار گرفتند.

حضور در این نمایشگاه نقاط قوت فراوانی از جمله تبادل اطلاعات و تجربیات بین شرکت‌های تولیدی از کشور‌های مختلف، آشنایی با فرهنگ و سلایق بازار هدف ، عمدتا کودکان و نوجوانان شده است. 

حضور در این رویداد زمینه ساز طراحی و تولید محصولات جدید و متنوع‌تر در این شرکت بوده و در این زمینه به زودی محصولات جدیدی از جمله عروسک نوزاد، اسکوتر و لگو مگنت را راهی بازار می‌کنیم و امیدواریم تولیدات با کیفیت و متنوع ایرانی بتواند به تمام کشور‌ها ارسال و عرضه شوند و موجبات رشد فرهنگی و اقتصادی کشور شوند.

به گفته احسان منشی، مدیر عامل یک شرکت صنعتی نیز از دیگر شرکت کنندگان این رویداد که ۳۵ تولید کننده ایرانی فعال درحوزه بازی‌های رومیزی، حرکتی، فکری و آموزشی و ... در این نمایشگاه حضور داشتند و این شرکت با برند نوباوه همراه با محصولات جنبشی حرکتی خود از قبیل موتور تعادلی، اسکوتر و گلف و ... از غرفه داران بخش نمایشگاه ایران بود.

وی با بیان اینکه تعاملات خوبی بین روسیه و ایران در حوزه اسباب بازی مشاهده می‌شد تصریح کرد: نمایشگاه با استقبال فراوانی از طرف فروشندگان، پخش کنندگان و حتی مصرف کنندگان روسی مواجه شد.

بیشتر علاقه مندی روس‌ها به سمت بازی‌های رومیزی و اسباب بازی‌های سایز کوچک بود. در بازار روسیه مشابه برخی از محصولات ایرانی با قیمت‌هایی بالا که بعضا تولید چین و روسیه بود مشاهده می‌شد.

با توجه به رابطه خوب بین دو کشور روسیه و چین، محصولات چینی در بازار اسباب بازی روسیه جایگاه ویژه‌ای داشته و می‌توان امیدوار بود با ارائه قیمت‌های رقابتی با کالا‌های چینی بتوانیم بازارخوبی از اسباب بازی‌های ایرانی در بازار روسیه ایجاد کنیم.

منشی تصریح کرد: با توجه به اینکه بعد از نمایشگاه پیگیری‌های مستمر منجر به دریافت نتیجه می‌شود، امیدواریم که این پیگیری‌ها شرایط همکاری خوبی را بین ایران و روسیه رقم زند.

دیگر خبرها

  • (عکس) حضور اصغر فرهادی در کتابفروشی مجتبی جباری
  • این پهپاد ایرانی متخصص جنگ روانی است؟
  • حازم؛ این پهپاد ایرانی متخصص جنگ روانی است
  • آشنایی با تاریخچه کاشی و سرامیک در ایران و جهان
  • راهیابی آثار ۵ سینماگر ایرانی به جشنواره هات داکس
  • استقبال از اسباب بازی‌های ایرانی در بازار‌های روسیه
  • دانش آموزان خراسان شمالی، نماینده جمهوری اسلامی ایران
  • رقابت دانش آموزان ۱۳ کشور در آرکاداغ: دانش آموزان خراسان شمالی، نماینده جمهوری اسلامی ایران
  • دستیار مجیدی، استراماچونی و منصوریان میهمان تمرین امروز استقلال
  • روز‌های سخت بازیکن مورعلاقه فرهاد مجیدی