Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@22:30:20 GMT

باغ شهر ایران نفس ندارد/ تبریز زیر سایه "مازوت"!

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۶۷۰۶

باغ شهر ایران نفس ندارد/ تبریز زیر سایه 'مازوت'!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در حالی که نیروگاه حرارتی تبریز به عنوان یکی از دلایل اصلی و قطعی آلودگی هوای این کلانشهر و نیز اسکو، ایلخچی، خسروشهر و آذرشهر محسوب می شود، گاز این نیروگاه به همراه نیروگاه سهند در بین تمام نیروگاه های حرارتی کشور با تصمیمی عجیب از سوی شرکت ملی گاز قطع شده، تصمیمی که نتیجه آن استفاده کامل از مازوت به عنوان سوخت این نیروگاه ها و در نتیجه تشدید آلودگی هوای مناطق یاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروگاه حرارتی و گازی تبریز که در منطقه صنعتی غرب تبریز در کنار بسیاری از کارخانه ها و واحدهای تولیدی و مجاور به مناطق پرجمعیتی چون سردرود، کوجوار، شهرک اندیشه و حتی راه آهن واقع شده، با ظرفیت تولید ۸۰۰ مگاوات برق دارای دو واحد بخار و دو واحد گازی تولید برق است که معمولاً در فصل زمستان و در مواقع افت فشار گاز از سوخت مازوت برای تداوم فعالیت خود استفاده می کند، موضوعی که از آن به عنوان یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوای تبریز و البته آذرشهر، اسکو، ایلخچی و خسروشهر به دلیل تولید و انتشار میزان بالایی گاز آلاینده و سمی دی اکسید گوگرد یاد می شود.

 

 نیروگاه حرارتی عامل اصلی آلودگی هوای تبریز

در همین خصوص رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تبریز ضمن تاکید بر الزام واحدهای آلاینده استان به رعایت اصول و ضوابط زیست‌محیطی جهت پیشگیری از آلودگی هوای کلان‌شهر تبریز در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا گفته است: عوامل عمده آلاینده هوای کلان‌شهر تبریز به دو گروه ساکن و متحرک تقسیم  می‌شود به گونه ای که وسایل نقلیه شخصی فاقد معاینه فنی، ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده، تردد غیرمجاز خودروهای سنگین دودزا از عوامل مهم آلاینده‌های متحرک هستند.

شهنام اشتری افزوده است: در راستای اجرای ماده ۱۳ قانون هوای پاک نیروگاه حرارتی تبریز  با توجه به استفاده سوخت مازوت به‌عنوان مهم‌ترین منبع آلاینده هوای تبریز از منابع ساکن در شرایط فعلی بوده که باید نسبت به تغییر سوخت آن اقدام و تمهیدات کنترل آلودگی اتخاذ کنند.


البته باید موضوع آلودگی آب های زیرزمینی را دیگر تهدید زیست محیطی نیروگاه حرارتی تبریز برشمرد که مجموعه محیط زیست استان نسبت به آن هشدار داده اما متاسفانه با وجود تمام این موارد اخیراً موضوعی نگرانی ها در خصوص تهدیدات زیست محیطی این نیروگاه را تشدید کرده و آن هم قطع گاز نیروگاه حرارتی تبریز از سوی شرکت ملی گاز ایران است.

 

وزیر نفت مصوبه شرکت ملی گاز ایران را لغو کند/ وزارت نفت سهمیه گاز نیروگاه های تبریز و سهند را قطع کرده است

عضو هیات رئیسه مجلس در همین ارتباط در تذکر به وزیر نفت، خواستار لغو مصوبه شرکت ملی گاز ایران پیرامون نحوه ارزیابی مصرف گاز نیروگاه های حرارتی کشور شده چرا که در این روش حق نیروگاه های تبریز و سهند آذربایجان شرقی تضییع شده است.

روح الله متفکر آزاد خطاب به وزیر نفت اظهار داشته است: در تابستان امسال دستورالعمل عجیبی توسط یکی از مدیران شرکت ملی گاز ایران صادر شد که در آن مصرف گاز نیروگاه های حرارتی کشور تعیین شده و تنها مصرف گاز دو نیروگاه حرارتی تبریز و سهند در استان آذربایجان شرقی صفر ارزیابی شده است، به این معنا که روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر مازوت باید مصرف کنند که معادل پتانسیل ۳۵۰ تن گوگردی است که در هوای تبریز خالی کنند که در طی آن ۴۰ تا ۵۰ واحد این شهر را آلوده تر خواهد کرد.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان شده است: این اتفاق در حالی افتاده که سال گذشته نمایندگان تبریز جلسه ای با وزیر سابق نفت برگزار کرده و این موضوع را مطرح کردیم، اما متاسفانه وی گفت که ما اینجا درصد کشوری را حساب می کنیم و نمی توانیم استان را در نظر بگیریم.

وی تصریح کرده است: مردم تبریز با اینکه مصرف گازشان کم شده است، اما به جای اینکه تشویق شوند، تنبیه شدند. از سوی دیگر مصرف کل گاز در استان ۲۲ و ۴۵ میلیون مترمکعب در روز بوده که از این میان دو و سه میلیون مترمکعب برای این دو نیروگاه بوده است که از طرق دیگر جبران کرده اند و بر همین اساس به وزیر نفت تذکر می دهیم که اگر تا دو هفته آینده این دستورالعمل لغو نشود، طرح سوال از وی مطرح خواهد شد.

 

 

مصرف سوخت نفت کوره بدون رعایت استانداردهای خروجی دودکش در نیروگاه تبریز!

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز با تأکید بر اتخاذ تمهیدات زیست‌محیطی نیروگاه‌ها متناسب با سوخت مصرفی آنها و رعایت الزامات و استانداردهای خروجی دودکش در هر نوع سوخت اظهار داشته است: در تبریز به غیر از نیروگاه  که در مواقع اضطراری از سوخت نفت کوره استفاده می‌کند، هیچ واحد صنعتی دیگری از مازوت استفاده

نمی‌کند و در ۶ ماهه سال‌جاری وضعیت کیفیت هوای شهر تبریز به ترتیب شامل ۴۷ روز پاک و ۱۳۶ روز سالم و ۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و خوشبختانه روز ناسالم برای تمام گروه‌ها نداشته‌ایم.

حسن عباس‌نژاد گفت: با تیم سازی و افزایش تعامل بین دستگاهی که در استان صورت گرفته، خوشبختانه از فعالیت واحدهای آلاینده هوا جلوگیری شده است به‌طوری که  کلیه واحدهای صنعتی استان خصوصا تبریز به غیر از نیروگاه از سوخت پاک استفاده می‌کنند و با توجه به هماهنگی انجام شده در استان و با همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی آذربایجان شرقی از توزیع سوخت نفت کوره و از فعالیت واحدهای بازیافت غیرمجاز جلوگیری می شود.

وی افزوده است: خوشبختانه میزان آلایندگی واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه تبریز نیز با توجه به پیگیری‌های انجام شده و همت مسوولان با اجرای طرح‌های مختلف تصفیه فاضلاب و بازچرخانی پساب و جمع‌آوری گازهای خروجی و مدیریت پسماند و احداث کارخانه جدید گوگرد به حداقل رسیده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه رعایت استانداردهای خروجی دودکش از الزامات قانونی حاکم بر فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی محسوب می شود، متذکر شد: نیروگاه‌ها تبریز باید متناسب با نوع سوخت مصرفی تمهیدات لازم را برای جلوگیری از آلودگی ایجاد کنند.

عباس‌نژاد گفت: پیگیری‌های انجام شده و حضور به موقع اکیپ‌های پایش شبانه منجر به کاهش آلودگی در سطح استان شده است ولی متاسفانه مصرف سوخت نفت کوره بدون رعایت استانداردهای خروجی دودکش در نیروگاه‌ها با توجه به نزدیکی نیروگاه تبریز به شهر و مراکز مسکونی باعث افزایش بار آلودگی هوای شهر شده که در این زمینه مکاتباتی با مسوولان استان خصوصا نمایندگان مجلس انجام شده تا پیش‌بینی‌ها و تمهیدات لازم جهت استفاده ظرفیت‌های لازم انجام گیرد.

بهروز مهدوی فرماندار تبریز نیز ضمن درخواست برای برخورد جدی محیط زیست با واحدهای آلاینده محیط زیست تاکید کرده است: نیروگاه حرارتی تبریز مکلف به اجرای تمهیدات زیست‌محیطی لازم به منظور جلوگیری از آلودگی هواست و با توجه به نزدیکی این نیروگاه به مناطق مسکونی و عدم رعایت ضوابط زیست محیطی در آن، استفاده از سوخت گاز در آن ضروری است و باید پیگیری‌های لازم از طریق استانداری، دادگستری و نمایندگان مجلس برای تغییر سوخت این نیروگاه شود.

نیروگاه حرارتی تبریز فرسوده است/ ایجاد نیروگاه جدید با علوم روز و مصرف آب و سوخت کمتر

نماینده مردم تبریز در مجلس نیز با اشاره به فرسودگی نیروگاه حرارتی تبریز گفته است: نیروگاه جدیدی با مصرف آب و سوخت کمتر و تولید برق بیشتر در همان سایت با بهره گیری از علوم روز و تکنولوژی های جدید ایجاد می شود.

محمدحسین فرهنگی با بیان اینکه نیروگاه تبریز فرسوده شده است و به طور اساسی نیاز به تغییر تکنولوژی جدید دارد، اظهار داشته است: توافق اولیه برای بازتوانی این نیروگاه با مجموعه شستا و صندوق بازنشستگی انجام شده است.

وی خاطر نشان کرده است: در این خصوص مطالعه نادرستی توسط یک شرکت در خصوص نیروگاه تبریز انجام شده بود که اصلا مربوط به این نیروگاه نبود و کپی شده از جای دیگری بود.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تصریح کرده است: مذاکراتی برای انجام مطالعاتی در این زمینه توسط پژوهشگاه نیرو صورت گرفته و براساس آن مطالعات و با موافقت صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی نیروگاه جدیدی با مصرف آب و سوخت کمتر و تولید برق بیشتر در همان سایت با بهره گیری از علوم روز و تکنولوژی های جدید ایجاد شود.

در پایان باید به این نکته اساسی و البته عموماً مغفول مانده نیز اشاره کرد که هر چند در حال حاضر نیروگاه حرارتی گازی تبریز به عنوان مرکز دیسپاچینگ منطقه شمال غرب محسوب می شود اما با توجه به فرسودگی و آلاینده بودن آن و نیز به سر رسیدن عمر چنین روش هایی برای تولید برق، مسئولان و دستگاه های ذیربط در  حوزه انرژی باید تصمیم و تمهیداتی اساسی برای جایگزینی نیروگاه هایی از این دست با نیروگاه های تولید انرژی های نو و انواع تجدید پذیری چون خورشیدی و بادی اتخاذ کنند، موضوعی که با توجه به بحران آلودگی هوا و البته معضل کم آبی و محدودیت بکارگیری سدهای برقابی در شبکه توزیع امری اجتناب ناپذیر است اما بر خلاف بسیاری از کشورها که با مصارف بسیار کمتر از ایران به صورتی جدی به سمت استفاده از این منابع نوین انرژی حرکت کرده اند، تاکنون اقدام ملموسی در این خصوص به ویژه در آذربایجان شرقی صورت نگرفته و معدود پروژه های اجرا شده نیز بیشتر حالت ویترینی و نمایشی داشته و به جای آن همواره اقدامات مسکن گونه ای چون گاز سوز کردن نیروگاه ها به عنوان دغدغه مورد توجه بوده است.

انتهای پیام/۶۰۰۱۵

منبع: فارس

کلیدواژه: تبریز محیط زیست نیروگاه حرارتی تبریز مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نفت کوره آلودگی هوای تبریز وزیر نفت نماینده مردم تبریز در مجلس مازوت حسن عباس نژاد پخش فرآورده های نفتی آذربایجان شرقی بهروز مهدوی فرماندار تبریز نیروگاه حرارتی تبریز شرکت ملی گاز ایران آذربایجان شرقی نیروگاه تبریز سوخت نفت کوره گاز نیروگاه آلودگی هوای هوای تبریز زیست محیطی نیروگاه ها انجام شده تولید برق محیط زیست مصرف گاز وزیر نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام نخست باشگاه هسته‌ای بریکس با حضور ایران

به گزارش خبرآنلاین، معاون اول رئیس شرکت دولتی روس‌اتم روسیه در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های گروه بریکس در عرصه انرژی‌ هسته‌ای، پیشنهاد شکل‌گیری سازوکار همکاری جدیدی در قالب انجمن بین کشورهای عضو این گروه در این حوزه را مطرح کرد.
کریل کاماروف گفت:‌ کشورهای بریکس حدود ۳۰ درصد از نیروگاه های هسته ای فعال جهان و حدود ۷۰ درصد نیروگاه های در حال ساخت را در اختیار دارند.
رئیس بخش توسعه تجارت بین المللی شرکت روس اتم با بیان اینکه اعضای گروه بریکس دارای طیف کاملی از فناوری های راکتور و سوخت هستند، گفت: افزایش سه برابری ظرفیت نیروگاه هسته ای نصب شده که توسط صنعت هسته ای جهانی به عنوان یک هدف تا سال ۲۰۵۰ اعلام شده است، بدون مشارکت کلیدی کشورهای بریکس غیرممکن است.
به نقل از ایرنا وی ادامه داد: با هدف دستیابی به این شاخص ها، شرکت دولتی روس اتم ایده ایجاد انجمنی در زمینه انرژی هسته ای، پلتفرم هسته ای بریکس، در چارچوب این گروه را مطرح کرد که امکان تثبیت فناوری، تولید و ظرفیت‌های لجستیکی کشورهای عضو و ایجاد تبادل موثر تجربیات را فراهم می‌کند.
کاماروف گفت: این انجمن می‌تواند به ابزار مهمی برای حمایت از طرح‌های توسعه مقیاس بزرگ انرژی هسته‌ای تبدیل شود و در چارچوب پلتفرم هسته‌ای بریکس، هم کشورهایی که تجربه طولانی‌مدت فعالیت در این عرصه را دارند و هم کشورهایی که به تازگی وارد این عرصه شده‌اند، مسیرهای اولویت‌دار را خواهند یافت.

استقبال ایران
معاون سازمان انرژی اتمی ایران با استقبال از پیشنهاد طرف روس گفت: در چارچوب این انجمن، کشورها قادر خواهند بود تا از طریق نمونه پروژه‌های خود، مشارکت واقعی در کربن زدایی انرژی و بهبود کیفیت زندگی مردم از طریق توسعه پزشکی هسته‌ای و جوامع آموزشی را عملی کنند.
حسین درخشنده افزود: سازمان انرژی هسته ای ایران یک بخش نوآوری محور با تجربه در همکاری های بین المللی و توسعه شایستگی‌ها است.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: کشورهای بریکس در اجرای پروژه ها در شرایط جغرافیایی مختلف با رویکردهای متفاوت در انتخاب فناوری‌ها تجربه دارند و همکاری مشترک این کشورها از این منظر ارزشمند است.

چین آماده اشتراک‌گذاری تجربیات
معاون شرکت ملی هسته ای چین نیز در سخنانی در این نشست گفت: چرخه سوخت هسته ای در چین نوپا است، اما به موفقیت های چشمگیری دست یافته است، موفقیت‌هایی که با همکاری‌های گسترده بین‌المللی دستیابی به آنها تضمین شد.
شن یانفنگ افزود: تبادل تجربه، راه‌حل‌های فناوری، آموزش برای کشورهایی که به‌تازگی در مسیر توسعه انرژی هسته‌ای قدم گذاشته‌اند کمک بسیار جدی در این فرآیند است و چین آماده است تا تجربیات خود را با آنها به اشتراک بگذارد.

تجربه اعضای بریکس به توسعه تأسیسات هسته‌ای برزیل کمک می‌کند
لوئیس فرناندو پارولی معاون شرکت انرژی اتمی برزیل ENBPar نیز در سخنان ضبط شده در این نشست گفت: برزیل به دنبال ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید است که با فناوری‌های وارداتی صورت می‌گیرد، در این بخش،‌تجربه اعضای بریکس می‌تواند برای ما مفید باشد که در آینده در منطقه خود نقش پیشتازی در حوزه انرژی هسته‌ای داشته باشیم.

استقبال آفریقای جنوبی
لوییسو تیاباشه از شرکت انرژی هسته ای آفریقای جنوبی (NECSA) نیز با استقبال از ایده شکل‌گیری چارچوب همکاری جدید بین کشورهای عضو بریکس در حوزه انرژی هسته‌ای گفت: ساخت نیروگاه‌ های هسته‌ای جدید در این کشور می‌تواند به سکوی جهش برای ارتقای این صنعت در سراسر قاره آفریقا باشد که این روند می‌تواند با همکاری کشورهای عضو بریکس شکل گیرد.
بکی انکژومالو رئیس بخش تولید برق هسته‌ای (ВКС ) آفریقای جنوبی نیز گفت: دولت ما در حال آماده شدن برای انجام مناقصه بین المللی برای تامین ۲.۵ گیگاوات ظرفیت هسته ای جدید است.
وی ادامه داد: از آنجایی که آفریقای جنوبی قصد دارد ظرفیت تولید را در حوزه انرژی هسته ای توسعه دهد، اتحاد جدیدی از تامین کنندگان فناوری هسته ای پیشرفته، شرکت های عامل و کارشناسان صنعت هسته ای می تواند به ایجاد یک سیستم انرژی پایدار، غلبه بر فقر انرژی و در نهایت بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کند.

مصر و همکاری هسته‌ای
رئیس هیأت‌مدیره شرکت نیروگاه‌های هسته ای مصر (NPPA) نیز در سخنانی در این نشست گفت:‌ مصر چندین دهه است که در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، از جمله بهره برداری از رآکتورهای تحقیقاتی و تولید سوخت هسته ای برای آنها، مشغول فعالیت بوده و مرحله جدید توسعه در دستور کار این کشور، ساخت نیروگاه هسته ای الدبعه است.
امجد الوکیل افزود: چنین پروژه بزرگی در واقع صنعت جدیدی را شکل می‌دهد و تجربه مصر از نظر رویکردهای اجرای پروژه می تواند در کشورهای دیگر منطقه با مشخصات مشابه مورد تقاضا باشد.

در این نشست، گفته شد که پیشنهاد شکل‌گیری چارچوب جدید همکاری کشورهای عضو گروه بریکس به عنوان سندی غیرالزام‌آور برای نشست سران این گروه در آبان ۱۴۰۳ در کازان روسیه فرایندهای رسمی بین دولت‌ها را طی خواهد کرد.

مجمع بین المللی انرژی هسته ای " اتم‌اکسپو-۲۰۲۴"، که توسط شرکت دولتی روسیه "روس‌اتم" سازماندهی شده است، دوشنبه ششم فروردین ماه ۱۴۰۳ در سیریوس روسیه آغاز به کار کرد و شامگاه سه‌شنبه به کار خود پایان داد.
این مجمع که در آن وضعیت فعلی صنعت هسته ای جهانی مورد بحث قرار می گیرد، از سال ۲۰۰۹ در روسیه سالانه برگزار شده است.
در این مجمع روسای شرکت های کلیدی در صنعت هسته ای جهانی، سازمان های دولتی، بین المللی و عمومی و شماری از کارشناسان این حوزه حضور داشتند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در نمایشگاه جنبی این رویداد با برپایی غرفه‌ای برای دومین سال به معرفی دستاوردهای خود در عرصه صنعت هسته‌ای پرداخته بود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888568

دیگر خبرها

  • امضای قرار داد پنج ساله صادرات گاز به عراق
  • آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر
  • آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر از زبان معاون سازمان انرژی اتمی
  • ممانعت از انتشار ۸ میلیون تن آلاینده با تولید برق هسته‌ای
  • معایب دستگاه جوش لیزر چیست؟
  • گام نخست باشگاه هسته‌ای بریکس با حضور ایران
  • توقف مازوت‌ سوزی در نیروگاه شازند
  • توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند
  • مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند متوقف شده است
  • پنجره‌ها چگونه انرژی خانه ما را هدر می‌دهند | راه‌کار مقابله چیست؟