Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@05:48:15 GMT

۲۱ کیلومتر از رودخانه‌های کردستان لایروبی شد

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۶۴۸۳

۲۱ کیلومتر از رودخانه‌های کردستان لایروبی شد

عرفان مومن پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از محل اعتبارات استانی تا این مقطع زمانی هیچ گونه اعتباری برای لایروبی رودخانه های استان تخصیص نیافته است اما با رایزنی‌های انجام شده از محل طرح ملی متمرکز، اعتبار ۱۹ میلیارد ریالی برای این منظور جذب شده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۴۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ هکتار از اراضی بستر رودخانه های استان رفع تصرف و تعداد ۴۳۳ پرونده در همین رابطه به مراجع قضایی ارجاع شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان به سیاست وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای نسبت به متصرفان اشاره کرد و افزود: مطابق قانون، بستر رودخانه ها در اختیار دولت بوده و ایجاد هرگونه اعیانی، حفاری و دخل و تصرف در بستر رودخانه ها ممنوع است.

مومن پور یادآور شد: با توجه به اینکه کشاورزان در سال‌های گذشته اقدام به کشت و زرع در بستر رودخانه ها کرده و معاش آنها به کشت در این اراضی وابسته شده است، لذا در صورت تمایل می توانند به منظور کشت محصولات یکساله، زمین‌های متصرفی را از وزارت نیرو اجاره کنند.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود. 

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

برچسب‌ها کردستان سنندج وزارت نیرو شرکت آب منطقه ای کردستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان سنندج وزارت نیرو کردستان سنندج وزارت نیرو شرکت آب منطقه ای کردستان بستر رودخانه ها شامل رودخانه میلی متر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای کدام استان‌ها در روزهای آینده سیل پیش‌بینی شد ؟

به گزارش پارس نیوز به نقل از ایسنا، ستاد مدیریت سیلاب وزارت نیرو با توجه به صدور هشدار سطح قرمز و نارنجی سازمان هواشناسی کشور در برخی استان‌ها مبنی بر پیش‌بینی وقوع بارش‌های قابل توجه از روز دوشنبه ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ تا پنجشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳، اطلاعیه‌ای‌ صادر کرد.

 

​براساس این اطلاعیه، با توجه به صدور هشدار سطح قرمز هواشناسی از ساعات پایانی روز دوشنبه مورخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا ظهر روز چهارشنبه اول فروردین ۱۴۰۳ - به‌ویژه روز سه‌شنبه ۹ اسفند در استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و هشدار سطح نارنجی برای بازه زمانی دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا روز پنجشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ برای استان‌های کرمانشاه، آذربایجان‌غربی، تهران، البرز، قزوین، اصفهان، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان، قم، مازندران، فارس، بوشهر، کردستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، گیلان، کرمان، همدان و مرکزی که بارش‌ها منجر به بالا آمدگی سطح آب رودخانه‌ها و آب گرفتگی معابر و جاده‌ها خواهد شد،اکیداً توصیه می‌شود ملاحظات زیر توسط دستگاه‌های ذیربط و مردم مورد توجه قرار گیرد:

۱. مدیریت سفرهای نوروزی با تعیین زمان، مسیر و مقصد سفر متناسب با فعالیت سامانه بارشی

۲. خودداری از تردد و توقف در مسیرها و جاده‌های حاشیه و بستر رودخانه‌ها

۳. اجتناب از تردد در جاده‌های کوهستانی با احتمال وقوع زمین‌لغزش و ریزش مصالح سنگی

۴. عدم عبور از سازه‌های تقاطعی و پل‌های رودخانه‌های سیلابی

۵. مدیریت زمان کوچ و عدم توقف عشایر در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراهه‌ها

۶. آمادگی حداکثری همه دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و امدادی و تجهیز گروه‌های عملیاتی

۷. پاکسازی و بازگشایی کامل مجاری آبی، رودخانه‌ها و سازه‌های تقاطعی به‌ویژه در مراکز جمعیتی

۸. تخلیه اماکن و مراکز جمعیتی در معرض و مسیر سیلاب

۹. توقف هرگونه فعالیت در بستر و حاشیه رودخانه‌های مستعد سیلاب

دیگر خبرها

  • مردم از توقف در بستر رودخانه‌ها پرهیز کنند
  • برای کدام استان‌ها در روزهای آینده سیل پیش‌بینی شد ؟
  • انجام ۱۳ کیلومتر آزادسازی تصرفات حریم و بستر رودخانه‌ها
  • فیلم|اجاره بستر رودخانه قانونی است!
  • هشدار سطح قرمز هواشناسی در لرستان
  • هشدار به مسافران ۵ استان؛ از تردد در حاشیه رودخانه خودداری کنید
  • **لایروبی ۴۳هزار متر مکعب رودخانه های شمال تهران
  • لایروبی ۴۳هزار متر مکعب رودخانه‌های شمال تهران در سال‌جاری
  • لایروبی ۴۳هزار متر مکعب رودخانه‌های شمال تهران در سال جاری
  • موضوع احداث پارکینگ در بستر رودخانه بالیقلوچای تحت رصد دادستانی