Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:56:54 GMT

پیش بینی آینده‌ای خشک برای تهران

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۶۹۰۵

پیش بینی آینده‌ای خشک برای تهران

مهرماه ۱۴۰۰ اعلام شد که ۴۵۸ میلیون مترمکعب آب در سدهای تهران ذخیره شده، در حالی که در زمان مشابه سال پیش، این مقدار برابر ۷۵۳ میلیون مترمکعب بوده است. این موضوع نشان‌ دهنده ۲۹۵ میلیون مترمکعب کسری مخازن سدهای پنجگانه تهران در مهرماه سال جاری است و تصور کنید که در دوره بارش یعنی پاییز و زمستان سال ۱۴۰۰، سدهای تهران نتوانند این کسری را جبران کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این صورت، به اعتقاد کارشناسان، در خوشبینانه‌ترین حالت، جیره‌ بندی آب تهران در تابستان ۱۴۰۱ قطعی خواهد بود.

داریوش مختاری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه شاید تهران در سال ۱۴۰۱ وضعیتی همانند بخش‌هایی از اصفهان ۱۴۰۰ را پیدا کند و شرکت آب و فاضلاب استان تهران ناچار شود با تانکر به بخش ‌هایی از شهر آبرسانی کنند، اظهار کرد: وضعیت جیره ‌بندی و حتی فراتر از آن دقیقا بستگی به حجم آب پشت سدها دارد. پیشنهاد می ‌شود شرکت آب و فاضلاب تهران وضعیت مشابه در سال‌های پیش که سدهای اطراف تهران خالی شدند را بررسی کنند و با توجه به بارگذاری‌های بعدی در تهران، معلوم کنند که با چه میزان بارش، کسری مخزن سدها برطرف خواهد شد و برای تامین تقاضای سال ۱۴۰۱ کافی خواهد بود.

وی افزود: دقت لازم برای پایدارسازی تامین آب استان تهران با جمعیت حدود ۱۷ میلیون نفر و شهر تهران با جمعیت حدود ۹ میلیون نفر بسیار بسیار لازم است. چنانچه بارش‌ها کافی نباشند و برای مثال فقط در حدی باشد که مخازن سدها پر شوند، شاید تا مقطع تابستان ۱۴۰۱ تامین آب را پوشش دهند. در این صورت نقطه کانونی بحران، در پاییز ۱۴۰۱ پدید خواهد آمد. دقیقا جایی که دیگر جیره‌بندی پاسخگو نخواهد بود.

این کارشناس ارشد حوزه منابع آبی اظهار کرد: به نظر می‌رسد فاصله بین کم ‌آبی‌های خطرناک شهر تهران در هر سال، بیشتر و بیشتر می‌ شود و معنای این وضعیت، پاسخگو نبودن جیره‌ بندی‌ها برای تامین آب منازل و در نتیجه، گام گذاشتن‌های آغازین در مسیر خالی از سکنه ‌شدن تدریجی تهران است. این وضعیت، نتیجه بارگذاری چند برابری از توان بوم‌ شناختی یک دشت است که در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ هجری خورشیدی کاملا شاداب بود و پس از آن بارگذاری‌های خطرناکی روی این دشت انجام شد. اکنون این دشت با چند میلیون انشعاب آب و استقرار چند ده هزار واحد صنعتی در پیرامون آن به ویژه غرب دشت تهران، با ده‌ها بحران زمین ‌شناختی روبرو شده است.

مختاری با بیان اینکه در چنین شرایطی، راهکارهای حوزه صرفه‌جویی، واقع‌بینانه‌ترین راهکار بوده، این در شرایطی است که قانون توسعه و بهینه‌ سازی مصرف آب شهری (مصوب اسفند ۱۳۹۵) همچنان معطل مانده است، گفت: پرهیز از بارگذاری‌های بیشتر نیز می‌تواند کمک کند. ارایه یک آمار دقیق از مسکن تهران می‌تواند کمک کند که آیا کمبود مسکن یک واقعیت است یا اینکه یک بارگذاری اضافی و غیر ضروری برای افزایش انشعاب‌های آب است. پرهیز از افزایش تغییر کاربری‌های زمین شهری پیرامون دشت تهران، پرهیز از توسعه شهرک‌ سازی‌های گسترده و غیرضروری پیرامون تهران، جزو واقع‌بینانه‌ترین راهکارهاست.

وی ادامه داد: به جز این، مهاجرت یک امر خصوصی بوده و به آسانی و یا به اجبار نمی‌توان از بارگذاری‌های فعلی انجام شده روی این منطقه جغرافیایی کاست. به ویژه آنکه گران‌ترین زمین‌های شهری کشور در کلانشهر تهران واقع شده و به طور معمول، توان جذب مهاجر کلانشهر تهران به مراتب بیش از سایر کلانشهرهاست.  

به گفته این کارشناس، ۷۰ درصد آب شهر تهران از محل سدهای مخزنی تامین می‌شود و بهره ‌برداری بیشتر از آبخوان دشت تهران، به فرونشست سالیانه به میزان حدود ۴۰ سانتی متر (یعنی هر ۱۰ سال برابر ۴ متر) آن دامن می‌زند و هرگونه بهره‌برداری و قرض از حوضه‌های آبریز مجاور نیز انجام گرفته است. به نظر می‌رسد در صورتی، مخاطرات کم آبی سال ۱۴۰۱ از جیره‌ بندی فراتر نخواهد رفت که زمستان سال جاری با بارش‌ های سیل آسا روبرو باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بحران کم آبی تهران شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی وضعیت هوا تا یکشنبه هفته آینده/ بارش باران و رعد و برق در این استان‌ها

به گزارش خبرآنلاین، رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: از امروز (۲۹فروردین) تا روز یکشنبه (۲ اردیبهشت) در بیشتر استان‌ها بارش باران، رگبار و رعد و برق دور از انتظار نیست.

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی اظهارکرد: امروز(۲۹ فروردین) در کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، جنوب خراسان رضوی و برخی مناطق واقع در فارس، نیمه جنوبی و شرق اصفهان و ارتفاعات زاگرس مرکزی رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در برخی مناطق رخداد تگرگ پیش‌بینی می‌شود همچنین طی این روز بیشینه بارش در کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و یزد خواهد بود.

وی اضافه کرد: پنجشنبه (۳۰ فروردین) در برخی مناطق شرق، جنوب شرق و جنوب، جمعه (۳۱ فروردین) در مناطقی از شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس شمالی و مرکزی و البرز مرکزی، شنبه (۱ اردیبهشت) و یکشنبه (۲ اردیبهشت) در برخی مناطق شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر بخش‌هایی از مرکز و جنوب و ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و زاگرس شمالی و مرکزی بارش رخ می‌دهد.

ضیاییان در ادامه اظهار کرد: امروز شرق خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان مواج و طوفانی و پنجشنبه و جمعه شرق دریای عمان مواج خواهد بود.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده گفت: آسمان تهران فردا (۳۰ فروردین) صاف تا کمی ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد و طی جمعه ( ۳۱ فروردین) صاف تا کمی ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد، در بعضی ساعت‌ها افزایش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان اظهارکرد: طی فردا و پس فردا شهرکرد با کمینه ۲ و ۳ درجه سانتیگراد و اهواز با بیشینه ۳۶ و ۳۷ دمای درجه سانتیگراد خنک‌ترین و گرمترین مرکز استان‌ها پیش‌بینی می‌شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896188

دیگر خبرها

  • تداوم بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ماه
  • پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد
  • پیش بینی افزایش دما و غلظت آلاینده‌ها در خوزستان
  • پیش‌بینی طلا و سکه؛ آینده طلا درخشان‌تر می‌شود
  • هواشناسی ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / سامانه بارشی در راه ایران / پیش‌بینی وضع آب و هوا تا ۵ روز آینده
  • وقوع رگبار باران در ارتفاعات/ لزوم زمان‌بندی مناسب برای صعود به ارتفاعات
  • تندباد و بارش های رگباری در راه است/ لزوم زمان‌بندی مناسب برای صعود به ارتفاعات
  • پیش بینی وزش باد و گرد و خاک در آبادان
  • پیش بینی هوای استان اردبیل طی روز‌های آینده
  • پیش‌بینی وضعیت هوا تا یکشنبه هفته آینده/ بارش باران و رعد و برق در این استان‌ها