Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@14:33:19 GMT

ریسک‌های فروش نفت به چین، هند و روسیه

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۶۲۱۸

ریسک‌های فروش نفت به چین، هند و روسیه

از زمان قرار گرفتن ایران تحت فشارهای تحریمی و اقتصادی، مسئولان کشور راهکارهای متعددی را برای برون‌رفت از این بحران بررسی کرده و فروش نفت به کشورهای نزدیک ازلحاظ سیاسی را در اولویت قرار داده‌اند. اما مطالعات محققان اقتصادی نشان می‌دهد این راهکار نیز بدون تمهیدات لازم می‌تواند بسیار زیان‌بار باشد.

به گزارش ایسنا، اقتصاد کشورها، معمولاً از دو کانال اصلی با هم مرتبط هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کانال اول، جریان ورود و خروج کالا و کانال دوم، جریان ورود و خروج سرمایه است. یکی از مهم‌ترین کالاهایی که اقتصاد کشورهای جهان را به هم گره زده، نفت است. نوسانات قیمت نفت، اقتصاد کشورهای صادرکننده و واردکننده این کالا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ایران، درآمد حاصل از صدور نفت خام، بخش قابل توجهی از بودجه عمومی دولت را تشکیل می‌دهد و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر دیگر فعالیت‌های اقتصادی تأثیر چشمگیری می‌گذارد.

علاوه بر تأثیراتی که نوسانات درآمدهای نفتی در گذشته بر اقتصاد کشور گذاشته، اقتصاد ایران از دهه 1390 با چالشی بی‌سابقه روبرو شده، که قرار گرفتن در وضعیت دشوار تحریم‌های اقتصادی بوده، و با روی کار آمدن دولت ترامپ و خروج آمریکا از برجام، به‌تدریج، سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی به اجرا گذاشته شده و در حال حاضر نیز فروش نفت به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. اما وضعیت نامطلوب شرایط اقتصاد کشور برای عمده‌ترین مشتریان نفت ایران نظیر چین، هند و اتحادیه اروپا، موقعیت ممتازی نظیر تخفیف‌های قیمتی فروش نفت و بازپرداخت غیرنقدی هزینه آن‌ها را فراهم کرده، و بنابراین تحریم‌ها، فرصت‌های مناسبی را برای شرکای ایرانی ازجمله شرکای شرقی ایران پدید آورده است که صدالبته زیان‌هایی را نیز برای اقتصاد مملکت به دنبال خواهد داشت.

در رابطه با این موضوع، محققان دانشگاه یزد یک مطالعه پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن ریسک‌های فروش نفت به روپیه، یوان و یورو مورد ارزیابی علمی واقع شده است.

در این پژوهش، محققان به ارزیابی ریسک جایگزین کردن پول ملی دریافت‌کنندگان نفت ایران یعنی یوان، روپیه و یورو به‌جای دلار پرداخته و سود و زیان این راهکار را بررسی کرده‌اند.

نتایج پیش‌بینی‌های انجام‌شده در این تحقیق، حاکی از آن هستند که به دلیل تقویت ارزش دلار، در صورت عدم پوشش ریسک، راهکار فروش نفت به چین و هند و دریافت پول ملی آن‌ها موجب زیانی به اندازه 5 تا 23 درصد ارزش صادراتی نفت ایران به این دو کشور خواهد شد که قابل توجه است.

در این خصوص، کاظم یاوری، استاد اقتصاد دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد و دو همکار دیگرش می‌گویند: «فروش نفت برحسب روپیه و یوان، ریسک بالایی داشته و زیان قابل توجهی به درآمدهای نفتی کشور وارد می‌کند. حتی در مورد فروش نفت به اتحادیه اروپا و دریافت یورو، اگرچه به دلیل تقویت یورو، احتمالاً به نفع درآمدهای نفتی خواهد بود، اما توجه و ارزیابی تغییرات یورو، نشان‌دهنده افزایش نااطمینانی نرخ برابری یورو به دلار در آینده است».

بر این اساس، با فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به چین، هند و اتحادیه اروپا، درآمد نفتی کشور با ریسک و زیان بالایی در آینده مواجه می‌شود.

این محققان می‌افزایند: «با توجه به چنین نتایجی اولاً، می‌باید با دیپلماسی مناسب، امکان این فراهم شود که ریسک کاهش ارزش پول ملی واردکنندگان نفت ایران، در قراردادهای فروش نفت، لحاظ شود. ثانیاً، به‌عنوان نمونه، نشان داده شد که تصمیمات سیاسی، تا چه اندازه می‌تواند آثار اقتصادی به همراه داشته باشد. بنابراین انتظار می‌رود، ملاحظات اقتصادی به‌طور جدی و شفاف در فرایند تصمیم‌گیری سیاسی، مدنظر قرار گیرد».

این یافته‌ها را فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی (رشد و توسعه پایدار) وابسته به پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس منتشر کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فروش نفت تحريم اقتصاد کشور فروش نفت نفت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌ناپذیری در فروش نفت‌خام و تجارت انرژی کشور با اجرای سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی

رشد اقتصادی در کشورها بر اثر احتساب شاخص های مختلف برآورد می شود. صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود اعلام کرد که کشورمان طی سال گذشته میلادی 5.4 درصد رشد داشته است.

به گواهی شواهد، این رشد اقتصادی بیشتر مرهون صنایع نفت و گاز است. به زعم کارشناسان، به کار گرفتن سیاست اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی در این صنایع و به نمایش گذاشتن دیپلماسی فعال در راستای فروش نفت و گاز بسترساز این رشد اقتصادی شد.

کارشناسان اصرار دارند که این رشد اقتصادی را باید از صنایع نفت و گاز به دیگر بخش های اقتصادی و صنعتی کشور سرایت دهیم. در این صورت است که می توانیم شاهد یک رشد یکپارچه اقتصادی در کشور باشیم و از مزیت هایش بهره مند.

به هر حال، بسیاری بر این عقیده اند که به کارگیری سیاست هایی در راستای خنثی سازی تحریم ها و فروش نفت و گاز کشور به میزان تقریبی قبل از تحریم ها یک موفقیت برای وزارت نفت و دولت سیزدهم محسوب می شود.

نظرات عطا بهرامی، کارشناس اقتصادی را در ادامه در خصوص رشد اقتصادی 5.4 درصدی کشورمان که اخیراً صندوق بین  المللی پول آن را اعلام کرد، می خوانید.

بهرامی با اشاره به این موضوع که ما در حال حاضر هر چقدر نفت و گاز تولید می کنیم، به فروش می رسانیم، تصریح کرد: تحریم ها فقط روی کاغذ هستند و واقعی نیستند. به نحوی که الان ما در حال فروش تمامی تولید نفت و گاز کشور هستیم.

وی ادامه داد: وزارت نفت و دولت سیزدهم به شدت در زمینه فروش نفت و گاز موفق عمل کرده اند. به طوری که تحریم ها واقعاً خنثی شده است. سیاست گذاری های صحیح در زمینه فروش نفت در نهایت ما را به اینجا رساند که امروز با وجود تحریم ها، نفت و گاز را به فروش می رسانیم.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی در ازای صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای هدف را مثبت ارزیابی می کنم. این اقدام بسیار درستی است که دولت به اجرا گذاشت و نتایج مثبتی برایمان داشت.

بهرامی گفت: سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی، سیاست بسیار صحیحی است و عملاً ما را تحریم ناپذیر کرده است. فروش نفت به پالایشگاه های کوچک در شرق آسیا نیز ادامه همین سیاست است که برایمان مفید بود.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: تلاش کردیم از هر فرصتی برای فروش نفت خود در شرایط تحریمی استفاده کنیم. فروش نفت به پالایشگاه های کوچک در شرق آسیا نیز در همین راستا قابل تعریف است.

وی ادامه داد: فروش نفت به پالایشگاه ها در کل سیاست مثبتی ارزیابی می شود. چه پالایشگاه های هدف کوچک باشند و چه بزرگ، به تأمین نفت موردنیازشان می پردازیم و نوعی بازارسازی برای فروش نفت کشور داریم. این سیاست قابل دفاع است و ما را تحریم ناپذیر می کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند
  • تحریم‌ناپذیری در فروش نفت‌خام و تجارت انرژی کشور با اجرای سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی
  • مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد
  • شکستن سلطه دلار بر اقتصاد کشور مرحله بعدی بازدارندگی است
  • اقتصاد در دوراهی؛ سناریو‌های آتی بازار‌ها چیست؟
  • دوستداران رانت؛ مخالفان مردمی‌سازی اقتصاد
  • آیا واقعیت‌های اقتصاد با افزایش نرخ ارز همخوانی دارد؟
  • تحلیل یک کارشناس اقتصادی درباره بازار‌های مالی/ ریسک نکنید!
  • رشد اقتصادی حاصل از گسترش تجارت نفتی ایران در شرایط تحریمی
  • تخلیه رشد بهاری بورس