Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@03:05:12 GMT

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ازبکستان

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۶۴۸۶

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ازبکستان

امروز (یکشنبه) انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان برگزار شده است، انتخاباتی که رئیس جمهور فعلی در آن رقیب واقعی‌ای پیش رو نمی‌بیند و احتمال می‌رود برای دومین بار برنده انتخابات شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، پیروزی احتمالی دوباره در انتخابات، به شوکت میرضیایف، رییس جمهور فعلی این امکان را می‌دهد تا در عین حفظ یک سیستم سیاسی بسیار متمرکز، فعالیت‌های پیشین موفقیت‌آمیز خود را تحکیم کند، فعالیت‌هایی که، به احتمال زیاد، منجر به افزایش روابط ازبکستان برای تجارت و جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرضیایف، رییس جمهور ۶۴ ساله این کشور سرشاز از منابع، روابط  ازبکستان با روسیه و غرب را که در دوران ریاست جمهور قبلی، اسلام کریموف، اولین رئیس جمهور ازبکستان پس از استقلال، دچار مشکل شده بود، بازسازی کرده است.

میرضیایف همچنین افسار سیستم‌های قدرتمند امنیتی را به دست گرفته و تعدادی از زندانیان سیاسی را آزاد کرده است؛ این زندانیان به دلیل رویکردهای رییس جمهور قبلی که مخالفت را بر نمی‌تابید، پشت میله‌های زندان به سر می‌بردند.

در انتخابات امروز، ‌رییس جمهور فعلی، رقیب واقعی و مستقلی در برابر خود نمی‌بیند؛ چهار نامزد دیگر انتخابات این کشور ۳۴ میلیونی و غالباً مسلمان‌نشین نیز، توسط احزابی معرفی شده‌اند که از رییس جمهور فعلی حمایت می‌کنند.

میرضیایف وعده داده‌ است که از طریق رشد سریع اقتصادی به فقر پایان بخشیده و همچنین با محول کردن بخشی از قدرت به شوراهای منطقه‌ای، از تصمیم‌گیری‌ها تمرکز زدایی کند.

به دلیل همه‌گیری کرونا، رای‌دهندگان ملزم به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی هستند و نیروهای پزشکی نیز در حوزه‌های رای‌گیری حضور خواهند داشت. رای‌گیری در ساعت ۸ شب به وقت ازبکستان (۹:۳۰ شب ایران) به اتمام رسیده و انتظار می‌رود نتایج اولیه انتخابات فردا اعلام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ازبكستان انتخابات ازبکستان جمهور فعلی رییس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین برای پنجمین بار رئیس جمهور روسیه شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپکتیتور، براساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، ولادیمیر پوتین مطابق انتظارات با کسب اکثریت آرا برای پنجمین دوره رئیس جمهور این کشور شد.

براساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، پس از شمارش ۹۹.۷ درصد برگه‌های رأی، پوتین ۸۷ درصد آرا را از آن خود کرده است. این رقم از تمام دوره‌های قبلی که در انتخابات شرکت کرده و برنده شده بود، بیشتر است.

انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه از روز جمعه آغاز شد و تا دیروز(یکشنبه) ادامه داشت. این نخستین بار در تاریخ برگزاری انتخابات‌ ریاست جمهوری روسیه بود که فرایند اخذ رأی طی سه روز انجام می‌شد.

«ولادیسلاو داونکوف» ۴۰ ساله، نماینده کنونی مجلس دوما از حزب «شخصیت‌های جدید»، «لئونید اسلوتسکی» ۵۶ ساله، نماینده مجلس دوما و رئیس حزب لیبرال دموکرات و «نیکلای خاریتونوف» ۷۵ ساله، معاون حزب کمونیست روسیه رقبای اصلی پوتین در این انتخابات بودند.

پوتین که ۶ سال دیگر بر مسند قدرت خواهد ماند در جمع خبرنگاران در ستاد انتخاباتی‌اش، آنچه را در آمریکا به عنوان دموکراسی شناخته می‌شود به شدت هدف انتقاد قرار داد.

به گزارش آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، پیروزی دوباره وی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را تبریک گفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پوتین: همکاری با پارلمان برای توسعه روسیه را ادامه می‌دهیم
  • پیروزی پوتین نشانه حمایت حداکثری مردم روسیه از وی است
  • مادورو: پوتین کل امپراطوری غرب را شکست داد
  • آلمان: تمایل داریم با پوتین گفتگو کنیم
  • پوتین برای پنجمین بار رئیس جمهور روسیه شد
  • پوتین: کاخ سفید از تمام منابعش برای سرکوب ترامپ استفاده می‌کند
  • پوتین در انتخابات پیروز شد و غرب را تهدید کرد
  • پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قطعی شد
  • بایدن: ترامپ خیلی پیر است و برای ریاست جمهوری صلاحیت ندارد
  • پوتین بار دیگر رییس جمهور روسیه می شود