Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، عباس شیردل رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه فعالان حوزه صنایع دستی در کشور و به ویژه در استان اصفهان همچنان با مشکلات زیادی که ناشی از شیوع پاندمی کرونا برای آنها ایجاد شده است، گرفتار هستند، گفت: باید توجه داشت که روز به روز قیمت مواد اولیه برای تولید صنایع دستی افزایش می‌یابد و این در حالی است که بازار فروش این محصولات راکد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی ساماندهی شود

وی با بیان اینکه علی رغم تغییر وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنان در معاونت صنایع دستی شاهد هیچ گونه تحولی نبوده‌ایم، ابراز داشت: انتظار ما ساماندهی هر چه زودتر این بخش از وزارت خانه است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه معاونت صنایع دستی در دوره گذشته و فعلی ضعف‌های زیادی را داشته است، ادامه داد: در استان اصفهان بعد از فوت مرحوم فریدون اللهیاری، مدیرکل سابق میراث فرهنگی اصفهان هنوز برای ساماندهی شرایط فعلی در اصفهان برنامه جدی اعلام نشده است.

وی تصریح کرد: مطالبات فعالان صنایع دستی در اصفهان به دلیل نبود مدیر به تهران ارجاع داده می‌شود که از تهران نیز پاسخی دریافت نشده است.

اجلاس بین‌المللی صنایع دستی اصفهان پایه علمی نداشت

شیردل همچنین در خصوص برگزاری اجلاس بین المللی صنایع دستی که در اصفهان برگزار شد، اضافه کرد: این اجلاس پایه علمی نداشت و بسیاری از فعالان صنایع دستی و شرکت کنندگان در این اجلاس نسبت به روند داوری‌ها اعتراض داشتند.

وی ادامه داد: داوری‌های این اجلاس هیچ آئین نامه ای نداشت و اعتراضات زیادی را به همراه داشت چرا که اگر قرار است جشنواره این چنینی برگزار شود با توجه به گستردگی و تخصص در بخش‌های مختلف باید در هر دوره یک رشته خاص مورد توجه قرار گیرد و داوری ها در همان رشته انجام شود تا عدالت نیز رعایت شود.

نامگذاری هنرهای صنایع دستی در اصفهان بر روی خیابان های جدید باشد

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان همچنین به نامگذاری برخی از خیابان‌ها و چهار راه های شهر اصفهان به نام صنایع دستی اصفهان گفت: شاهد واکنش‌های زیادی در این زمینه بودیم و پیشنهاد ما این است که نامگذاری هنر صنایع دستی اصفهان بر خیابان های جدید باشد ضمن اینکه از اسامی‌ای که برای عموم مردم گنگ است استفاده نشود.

هنرمندان صنایع دستی در بحران کرونا حمایت نشدند

وی در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل ضعف مدیریت معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی طی ۶ سال گذشته هیچ اقدامی برای بیمه هنرمندان صنایع دستی انجام نشده است، اضافه کرد: در این بازه زمانی بیمه جدیدی ثبت نشده است و هیچ گونه حمایتی نیز از هنرمندان در بحران شیوع کرونا صورت نگرفته است.

شیردل افزود: باید توجه داشت که هنرمندان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صندوق حمایت از هنرمندان و صندوق پیشکسوتان دارند که در میراث فرهنگی چنین ساختاری وجود ندارد.

کارگاه‌ های تولید صنایع دستی اصفهان در آستانه تعطیلی است

وی با بیان اینکه بسیاری از واحدهای تولید صنایع دستی اصفهان به دلیل نبود بازار فروش و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه در آستانه تعطیل شدن هستند، ابراز داشت: هنوز گردشگری برای اصفهان در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی نشده است و نمایشگاهی برای حمایت از فعالان این بخش برپا نشده است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه تولید سفارشی صنایع دستی برای ادارات و ارگان‌های مختلف نیز در اصفهان کاهش یافته است، اضافه کرد: علت این امر نیز کمبود بودجه در ادارات اعلام شده است که امیدواریم برطرف شود.

 

انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیمه هنرمندان صنایع دستی اصفهان اتحادیه صنایع دستی رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان صنایع دستی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت اقامتگاه‌های استان اصفهان در ایام نوروز ۲۸۰ هزار نفر است

ایسنا/اصفهان مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه در ۱۰ نقطۀ تلاقی استان اصفهان با استان‌های هم‌جوار، مسافران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارِ مسافریار، خدمات لازم را دریافت کنند، گفت: مجموع ظرفیت اقامتگاه‌های استان اصفهان در ایام نوروز ۲۸۰ هزار نفر است.

حمیدرضا محققیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در نوروزِ امسال نزدیک به ۸۰۰ مرکز گردشگری شامل هتل‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، بوم گردی‌ها و مهمان‌پذیرها با ظرفیت بیش از ۴۰ هزار نفر آمادۀ خدمات‌رسانی به مهمانان هستند. همچنین به علت اینکه در ایام نوروز و به‌خصوص در هفته اول با ازدحام مسافر در استان اصفهان مواجه خواهیم شد، ازاین‌رو مجموعه‌های خانه‌های استیجاری، مدارس آموزش و پرورش، پانسیون‌ها و کمپ‌هایی مانند کمپ باغ فدک نیز به این ظرفیت اضافه می‌شوند که آن‌ها هم از ظرفیت پذیرشِ نزدیک به ۱۸۰ هزار نفر برخوردار هستند.

او ادامه داد: چنانچه شرایط آب و هوایی برای اسکان مسافران مساعد نباشد اقامتگاه‌های اضطراری مانند سالن‌های ورزشی و حسینیه‌ها نیز به مراکز اقامتی استان در ایام نوروز افزوده خواهند شد، که این مراکز نیز ظرفیتی نزدیک به ۵۷ هزار نفر دارند. به‌این‌ترتیب، مجموع ظرفیت اقامتگاه‌های استان اصفهان در ایام نوروز ۲۸۰ هزار نفر است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: امسال نزدیک به ۳۰۰ نفر ناظر در سطح استان و در مباحث تأسیسات گردشگری و صنوف مختلف حضور دارند که ۴۰ نفر از آن‌ها ناظران تأسیسات گردشگری‌اند.

محققیان با اشاره به برگزاری رویدادهای نوروزی و مرتبط با ماه رمضان، بیان کرد: امسال و در ایام نوروز، برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و آئینی توسط ۱۱۴ شهرداریِ استان انجام می‌شود، نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات در شهرستان‌ها تدارک دیده‌شده و ۱۴ کمیته در ۹۱۱ روستا به خدمات‌رسانی می‌پردازند. ضمن اینکه به دلیل این تقارن، از موضوعات مذهبی و آئینی در بیلبوردها و المان‌های تبلیغاتی نیز استفاده‌شده و رویدادهای فرهنگیِ در استان ما و در واقع، برنامه‌ها و رویدادهای همه شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی بخش فرهنگ مانند اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری استان و سازمان تبلیغات اسلامی نیز کاملاً رنگ و بوی مذهبی و آئینی به خود گرفته است.

او با بیان اینکه تعداد ۲۰۰ دستگاه امنیت سلامت در محورهای مواصلاتی مستقرشده‌اند، افزود: این ایستگاه‌ها با محوریت فرمانداری‌ها و حضور همه دستگاه‌ها در ۳۰ کیلومتری شهرها حضور دارند که این موضوع با توجه به تشکیل کمپین ۳۰۶۰ و بر اساس برآورد پلیس‌راه صورت گرفت که  اعلام کرده ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق افتاده است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همچنین گفت: از اقدامات خلاقانۀ امسال، استقرار ایستگاه‌های نوروزی در روستاها است که با محوریت دهیاری‌ها و با ارائه صنایع‌دستی و سوغات شکل‌ گرفته‌اند. ضمن اینکه بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و نوروزی نیز در بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری انجام می‌شوند.

محققیان اضافه کرد: اقدام مهم دیگرِ ما در نوروزِ امسال این است که در ۱۰ نقطۀ تلاقی استان اصفهان با استان‌های هم‌جوار، مسافران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارِ مسافریار، خدمات لازم را دریافت کنند. درواقع، این نرم‌افزار روی گوشی همراه مسافران قرار می‌گیرد و حاوی اطلاعات کلیه دستگاه‌های خدمات‌رسان است. وقتی مسافری به حوزه استحفاظی استان اصفهان وارد می‌شود برای دریافت خدمات موردنیازش می‌تواند از این نرم‌افزار استفاده کند.

او با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف در نوروز سال گذشته، موضوع ترافیک بوده است، از پایش تصویریِ ترافیک در نوروز امسال خبر داد و تصریح کرد: به همت پلیس‌راه استان و به‌منظور کنترل ترافیک در محورهای مواصلاتی و ورودی شهرها از پهپاد استفاده خواهد شد تا بتوان به‌صورت تصویری، ترافیک را به‌خصوص در ورودی شهر کاشان و ورودی شهر اصفهان از شمال و جنوب کنترل کرد. همچنین به‌منظور کاهش تصادفات، در نقاط حادثه‌خیز استان، اتوبوس‌هایی به کتابخانه و کنسول‌های بازی برای بچه‌ها و مباحث فرهنگی مجهز شده‌اند تا به هر بهانه‌ای بتوانیم مسافران را در محورهای مواصلاتی نگه‌داریم تا استراحت کوتاهی داشته باشند و سپس مجدداً به مسیر خود برای رسیدن به مقصد ادامه دهند.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان یادآوری کرد: امسال ظرفیت بسیار خوبی به سرویس‌های بهداشتی و پارکینگ استان افزوده‌ شده و نزدیک به ۱۲ هزار خودرو می‌توانند در پارکینگ‌های سطح استان اصفهان پارک کنند.

محققیان توضیح داد: با توجه به اینکه در روز سوم و چهارم نوروز نزدیک به ۱۲۰ هزارنفر به شهر اصفهان وارد می‌شوند، ازاین‌رو شهرهای مُعینی در سطح استان تعیین‌شده که بر این اساس، ورزنه، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، کوهپایه، برخوار و شاهین‌شهر جزو شهرهای مُعین اصفهان هستند و نطنز و آران و بیدگل نیز جزو شهرهای معین شهرستان کاشان خواهند بود.

او همچنین به ساعات بازدید مراکز گردشگری اشاره و بیان کرد: ساعات بازدید مراکز گردشگری که زیرمجموعۀ اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان هستند از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ بعد از ظهر تعیین‌شده و بنای عالی‌قاپو و چهل‌ستون تا ساعت ۲۱ بعدازظهر پذیرای گردشگران خواهند بود؛ ضمن اینکه مجموعه‌های وابسته به شهرداری اصفهان مانند باغ پرندگان و ناژوان تا ساعت ۲۱ بعدازظهر به مهمانان اصفهان خدمات‌رسانی می‌کنند.

محققیان با بیان اینکه در نوروز امسال فعالیت نانوایی‌ها نیز افزایش‌یافته است، اضافه کرد: با توجه به ازدحام مسافران در اصفهان به‌ویژه در روزهای سوم و چهارم نوروز، سال گذشته یکی از نقاط ضعف ما موضوع تأمین آرد و نان بود، به همین دلیل امسال، هم ساعت فعالیت نانوایی‌ها افزایش‌یافته و هم نانوایی‌هایی سیار به این جمع افزوده‌ شده است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همچنین گفت: با توجه به تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان، در محورهای مواصلاتی در ایستگاه‌های امنیت سلامت، مراکز ویژه و سرپوشیده برای صرفِ ناهار مسافران درنظرشده است.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی نوروزی در ابرکوه
  • صنایع دستی و سوغاتی های اصفهان
  • آبراهه‌های ۲۵۰۰ ساله تخت جمشید برای بازدید گردشگران بازگشایی می‌شود
  • ظرفیت اقامتگاه‌های استان اصفهان در ایام نوروز ۲۸۰ هزار نفر است
  • اصفهانِ فرهنگی در سالی که گذشت
  • آبراهه‌های ۲۵۰۰ ساله تخت جمشید باز می‌شود
  • برگزاری بازارچه نقش‌جهان در مسجد قبای اصفهان
  • ۴۸ بازارچه صنایع دستی در خراسان رضوی برپا شد
  • معرفی سوغات، صنایع دستی و غذاهای سنتی اصفهان
  •  ۴۸ بازارچه صنایع دستی در خراسان رضوی برپا شد