Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، برپایه آمار اداره کل حفاظت محیط‌زیست اصفهان، این کلانشهر ابتدای سال جاری تا پایان ماه مهر بدون یک روز هوای پاک، ۱۴۴ روز قابل قبول و ۷۳ روز ناسالم تجربه کرد. این آمار درحالی است که شاخص هوای اصفهان براساس رصدهای روزانه و ساعتی در هشت ماه گذشته همواره در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و یا ناسالم برای عموم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به گفته بابک صادقیان رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیطزیست استان تعداد روزهای ناسالم اصفهان از ابتدای سال تاکنون نسبت به مشابه سال ۱۳۹۹، ۷۴ درصد افزایش یافته است.

در همین پیوند منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شش ماهه ابتدایی امسال به علت شرایط کم بارشی که از مهر سال گذشته تا مهر امسال در یک سال زراعی حاکم بود، ۴۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم و این درحالی بود که بارندگی‌های پاییز، زمستان و بهار گذشته نیز تبدیل به روانآب نشد و در بسیاری از روزها دما بین ۲ تا سه درجه سانتیگراد افزایش یافته بود.

کاهش آلودگی هوای اصفهان نیازمند توجه ویژه ملی

وی با بیان اینکه بخشی از آلودگی به موقعیت و توپوگرافی اصفهان بستگی دارد و از نواحی شمال و شرق (سگزی) تحت تأثیر کانون‌های بحران فرسایش بادی است، ادامه داد: هم مرز بودن با اصفهان با چهار استان سمنان، یزد، قم و خراسان جنوبی که کانون‌های بحرانی فرسایشی دارند و کشت نشدن ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان به علت خشکی زاینده رود و کم بارشی که کانون‌های گردوخاک داخلی را ایجاد کرد و وزش باد و خیزش گرد و غبار سبب شد هوای اصفهان حدود دو ماه از سال جاری آلوده باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در پاسخ به اینکه دستگاه‌های اجرایی استان در یک سال گذشته در زمینه کاهش آلودگی هوا چه اقداماتی در راستای وظایف قانون هوای پاک داشته‌اند، ابراز داشت: بخشی از اقدامات در زمینه کاهش آلودگی هوای اصفهان در اختیار استان نیست و وابسته به کشور است، مانند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی که کشور باید اعتباراتی را در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد و یا برای تشدید گشت و نظارت بر واحدهای آلاینده، با توجه به اینکه اصفهان بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی ثبت شده دارد، سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید اعتبارات محیط‌زیست استان را افزایش دهد.

شیشه فروش با بیان اینکه مسائل خشکی رودخانه زاینده‌رود با آلودگی هوا، افزایش کانون‌های گردوغبار و تشدید فرونشست زمین در اصفهان گره خورده است، گفت: وزارت نیرو با برنامه‌ریزی و اجرای مصوبات شورای عالی آب، رودخانه و حوضه زاینده رود را احیا کند زیرا جاری بودن آب به تعدیل هوای این خطه کمک کرده و از افزایش مخاطرات زیست محیطی و کانون‌های گرد و غبار جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های استان تلاش کردند اما کاهش آلودگی هوای اصفهان نیاز به توجه ویژه ملی و دستگاه‌های اجرایی کشور دارد، خاطرنشان کرد: کارگروه کاهش انتشار آلایندگی منابع ثابت با محوریت سازمان صنعت، معدن و تجارت و کارگروه حمل و نقل با محوریت شهرداری اصفهان و نظارت محیط زیست تشکیل شده که هر دو اجرای مفاد و وظایف قانون هوای پاک در دستگاه‌های اجرایی را پیگیری می‌کنند و امید است برنامه‌ریزی‌ها و دستورالعمل‌هایی که ابلاغ شده، به کاهش اثرات آلایندگی هوا شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه پاییز امسال نیز کاهش فعالیت سامانه‌های جوی را شاهد خواهیم بود، اضافه کرد: افزایش سکون هوا، نفوذ توده هوای سرد و وقوع وارونگی دما (این ورژن) از نیمه دوم آبان ماه شرایط تشدید غلظت آلاینده‌ها را در کشور و اصفهان فراهم می‌کند.

شیشه فروش با اشاره به شناسایی ۴۰۰ واحد آلاینده در اطراف شهر اصفهان، ادامه داد: طبق آمار محیط‌زیست استان امسال تاکنون ۳۰ واحد آلاینده اخطار گرفتند که این‌ها در صورت کاهش ندادن آلایندگی در زمان تشدید آلودگی با حکم پلمب شده و با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

وی افزود: اداره محیط زیست مکلف شد که همه واحدهای صنعتی، عملیاتی، تولیدی، خدمات عمومی، معدنی و کارگاه‌هایی را که آلودگی آنها بیش از حد مجاز است، اعلام و جریمه کند.

تاکید استان استفاده نکردن از سوخت مازوت است

شیشه فروش با تاکید بر اینکه در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان سوخت مازوت (نفت کوره) استفاده نمی‌شود، ابراز داشت: سال گذشته نیز این امر پیگیری شد و بنا به اعلام محیط زیست، در شعاع ۵۰ کیلومتری تاکنون مازوت استفاده نشده است ضمن اینکه مجدد تاکید شد با توجه به شرایط اصفهان از نظر توپوگرافی خاص و همجواری با صنایع، استفاده از سوخت مازوت آلودگی را تشدید می‌کند و نیروگاه‌ها مازوت استفاده نکنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: تاکید استان این است که با توجه به شرایط آلودگی اصفهان، مصرف مازوت بار آلایندگی را بیشتر خواهد کرد و البته گزارشی مبنی بر استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها از محیط زیست نداشتیم زیرا نظارت بر واحدهای آلاینده با محیط زیست است اما دستورالعمل‌های مصرف بهینه گاز را ابلاغ کردیم که واحدهای نیروگاهی و سیمان و صنایع بزرگ سیستم‌ها را بهینه‌سازی کنند حتی اورهال را به زمانی موکول کنند که مصرف انرژی کمتری داشته باشند.

استفاده از سوخت دوم در صنایع مستقر در خارج از شعاع ۵۰ کیلومتر

وی در عین حال به دستورالعمل استفاده از سوخت دوم در واحدهای صنعتی مستقر در خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان در زمان‌های خاص اشاره کرد و گفت: قرار است اختیار کامل به شرکت گاز استان برای اعمال محدودیت مصرف براساس آلودگی هوا داده شود.

شیشه فروش افزود: در راستای ماده ۴۶ اصلاح الگوی مصرف گاز مقرر شد که واحدهای صنعتی بزرگ مانند نیروگاه‌ها، پالایشگاه و سایر واحدهای صنعتی آلاینده بزرگ نسبت به کارگیری سامانه‌های بازیافت انرژی از جمله توربین‌های انبساط گازی اقدام کنند ضمن اینکه معاینه فنی موتورخانه‌ها، اصلاح و بازسازی و ایمن سازی شبکه‌های برق و گاز با هدف کاهش هدررفت انرژی در تمام واحدهای صنفی استان از طریق اتحادیه و شرکت‌های توزیع برق و گاز، اماکن مذهبی و فرهنگی دنبال می‌شود.‌

موتورخانه‌های ۷۰ دستگاه اجرایی استانداردسازی شد

وی با بیان اینکه کاهش ۲۵ درصدی مصرف گاز از سه ماه پیش به ادارات ابلاغ شده است، ادامه داد: تمام واحدهای مسکونی، تجاری و اداری موظف هستند با همکاری شرکت گاز نسبت به استانداردسازی موتورخانه‌ها اقدام کنند که شامل تسهیلات ویژه خواهد بود، تاکنون ۷۰ دستگاه اجرایی اقدام کردند و مابقی با نظارت محیط زیست و شرکت پخش گاز پیگیری می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه این استان قرار است ۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه داشته باشد، خاطرنشان کرد: بخشی از برق مورد نیاز باید از انرژی‌های پاک تأمین شود که در این زمینه گسترش پنل‌های خورشیدی و انرژی باد در اصفهان در دستور کار شرکت برق استان است.‌

بلند مرتبه سازی مانع جریان‌های جوی در شهر اصفهان است

شیشه فروش با بیان اینکه بلند مرتبه سازی مانع جریان‌های جوی و باد در شهر اصفهان است، اضافه کرد: اداره راه و شهرسازی طبق قانون هوای پاک باید در طرح‌های جامع، تفضیلی و طرح‌های هادی روستایی مطالعات زیست محیطی و شرایط اقلیمی را انجام دهد و مسائل زیست محیطی در مبلمان شهری مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با هدف کنترل کانون‌های گرد وغبار امسال در ۱۰ هزار هکتار از مناطق استان عملیات مقابله با بیابان زایی، نهال‌کاری، ایجاد بادشکن زنده و آبخیزداری اجرا می‌شود، اضافه کرد: ساماندهی و گازسوز کردن کوره‌ها و معادنی که در آلایندگی نقش دارند و همچنین افزایش مراکز معاینه فنی توسط اداره راهداری و شهرداری از دیگر برنامه‌ها در زمینه کاهش الودگی هوا است.

شیشه فروش، جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی، خروج ناوگان فرسوده و نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها، تکمیل رینگ سوم را از دیگر وظایف شهرداری اصفهان برای کاهش الودگی هوا برشمرد و گفت: گازسوز کردن ۱۶ هزار خودرو دولتی و همچنین تکمیل مطالعات پایانه‌های مسافربری کاوه، صفه و زاینده رود با پیش بینی پارکینگ‌های حاشیه‌ای و تسریع در فرآیند انتقال پایانه امیرکبیر از دیگر برنامه‌ها در دستور کار استان است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول طرح صیانت از حقوق کاربران هفته وحدت طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم اصفهان آلودگی هوا حفاظت محیط زیست ربیع الاول طرح صیانت از حقوق کاربران هفته وحدت طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان کاهش آلودگی هوا واحدهای صنعتی شیشه فروش هوای اصفهان شهر اصفهان زاینده رود محیط زیست هوای پاک شعاع ۵۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقدرات مجلس آینده در اختیار «پشم» است /جبهه پایداری اهل معامله است چون صندلی برایش مهم است نه ارزش ها

سیدحسین نقوی حسینی فعال سیاسی اصولگرا و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در بخشی از گفتگوی خود با خبرگزاری خبرآنلاین، در پاسخ به این سوال که مجلسی که طی ماه‌های آینده روی کار خواهد آمد و همچنین منتخبان آن (از چهره‌های سرشناس و نام آشنا گرفته تا چهره‌های ناآشنا یا جنجالی) را چطور می‌بینید؟ گفت: بنده اصطلاحی را ابداع کردم تحت عنوان «پشم» (با خنده). از نگاه بنده مقدرات مجلس آینده در اختیار «پشم» است یعنی پایداری، شریان و مصاف که این اصطلاح، توضیح مختصر و مفید این سه کلمه است.

وی ادامه داد: بنابراین آنچه پیداست «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند. اینطور که به نظر می‌رسد مجلس دوازدهم به لحاظ ترکیب‌بندی و ساختار جریانات، یک مجلس ترکیبی است و این مجلس ترکیبی، هم مدیریت و هم انسجام‌بخشی آن بسیار دشوار و مشکل است از سوی دیگر نیز کمیسیون‌ها یقینا دچار فراز و فرودهای مدیریتی خواهند شد علاوه بر اینها، ایجاد همگرایی و انسجام‌بخشی در صحن برای مخالفت و موافقت با طرح‌ها، لوایح، استیضاح‌ها، تحقیق و تفحص و سوال از وزرا و غیره دچار یک چندگانگی خواهند شد.

نقوی تصریح کرد: در مجالسی که دارای یک اکثریت قاطع است و علاوه بر آن، شاهد یک اقلیت هستیم تکلیف بسیار روشن است مانند مجلس یازدهم که حدود ۲۵۰ نفر در فراکسیون انقلاب اسلامی بودند، از این رو تکلیف رئیس مجلس، نواب و اعضای هیأت رئیسه و کمیسیون‌ها مشخص و روشن بود چون به راحتی تصمیم می‌گرفت و این تصمیم را در همه بخش‌های مجلس نیز اعمال می‌کرد یا در مخالفت‌ها و موافقت‌ها با لوایح و طرح‌ها، کارها بسیار آسان‌تر انجام می‌شد این در حالی است که در حال حاضر وضعیت تا حدود زیادی دشوار و با مشکل روبرو است چون یک اقلیت اصلاح‌طلب در مجلس حضور دارند که تعدادشان ۴۰ نفر است، جریان دیگری تحت عنوان شورای وحدت نیز حضور دارند که تعدادشان بیش از ۶۰ نفر است که در حوزه‌های مختلف کشور توانستند رأی کسب کنند همچنین شریان نیز بخشی از کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص داده است، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم بخش دیگری از کرسی‌های مجلس را به دست آورده که جبهه پایداری نیز در داخل این ائتلاف قرار گرفت که برخلاف آن گفتمان و ادعاهایی که قبل از انتخابات مطرح می‌کردند، بود بدین‌گونه که با نحوه مدیریت قالیباف در مجلس مخالف بودند و همواره این موضوع را مطرح می‌کردند که لیست مستقلی معرفی خواهند کرد و حتی مدعی بودند اگر این لیست مستقل رأی نیاورد باز هم لیست مستقل معرفی می‌کنیم اما در نهایت شاهد بودیم که اهل معامله هستند و آن گفتمان و ارزش‌ها نیز برای آنها چندان مهم نیست بلکه کرسی‌ها برای آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد بنابراین علاوه بر جبهه پایداری، بخشی از کرسی‌ها به مصاف، همچنین صبح ایران و سایر گروه‌هایی که حضور دارند اختصاص می‌یابد. به نظر می‌رسد مجلس بسیار سختی خواهیم داشت در واقع مجلس سه فراکسیونی داشتیم

او افزود: به عنوان مثال، مجلس دهم، مجلس سه فراکسیونی بود که شامل اصلاح‌طلب‌ها، اصولگراها و مستقلین بود اما در این مجلس ۵،۴ فراکسیون تشکیل خواهد شد که اگر این فراکسیون‌ها به این شکل با توجه به تقسیم کرسی‌ها تشکیل شود مدیریت و انسجام‌بخشی و همگرا کردن مجلس، کار بسیار دشواری خواهد شد به بیان دیگر درباره بحث ریاست، نُواب، اعضای هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها، بحث‌ها و تنش‌های بسیاری خواهند داشت بنابراین به نظر می‌رسد اداره کردن مجلس دوازدهم، کار بسیار سخت و دشواری است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895850

دیگر خبرها

  • وضعیت هوای تهران در آخرین روز فروردین ۱۴۰۳
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ ۳۱ فروردین
  • آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوای اصفهان
  • ثبت آلودگی هوا در ۳ شهر خوزستان
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • آلودگی هوا در ۲ شهر خوزستان
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • مقدرات مجلس آینده در اختیار «پشم» است /جبهه پایداری اهل معامله است چون صندلی برایش مهم است نه ارزش ها
  • ​آغاز برقی سازی اتوبوس ها و تاکسی ها برای کاهش آلودگی هوای شهرها