Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رشد ۶.۲ درصدی اقتصاد در سه ماهه بهار امسال گفت: اقتصاد ایران به طور قابل توجهی از رکود خارج شده و اکنون در مسیری مستحکم برای بهبود اقتصادی قرار دارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی در جلسه‌ای با حضور مدیرعامل صندوق بین المللی پول، وزرای اقتصاد، روسای کل بانک‌های مرکزی و روسای موسسات مالی منطقه‌ای حوزه «مناپ» (MENAP) که به صورت مجازی برگزار شد، اظهارداشت: ایران نیز همانند بسیاری از کشورها، آسیب سختی از همه گیری ویروس کرونا دیده است، اما اکنون در مسیری مستحکم برای بهبود اقتصادی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آخرین آمارهای منتشره حاکی از رشد 6.2 درصدی تولید ناخالص داخلی ایران در فصل دوم سال 2021 است که دستاورد قابل توجهی با وجود محدودیت شدید ایران در دسترسی به منابع خارجی خود و در نتیجه عدم امکان خرید واکسن از خارج به دلیل تحریم های آمریکا است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بخش غیر نفتی در همان دوره 4.7 درصد رشد کرده که نشان دهنده آن است که اقتصاد ایران به طور قابل توجهی از رکود خارج شده و به سمت بهبود حرکت کرده است. علاوه بر این، به دلیل سیاست های حمایتی مالی و پولی دولت و بانک مرکزی ایران، نرخ بیکاری در سه ماهه دوم سال 2021 به 8/8 درصد رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر فرایند بهبود اقتصاد جهانی در شرایط با ثبات‌ تری قرار دارد اما همچنان در داخل و بین گروه‌ کشورها نابرابری وجود دارد، که نشان دهنده اهمیت قدرت و دوره زمانی اقدامات حمایتی در مواجهه با بحران و نیز پیشرفت فرایند واکسیناسیون است. متأسفانه، واکسیناسیون با روند چندگانه، با ایجاد شکاف گسترده بین کشورهای فقیر و ثروتمند، منجر به بهبود روند چندگانه و متفاوت شده است.

صالح آبادی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری در امان نیست، مگر اینکه تمامی کشورهای جهان در برابر این ویروس ایمن شوند، افزود: با توجه به یک رقمی بودن میزان واکسیناسیون در کشورهای با درآمد پایین، تحقق هدفگذاری صندوق برای واکسیناسیون 40 درصدی تا پایان سال جاری میلادی و 60 درصد تا اواسط سال 2022 مشکل است و هرگونه تعلل و طولانی شدن واکسیناسیون در هر منطقه، بزرگترین تهدید برای چشم انداز اقتصاد جهانی است.  

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه روند کلی تخصیص SDR در سال 2021 نمی تواند در کمک به اعضا برای برآوردن نیازهای طولانی مدت در زمینه هزینه های مربوط به کوید 19 مناسب باشد، تصریح کرد: همچنین یک فرصت تاریخی برای افزایش منابع وام دهی صندوق بین المللی پول از طریق مشارکت داوطلبانه بخشی از اعضا با منابع خارجی قوی در صندوق توسعه پایداری با مدیریت صندوق بین‌المللی پول برای کمک به اعضا در رویارویی با چالش های بلندمدت متعدد، از جمله کاهش فقر، تقویت سرمایه فیزیکی و انسانی و تقویت سطح تاب آوری در برابر تغییرات آب و هوایی ایجاد شده است که ما از این ابتکار به طور کامل حمایت کرده ایم و باید تاکید کنم  که حمایت صندوق باید با اولویت های کشور مطابقت داشته باشد.

صالح آبادی در ادامه با تاکید بر استقبال ایران از طرح و استراتژی جدید صندوق بین المللی پول برای کمک به اعضا در مواجهه با چالش های مربوط به تغییرات آب و هوایی، تصریح کرد: همه ما توافق داریم که تغییر آب و هوایی یک تهدید جهانی است  که بار آن به طور نامتناسبی بر دوش کشورهایی که سهم ناچیزی در تولید کربن دارند، ایجاد شده است. تغییرات آب و هوا دارای ویژگی‌ها و ابعاد بسیاری است، که دارای اهمیت متفاوتی در مناطق و کشورهای مختلف است.

وی افزود: مساله‌ای که به طور کلی برای خاورمیانه و به ویژه ایران بسیار مورد توجه است، مشکل کمبود شدید آب و سقوط چشمگیر سطح آب در سالهای اخیر است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: هرچند، پرداختن به سمت تقاضا از طریق افزایش تدریجی هزینه با وجود تأثیر آن بر جمعیت کم درآمد آسان تر است، اما حل مشکلات سمت عرضه بسیار سخت تر است، چرا که به سرمایه گذاری های بزرگ و فناوری های پیشرفته ای نیاز دارد که بسیاری از کشورهای خاورمیانه توان پرداخت و یا دسترسی به آن را ندارند.

صالح آبادی در پایان خواستار توجه بیشتر به جنبه اغلب نادیده گرفته شده درگفتمان بین المللی پیرامون تغییرات آب و هوایی شد و پیشنهاد داد: در این خصوص کشورهای همجوار از طریق تأمین مالی چند جانبه و کشورهای غنی از طریق اشتراک گذاری دانش فنی در اختیار آن ها به نفع همه، همکاری کنند.

گفتنی است مقصود از کشورهای حوزه مناپ (MENAP) منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان است. منا (MENA - Middle East and North Africa) به معنی خاورمیانه و شمال آفریقا اصطلاحی است که برای نامیدن کشورهای عمده تولیدکننده نفت که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند به کار می‌رود.

از ماه آوریل سال 2003 میلادی، صندوق بین‌المللی پول واژه MENAP را در تحلیل‌های آماری خود به کار برد که شامل کشورهای منا (MENA خاورمیانه و شمال آفریقا) به علاوه‌ افغانستان و پاکستان است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صندوق بین المللی پول رئیس کل بانک مرکزی بهبود اقتصاد تغییرات آب شمال آفریقا صالح آبادی آب و هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در سال ۱۴۰۳ ارتباط خود را با خدای سمیع، علیم، حکیم، حی و قیوم بهبود بخشیم و ندا سر دهیم

یکی از قدرتمندترین نیاز‌های بشری نیاز به تاثیرگذاری است. مردم ایران میخواهند در سرنوشت خودشان تاثیرگذار باشند، میخواهند اثری از خودشان بر جای بگذارند، ۱۵۰ سال است که در این راستا تالش میکنند، هنوز مشارکتجو هستند، ولی هنوز موفق نشدهاند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر علی اکبر سیاری استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پیام تبریک سال نو گفت: حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانة قدرت الیزال الهی و تجدید حیات طبیعت میباشد را به تمامی مردم ایران به ویژه کارکنان عرصة بهداشت و درمان کشور تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از سالمتی و موفقیت را از درگاه خداوند سبحان برای همه مردم ایران و جهان از خدای رحمان مسئلت دارم.

حضرت علی) ع (آن امامی که ۴۵ سال حکمرانان کشور وعده تمسک به سیره کشورداری
و عدالت علوی منتسب به او را دادهاند در بستر مرگ به فرزندانش ۳ توصیه میکند:
تمسک به تقوای الهی، نظم امرکم و اصالح ذات بین. خدایا به ما مردم، حکمرانان و
مسئولین کشور توفیق بده که این سه نصیحت را سرلوحه برنامههایمان در امور زندگی فردی، اجتماعی، کشورداریواداره امورکشوروروابطبینالملل در سال ۱۴۰۳ قراردهیم.

آغاز سال نو فرصت مناسب و سنت حسن‌های برای برقراری ارتباط مؤثر در
زمینه تعامل و گفتگو، تبادل اطالعات و احساسات، همدلی و آشنایی
مردم ایران با شادیها، غمها، مشکالت و سختی‌های زندگی، نوآوریها.
اندیشه‌ها و کارآفرینی‌های جدید با همدیگر، کشور و جهان است.
در آغاز سال نو) ۱۴۰۳ با توجه به شرایط سختی که در سال ۱۴۰۲ بر
مردم کشورمان به لحاظ اقتصادی گذشت، یکی از مهمترین دغدغه‌های ما
مردم ایناستکه چه کنیم تا در سال ۱۴۰۳ زندگی بهتر و سالمتری داشته
باشیم و حال خود و خانوادهمان، همسایهها، همکاران، اقوام، دوستان و همه
مردم ایران نسبت به سال گذشته خردمندانهتر، سالمتر، با کیفیت بهتر، با
معنویت بیشتر و همراه با احساس بهتر توام با شادی، سرزندگی، موفقیت.
سالمتی، امنیت روانی، شکوفائی و رضایتمندی و امید بیشتر به آینده شود.
چه کنیم تا وضعیت موارد زیر بهتر شود؟
سالمت مردم، عدالت و رفاه اجتماعی، امنیت روانی، علم و اخالق، آزادی.
امید به آینده، رضایت و اعتماد مردم به نظام، کارآمدی نظام در حل
مشکالت و معضالت به وجود آمده به ویژه در حوزه آسیب‌های اجتماعی و
سالمت مردم، تورم، رکود اقتصادی، کاهش قدرت خرید مردم و ارزش پول
ملی، فساد اقتصادی، رانتخواری، آسیب‌های کسب و کار مردم، ریاکاری.
دروغ، بیکاری، فقر، تغییر اقلیم آب و هوا که منجر به خشکسالی و کمآبی.
آلودگی‌های طوالنی مدت هوا، حوادث جاد‌های در کشور که ساالنه منجر به
چندین هزار نفر معلول و مرگ میشود که همه این موارد آسیبرسان به
سرمایه اجتماعی در کشور شده است.
چه کنیم تا در این منطقه آشوبزده نقشه دشمنان کشور برای بر هم
زدن وحدت، امنیت، اقتدار ملی، درهم شکستن مقاومت و تحمل مردم.
تسلیم به شکست ناخواسته حکمرانی، آسیب به تمامیت ارضی کشور و
ناامید شدن مردم به آینده بهتر و بیاعتمادی گسترده مردم به مسئولین و
کارآمدی نظام، کماثرتر و حتی خنثی شود، چه کنیم تا روابط بینالمللیمان
با کشور‌های دیگر بهتر و مردم کشور بتوانند به جای تحریم‌ها که چیزی جز تورم، رکود اقتصادی، گرانی، کاهش قدرت پول ملی، خطر ورشکستگی
اقتصادی کشور را به همراه نداشته است، شاهد کاهش فشار به مردم، کشور
و رونق اقتصادی در کشور باشیم.
ضمن تبریک سال نو برای کسانی که برای تامین امنیت، حفظ تمامیت ارضی
کشور، حفظ، تامین و ارتقاء سالمت مردم، تولید علم و فنآوری، مبارزه با
فساد و رانتخواری، گرانی، تورم، شفافیت عملکرد نظام، مسئولیتپذیری.
پاسخگو نمودن حکمرانان و مدیران، کارآمد کردن حکمرانی در کشور.
بهبود وضعیت رفاهی و معیشت پایدار مردم و خلق امید به آینده که
بزرگترین انرژی است و ایجاد فضای تعامل و گفتوگوی موثر و سازنده در
سطح خانواده، استانی، ملی و بینالمللی و توسعه کشور، تالش میکنند.
آرزوی سالمتی، موفقیت نموده و قدردان این تالش‌ها باشیم و برایشان
آرزوی موفقیت نماییم.
در پیام سال ۱۴۰۱ پاسخ این سوال که شرط برونرفت از شرایط موجود و
شرط بقای امنیت، اقتدار ملی، تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسالمی را در
تغییر وضع موجود دانستم، ضرورت تغییر، شرایط کشور، راهکار‌های تغییر.
سخنی با مدیران و مسئوالن کشور را در این زمینه به تفصیل در حد فهم
خودنوشتم رجوع شود به آن پیام؛ و پیام‌های دیگر که از سال ۹۳ تاکنون در
حد وسع، فهم و توان خودم از سر خیرخواهی نوشته و منتشر کردهام رجوع
شود. مشارکت مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقالب اسالمی
و انتخابات ۱۱ بهمنماه داللت بر آن دارد که هنوز جمعیت بزرگ از مردم
ایران وفادار به نظام، امیدوار به آیند‌های که حکمرانان نظام بتوانندکارآمدتر
درجهتحل مشکالت و چالش‌های گستردهکشور عمل کنند.
باید کشورمان را جای زیباتری برای زندگی با کیفیت بهتر برای همه مردم
ایران بسازیم.
تداوم تحریم‌های ظالمانه بر ایران رشد اقتصادی کشور را متوقف و رنج
سنگین اقتصادی مردم را روز به روز مضاعف کرده به طوری که محرومین
و فقرا بیشتر و طبقه متوسط در کشور کوچکتر و رنجورتر شده است. تا مساله ارتباطات بینالمللی ایران به طریقی که منافع ملی کشور در اولویت
آن قرار نگیرد، روند‌ها نشان میدهد که مسیر کشور در جهت بدتر شدن
به پیش خواهد رفت.
گفتمان پیشرفت، توسعه، آبادانی و امید به بهبود بخشیدن زندگی مردم و
ایران را باید زنده نگاه داریم. از ناامید کردن مردم و ناامید شدن و رها کردن
مردم و کشور باید بپرهیزیم.
همیشه در محاسبات زندگی فردی، خانوادگی و کشورمان اهداف و
آرزوهایمان را در چارچوب توانائی‌ها و امکاناتمان انتخاب و دنبال کنیم.
خطای حکمرانان کشور که نتوانستهاند بین اهدف و آرزوهایشان و توانایی
و امکانات کشور تعادل برقرار کنند را تکرار نکنیم.
مشروعیت حاکمان در گرو عملکردشان و پاسخگوئیشان به جامعه و مردمی
که بر آنان حکمرانی میکنند است؛ لذا برای جبران ناکارآمدی و کاهش
مشروعیت و مقبولیتشان باید مسیری را انتخاب کنند که عقبماندگی‌ها
را جبران کنند، نه آن که به عقب برگردیم و پسرفت داشته باشیم و هر روز
بگوییم دریغ از پارسال.
همانطور که ملوانی، خلبانی و رانندگی دستاورد بشری است، حکومتداری.
کشورداری و حکمرانی را دستاورد بشری بدانیم و دانش و مهارت آن را از
مسیر زمینی و بشری کسب کنیم و در آسمان‌ها دنبال آن نگردیم. ولی
توکلمان به خدا باشد و از او همیشه مدد بجوئیم.
انسان توسعه یافته میتواند با ذهن علمی، شخصیت کاری، مسئولیتپذیری.
و پاسخگوئی، نظم و قاعدهمند و نقدپذیری با خردورزی، آزاد اندیشی، تفکر
منطقی، اخالقمداری با استفاده از علم و تکنولوژی روز با تمرکز بر هدف.
پایدار بودن، استمرار و حوصله و صبور بودن در جهت بهبود کسب و
کار مردم در راستای رفاه مادی و تعالی معنوی زندگی مردم سطح رفاه
جامعه را میتواند بهتر نماید و کشور را بر مدار توسعه قرار دهد و از عقب
ماندگی‌های مزمن بین نسلی، کشور را به ساحل نجات برساند.

خدایا به ما مردم کمک کن در این فرصت محدودی که در این دنیا به ما
دادهایبتوانیم زندگی بهتری را برای خودمان و مردم کشورمان فراهم کنیم.
اگر فردی، بنگاهی، شرکتی، حکومتی و ملتی نتواند بین منابع، استعدادها.
امکاناتش از یک طرف و اهداف و آمال و آرزوهایش با دقت، نظم، انضباط و
سازماندهی، برنامهریزی، آیندهنگری، بهرهوری بر مبنای محاسبات ریاضی
ارتباط معقولی برقرار کند، همیشه در فراز و نشیب و عدم توازن، هرج و
مرج، نابسامانی و غیرقابل پیشبینی غوطهور خواهد بود و در ناکارآمدی و
از دست دادن مقبولیت و مشروعیت غرق خواهد شد.
یکی از قدرتمندترین نیاز‌های بشری نیاز به تاثیرگذاری است. مردم ایران
میخواهند در سرنوشت خودشان تاثیرگذار باشند، میخواهند اثری از
خودشان بر جای بگذارند، ۱۵۰ سال است که در این راستا تالش میکنند.
هنوز مشارکتجو هستند، ولی هنوز موفق نشدهاند.
ولی هنوز با امید تالش میکنند که محیطی برای زندگیشان فراهم کنند
که بتوانند استعداد‌های خدادادیشان را شکوفا کرده و به حداکثر بهرهوری
برسانند و نقشی سازنده در کشور داشته و ایفای نقش کنند. در آن صورت
جامعه در عین پویایی اصالحپذیر هم خواهد بود و در مسیر درست پیش
خواهد رفت، مردم با هر سلیقه و فکری همدیگر را خواهند پذیرفت و به
همدیگر مهر خواهند ورزید.
برای باال بردن تابآوری، تحمل سختی‌ها و نبریدن و ناامید و منفعل نشدن
مردم به ویژه در شرایطی که پروژ‌های از طریق فضای مجازی به طور
شبانهروزی در کشور در جریان است که روی ذهن و مغز مردم کار میشود
تا ناامیدی، یاس را بر روحیه مردم قالب کند، چاشنی این پروژه ناکارآمدی
حکمرانی در کشور است. تالش میشود که انتقاد‌ها به اعتراض و سپس
عصیان و خشم و یاس و نفرت تبدیل شود تا به مرحل‌های برسد که پروژه
فروپاشی از درون کشور که سالهاست آرزوی بدخواهان کشور است را
تسریع کند.

مردم ایران از هر قشر و گروهی احساس چیز باختگی دارند. یکی از مشکالت
بزرگ کشور فقر است. فقر فقط آفت طبقه فقیر در کشور نیست، همانطور
که رنج. فقر، رنج یک فقیر به تنهایی نیست، عاملی برای ویرانی یک جامعه.
اجتماع، فرهنگ و کشور است. فقر بدترین دشمن نظم و انضباط، قانون.
فکر، عقل، علم وتکنولوژیوتوسعه درکشوریشدهاست که درگازرتبه دوم
ودرنفت رتبه چهارم ازنظر جغرافیایی درموقعیت ممتازیرا جهان داراست.
متاسفانه این لشکر بزرگ در حال گسترش در کشور رنجور و بیمار ما است.
برای این لشکر بزرگ چه راهکاری برای رسیدگی به نیازهایشان، نارضایتی.
خشم و تنفرشان اندیشیدهایم؟ کشوری که حکم مادر برای این مردم را
دارد در اثر فقر، این لشکر مادرشان را خواهند کشت و تجزیه خواهند کرد.
در حال حاضر مردم را به چند گروه میتوان تقسیم کرد:.۱ عد‌های بار سفر بستهاند و مسیر مهاجرت از کشور را در پیش گرفتهاند
بخصوص متخصصین که خسارت بزرگی برای کشور است و متاسفانه
برنامه ً‌ای برای این شکل فعال وجود ندارد..۲ عد‌های وضع موجود را پذیرفتهاند و حامی آن در هر شرایطی هستند، در
عین حال نگران وضع موجود هستند..۳ عد‌های منتقد وضع موجودند، ولی به فکر اصالح و پیدا کردن راه حل
برای چالش‌ها و مشکالت کشور و آرزومند و امید به اثرگذاری در جهت
بهبود شرایط موجود با روش علمی، عقالنی، کارآمد نه احساسی و هیجانی
و در صدد تغییر شرایط موجود در جهت بهبود آن هستند..۴ عد‌های منفعل و منتظرند ببینند چه میشود و بیشتر ناراضی و افسرده
و منتقد هستند؛ به فکر راه حلی هم نیستند..۵ عد‌های خشمگین و مایوس و ناامید منتظرند که فرصتی فراهم شود تا زیر
میز بزنند و به خیابان‌ها ریخته و همه چیز را به هم بریزند. این‌ها لشکر‌های
پیاده آتش به اختیار بالقوه در کشورند که آمادگی دارند کشورشان که
مادرشان است را به کشتن و تجزیه شدن بدهند که امیدوارم هیچوقت
آنروز نرسد، چون این پروژه دشمنان مردم ایران است.

زندگی یک جدال است و همواره زمینه شکست وجود دارد، ولی اگر از
شکست‌ها و سختی‌ها نترسیم و در صدد پیدا کردن راه حل برای شکست‌ها
و سختی‌ها باشیم و امید و گشایشی و راهی برای گوش دادن به صدای
مردم برای درک نیازها، نارضایتیها، خشم و یاس مردم وجود داشته باشد.
از دل سختی‌ها فرصت آفریده خواهد شد و افقگشایی خواهد شد. باید
گوش شنوایی برای درک و فهم و تحلیل نیازها، نارضایتیها، انتقاد‌ها در
کشور درست شود و و پاسخ اقناعی داده شود. حداقل اگر نمیتوانیم پاسخ
اقناعی بدهیم، با مردم که صاحبان کشور هستند وارد گفتگو شویم.
ظرفیتها، توانائی‌ها و محدودیت‌های کشور را بازگو کرده و از مردم صادقانه
طلب کمک کنیم. از تجربیات، توانائی‌های آنان کمک بخواهید، چون گوش
حساس و پاسخ به موقع و سریع میتواند انتقادات و اعتراضات را کم و
مشکالت را قابل تحمل کند. شرایط را برای مشارکت همگان که معجزه
میکند را فراهم کنید. همانطور که یک ارکستر سمفونی خود به خود
به وجود نمیآید، مشارکت همگان خود به خود به وجود نمیآید و دوام
نمیآورد؛ لذا برای تحقق آن، زمینه مساعد آن را که در دانش و تجربه
بشری است باید فراهم و موانع را برداریم. مردم کشور را به خودی، نخودی
و بیخودی گروهبندی نکنیم. ایران را برای همه مردم ایران با هر قوم و نژاد
دینی و عقید‌های بپذیریم. ترسزدائی یکی از ابزار‌های الزم برای مشارکت
همگان است. گوش شنوا داشتن برای اینکه صدای زمزمه‌های منتقدین و
اعتراضها، نیاز‌ها و انتظارات مردم و در عین حال پاسخگوئی به موقع و
موثر، اعتمادسازی که پایه‌های آن صداقت و راستگوئی، امانتداری، وفای
به عهد و گفتگو و ارتباط موثر است و در عمل این‌ها را به صورت کمی
باید نشان بدهیم. این‌ها زمینهساز مشارکت همگانی است.
در مشارکت همگانی افراد با شخصیت محکم و استوار، عالم و درستکار.
راستگو، امانتدار، راسخ، متخصص با اعتقادات محکم و درست و آماده
برای خدمت و ساختن آینده ایران شکل خواهد گرفت. همانطور که در
جنگ، مشارکت همگانی مردم اتفاق افتاد. ولی حل مسائل امروز با روش
نظامیگری و امنیتی زمان جنگ جواب نمیدهد. سازندگی ایران امروز روش و ساز و کار خودش را دارد ضمن آن که کشور نیاز به نیروی نظامی.
انتظامی و امنیتی قدرتمند دارد، ولی تالششان باید در حوزه مسئولیت
خودشان به حداکثر کارآمدی باید برسد. همانطور که در پیام‌های سال‌های
۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نوشتهام اگر از ظرفیت علمی و انسان‌های اندیشمند موجود
در کشور استفاده نشود انتقادها، تبدیل به اعتراض، بعد عصیان، خشم و
نفرت خواهد شد و این‌ها با لشکر‌های فقیری که در رویای یک زندگی بهتر
و آبرومندی هستند، افزوده خواهد شد.‌ای کاش رویای این لشکر دستیابی
به دانایی، دانش، علم و فناوری روز از طریق تالش و یادگیری، نوآوری و
خالقیت و کارآفرینی میشد، چون این عامل رسیدن به قدرت و ثروت در
رقابت‌های جهانی است. به همین خاطر برای رسیدن به این رویا عده زیادی
کشور را که مادرشان است را رها کرده و مهاجرت میکنند.
برای تابآوری، تحمل سختی‌ها نبریدن و ناامید و منفعل نشدن و باال بردن
توانایی فردی - اجتماعی در تحمل سختی‌های زندگی در کشور تا فراهم
شدن شرایط تغییر مطلوب در جهت حل مشکالت در سه حیطه زیر افرادی
که قصد ماندن در کشور را دارند چه باید بکنند؟
- در حیطه سالمت جسمی، روانی
- در حیطه اجتماعی
- در حیطه اقتصادی
در حیطه سالمت جسمی، روانی
برای امنیت روان و از دست ندادن امید، کنترل استرس، اضطراب، افسردگی
و ناامیدی همانطور که از سالمت جسممان باید محافظت کنیم، از سالمت
روانمان هم باید به روش علمی محافظت کنیم.
• استفاده از مشاورین به شرح ویژگی‌هایی که گفته شد.
• متوسل شدن به رسن‌هایی در زندگی که ما را نگاه دارند. این رسن‌ها
برای هر کس متفاوت هستند. عد‌های به خدا، دین و عرفان، به هنر از قبیل
موسیقی، نقاشی، مجسمهسازی و شعر عالقهمند هستند، عد‌های به مطالعه تاریخ، فلسفه، ادیان، فرهنگ، ادبیات عد‌های به ویژه مطالعه تاریخ ۱۵۰
ساله ایران اخیر کمک کننده است، چون ظرفیت وجود ما را باال میبرد و
عد‌های به نوشتن، با نوشتن انسان به آرامش میرسد.
• افراد سمی را از اطرافمان باید حذف کنیم. افراد سمی افرادی هستند
که همیشه از ناامیدی، یاس و خبر‌های منفی روی اعصابمان رژه میروند.
• افراد مثبت و امیدوار را با خودمان بیشتر و بیشتر همراه کنیم.
• معنی بخشیدن به رنج‌ها عامل مهمی در تحمل رنج‌های زندگی است.
چون موقعی که به رنج معنی ببخشیم تحمل آن آزار دهنده نیست. مثل
جنگجویی که آگاهانه و داوطلبانه جبهه جنگ را انتخاب کرده است. کسانی
که میخواهند در ایران بمانند باید به رنج‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی
برای خودشان معنی ببخشند.
• زندگی را به دانشگاهی برای یادگیری مستمر و مادامالعمر و تجربهاندوزی
تبدیل کنیم.
• مهارت ارتباط موثر و خوب را فرا بگیریم، چون ارتباط خوب، زندگی را
خوب میکند.
• عالقه اصلی و شور و شوق و نقاط قوت خودمان را کشف و تقویت کنیم.
• در راه بینالمللی اندیشیدن و کار کردن به ویژه کسب و کار‌های جدید
در فضای مجازی و دیجیتال که مرز نمیشناسد را تمرین کنیم و تالش
کنیم به شبکه‌های بینالمللی کسب و کار بپیوندیم. این راهی است برای
بینالمللی شدن و جبران محدودیت بینالمللی ایجاد شده برای کشور.
در حیطه اجتماعی
در حیطه اجتماعی چه باید کرد؟
• روابط با همدیگر را بهتر کنیم، به خانواده، دوستان، نیازمندان، فقرا و
بیماران کمک کنیم.

به همدیگر احترام بگذاریم از حال همدیگر خبر بگیریم و نوعدوستی را
ترویج دهیم.
• به همدیگر کمک کنیم، دست همدیگر را بگیریم، نه پای همدیگر را.
• اگر مسئولیتی داریم، آن را به درستی انجام دهیم و مسئولیتپذیری.
پاسخگوئی را ترویج کنیم.
• کار درست را درست انجام دهیم.
ً به نتیجه برسانیم، نگوئیم چه فاید‌های
• کار‌های کوچک، ولی موثر را حتما
دارد.
• آنچه بلد هستیم چه در زمینه کسب و کار، چه در حرف‌های به دیگران
بیاموزیم و در امر یاددهی و یادگیری خست به خرج ندهیم و آن را تبدیل
به فرهنگ ملی کنیم.
• امانتداری و وفای به عهد را ترویج و مطالبهگر فساد ستیزی و فقرزدائی
در کشور باشیم.
• از امراض مسری، تکبر، حسد، حرص، طمع، دروغ، تملق، ریاکاری، غیبت
و تهمت پرهیز کنیم.
• نقد منطقی، فرهنگ گفتوگوی سازنده، گوش شنوا، چشم بینا داشتن را
تمرین و ترویج کنیم و آن را تبدیل به فرهنگ ملی کنیم.
• مسئولیتپذیری و پاسخگوئی را در همه حال ترویج کنیم.
• تالش کنیم توانمندی خودمان و کسانی که میتوانیم را ارتقاء و به
حداکثر برسانیم.
• مشارکت و مسئولیت اجتماعیمان را ارتقاء دهیم و دامنه آن را افزایش
داده در قالب ثمن‌ها در کشور فعالیتهایمان را بیشتر کنیم. بخصوص
کسانی که توانائی تخصصی، حرف‌های و اقتصادی بیشتری دارند و در کسب
و کارشان موفق هستند در این حوزه بیشتر فعال شوند.

در حیطه اقتصادی چه باید کرد؟
شرایط اقتصادی کشور به علت آن که دولت‌های ادواری در ایران توانایی
تعادل بین اهداف، آرمان‌ها و آرزو‌ها و امکانات نداشته و رعایت نکردهاند، در
نتیجه توان حل مشکالت تامین پولی مورد نیاز را نداشتهاند و برای تامین
منابع راه‌های اشتباه رفته و میروند.
متاسفانه در دهه ۹۰ وضع بدتر و شیب تندی به خود گرفته است، به طوری
که سطح رفاه مردم طی دهه ۹۰ حدود ۳۷ درصدی کاهش پیدا کرده است.
از سال ۱۳۹۰ به بعد شاخص فقر روند بدتر شدن از ۱۹/۳ در سال ۹۰ به
۳۰/۴ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است. نرخ تورم رسمی کشور در سال
آغاز دولت سیزدهم مردادماه، ۱۴۰۰، ۴۵/۷) مرکز آمار ایران بوده در پایان
مردادماه ۱۴۰۲ به ۴۶/۷ درصد رسیده، قیمت مرغ و گوشت در مدت ۳
سال سه برابر شده است، در نتیجه سفره اکثریت مردم روز به روز کوچکتر.
کمکیفیتو گرانتر شده است. قیمت دالر در مردادماه سال، ۱۴۰۰، ۲۵/۶۰۰
تومان، در این روز‌ها هر دالر آمریکا به ۵۷ هزار تومان رسیده است. معنی و
تفسیر این اعداد داللت به آن دارد که روند فقر در کشور رو به بدتر شدن
است و در این دهه با شتاب بیشتری به پیش رفته است و قدرت خرید ما
مردم و ارزش پول ملی در حال از بین رفتن است، چون دولت‌ها توانائی حل
مشکالت پولی خود را نداشته و ندارند کسانی که قصد ماندن در ایران را
دارند چه باید بکنند و چگونه مردم ایران از داراییهایشان حفاظت کنند تا
مبتال به بیماری دولت که واگیر است، نشویم.
دارایی: آن چیزی است که برای ما پول میآورد و بدهی: آن چیزی است که
پول ما را میگیرد. ما مردم مسئولیت حل مشکالت خودمان را باید خودمان
بر عهده بگیریم. هوش مالیمان را باید با استفاده از مسیر زیر بدون استفاده
از رانت و ایجاد فساد بهبود ببخشیم:.۱ از راه کسب و کار سالم دارائی و پول بیشتر کسب کنیم..۲ راه کاری برای حفاظت از دارائی و پول کسب شده را پیدا کنیم.

بودجهبندی و برنامهریزی برای پول کسب شده را یاد بگیریم..۴ استفاده از پول به عنوان ابزاری برای کسب دارائی بیشتر از طریق
سرمایهگذاری شامل طال، سکه، ارز، ملک، مسکن، بورس، خودرو، سهام.
پسانداز، بازار دیجیتالی، بانک، سرمایهگذاری کنیم که این مورد نیاز به
دانش روز، تجربه و هوش مالی و مشاوره گرفتن از مشاور مالی و اقتصادی
و حقوقی دارد..۵ ارتقاء مستمر آگاهی مالی برای حل مشکالت مالی خودمان، چون دولت
توانایی حل مشکالت مالی خود را ندارد، چه برسد که مشکالت مالی ما را
حل کند.
ولی ما باید مشکالت مالی پیش آمده را فرصتی برای یادگیری ۵ مورد باال
بدانیم و هوشیاری مالی خودمان را تقویت کنیم.
مثل کودکی که ابتدا راه رفتن را یاد میگیرد، بعد میدود و در مسابقات
دو شرکت میکند، ما هم باید این مسیر را یاد بگیریم تا به یک کارشناس
و مشاور مالی برای خودمان تبدیل شویم، ولی تا این شرایط برای ما فراهم
شود، ضرورت دارد از یک مشاور مالی و اقتصادی و حقوقی با ویژگی‌های
زیر کمک بگیریم.
ویژگی‌های مشاوری که باید انتخاب کنیم:.۱ متخصص در رشته مورد نظر و از پیشکسوتان رشته خود باشد..۲ درستکار و حسن شهرت داشته باشد..۳ درکسب وکار حرف‌های خود موفق باشد، با تجارب خوب قابل ارائه و قابل
سنجش کمی باشد..۴ مفاهیم علم، عقل، تفکر، تجربه، فهم و شعور، عشق و انسانیت، درستکاری.
صداقت و راستگویی را در خود نهادینه کرده باشد و جنبه عملی آن را نشان
داده باشد..۵ انسان‌ها را دوست بدارد و به آن‌ها احترام بگذارد.

دیگر خبرها

  • موفقیت بانک مرکزی در یکسال گذشته
  • «با دست فرمان فعلی بانک مرکزی تورم مهار نمی‌شود»
  • صمصامی: با دست فرمان فعلی بانک مرکزی تورم مهار نمی‌شود
  • در سال ۱۴۰۳ ارتباط خود را با خدای سمیع، علیم، حکیم، حی و قیوم بهبود بخشیم و ندا سر دهیم
  • مزیت‌ها و قابلیت‌های استان مرکزی در آینه اقتصاد
  • بانک مرکزی وارث ناترازی‌های نیم قرن گذشته
  • چشم انداز اقتصاد ایران در ۱۴۰۳/ سال ۱۴۰۲ با ناترازی اقتصاد گذشت
  • تحقق «مهم‌ترین وعده اقتصادی دولت» در گرو اقدام مهم از سوی بانک مرکزی است
  • وضعیت اورژانسی اقتصاد؛ ترمز تورم کشیده می‌شود؟
  • بانک‌ها همچنان رویه «غلط» بنگاه‌داری را ادامه می‌دهند