Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خود به شرح حدیثی از پیامبر (ص) می‌پردازد که در ادامه می‌خوانید:

در روایت داریم: رُوِیَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ قالَ: «اَدَّبنی رَبّی فَاَحسَنَ تَأدیبی» (بحار جلد ۱۶ صفحه ۲۱۰) پرودگار مرا تربیت کرد و بسیار زیبا و نیکو ادب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روایت دیگری هم داریم، قالَ عَلِیٍ اَمیرِ المؤمنین عَلَیهِ السَّلامُ: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) أَدَّبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ أَدَّبَنِی وَ أَنَا أُؤَدِّبُ الْمُؤْمِنِینَ وَ أُوَرِّثُ الْأَدَبَ الْمُکَرَّمِین» (بحار جلد ۷۴ صفحه ۲۶۷) رسول خدا را خداوند عزّوجلّ، تربیت کرد و پیامبر هم مرا ادب و تربیت کرد و من هم مؤمنین را ادب و تربیت می‌کنم و برای آنان آداب بزرگان را به میراث می‌گذارم.

اما روایت اوّل: پیغمبراکرم (صلی الله علیه و الهِ و سلَّم)، فرمودند: پروردگار، مرا تربیت کرد. او مرا ادبم کرد. من تربیت شده خدا هستم و مرا زیبا، بسیار زیبا تربیت کرد. «فَاَحسَنَ تَأدیبی» لذا پیغمبراکرم (صلی الله علیه و الهِ و سلَّم) مربّیٰ به تربیت الهی است، بدست خداوند تربیت شده است. این یک روایت از خود پیغمبراکرم (صلی الله علیه و الهِ و سلَّم) است.

علی (علیه‌السّلام)، در یک روایت دارند که حضرت فرمودند که: پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و الهِ و سلَّم) را خدا تربیت کرد. «اَدَّبَهُ لله» بعد دارد که امیرالمؤمنان فرمود: «وَ هُوَ اَدَّبَنی» پیغمبراکرم (صلی الله علیه و الهِ و سلَّم) هم مرا تربیت کرد، بنابراین پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و الهِ و سلَّم)، علی (علیه السّلام) را تربیت کرده است و علی (علیه السّلام)، مربّیٰ به تربیت نبوی است. پیغمبراکرم (صلی الله علیه و الهِ و سلَّم مربّیٰ) به تربیت الهی است؛ علی (علیه السّلام) مربّیٰ به تربیت نبوی است.

علی علیه السّلام فرمود: «وَ اَنَا اٌؤَدِّبُ المؤمنین» من مؤمنین را تربیت می‌کنم. «وَ اُوَرِّثُ اَدَبَ المُکَرَّمینَ» و به آن‌ها ادب بزرگواران را منتقل می‌کنم و میراث می‌گذارم.

چرا حضرت فرمود «وَ اَنَا اٌؤَدِّبُ المؤمنین»، اما «وَ اُوَرِّثُ اَدَبَ المُکَرَّمینَ» این جمله را اضافه می‌کند؟ در زمان حیاتش که تربیت می‌کرده است، اما علی (علیه السّلام) تا الی یوم القیامه چه کرده است؟

می‌گویند: فلانی میراث خوار فلانی است، به ارث می‌گذارد. می‌گوید: من می‌روم، درست است؟! ولی آن تربیت علویّم برای آن‌ها باقی می‌ماند. می‌فهمی چه می‌گویم؟! «وَ اُوَرِّثُ اَدَبَ المُکَرَّمینَ» به زیبایی بیان کلام علی توجّه کنید، این زیبایی کلام برای این است. به میراث می‌گذارم؛ بنابراین مؤمنین باید مربّیٰ به تربیت علوی باشند. یک تربیت الهی داریم، یک تربیت نبوی داریم، یک تربیت علوی داریم. پیغمبراکرم (صلی الله علیه و الهِ و سلَّم) مربّیٰ به تربیت الهی است؛ علی (علیه السّلام) مربّیٰ به تربیت نبوی است؛ مؤمنین باید مربّیٰ به تربیت علوی باشند. یعنی الگوی آن‌ها و روش آن‌ها، روشی علوی باشد. البته این هم، همان تربیت الهی است، اما با واسطه است. مالِ پیغمبر بلاواسطه بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پیامبر خدا آموزه های دینی صلی الله علیه و اله تربیت الهی علیه الس لام تربیت نبوی تربیت علوی ی الله ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۶۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶۵۰ عملیات حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی طی ۲۰۰ روز

حزب الله آماری از عملیات‌های خود علیه رژیم صهیونیستی و خسارت‌ها و تلفات ارتش این رژیم طی ۲۰۰ روزی که از نبرد طوفان الاقصی می‌گذرد،را اعلام کرد که بیش از دو هزار کشته و زخمی به اشغالگران صهیونیست تلفات وارد کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،حزب الله آماری از عملیات های خود علیه رژیم صهیونیستی و خسارت ها و تلفات ارتش این رژیم طی 200 روز اخیر اعلام کرد و افزود طی 200 روز نبرد طوفان الاقصی، 1650 عملیات علیه رژیم صهیونیستی انجام شد که به کشته و زخمی شدن 2 هزار صهیونیست منجر شده است.

حزب الله: به هر تجاوز رژیم صهیونیستی پاسخ خواهیم دادحمله موشکی و پهپادی حزب الله به شمال فلسطین اشغالی

آمار عملیات‌های حزب الله و تلفات و خسارت‌های ارتش رژیم صهیونیستی به این شرح  است:

 

تفکیک عملیات‌ها: 186 عملیات علیه شهرک های صهیونیست نشین، 176 عملیات در نقاط مرزی لبنان و فلسطین اشغالی، 1112 عملیات علیه مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در نقاط مرزی، 55 عملیات علیه مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در داخل اراضی اشغالی، 70 عملیات علیه پایگاه‌های رژیم صهیونیستی، 51 عملیات هوایی علیه اشغالگران

سلاحهای به کار گرفته علیه رژیم صهیونیستی:

352 سلاح  توپ، 727 موشک زمین به زمین، 77 مورد هدف قرار دادن دشمن با سلاح تک تیراندازی و تیربار، 50 سلاح دفاع هوایی، 55 سلاح تهاجمی هوایی، 546 موشک هدایت شونده، 136 سلاح در رویارویی مستقیم و 17 سلاح مهندسی

جبهه داخلی دشمن : فرار 230 هزار شهرک نشین صهیونیست، تخلیه 43 شهرک صهیونیست نشین، شعار منطقه فرار: 5 کیلومتر، عمق هدف قرار گرفتن دشمن: 15 کیلومتر داخل مناطق اشغالی

تلفات انسانی رژیم صهیونیستی: کشته و زخمی شدن بیش از دو هزار صهیونیست

خسارت های مادی رژیم صهیونیستی: انهدام 344 سنگر و  استحکامات، 92 خودروی نظامی، 5 فروند پهپاد، 328 تجهیزات فنی، 722 واحد ساختمانی در شهرکهای صهیونیست نشین، 67 مرکز فرماندهی، 33 سلاح توپخانه، 5 سکوی گنبد آهنین

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | افشاگری جنجالی خسرو حیدری علیه فتح‌ الله‌زاده
  • ۱۶۵۰ عملیات حزب‌الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی طی ۲۰۰ روز
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • مجمع استادیاران صالحین در بوشهر تشکیل شد
  • تصاویر حزب‌الله از ۲۰۰ روز حمله علیه اسرائیل
  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد
  • لزوم توجه ویژه مسوولان مرکزی به خوابگاه دانشجویان متاهل
  • اعتبارمداح برای مجالس مومنین است
  • اختتامیه دوره‌های آموزشی غنچه‌های نور در کاشان