Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیران سوئد و پاکستان هشدار دادند، افغانستان به زودی در هرج و مرج سقوط می‌کند، مگر اینکه جامعه بین‌المللی به سرعت وارد عمل شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، افغانستان در ماه اوت که نیروهای طالبان یک دولت تحت حمایت غرب را بیرون رانده و موجب شدند تا میلیاردها دلار کمک به اقتصاد وابسته آن به طور ناگهانی قطع شود، وارد بحران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پر اولسون فرید، وزیر توسعه سوئد به رویترز در دبی گفت: این کشور در آستانه فروپاشی است و این فروپاشی سریعتر از آنچه ما فکر می‌کردیم، در حال نزدیک شدن است.

او گفت که سقوط آزاد اقتصاد افغانستان ممکن است شرایطی را برای رشد گروه‌های تروریستی ایجاد کند، اما سوئد قصد ندارد از طریق طالبان پولی انتقال دهد و به جای آن، مشارکت انسانی خود از طریق گروه‌های جامعه مدنی افغانستان را تقویت می‌کند.

بسیاری از کشورها و نهادهای چندجانبه، ارسال کمک توسعه‌ای را متوقف کرده‌اند اما کمک بشردوستانه را در ماه اوت افزایش دادند و تمایلی برای به رسمیت شناختن حاکمان جدید افغانستان نشان نمی‌دهند.

فواد چودری، وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان هم به رویترز گفت، تعامل مستقیم با طالبان تنها راه پیشگیری از یک فاجعه انسانی است و خواستار آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی‌های مسدود شده افغانستان در خارج شد.

او در دبی گفت: آیا قرار است ما افغانستان را به سمت هرج و مرج سوق دهیم یا اینکه قصد داریم تلاش کرده و این کشور را باثبات کنیم؟ تعامل همچنین موجب حفاظت از حقوق بشر و تشکیل یک دولت فراگیر و قانونی می‌شود.  

همچنین وزیر توسعه سوئد گفت که طالبان تاکنون نتوانسته اثبات کند که سیاست‌های ظالمانه‌ای که در دوره حاکمیت قبلی آنها بین ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در جریان بود، کنار گذاشته است. او همچنین گفت، شرایط برای بازگشایی سفارت‌های کشورهای اروپایی در کابل مهیا نیست. در عوض، فعالیت دیپلماتیک بیشتری در قطر میان غرب و طالبان انجام خواهد شد. پر اولسون فرید به تازگی با مقام‌های قطری در دوحه ملاقات داشت.

اما فواد چودری گفت که زمان آن است که ایالات متحده، چین و دیگر قدرت‌های مهم چارچوبی برای به رسمیت شناختن رسمی حاکمان جدید افغانستان و برای حذف تحریم‌های سازمان ملل علیه اعضای طالبان شامل برخی از اعضای دولت جدید آن بردارند. او با بیان اینکه چنین اقدامی در کنار کمک اقتصادی مستقیم تنها راه جلوگیری از بی‌ثباتی است، افزود: ساعت روی این بمب به کار افتاده است.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگیری مرزی افغانستان و پاکستان

منابع خبری از درگیری نیروهای مرزی طالبان و نظامیان پاکستانی در شهرستان دند پتان ولایت پکتیا خبر می‌دهند.

گفته می‌شود پس از تیراندازی نظامیان پاکستانی به سمت خاک افغانستان نیروهای مرزی طالبان اقدام به واکنش متقابل کرده‌اند.

در پی بمباران اهدافی در ولایت‌های خوست و پکتیکا توسط نیروهای هوایی پاکستان، درگیری مسلحانه میان طالبان و مرزبانان پاکستانی در ولسوالی دند پتان ولایت پکتیا اتفاق افتاده است؛ منابع محلی گفتند این درگیری از ساعت ۷ بامداد آغاز شده است.

رسانه‌های محلی نیز گزارش داده‌اند که باشندگان دندپتان پس از شلیک موشک از سوی پاکستان خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

پیشتر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در خبرنامه‌ای ضمن محکومیت حملات راکتی پاکستان به افغانستان اعلام کرد که در حملات هوایی در خوست و پکتیکا ۶ نفر کشته شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت
  • طالبان به پاکستان حمله کرد
  • لحظه حملات توپخانه‌ای طالبان به پاسگاه‌های مرزی پاکستان + فیلم
  • (ویدیو) خبر کشته شدن فرمانده طالبان پاکستان تکذیب شد
  • تهدید بی‌سابقه پاکستان از سوی طالبان
  • طالبان به پاکستان حمله کرد!
  • طالبان حمله کرد!
  • درگیری مرزی افغانستان و پاکستان
  • توقف فعالیت‌ کمیته سوئد در افغانستان
  • توقف فعالیت‌های «کمیته سوئد برای افغانستان»