فوق ماراتن مستند ورزشی نیست
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۶۳۸۳
کارگردان «فوق ماراتن» میگوید ممکن است پوسته ظاهری این مستند، یک پوسته ورزشی تلقی شود و حتی اگر فردی تیزری از این مستند را تماشا کند، تصور میکند «فوق ماراتن» مستندی ورزشی است چراکه کار قهرمان «فوق ماراتن» دویدن است و به واسطه آن دوست دارد طبقه اجتماعیاش را تغییر بدهد اما به هیچ عنوان نمیتوان این مستند را مستندی ورزشی تلقی کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سعید کشاورز در گفتگو با ایسنا درباره ایده شکلگیری این مستند که از سوم شهریورماه روی پرده سینماهای «هنروتجربه» رفته است به ایسنا گفت: اوایل سال ۹۴ در اخبار صداوسیمای مرکز فارس خبری را مبنی بر ثبت یک رکورد توسط مرد روستایی که در سطح دنیا ویژه و ایشان را قهرمان فوق ماراتن دنیا معرفی کرده بود، شنیدم که توجه من را به خود جلب کرد و توانستم مرد روستایی را که سوژه مستند «فوق ماراتن» است، پیدا و با ایشان صحبت کنم. جذابیت این کاراکتر من را به سمت تولید این مستند سوق داد و من به فاصله یک هفته پس از آشنایی با سوژه تولید مستند را آغاز کردم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا «فوق ماراتن» در دسته مستند ورزشی قرار میگیرد یا نه، عنوان کرد: مستند «فوق ماراتن» صرفا یک اثر ورزشی نیست و ابعاد وسیعتری را در بر میگیرد. ما در این مستند به مساله ورزش به صورت آکادمیک و علمی نپرداختیم و صرفا به دلیل قهرمان بودن سوژه به سراغ او نرفتیم در حقیقت به دلایل دیگری این سوژه حائز اهمیت است.
کارگردان «فوق ماراتن» ادامه داد: ممکن است پوسته ظاهری این مستند، یک پوسته ورزشی تلقی شود و حتی اگر فردی تیزری از این مستند را تماشا کند، تصور میکند «فوق ماراتن» مستندی ورزشی است چراکه کار قهرمان «فوق ماراتن» دویدن است و به واسطه آن دوست دارد طبقه اجتماعیاش را تغییر بدهد اما به هیچ عنوان نمیتوان این مستند را مستندی ورزشی تلقی کرد.
به گفته کشاورز، مساله اصلی که در این فیلم نهفته است و روی آن تاکید دارد، تلاشیست که یک فرد از طبقه فرودست برای رسیدن به جایگاه بالاتر میکند و به واسطه همین بستری که ایجاد میشود، میتوان به درون کاراکتر سر زد و و آن را به گونه متفاوتتری شناخت که به نوعی همه ویژگیهایی را که یک شهروند ایرانی در خود دارد، او یدک میکشد.
وی با اشاره به اینکه همانطور که دستگاه موسیقی گوشههای مختلفی دارد، یک فیلم نیز ممکن است اینگونه باشد، مطرح کرد: درست است که در ظاهر با یک مستند ورزشی روبهرو هستیم اما گوشههای مختلفی در این ژانر وجود دارد و میتوان «فوق ماراتن» را مستند مردمشناسی، پرتره و اجتماعی در نظر گرفت.
فیلمبردار «فوق ماراتن» درباره توجه به شخصیتها و اطرافیان سوژه در این مستند گفت: طبیعتا وقتی قرار باشد کاراکتری در فیلم معرفی شود، بهتر است به گذشته، خانواده، فرهنگ کاراکتر اصلی پرداخته شود حال این مساله هم در فیلم داستانی و هم در کاراکتریزه کردن افراد در قصههای مستند اهمیت دارد یعنی نوع مواجهه شخصیت اصلی با خانواده، برخورد خانواده با این کاراکتر و... میتواند گوشههایی از این شخصیت را برای ما شکل بدهد و به شناخت دقیقتری از او برسیم.
کشاورز در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه نزدیک 40 تا 50 ساعت راش برای این مستند تهیه شده است، توضیح داد: ما 2 مسابقه در این مستند به نمایش گذاشتیم که یکی از آنها نزدیک به 2 روز طول کشید و ما مجبور بودیم کل این 2 روز را پوشش بدهیم پس بخش مهمی از این راشها مربوط به مسابقه هاست.
به گفته وی، «فوق ماراتن» نزدیک به 40 جلسه در طول 7 ماه فیلمبرداری شده است.
کارگردان «فوق ماراتن» با بیان اینکه مستندهای زیادی در دنیا ساخته میشوند که حدود 400 تا 500 ساعت راش دارند، یادآور شد: پیدا کردن قصه از دل این ماجرا زمانی سخت میشود که در کارگردانی به قصه فکر نشده باشد اما من از روز اول که مشغول این کار شدم، قصه برایم مشهود بود و میدانستم این مستند به کدام سمت میرود، در کجا قرار است به نقطه اوج خود برسد و... .
کشاورز ادامه داد: شاید برایتان جالب باشد که بدانید در مرحله فیلمبرداری دیوار اتاق کار من پُر از کاغذهایی بود که روی آنها سکانسها و صحنههای «فوق ماراتن» نوشته شده بود حتی من طرحم را در پروسه فیلمبرداری تکمیل میکردم، چراکه هرچه جلوتر میرفتم، قصه برایم مشهودتر میشد و اینکه پس از گذشت 10 جلسه از فیلمبرداری، فیلمنامه آماده بود و میدانستم که ادامه مسیر را چگونه باید طی کنم.
وی درباره سختیهای کار فیلمبرداری و کارگردانی «فوق ماراتن» اظهار کرد: قبل از «فوق ماراتن» تجربه فیلمبرداری داشتم و در حقیقت کار خود را به شکل جدی با مستندهای «خون مردگی» و «بختک» ساخته محمد کارت آغاز کردم اما چون دغدغهام فیلمبرداری نبود و دوست نداشتم به عنوان فیلمبردار شناخته شوم، تمرکزم را روی کارگردانی و نویسندگی گذاشتم.
فیلمبردار «فوق ماراتن» ادامه داد: وقتی تصمیم گرفتم کارگردان و فیلمبردار «فوق ماراتن» باشم قطعا متوجه سختی، مشکلات کار و این خطر که کیفیت تصویر ممکن است خوب از آب درنیاید، بودم اما به تناسب شرایط و امکانات دست به این کار زدم، همچنین عمدتا به دلیل تجربههایی که از پیش در قالب گروههای کوچک داشتم، مصمم شدم که علاوه بر کارگردانی، فیلمبرداری «فوق ماراتن» را خود برعهده بگیرم چراکه ورود به خانواده و شکستن حریم امن افراد مستلزم این است که گروه سازنده تبدیل به عضوی از خانواده شوند تا آنها زودتر اعتماد کنند و این موضوع نیازمند تعداد افراد کمتر با تجهیزات کوچکتر است.
کشاورز در پایان درباره اکران این مستند در «هنروتجربه» تصریح کرد: «فوق ماراتن» نیازمند تبلیغات بیشتر است که من به دلیل مشغلههای کاری تا به امروز فرصت این کار را پیدا نکردم، اما قصد دارم بیشتر روی این موضوع تمرکز کنم تا پس از اکران این مستند در سینما آن را به سمت اکران آنلاین ببرم، چراکه فکر میکنم در این شرایط ترجیح مخاطب این است که در فضای امن خانه به تماشای فیلمها بنشیند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: مستند فوق ماراتن فوق ماراتن ورزشی تلقی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماراتن ۶ ساعته تعیین دستمزد ۱۴۰۳ همچنان ادامه دارد
جلسه شورای عالی کار به منظور تعیین دستمزد ۱۴۰۳ درحالی از حدود ۶ ساعت پیش آغاز شده که هنوز شرکای اجتماعی اعم از دولت، کارفرمایان و کارگران به جمع بندی نرسیده اند و همچنان این جلسه ادامه دارد.
به گزارش خبرگزای ایمنا، در حالی حدود ۶ ساعت از شروع جلسه شورای عالی کار میگذرد که هنوز خبری از توافق در رابطه با دستمزد کارگران نیست؛ طبق ماده ۴۱ قانون کار شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل حقوق کارگران را مطابق با تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و هزینه سبد معیشت تعیین کند. هنوز شرکای اجتماعی بر دستمزد به نتیجه قطعی نرسیدهاند.
یکی از دغدغههای کارگران در سال جاری تعیین مزد مطابق با عدد و رقم سبد معیشت است و سید صولت مرتضوی وزیر کار ساعاتی پیش در این خصوص اظهار کرد: درصدی از سبد معیشت را برای دستمزد سال آینده در نظر میگیریم و در سالهای آینده تصمیم بهتری برای دستمزد خواهیم گرفت.
وی افزود: از سال ۱۴۰۱ به بعد یارانهها افزایش پیدا کردند و این اتفاق باعث شد به ۲ شکل مستقیم و غیرمستقیم دولت تلاش کند تا حداقلها به شکلی تأمین و تضمین شود تا یک کارگر بتواند زندگی متناسبی داشته باشد.
مرتضوی اعلام کرد: آن تعداد از خانوادهها که خانواده چهار نفری بودند، سال ۹۷ از سبد معیشت ۵۷ درصد استفاده کردند یعنی حداقل حقوقشان معادل ۵۷ درصد سبد معیشت بوده است، آن خانواری که ۳.۳ نفره بودند که بٌعد خانوار مصوب مرکز آمار ایران است، ۵۵ درصد استفاده کردند و سال ۹۸ دوباره به همین شکل مصارف اتفاق افتاد.
وی تاکید کرد: سال ۹۹ خانوار چهار نفره ۶۳ درصد و خانوار ۳.۳ نفره ۶۰ درصد از سبد معیشت خود استفاده کردند؛ در سال ۱۴۰۰ نیز این عدد برای خانوار چهار نفره به ۶۳ درصد و خانوار ۳.۳ نفره به ۶۱ درصد رسید.
وزیر تعاون افزود: این دولت در نخستین تصمیم خود یک گام بزرگ برداشت و در سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفته شد که حداقل دستمزدی که متناسب با سبد معیشت است، به ۷۵ درصد برای خانواده چهار نفره و ۷۳ درصد به خانواده ۲ نفره برسد.
وی تصریح کرد: برخی میگویند چرا این عدد ۱۰۰ درصد نیست؛ باید بگویم یک دلیل مهم دارد و دلیلش این است که اساساً کارفرما به کارگر خود ۱۵ درصد حقوق در سال پرداخت میکند، این بخشی از سبد را پوشش میدهد و بخش دیگر یارانه مستقیمی است که دولت پرداخت میکند.
منبع: تسنیم
کد خبر 736836