Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-19@10:02:30 GMT

وزیر بهداشت: برای موج ششم کرونا آماده باشیم

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۶۲۶۵

وزیر بهداشت: برای موج ششم کرونا آماده باشیم

«بهرام عین الهی» شنبه شب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما افزود: هم اکنون تعداد هموطنان واکسن زده در کشور به حدود ۸۰ میلیون نفر رسیده است.

وزیر بهداست با بیان اینکه در مرداد ماه سال جاری فقط ۵ میلیون نفر در کشور واکسینه شده بودند، یادآورشد: در مرداد ماه سال جاری تعداد فوتی های روزانه کشور حدود ۷۰۰ نفر بود اما امروز به ۱۲۴ نفر کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عین الهی تاکید کرد:  در مرداد ماه سال جاری بیش از ۷ هزار نفر در روز بستری می شدند اما با افزایش تعداد تزریق واکسن هم اکنون تعداد بستری ها به ۱۴۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت شکننده مقابله با کرونا با وجود تزریق واکسن گفت: هرچند که در شرایط مناسبی این بیماری به کنترل در آمده، اما ما باید برای مقابله با موج ششم این بیماری منحوس آماده باشیم.

وزیر بهداشت گفت: کرونا بیماری بسیار پیچیده‌ای است و به دلیل تغییرات مداوم باید همواره آماده هر شرایطی باشیم و تنها راه تامین ایمنی مردم تزریق واکسن کرونا است و در این راستا فقط واردات واکسن به تنهایی کافی نیست و تزریق واکسن نیز باید بسرعت در کشور اجرا شود.

وی با بیان اینکه نجات حتی یک نفر از کرونا برای ما بسیار مهم و فوت هریک از عزیزان برای ما بسیار دردناک است، تاکید کرد: همه مردم ایران برادر، خواهر، پدر و مادر ما هستند، لذا انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی مهمترین وظیفه ما است تا مردم و هموطنان ما به ایمنی کامل برسند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: با این حال شرایط فعلی کاملاً شکننده است و باید برای ورود موج ششم به کشور آماده باشیم مردم هم باید علاوه بر توجه به مسئله واکسیناسیون همچنان بر رعایت تمام شیوه نامه‌های بهداشتی توجه جدی داشته باشند.

وزیر بهداشت از همه افرادی که واکسن تزریق کرده اند تشکر کرد و گفت: تاکنون ۷۶ درصد مردم یک دوز و ۴۰ درصد مردم دوز کامل واکسن را تزریق کرده اند و از سایر هموطنانی که تاکنون واکسن را دریافت نکرده‌اند تقاضا داریم که حتماً برای انجام واکسن اقدام کنند، زیرا سلامتی آن‌ها برای ما بسیار ارزشمند است.

عین‌اللهی بیان کرد: پاندمی کرونا به معنی حضور مداوم ویروس با تغییرات ژنتیکی متفاوت در محیط است و به دلیل حجم وسیع ویروسی که در سطح جامعه وجود دارد، باید بر ایمنی بدن اقدام شود زیرا که این ویروس تنها از راه تنفسی وارد بدن می‌شود و حتماً باید با استفاده از ماسک مانع ورود این ویروس به بدن شویم.

وزیربهداشت اظهارداشت: طبق بررسی‌های انجام شده اکثر افرادی که تاکنون بر اثر کرونا فوت کردند از بین افرادی هستند که واکسن را دریافت نکرده اند، خوشبختانه سال گذشته کادر درمان واکسینه شدند که تا قبل از واکسیناسیون ۲۰۴ نفر از کادر درمان به شهادت رسیدند در حالی که امسال به تعداد انگشتان دست هم شهید سلامت نداشتیم و تصمیم داریم بریا ارتقا ایمنی کادر درمان کشور دوز سوم را تزریق کنیم و ممکن است سالمندانی که مدت زمان زیادی از دریافت واکسن آنها گذشته به این گروه سنی نیز تزریق شود.

عین الهی افزود: باید توجه داشت ایمنی ناشی از واکسیناسیون پس از گذشته دو ماه در بدن افراد به وجود می‌آید و بلافاصله پس از دریافت یک دوز واکسن نمی‌توانیم ادعا کنیم که فردی ایمنی کامل را به دست آورده است، پس فوت‌هایی که پس از تزریق واکسن کرونا رخ می‌دهد ارتباطی با دریافت واکسن ندارد.

وی بیان کرد: برای تایید یک واکسن سه مرحله باید طی شود و چیزی که سلامت واکسن را تایید می‌کند مرحله دوم است مرحله سوم کارآزمایی نیز اثرگذاری واکسن را بررسی می‌کند و تمام واکسن‌های موجود تاکنون مرحله دوم کارآزمایی را سپری کرده اند تا مجوز تزریق واکسن صادر ‌شود.

وی با اشاره به تولید واکسن در داخل کشور گفت: تاکنون تولید واکسن داخلی به ۱۴ میلیون دوز رسیده است و چون فرصت تامین شدن ۱۶۰ میلیون دوز واکسن را در داخل ایران نداریم لذا باید به واردات واکسن ادامه دهیم زیرا که  تمرکز اصلی ما نجات تک تک هموطنان از مرگ آنها بر اثر کرونا است.

عین‌اللهی افزود: از ابتدای شروع کرونا ما به صورت مداوم با محدودیت‌ها مواجه شدیم و قصد داریم با انجام واکسیناسیون محدودیت‌ها را حذف کنیم. خروج و ورود به کشور باید حتماً با واکسیناسیون کنترل و بررسی شود و امروز تاکید ما بر داشتن کارت واکسیناسیون است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: عادی انگاری در شرایط فعلی بسیار خطرناک است، زیرا هنوز به هدف نهایی مواجهه با کرونا نرسیده‌ایم و تنها ۴۰ درصد افراد دوز کامل واکسن را دریافت کرده‌اند، بنابراین باید تا رسیدن به هدف اصلی صبوری و مداومت بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ادامه دهیم.

عین الهی گفت: نظر ما در مورد بازگشایی مدارس این است که آموزش و پرورش تنها در صورت تزریق بالای ۷۰ درصد دوز کامل واکسن به دانش آموزان می‌تواند تصمیمی برای بازگشایی مدارس داشته باشد که این هدف تا اواخر آبان عملی خواهد شد همچنین باید توجه داشت که میزان مرگ و میر در کودکان بسیار کم است، اما خطر ناقل بودن کودکان و در نتیجه مبتلا کردن خانواده هایشان را نیز باید مد نظر داشت.

وزیر بهداشت در مورد واکسن برکت نیز گفت: این واکسن یکی از موفق‌ترین واکسن‌های دنیا با کمترین عوارض ممکن است، اما متاسفانه به دلیل راه اندازی تنها یک خط تولید، میزان کافی از این واکسن در دسترس ما نیست؛ بسیاری از مطالعات انجام شده حاکی از ایمنی بسیار بالای واکسن برکت است و امیدواریم فارغ از مسائل سیاسی واکسن برکت به یک واکسن بین‌المللی تبدیل شود.

وزیر بهداشت در ادامه این برنامه اظهارداشت: هفته پیش حدود ۴۰ هزار مجوز برای جذب کادر درمان صادر شد، اما همچنان با مسائلی مثل کمبود بودجه مواجه هستیم، در وضعیت کنونی هم در شرایطی به سر می‌بریم که به دلیل بهبود شرایط کشور کادر درمان امکان استراحت بیشتری دارند، اما منکر کمبود نیروی کادر درمانی نیستیم.

عین‌اللهی در مورد کمبود نیروی کادر درمان در برخی از مناطق کشور از جمله مناطق محروم بیان کرد:  با تشکیل وزارت بهداشت با افزایش نیروهای پزشکی مواجه شدیم و به دلیل تمرکز و کیفیت آموزش از سال ۱۳۶۴ به بعد کلاس‌های درس از ۵۰۰ نفر به ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرد و تمرکز بر کیفیت تدریس مورد توجه قرار گرفت؛  اکنون با  رشدی منطقی در تربیت نیروی پزشکی مواجه هستیم. تعداد زیادی نیروی پرستار وجود دارد که به دلیل مسائل مالی امکان استخدام آن‌ها وجود ندارد. بیکاری در تمام رشته‌ها یکی از مشکلات رایج کشور ما بوده  و یکی از اصلی‌ترین دلایل آن مسائل مالی و کمبود بودجه است.

وزیر بهداشت اظهارداشت: در حال حاضر ۲۲۰ بیمارستان در حال تکمیل داریم و وقتی این‌ها تکمیل بشوند نیروی انسانی نیز برای آن‌ها تامین خواهند شد، در شرایط کنونی هم نیروهای انسانی ما به اندازه زیرساخت‌ها است و به مردم قول می دهیم که با توجه به کمبود پزشک در مناطق محروم جذب پزشک بومی در دستور کار ما قرار دارد، زیرا کلید حل مشکل پزشک در مناطق محروم کشور بومی گزینی است.

عین الهی در پایان یادآورشد: خوشبختانه دولت با انجام سفرهای استانی به دنبال بررسی مشکلات در محل است تا با تخصیص منابع و با اولویت قرار دادن مناطق محروم به دنبال ارتقا وضعیت بهداشتی در این مناطق است.

۴۷۲۳۱

کد خبر 1566508

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: واکسن واکسیناسیون ویروس کرونا وزارت بهداشت مناطق محروم تزریق واکسن وزیر بهداشت کادر درمان عین الهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار جهانی کرونا؛ فقط ۲ کشور در روز گذشته ابتلای جدید داشتند

بنابر تازه‌ترین به‌روزرسانیِ «ورلداُمتر»، روز گذشته در مجموع بیش از ۱۲۴۱ مورد جدید ابتلا به کروناویروس در جدولِ «آمار جهانی کرونا» (کووید ۱۹)، ثبت و ۳ فوتی گزارش شده است.

به گزارش ایسنا، همچنین آمریکا و استرالیا به ترتیب با ثبت بیش از ۷۰۰ و ۴۰۰ بیمار جدید تنها کشورهایی بودند که در روز گذشته موارد ابتلای روزانه داشته‌اند و آمریکا نیز تنها کشوری بوده که هر سه مورد فوتی شبانه‌روز گذشته را گزارش کرده است.

طبق آمار جهانی در مجموع موارد ابتلا در کشورهای مختلف تاکنون به ۷۰۴ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۴۱۵ نفر رسیده و مرگ بیش از ۷ میلیون بیمار نیز تأیید شده است.

داده‌های ورلداُمتر همچنین حاکی از آن است که بیش از ۶۷۵ میلیون و ۱۱۳ هزار پرونده پزشکی (۹۹ درصد) از کل ابتلاهایی که نتایج آن مشخص شده، به بهبود مبتلایان (شامل بیماران تحت درمان در منزل یا بیمارستان) منتهی شده است.

پایگاه داده‌های جهانی ورلداُمتر از تاریخ ۲۹ ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی، ثبت آمار رسمی مرتبط با کرونا را آغاز کرده است.

در میان ۱۰ کشوری که به عنوان مناطقی با بالاترین آمار ابتلا در بالای جدول ورلداُمتر جای گرفته‌اند، آمریکا همچنان با ثبت بیش از ۱۱۱ میلیون ابتلا و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار فوتی به ترتیب رکورد ابتلا و مرگ‌های کرونایی را در کل دنیا دارد.

پس از آمریکا، دو کشور هند و فرانسه با عبور از ۴۰ میلیون ابتلا به ترتیب جایگاه دوم و سوم را به لحاظ آمار کل مبتلایان اشغال کرده‌اند.

همچنین در فهرست آمار فوتی‌های این بیماری در حال حاضر بعد از آمریکا، برزیل با بیش از ۷۰۰ هزار فوتی و هند با بیش از ۵۰۰ هزار فوتی، بیشترین مرگ‌ و میر کرونایی را به ثبت رسانده‌اند.

بر همین اساس، فرانسه در حال حاضر رکورددار ابتلا در قاره سبز (اروپا) است و روسیه نیز با ثبت بیش از ۴۰۲ هزار فوتی، بالاترین آمار مرگ‌های کرونایی را تاکنون در این قاره گزارش کرده است.

تازه‌ترین آمار کرونا در نقاط مختلف دنیا به تفکیک کشورها و با تقسیم‌بندی‌های قاره‌ای، زمانی و موضوعی در جدول جهانی ورلداُمتر به‌روزرسانی می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به‌ طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آماده باش مراکز اورژانس سراسر کشور به دستور وزیر بهداشت
  • آخرین آمار جهانی کرونا؛ فقط ۲ کشور در روز گذشته ابتلای جدید داشتند
  • آمار جهانی کرونا؛ فقط ۲ کشور در روز گذشته ابتلای جدید داشتند
  • ۵ نکته که باید درباره ذات‌الریه بدانیم
  • نیروی انتظامی در آماده‌باش صددرصد برای نوروز است
  • ۵۶۱۱۷ ماموریت وزارت بهداشتی‌ها از ابتدای طرح سلامت نوروزی تاکنون
  • بازدید وزیر بهداشت از واحدهای ارتباطات مردمی مرکز اورژانس تهران
  • وزیر بهداشت از واحد‌های ارتباطات مردمی مرکز اورژانس تهران بازدید کرد
  • آلمان دانش آموزان را برای جنگ آماده می‌کند
  • ‌آماده باش وزارت بهداشت برای تعطیلات نوروزی