Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-03-19@03:36:33 GMT

نظر وزارت بهداشت درباره بازگشایی مدارس

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۶۴۸۲

نظر وزارت بهداشت درباره بازگشایی مدارس

صراط:

بهرام عین‌اللهی در یک گفتگوی تلویزیونی با اشاره به اینکه بیماری کرونا پیچیده است و باتوجه به تغییرات ویروس باید وضعیت را مرتباً ارزیابی کنیم، اظهار داشت: در کشور ما با واکسیناسیون زیادی که در دو ماه اخیر انجام شد توانستیم سیستم دفاعی مردم را بالا ببریم. در مردادماه حدود 700 نفر مرگ و میر، 8000 بستری آی سی یو و 50 هزار مبتلا داشتیم به طوری که تمام تخت‌های بیمارستانی پر می‌شد و میزان واکسیناسیون در مردادماه تنها 5 میلیون بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکمیل واکسیناسیون کرونا در دهه فجر

به گزارش تسنیم، وی افزود: واکسیناسیون باعث ارتقای سیستم دفاعی فرد در برابر ویروس کرونا می‌شود، ویروس کرونا از کشوری به کشور دیگر چرخش می‌کند و تنها راه مطمئن در همه‌گیری، ارتقای سیستم دفاعی بدن در مقابل بیماری است. ما به ملت گفتیم تلاش می‌کنیم که به هر شکل ممکن در مقابل کرونا مقاومت کنیم و تا دهه فجر واکسیناسیون را کامل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که "چرا ناگهان واردات واکسن افزایش یافت" تصریح کرد: رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه و هلال احمر کار شبانه روزی انجام دادند و مشکلات برطرف شد. من از گذشته اطلاع زیادی ندارم، از زمانی که مسئولیت را به عهده گرفتم در هفته اول واکسن زیادی نداشتیم اما تلاش همگانی و همکاری خوبی شکل گرفت و خود رئیس جمهور نیز به رئیس جمهور چین زنگ زد و تلاش‌ها باعث واردات حجم زیاد واکسن به کشور شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: واردات واکسن یک بحث و واکسیناسیون یک‌بحث دیگر است ما امروز در حال رسیدن به مرز 80 میلیون دوز واکسن هستیم و اگر قرار بود با شرایط وزارت بهداشت واکسیناسیون را به تنهایی پیش ببریم ممکن بود یکسال طول بکشد اما همه مردم، حسینیه‌ها، مساجد و ... پای کار آمدند اما واکسیناسیون در حجم بالایی انجام گرفت و در وضعیت بسیار بحرانی از مرگ 700 نفری به حدود 124 نفر رسید البته حتی یک مرگ و میر نیز بسیار دلخراش است.

وضعیت کرونا در کشور شکننده است

عین اللهی با بیان اینکه در حال حاضر میزان بستری حدود 1400 نفر و بیماران جدید حدود 7 هزار نفر است هشدار داد:  البته وضعیت شکننده است و ما باید برای موج ششم آماده باشیم.موج ششم در همه کشورها آمده است و نکته‌ای که می‌تواند کمک کند انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

76 درصد مردم یک دوز واکسن کرونا زده‌اند

وزیر بهداشت تصریح کرد: 76 درصد مردم یک دوز واکسن کرونا و 40 درصد مردم دو دوز زده‌اند و از مردمی که واکسن نزده‌اند تقاضای شرکت در واکسیناسیون داریم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم واکسیناسیون موج ششم محتمل است، گفت: ویروس در دنیا به مقدار فراوان در هر محیطی وجود دارد و اینکه ویروس دچار تغییر زنتیکی شود محتمل است. ما در مقابل ویروس تنها کاری که می‌توانیم بکنیم این است که بدن خود را قوی کنیم اما علاوه بر این واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌ها میزان انتقال ویروس را کاهش می‌دهد.

عین اللهی با بیان اینکه تعداد زیادی از بیمارانی که در چندماه اخیر مرگ و میر داشته‌اند از میان افراد واکسن‌ نزده بوده‌اند، با ارائه مثالی درباره اثربخشی واکسن کرونا بیان داشت: ما سال پیش همه کادر درمان را واکسینه کردیم، سال پیش نزدیک به 204 نفر از عزیزان کادر سلامت را بر اثر کرونا از دست دادیم اما امسال باوجود اینکه ویروس تهاجمی تر بود به تعداد انگشتان دست شهید سلامت نداشتیم که این امر ناشی از واکسیناسیون بود‌.

وزیر بهداشت درباره اولویت‌های تزریق دوز سوم واکسن کرونا تصریح کرد: ما تصمیم داریم دوز سوم را برای کادر سلامت تزریق کنیم؛ افراد با ریسک بالا و افراد مسن که مدت زیادی از دوز دوم‌شان گذشته است نیز می‌توانند دوز سوم را تزریق کنند.

مرگ و میری بر اثر واکسن کرونا گزارش نشده است

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره میزان اثربخشی واکسن کرونا و علت فوت برخی افراد علیرغم تزریق دو دوز واکسن تصریح کرد: مطالعات زیادی در کشور ما و در کشورهای دیگر انجام شده است که نشان می‌دهد بروز عوارض در افراد واکسینه شده نادر است و مرگ و‌میر به دنبال واکسن اصلا وجود ندارد و اینکه می‌گویند فردی واکسن زده و فوت کرده، به این صورت است که فرد همزمان با واکسن یا قبل از آن به کرونا مبتلا شده است یا ایمنی کامل ایجاد نشده است و باید دو ماه از تزریق واکسن بگذرد تا ایمنی کامل حاصل شود.

عین اللهی درباره عوارض ناشی از واکسن‌ها نیز تصریح کرد: سالهاست که واکسیناسیون فلج اطفال انجام می‌شود و این بیماری را ریشه‌کن کرده است و بنابراین واکسن یک مسئله عجیب نیست.

وی درباره نامه منتشرشده از سوی مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت مبنی بر تاثیرگذاری 5 درصدی سینوفارم در پیشگیری از ابتلا به کرونا اظهار داشت: آن مطالعه نهایی نشده است و مسئول اصلی پروژه گفته است نباید نتایج منعکس می‌شد زیرا مطالعه هنوز ناقص است اما نتایح واکسن‌های مورد استفاده در کشور در جهان خوب بوده و ما به مردم اطمینان می‌دهیم که واکسن‌های مصرفی جزو بهترین واکسن‌های دنیاست.

اقدام برای تأیید واکسن برکت در سازمان جهانی بهداشت

وی درباره انتشار مستندات واکسن برکت نیز تصریح کرد: واکسن برکت یکی از موفق‌ترین واکسن‌های دنیاست و عوارض کمی دارد و ما نتایج مطالعات را برای سازمان جهانی بهداشت فرستادیم و امیدواریم اگر مسائل سیاسی در این سازمان حاکم نباشد واکسن برکت نیز تاییدیه جهانی اخد کند و به عنوان واکسن بین‌المللی نیز مطرح شود. در حال حاضر مشکل این است که تولید برکت کافی نیست و اگر خطوط تولید دیگر راه‌اندازی شود مشکل حل می‌شود، علتش هم این است که بین مرحله آزمایشگاهی و مرحله صنعتی فاصله وجود دارد و علت عدم تحقق برخی وعده‌ها نیز همین است. 

وزیر بهداشت اعلام کرد: تا هفته آینده مجوز واکسن‌های فخرا و رازی نهایی می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا چندین واکسن کرونا در کشور ساخته شد، بیان داشت: ما تمام واکسن‌های موجود در جهان را در داخل می‌سازیم که این باعث قوت قلب ماست که این تکنولوژی‌ها آینده کشور را بیمه می‌کند. ما برای آینده نیاز به دوز یادآور یا بوستر داریم و این واکسن‌ها می‌تواند به عنوان دوز بوستر استفاده شود.

واکسن سینوفارم از مبدا پکن وارد شده است

وی درباره شایعاتی مبنی بر خرید سینوفارم از مبدایی غیر از پکن، گفت: واکسن‌های سینوفارم واکسن پکن است و نباید به شایعات فضای مجازی دقت کرد.

وی درباره تزریق واکسن کرونا به کودکان اضافه کرد: واکسن باید سه مرحله را طی کند و سپس تزریق شود؛ سلامت واکسن در مرحله دوم و اثربخشی واکسن در مرحله سوم مشخص می‌شود همه واکسن‌های تاییدشده جهان مرحله دوم که ایمنی است را طی کرده‌اند و در کشور ما واکسن‌ برکت این مراحل راطی کرده است واکسن پاستور نیز یکی از واکسن‌های خوب است؛ واکسن رازی و فخرا نیز این هفته تایید می‌شوند. 

تولید واکسن افزایش یابد میزان واردات را کم می‌کنیم

وی با اشاره به تولید انواع واکسن در ایران ادامه داد: ما اگر بخواهیم معطل بشویم که تولید واکسن داخلی به 160 میلیون دوز برسد باید خیلی صبر کنیم بنابراین به اندازه‌ای که تولید داخلی ظرفیت دارد از آن استفاده می‌کنیم و مابقی را وارد کرده‌ایم. تاکنون 14 میلیون دوز واکسن تولید داخلی داشته‌ایم؛ اگر واکسن تولید داخل بتواند اقزایش یابد از میزان واردات کم می‌کنیم‌.  میزان هزینه درمان بسیار بیشتر از تامین واکسن است و بنابراین باید زمان را برای حفظ سلامت مردم از دست ندهیم. 

واکسیناسیون اجباری است؟

وی درباره راهکار اقناع افکار عمومی گفت: تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم روشنگری درباره واکسیناسیون است؛ ما در این مدت کوتاه از بسیاری از کشورها جلوتر حرکت کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که "انجام واکسیناسیون اجباری است؟" گفت: واکسیناسیون یک مسئله اجتماعی است، فردی که کرونا دارد اگر سوار هواپیما شود تمام افراد در پرواز را آلوده می‌کند یا اینکه اگر فردی به کرونا مبتلا باشد و در کلاس مدرسه حضور یابد دانش‌آموزان را مبتلا می‌کند و بنابراین اجتماع نمی‌تواند بپذیرد که یک فرد ناقل در جامعه حضور یابد وزارت بهداشت مسئول واکسیناسیون است و سایر مسائل اجتماعی بر عهده وزارت کشور است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: با ایجاد محدودیت‌های کرونایی مشکلات بیکاری و اقتصادی برای مردم ایجاد می‌شود و بنابراین اولین اولویت ما مبارزه با کروناست که دولت ورود کرد و موفقیت خوبی نیز حاصل شده است.

با افزایش واکسیناسیون محدودیت‌ها برداشته می‌شود

وی ادامه داد: ما از ابتدای شیوع کرونا با محدودیت تردد، مسافرت‌ها، اشتغال و ... سروکار داشتیم؛ الان با واکسیناسیون می‌خواهیم بسیاری از محدودیت‌های تردد شبانه، مسافرت‌ها و ‌... را برداریم. واکسیناسیون باعث برداشته شدن بسیاری از این محدودیت‌ها می‌شود؛ خروج و ورود به کشور را باید منوط به واکسیناسیون کنیم و باید حتما ازمسافران کارت واکسیناسیون یا تست منفی کرونا درخواست کنیم.

وی درباره اظهارات یکی از معاونین وزارت بهداشت مبنی بر اخذ مکرر تست کرونا از کارمندانی که واکسن نزده‌اند گفت: برخی کشورها می‌گویند اگر واکسن نزنید باید تست کرونا بدهید اما این امر خیلی مورد نظر ستاد کرونا نبوده است. الزام تست هر 72 ساعت از کارمندانی که واکسن نزده‌اند مصوب ستاد ملی کرونا نیست به نظر فردی و شخصی معاون وزارت بهداشت بوده است.

شرایط بازگشایی مدارس 

وی بر لزوم پرهیز از عادی‌انگاری کرونا تاکید و بیان کرد: باید شرایط را اضطراری بدانیم و به تدریج محدودیت‌ها را برداریم؛ بازگشایی مدارس با واکسیناسیون انجام می‌شود‌. وزارت اموزش و پرورش باید زمانی اقدام به بازگشایی کند که بالای 70 درصد افراد و دانش‌آموزان دو دوز واکسن را زده باشند و فکر می‌کنم تا آخر آبان این زمینه برای بازگشایی مدارس فراهم شود. البته میزان مرگ و میر کودکان کمتر از بزرگسالان است اما کودکان می‌توانند ناقل کرونا برای دیگران باشند.نظر وزارت بهداشت این است که بازگشایی مدارس بدون واکسیناسیون نباشد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: شرایط بازگشایی مدارس واکسن برکت وزارت بهداشت صراط بازگشایی مدارس وزارت بهداشت وزیر بهداشت واکسن کرونا واکسن برکت محدودیت ها رئیس جمهور دوز واکسن عین اللهی مرگ و میر واکسن ها زده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام ۹۰ هزار نفر رشته در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ثبت‌نام برای حضور در بیست‌وهشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ثبت رکورد ۹۰ هزار نفر رشته به پایان رسید.

در این دوره از جشنواره و پس از حدود چهار ماه تعداد ثبت‌نامی‌های جشنواره، مجموع نفرات ثبت‌نام‌کننده در این جشنواره ۵۷ هزار و ۷۶ نفر بوده است که با توجه به اینکه امکان حضور مخاطبان در برخی رشته‌ها به صورت همزمان فراهم شده، به ۹۰ هزار و ۱۸۲ نفر رشته رسیده است که بر اساس اعلام مسئولان برگزاری، رکوردی تازه در ادوار این مسابقات به حساب می‌آید.

بر اساس این گزارش در بین بخش‌های مختلف این جشنواره، بخش معارفی با ۴۵ هزار و ۲۶۳ نفر بیشترین و بخش تواشیح با ثبت ۲۱۴ گروه کمترین میزان مخاطب را در بیست‌وهشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت دارد.

در دیگر بخش‌ها نیز بخش آوایی با ۱۵ هزار و ۲۱۷ نفر، بخش هنری با ۱۰ هزار و یک نفر، بخش ویژه با ۹ هزار و ۱۰۳ نفر، بخش پژوهشی با چهار هزار و ۶۱۵ نفر، بخش ادبی با سه هزار و ۸۰۱ نفر و بخش فناوری با هزار و ۹۶۸ به ترتیب بیشترین تعداد مخاطبان را داشته‌اند.

همچنین در گروه‌های مخاطب، گروه کارکنان ۴۱ هزار و ۲۹۴ نفر، گروه دانشجویان ۱۲ هزار و ۸۰۲ نفر و گروه اساتید نیز دو هزار و ۹۸۰ نفر ثبت‌نام‌کننده در جشنواره داشته‌اند.

در دوره گذشته این جشنواره آمار کلی ثبت‌نام‌کنندگان ۷۰ هزار و ۲۹۲ نفررشته و ۵۲ هزار نفر مخاطب خاص بوده است.

دیگر خبرها

  • فعالیت مراکز واکسیناسیون در ایام نوروز در فارس
  • هشت هزار فلسطینی همچنان زیر آوار ویرانی‌ها در نوار غزه
  • ۵ نکته که باید درباره ذات‌الریه بدانیم
  • ثبت نام ۹۰ هزار نفر رشته در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت
  • آخرین آمار کرونا در جهان ۲۷ اسفند؛ ۱۰ فوتی و یک هزار ابتلای جدید
  • دانش آموختگان مدارس شاهد،عهده‌دار مسئولیت‌های کلیدی کشور هستند
  • استفاده از اوریگامی DNA برای تولید واکسن ضدسرطان
  • آلمان دانش آموزان را برای جنگ آماده می‌کند
  • آخرین آمار شهدای غزه ، ۳۱۵۵۳ شهید
  • آخرین آمار کرونا در جهان ۲۶ اسفند؛ ۶۰ فوتی و ۵ هزار ابتلای جدید