Web Analytics Made Easy - Statcounter

«ناسا با هدف ساخت یک پایگاه ثابت که بتواند از طریق آن در سال ۲۰۳۰ یا بعد از آن سفر به مریخ را تسهیل کنند به این پروژه امیدوار است. در این پروژه فضانوردان طی مأموریت‌های مختلف به ماه اعزام می‌شوند تا ایستگاه‌های ساده کوچک را تشکیل و بعد از آن بتوانند مأموریت‌های رفت و برگشتی به مریخ داشته‌ باشند»

به گزارش خبرنگار ایمنا، "آرتمیس" یکی از پروژه‌های ناسا است که طی سال‌های آتی و با هدف ساخت ایستگاه‌های فضایی اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروژه درواقع خواهر دوقلو پروژه آپولو که در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی انجام شد، محسوب می‌شود و طی آن اولین زن به ماه قدم می‌گذارد.

زمان زیادی به موعد مقرر برای انجام اولین مأموریت برنامه آرتمیس باقی نمانده است. ناسا بدون شک راه سختی را پیش رو دارد که باید با کمک شرکت‌های فضایی خصوصی و دیگر سازمان‌های فضایی برای رسیدن به آن تلاش کند. چالش‌هایی جدی در رسیدن به این هدف پیش روی ناسا است که باید دید آیا می‌تواند از آن‌ها سربلند بیرون بیاید یا نه؟ برای بررسی بیشتر این پروژه و ارتباط آن با پروژه آپولو با علیرضا بیات، کارشناس ارشد مخابرات و کارشناس فضایی مجموعه آسمان سرای سُها گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

دلیل نام گذاری این پروژه چیست؟

نخستین مأموریتی که طی آن انسان پا بر روی کره ماه گذاشت پروژه آپولو بود؛ این پروژه در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی انجام شد. آپولو و خواهر دوقلو آن آرتمیس جز افسانه‌های باستان بودند. پروژه اول ناسا که طی آن اولین مرد به کره ماه قدم گذاشت آپولو بود و به همین خاطر نام پروژه‌ای که قرار است طی آن اولین زن به ماه قدم بگذارد را آرتمیس انتخاب کرده‌اند که به نوعی خواهر دوقلو پروژه آپولو محسوب می‌شود.

پروژه آپولو چگونه انجام شد؟

پروژه آپولو که در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی اتفاق افتاد تقریباً شامل ۲۰ مرحله بود که ۱۷ مرحله از آن اجرایی شد و سه مرحله آن به دلایلی نامعلوم هیچ وقت انجام نشد؛ بعدها نیز مستندها و فیلم‌های سینمایی در این مورد ساخته شد.

در پروژه آپولو ۱۷ مأموریت انجام شد؛ که مأموریت ۱۳ ناموفق بود و طی آن کسی به ماه قدم نگذاشت؛ در هر مأموریت یک نفر در مدارگرد قرار می‌گرفت و دو نفر دیگر به ماه می‌رفتند، اطلاعات جمع‌آوری و آزمایش‌های خود را انجام می‌دادند. در آپولو ۱۱ نیل آرمسترانگ و باز آلدرین دو نفری بودند که به ماه قدم گذاشتند و نیل آرمسترانگ به عنوان اولین شخصی که بر ماه قدم گذاشت شناخته و دو فیلم سینمایی در مورد وی ساخته شد. مأموریت ۱۷ نیز به همین شکل انجام و مقداری خاک و سنگ از ماه آورده شد، ولی پس از آن پروژه دیگر هیچ مأموریتی صورت نگرفت.

آپولو ۱۳ چرا شکست خورد؟

طی پروژه آپولو ۱۳ به محض قرار گرفتن در مسیر ماه ظاهراً در بخش اکسیژن مشکلی ایجاد شد که منجر شد برای فضانوردان دو راه بیشتر باقی نماند؛ آنها یا باید به زمین بازمی‌گشتند یا به ماه می‌رفتند که به دلیل اهمیت جانشان تصمیم به بازگشت گرفتند. آنها به کمک راهنمایی نیروهای ایستگاه زمینی و ادواتی که در فضاپیما بود این مشکل را تا حدودی برطرف و با کمک گرانش ماه حالت پرتابی گرفته و به سمت زمین پرتاب شدند، آنها با موفقیت به زمین فرود آمدند، اما نتوانستند به ماه قدم بگذارند و ازآنجایی که در آن زمان ۱۳ را عددی نحس می‌دانستند، ناموفق شدن این پروژه نیز این شایعه را قدرتمندتر کرد.

هدف اصلی پروژه آرتمیس چیست؟

ناسا با هدف ساخت یک پایگاه ثابت که بتواند از طریق آن در سال ۲۰۳۰ یا بعد از آن سفر به مریخ را تسهیل کنند به این پروژه امیدوار است. در این پروژه فضانوردان طی مأموریت‌های مختلف به ماه اعزام می‌شوند تا ایستگاه‌های ساده کوچک را تشکیل و بعد از آن بتوانند مأموریت‌های رفت و برگشتی به مریخ داشته باشند؛ البته این هدف نهایی پروژه آرتمیس است و اعزام فضانورد و ربات‌ها برای اهدافی دیگری شامل پیدایش شواهد جدید برای اقامت طولانی مدت بشر و رفتن به قطب‌های ماه برای بررسی اینکه آیا در سال‌های گذشته آب یا حیاتی بر روی ماه شکل گرفته یا خیر نیز انجام خواهد شد.

آیا اعضا تیم پروژه آرتمیس مشخص شده است؟

خیر؛ هنوز اعضا این پروژه مشخص نیست و افراد هنوز در حال تمرین هستند ولی ظاهراً ۱۸ نفر از بین فضانوردانی که درحال تمرین و آزمایش هستند، انتخاب می‌شود که ۹ نفر از آنها مرد و ۹ نفر دیگر زن هستند. یک بانوی ایرانی‌الاصل به نام یاسمن مخبری کاندیدای پروژه آرتمیس شده و ممکن است وی اولین زن فضانوردی شود که به ماه قدم گذاشته یا ممکن است جز گروهی از افراد شود که بعداً به ماه می‌روند.

پروژه آرتمیس طی چند مرحله انجام می‌شود؟

پروژه آرتمیس از پنج مرحله تجهیزاتی و یک راکت پرتاب گر به نام SLS که مخفف خود سامانه پرتاب فضایی و یکی از پرقدرت‌ترین راکت‌های تاریخ است، تشکیل شده است. تا به امروز سه مرحله برای پروژه آرتمیس در نظر گرفته شده که مرحله نخست یعنی آرتمیس یک، سفری بدون سرنشین است و برای تست پرتاب گر فضایی SLS انجام می‌شود.

در مرحله دوم که آرتمیس دو نام دارد و دو سال دیگر تست خواهد شد فضانوردان سفر با SLS را تجربه می‌کنند و تست‌های زیرمداری را با خود اوریون انجام می‌دهند؛ در نهایت اگر تمامی این مراحل به‌صورت موفقیت‌آمیز انجام شود پروژه اصلی آرتمیس اجرایی خواهد شد که ظاهراً در سال ۲۰۲۴ انجام و اولین زن فضانورد بر روی ماه قدم می‌گذارد.

آیا مشکلاتی در راه اجرای آرتمیس وجود دارد؟

بله، ناسا برای اجرای این پروژه درگیر مسائل مالی است؛ بودجه‌ای که برای این پروژه نیاز بود بیش از ۲۶ میلیارد دلار تخمین زده شد، اما ناسا کمی بیشتر از این مقدار درخواست کرده بود که با توجه به درگیری دوساله آمریکا با ویروس کرونا کنگره مخالفت کرد و ظاهراً همین ۲۶ میلیارد دلار قراراست تائید شود، اما باید دید که تا سال ۲۰۲۴ چه اتفاقی می‌افتد.

یکی از اهداف آرتمیس ساخت پایگاه بود؛ کاربرد این پایگاه چیست؟

هنگامی که قرار است به مریخ بروید باید مکانی برای سنجیدن شرایط وجود داشته باشد. به دلیل اینکه سفر به مریخ طولانی است و حدود ۶ تا هشت ماه زمان می‌برد ممکن است مشکلاتی در راه بوجود بیاید، اما سفر به ماه حدود یک تا سه روز زمان می‌برد و در این مسیر فضانوردان هم راحت‌تر به ماه می‌روند و هم به راحتی بازمیگردند. یکی از دلایلی که ماه برای ساخت پایگاه انتخاب شده، نداشتن جو و پایین بودن مقدار جذبش که برابر یک ششم جاذبه زمین است، بوده؛ بنابراین فضاپیما راحت می‌توانند از گرانش ماه آزاد شود.

دلیل اینکه بعد از این همه سال اکنون آمریکا قصد بازگشت به ماه را دارد چیست؟

اینکه به چه دلیل آمریکا طی ۶۰ سال گذشته به ماه سفر نکرده و چرا اکنون تصمیم به رفتن به ماه را گرفته است نامشخص است و هرکسی نظر خودش را دارد؛ چیزی که ما می‌دانیم این است که آمریکا بعد از ۶۰ سال قصد دارد دوباره به سطح ماه باز گردد.

کد خبر 530840

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تازه های فضا بازگشت به ماه سفر به ماه آرتمیس ۳ برنامه آرتمیس ماموریت آرتمیس ۳ شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پروژه آرتمیس پروژه آپولو ماه قدم بعد از آن اولین زن انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق ۱۰۰ درصدی هدف‌گذاری ۱۴۰۲ در اجرای آسفالت و اصلاح تقاطع‌های تهران

هادی حق‌بین در آخرین جلسه شورای مدیران معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ ضمن مرور گزارش عملکرد معاونت در سال جاری، از افزایش میزان پروژه‌های در دست اقدام در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: امیدواریم در سال آینده، پروژه‌های اثرگذار در دست اقدام، با سرعت پیشرفت مطلوب و به طور مستمر، به مرحله بهره‌برداری برسند.

عبور از رکورد تاریخی اجرای آسفالت در پایتخت

وی با اشاره به تحقق هدف‌گذاری یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی تولید، توزیع و اجرای آسفالت در سطح شهر تهران گفت: تاکنون بالغ بر یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن آسفالت‌ریزی در پایتخت انجام شده که نشان‌دهنده یک رکورد تاریخی و عبور از هدف‌گذاری سال جاری است. همچنین یک کارخانه آسفالت جدید نصب و وارد مدار تولید شده و کارخانه دیگری به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است. در این رابطه، به طور مستمر ۳۳ جلسه کمیته آسفالت در سال ۱۴۰۲ برگزار شد تا تحقق هدف‌گذاری مذکور تسریع شود.

اصلاح ۱۸ تقاطع ناقص در سال ۱۴۰۲

حق‌بین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اصلاح ۱۸ تقاطع ناقص در مسیر‌های درون شهری تهران گفت: در سال ۱۴۰۲، اصلاح ۱۸ تقاطع برنامه‌ریزی شده، عملیاتی شد تا شهروندان با صرفه‌جویی در وقت و هزینه تردد‌های درون شهری، رضایت بیشتری از خدمات مدیریت شهری داشته باشند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تأکید بر اهمیت کلان‌پروژه‌های عمرانی در سال آینده خاطرنشان کرد: به جهت اهمیت بهره‌برداری هرچه سریعتر، «شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره)» و «آزادراه شهید شوشتری»، در اولویت اجرایی کلان‌پروژه‌های معاونت در سال آینده قرار دارد.

وی با اشاره به ارائه پیشنهاد تغییر چهره پل‌های عابر پیاده شهر تهران گفت: پیشنهاد دادیم، چهره برخی پل‌های عابر پیاده سطح شهر از حالت صنعتی تغییر پیدا کند و در همین راستا، ظرف ۶ ماه نخست سال آینده، اولین پل عابرپیاده نسل جدید در تهران نصب و راه‌اندازی می‌شود.

در ادامه این جلسه، مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران گزارش عملکردی از اقدامات و روند پیشرفت پروژه‌های در دست اقدام ارائه دادند و ضمن بررسی گلوگاه‌های اجرایی، بر تسریع در روند انجام پروژه‌ها تاکید شد.

در پایان جلسه از تلاش‌های سید مهدی پورهاشمی مدیرعامل سابق شرکت خاکریز آب قدردانی شد.

گفتنی است، پورهاشمی مجری طرح و مدیر پروژه‌های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران از جمله تونل نیایش، امیرکبیر، توحید و پارکینگ طبقاتی نیایش بود.

منبع: شهر

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • تحقق ۱۰۰ درصدی هدف‌گذاری آسفالت‌ریزی در سال جاری
  • تحقق ۱۰۰ درصدی هدف‌گذاری ۱۴۰۲ در اجرای آسفالت و اصلاح تقاطع‌های تهران
  • احداث تقاطع شهید کجباف اهواز به مرحله آخر رسید
  • تحقق ۱۰۰ درصدی هدف‌گذاری ۱۴۰۲ درباره اجرای آسفالت و اصلاح تقاطع‌های تهران
  • سرمایه حاصل از فروش برج‌های دوقلو شهرکرد صرف پروژه‌های نیمه‌تمام می‌شود
  • مدیران برای تحقق مطالبات مردم تلاش کنند
  • حضور ربات های انسان نما در خط تولید مرسدس بنز
  • گرانترین غذای جهان؛ یک وعده، ۳۰ میلیارد تومان!
  • فروش بلیط ۴۹۵ هزار دلاری برای غذا خوردن در فضا! (+عکس)
  • ویدئویی از شادی فضانوردان ناسا در پی آزمایش موتور موشک «آرتمیس ۲»