جلوههای رحمت در پیامبر خاتم(ص) / اقدامات امام صادق(ع) برای تحکیم رسالت نبوی
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۶۸۰۲
یک کارشناس و خطیب مذهبی با شرح وجوه رحمت در وجود مقدس پیامبر اکرم(ص)، گفت: تجلی رحمت الهی را در ایستادگی صبر و مقاومت رسول خدا(ص) میبینیم. ایشان ۲۳ سال قربانی خشونت بودهاند برخلاف آنچه غرضورزان سعی در تبلیغ و ترویج آن دارند.
به گزارش قدس آنلاین؛ «... قرآن شناسنامه پیامبر مکرم اسلام(ص) است و همه آنچه در قرآن آمده در وجود مقدس نبوی(ص) متجلی است وقتی قرآن خود را «هُدیً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ» می داند، پیامبری هم که آورنده و مفسر آن است، رحمت برای مردم است .
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
* چرا از پیامبر ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی(ص) به عنوان رحمتی برای عالمیان تعبیر میشود؟ این رحمت در سیره نبوی(ص) چه جلوهها و تجلیاتی داشته است؟
قرآن درباره رسول اکرم(ص) میفرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ؛ و ما تو را جز رحمتی برای همه گروههای بشری نفرستادیم». این تعبیر قرآن درباره رسول خدا(ص)، در کنار روایتی که حضرت رسول(ص) فرمودند: من آن رحمتِ هدایت شدهام، وجه انحصاری این صفت را در حضرت رسول(ص) نشان میدهد. یعنی این ویژگی در وجود مقدس رسول خدا(ص) عام است و انسان باید به این رحمت، نگاه ترکیبی داشته باشد.
در تشریح این وجه رحمت بودن پیامبر(ص) به سه جنبه اشاره میشود؛ یک بُعد بررسی زمان و بستری است که در آن پیامبر(ص) مبعوث به رسالت شدند این مهم به مقدمات تاریخی نیاز دارد تا روحیات و شرایط انسانهای آن زمان و نیز وضعیت اجتماعی، اخلاقی و رفتاری جزیره العرب و سرزمین حجاز بخصوص مکه را بشناسیم، در نهجالبلاغه امیرالمومنین(ع) که توسط سیدرضی گردآوری شده، این زمان و زمینه تشریح شده است.
وجه دوم شناخت رحمت در وجود مقدس حضرت رسول(ص) آن است که بدانیم اعجاز حضرت(ص) در آن خشونتها و رسمهای جاهلانه و وضعیتی که انبوه کینههای قبیلهای را شدت میبخشید، قرآن بوده است یعنی از جلوه های رحمت نبی خاتم(ص) را بر اساس توجه به قرآن در ایشان باید شناخت و بررسی کرد؛ قرآن شناسنامه پیامبر مکرم اسلام(ص) است و همه آنچه در قرآن آمده در وجود مقدس نبوی(ص) متجلی است وقتی قرآن خود را «هُدیً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ» میکند، پیامبری هم که آورنده و مفسر آن است، رحمت برای مردم به شمار میرود.
سوم آنکه صاحب قرآن، یعنی خدا مظهر رحمت و رافت است، رحیم و رئوف از نامهای خدا هستند چنان که علیم و حکیم از اسماء الهی است و پیامبر(ص) مظهر این رافت و رحمت و به این اوصاف شهره هستند.
* چه ویژگیهای سبب این وجه انحصاری رحمت در وجود مقدس رسول اکرم(ص) شده است؟
برخی ویژگیها ذاتی و مرتبط با شخصیت ممتاز پیامبر(ص) هستند و ربطی به رسالت ایشان ندارد بلکه زمینههایی بوده که در وجود ایشان سببساز رسالت شده است، چنان که حضرت محمد(ص) در آن پیمانهای دفاع از مظلوم در عصر جاهلیت، حضور داشتند همچنین است جنسی از پاکدامنی و حجب و حیا در ایشان تا جایی که به عنوان امین و صادق شناخته میشدند؛ در تاریخ نقل است در ابتدای بعثت فرمودند: اگر من فریاد بزنم الان دشمنی به سمت شما میآید آیا میپذیرید؟ همه بالاتفاق پاسخ دادند: ما تو را صادق میشناسیم. این صفات و ویژگیها کمک میکند تا جریان رحمت در آن وجود مقدس، عام و گسترده شود.
* در روحیه اجتماعی وجه رحمت پیامبر اکرم(ص) چگونه تجلی یافته و چه برکاتی را به دنبال داشته است؟
پیامبر(ص) در ابعاد اجتماعی نیز شخصیت ویژهای برای راهبری و رهبری جامعه داشتند، در آیات قرآن است که پیامبر(ص) در ارتباط با امت چطور جلوه رحمت شدند، چنان که قرآن میفرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ» در این آیه شریفه از پیامبر(ص) درخواست میشود که از بدیهای امت درگذرد و برای آنها طلب بخشش و مغفرت کرده و با آنها مشورت کند ... اینها تجلیاتی از خلق و خوی پسندیده پیامبر اکرم(ص) است چنان که قرآن درباره ایشان می فرماید: «وَإِنَّکَ لَعَلَیٰ خُلُقٍ عَظِیم».
* در بعد راهبری و رهبری امت رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) چگونه بوده است و چه برکاتی را به همراه داشته است؟
نکته سوم در جریان توجه به وجه رحمت بودن پیامبر(ص)، آن است که حضرت رسول(ص) در جریان نبوت و راهبری خود، بر پایه استدلال و برهان حرکت میکردند چنان که نورِ دلیل و برهان و منطق بر جامعه نبوی غلبه داشته است، آیه شریفه «ادعُ إِلیٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ » به خوبی این غلبه را نشان میدهد.
تجلی رحمت الهی را در ایستادگی صبر و مقاومت رسول خدا(ص) میبینیم ما معمولا انسانی را صاحب رافت و رحمت میدانیم که آرام باشد در حالی که پیامبر مکرم اسلام(ص) همانطور که در بین مومنان «رُحَماءُ بَینَهُم» بودند از آن سو «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ» نیز بودند البته نه معنایی که کشورهای به ظاهر متمدن میخواهد با غرضورزی پیامبر(ص) را خشن و طالب خشونت و جنگ نشان دهند نه نبی رحمت؛ بلکه از این باب که اگر حملهای میشد میایستادند لذا همه جنگهای رسول خدا(ص) جنبه دفاع داشته است اگر هم جایی جنگ نبوده، صلح و آرامش حاکمیت داشته است.
* پاسخ به تلاشهایی که میکوشد پیامبر(ص) را خشن و خشونتطلب نشان دهد، چیست؟
شخصیت پیامبر مکرم اسلام(ص) شخصیت خشونتورزی نبوده و حتی با دشمن هم اتمام حجت داشتند و تا آخرین لحظات در پی هدایت دشمن بودند؛ در تاریخ است که وقتی ایشان را در طائف با سنگ بدرقه کردند یا وقتی در جنگ اُحد لب و دندانشان زخمی شد، دست به دعا برداشتند و گفتند: «اللَّهُمَّ اغفِرْ لِقَومِی فإنّهُم لا یَعلَمُونَ» یعنی روح بلند پیامبر اسلام(ص) حتی در مقابل کسانی که ایشان را آزار میدادند، مظهر رحمت و رافت بوده است. در سیره ایشان است که گاهی شخصی یهودی میآمد و ادعای طلب از حضرت(ص) میکرد، رسول خدا(ص) میایستادند تا مبادا نگران شود و طلب فرضی او را میپرداختند حتی نقل است که ایشان به مسجد نیامدند تا این مشکل برطرف شود این جنس از رفتار باعث شد آن فرد مسلمان شود. همچنین است عیادت از همسایهای که دائما حضرت رسول(ص) را آزار میداد و به ایشان جسارت میکرد؛ ایشان فرمودند: در دین ما عیادت از همسایه بیمار جزء آداب دینی است.
این جنس از دلسوزیهای نبوی از دیگر تجلیات آن رحمت الهی است که در وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) تبلور داشته است ایشان ۲۳ سال قربانی خشونت بودهاند برخلاف آنچه غرضورزان سعی در تبلیغ و ترویج آن دارند. آنچنان این رحمت پیامبر خدا(ص) غلبه داشت که وقتی قرآن میخواهد ایشان را معرفی کند، آن حضرت(ص) را جانِ برخاسته از میان مردم و از جنس آنها معرفی میکند.
* کیفیت بهرهمندی ابناء بشر نه فقط مسلمانان از این رحمت چیست؟ آیا غیر از مسلمین دیگر اقوام و ملتها نیز از این خوان رحمت بهره بردهاند؟
بهرهمندی از برکات و آثار این رحمت جهانی هم بحث جداگانه است چنان که برخی در اروپا به صراحت اعلام کردهاند ما بر سر سفره علومی که مسلمین از اسلام و سیره پیامبر(ص) استخراج کردهاند (اعم از طبیعی، فلکی، ریاضی، حقوقی، شیمی و ...) نشستهایم، از این باب اروپا شهری از اسلام است؛ این نشان میدهد جریان رحمت پیامبر اسلام(ص) و انتشار اندیشه و علم و توجه به عقل از جلوههای رحمت الهی است که در وجود نازنین رسول رحمت(ص) میبینیم امید است ما امت حضرت(ص) نیز در عمل شیعه و پیرو ایشان باشیم.
* امام صادق(ع) به عنوان سبط و از نسل آن حضرت(ص)، در ترویج سیره پیامبر(ص) و ترویج رسالت آن حضرت(ص) چگونه اقدام کردهاند؟
آنچه در شریعت و مبانی دینی ما اهمیت دارد به دست ائمه(ع) به عنوان انسانهای کامل و نزدیک به خدا ترویج و تحکیم و فروع آن بیان شده است، البته انجام این ماموریت برای امام صادق(ع) به دلیل شرایط مساعدتر، پررنگتر بوده است؛ امام سجاد(ع) نهضت علمی را راهاندازی کردند و امام باقر(ع) راه را ادامه دادند و در زمان امام صادق(ع) اوج گرفت. چنان که برخی تا هشت هزار حدیث را از حضرت(ع) بیان کردهاند از امامی که استاد بزرگان مذاهب و فرق بوده و آنها خود به این شاگردی افتخار میکنند. از این رو، ما چیزی به اسم تاسیس شیعه در دوران امام صادق(ع) نداریم بلکه ایشان مروج و مبین شیعه هستند علامه امینی(ره) در کتاب «سیرتنا و سنتا» روایاتی را نقل میکند که نشان میدهد ترویج جریان شیعه از زمان رسول خدا(ص) و از زبان ایشان است که حضرت(ص) با اشاره به امیرالمومنین(ع) میفرمایند: این آقا و شیعیانش فردای قیامت رستگاران هستند.
البته شیعهی اینچنینی اوصافی دارد لذا جریان تفکر ناب اسلام را امام صادق(ع) به طور خاص دنبال کردهاند. علاوه بر این امام صادق(ع) وقتی احکام را تبیین و ترویج میکردند در کنار آن شیعیان را آموزش داده و در چارچوب صحیح از دین تربیت میکردند.
* اگر بخواهید یکی از احادیث آن حضرت(ع) را برای امروز شیعیان توصیه کنید که با آن بتوان به سبک زندگی و اخلاق اسلامی مزین شد، کدام را مدنظر دارید؟
به حدیث عنوان بصری اشاره می کنم که هدیهای گرانبها و سبک زندگی و دستورالعمل اخلاقی است و نشان میدهد امام صادق(ع) چگونه جریان ترویج اسلام راستین را بر عهده گرفتند و چگونگی زیستن شیعیان را بیان کردند تا شیعه در هر عصر و زمانی از این مسیر بتواند منصوب به حضرت(ع) باشد و مورد توجه و عنایت ایشان قرار بگیرد.
امام باقر(ع) و نیز امام صادق(ع) میفرمایند: برائت از آتش نزد ما نیست کسی میتواند ادعای محبت و مودت ما را داشته باشد که در ورع و تقوا کوشا و اهل وفای به عهد و ادای امانت باشد کسی شیعه ما است که نسبت به فقرا و ایتام دلسوزی و توجه خاص داشته باشد.
ما گاهی از امام تعریف میکنیم و گاه باید نسبتمان را با حضرت(ع) بسنجیم کسی که در مسیر اطاعت از خدا باشد دوست و همراه ائمه(ع) است و به آنها دلبستگی و همراهی دارد. امام صادق(ع) میفرمایند: کسی که بواسطه محبت ما از گناه دست نکشد و در مسیر گناه برود تا از شفاعت ما بهرهمند شود، دشمن ما است! شیعه امروز باید این پیام را از امام صادق(ع) بگیرد و مسیر درست را بپیماید. وگرنه لحظه به لحظه از امام صادق(ع) دورتر خواهد شد. توصیه میکنم حدیث عنوان بصری را بخوانیم و همراه داشته باشیم برخی از عرفا و بزرگانی همچون آیتالله قاضی(ره)، آن عارف واصل بر همراه داشتن این حدیث و مطالعه مکرر آن تاکید داشتهاند.
منبع: آستان نیوز
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: پیامبر ص امام صادق ع رسالت پیامبر مکرم اسلام ص پیامبر اکرم ص وجود مقدس حضرت رسول ص نشان می دهد امام صادق ع رسول خدا ص رحمت الهی پیامبر ص آن حضرت حضرت ع حضرت ص
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
لذت زندگی همراه با عافیت بر کسی پوشیده نیست عافیتی همه جانبه که همه گونه درد و بیماری و رنج را از بدن انسان را در بر بگیرد، بخشی از این عافیت و سلامت مربوط به سلامت چشم میشود.
شفاء در پناه قرآن و اسلامآیهای در قرآن کریم داریم که میفرماید: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَساراً؛ واز قرآن، آن چه شفا و رحمت است برای مؤمنان نازل میکنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمیافزاید. خدا که خودش طبیب و شفا دهندهی همه بیماریها و رنجها هست، در این آیه قرآن را مایه شفا و رحمت معرفی میکند.
همچنین حضرت امیرالمومنین علیه السلام میفرماید: واستشفوا بنوره فإنه شفاء الصدور؛ از نور آن شفا بجویید که شفابخش سینه هاست. از طرف دیگر برای سورههای قرآن خاصیتهایی ذکر شده که در صورت تلاوت آنها اثراتش در زندگی مادی و معنوی ما کاملا مشهود خواهد بود. اینها را گفتیم که بگوییم هر دردی در پناه اسلام و قرآن قابل درمان هست از جمله زیاد شدن نور چشم.
دعا برای زیاد شدن نور چشمبسیاری از ما که به بیماریهای چشمی مبتلا هستم حداقل برای یکبار هم که شده سراغ یک دعا برای زیاد شدن نور چشم رفته ایم. بزرگان دینی ما توصیههایی داشته اند برای اینکه نور چشم مان زیاد شود در این فرصت اول میخواهیم سراغ سورهها و آیههایی برویم که برای نور چشم توصیه شده اند و بعد از آن به سراغ دعاهایی که در این زمینه آمده است.
نگاه به قرآناولین توصیه قرآنی برای زیاد شدن نور چشم همین نگاه کردن به قرآن است. امام صادق علیه السلام میفرمایند: «هر کس قرآن را از روى آن تلاوت کند چشم وى نیز از قرآن بهره بردارى مى نماید و از عذاب او و پدر و مادرش هم کاسته مى شود گرچه با کفر از دنیا رفته باشند» همچنین از پیامبر گرامی اسلام روایت شده که فرمودند: «هر کس پیوسته به قرآن بنگرد، تا زنده است، از بهره بینایی برخوردار میشود» پس خود نگاه کردن به قرآن باعث زیاد شدن نور چشم میشود.
خواندن آیت الکرسیدر آثار و خواص خواندن آِیت الکرسی همین زیاد شدن نور چشم را عنوان کرده اند. از حضرت علی روایت شده که فرمودند: «زمانی که کسى مبتلا به چشم درد شود آیه الکرسى را به نیّت شفا بخواند و [اگر]به دل یقین داشته باشد که خوب میشود به راستى، إن شاء اللَّه، درمان یابد» در بحث دعا برای زیاد شدن نور چشم به آیت الکرسی زیاد اشاره شده است ولی در روایات تنها به خواندن آیت الکرسی برای نور چشم اشاره شده است ولی میان مردم هم رایج است که بعد از نماز دستها را روی چشم میگذارند و آیت الکرسی میخوانند هر چند در روایات خواندن آیت الکرسی با این کیفیت نیامده ولی از سید بن طاووس نقل شده که: نور چشم شخصى ضعیف شد.
در خواب، شخصی را دید که به او میگوید این کلمات را بخوان: «أُعِیذُ نُورَ بَصَرِی بِنُورِ اللَّهِ الَّذِی لَا یُطْفَى؛ پناه میدهم روشنى چشم خود را به نور خدا که خاموش نمیشود» سپس دستهاى خود را بر چشمان خود بمال و به دنبال آن آیه الکرسى را بخوان. راوى گوید: پس، آن مرد چنان کرد، چشمهایش خوب شد و به دفعات، دیگران نیز این را تجربه کرده و از آن نتیجه گرفتند»
سوره حمد؛ شفای چشمبرای سوره حمد خواص بسیاری ذکر شده و در واقع سوره حمد نسخهای هست برای همه آلام و دردهایی که ممکن است داشته باشیم در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: «چنانچه بر مردهای ۷۰ بار سوره حمد خواندید و زنده شد تعجب نکنید.»، اما یک از خواص عجیب این سوره در باره نور چشم هست چرا که پیامبر فرمودند: «چون کسی را درد چشم باشد یا در بینایی او ضعفی باشد در اول ماه، چون هلال ماه را ببیند دست بر چشم خود بنهد و سوره فاتحه را ۱۰ بار با نیت خالص و توجه به معنی آن بخواند و در آخر سوره مبارکه «توحید» را ۳بار بخواند بعد از آن ۷بار بگوید: «یا ربِّ قَوِّ بَصَری».
سپس بگوید: «اللهم اکف انت الکافی، اللهم عاف انت المعافی». درد چشم و ضعف بینایی به صحت مبدل میگردد. (خواص آیات قرآن کریم، محمدتقی نجفی، ص۱۰)
دعا برای زیاد شدن نور چشم در روایاتامام رضا علیه السلام توصیههای بسیار مفیدی برای تقویت چشم و زیاد شدن نور چشم دارند که به کار بستن آنها براحتی میتواند ما را از بیماریهای چشمی برهاند. از جمله مواردی که امام رضا علیه السلام به آن دستور داده اند کوتاه نمودن ناخنها هست.
در کتاب کافی آمده است که علی اسباط از امام رضا علیه السلام نقل میکند که ایشان مرا در خراسان دید در حالی که چشم درد داشتم. حضرت به من فرمودند: میخواهی تو را به کاری دعوت کنم از این وضع خلاصی یابی. او گفت بله! حضرت فرمودند: هر روز ۵شنبهها ناخن هایت را کوتاه کن. من هر هفته چنین کردم و تاپایان عمر به چشم درد مبتلا نشدم.
همچنین حضرت مسواک کردن را موجب تقویت بینایی میدانند و میفرمایند: «اَلسِّواکُ یَجْلُو الْبَصَرَ وَ یُنْبِتُ الشَّعْرَ وَ یَذْهَبُ بِالدَّمْعَهِ؛ مسواک زدن، نور چشم و رشد مو را زیاد و آبریزش چشم را برطرف مىکند.»
توصیه بعدی امام رضا علیه السلام سرمه کشیدن است «من اصابه ضعف فی بصره فلیکتحل سبعه مراود عند منامه من الاثمد؛ هر کس ناراحتى و ضعفى در چشم خویش احساس مى کند به هنگام خواب هفت بار سرمه اثمد بکشد، چهار بار در چشم راست و سه بار در چشم چپ»
همچنین فرمودند: «من کان یؤمن باللّه و الیوم الاخر فلیکتحل؛ کسى که ایمان به خداوند و روز قیامت دارد پس سرمه بکشد»؛ و در نهایت در نسخه شفابخش امام رضا علیه السلام برای چشم آمده است که: «هرکس بعد از طلوع آفتاب ۱۰۰۰ مرتبه بگوید «الظاهر» ایزد تعالی او را از نابینائی نگاه دارد.
tags # دعا سایر اخبار آیا انسان میتواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام میشود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟