Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آلزایمر پس از بیماری‌های قلبی، سرطان و سکته، چهارمین عامل مرگ و میر در جوامع پیشرفته است. عوامل مختلفی از جمله سالخوردگی، احتمال ابتلاء به این بیماری را افزایش می‌دهد که خود با وقایعی مرتبط است که در مغز فرد اتفاق می‌افتد، از جمله تجمع پروتئینی به نام «تاو» در سلول‌های عصبی مغز.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، همه ما انسان‌ها در نقاط مختلف دنیا، همیشه در معرض بسیاری از بو‌های مطبوع و نامطبوع قرار داریم. برخی از بو‌ها در ما حس آرامش را القا می‌کنند و برخی از آن‌ها باعث ایجاد حس تنفر می‌شوند. در همین راستا گزارش‌هایی مبنی بر کاهش حس بویایی در بیماران مبتلا به آلزایمر وجود دارد که در آن‌ها امکان تحریک رشد دوباره اعصاب از طریق بو امکان‌پذیر است.

نکته مهم این است که اغلب بررسی‌ها در این خصوص، معطوف به مباحث شناختی اثرات این بو‌ها بر رفتار و روان افراد مبتلا به بیماری‌های زوال عقل همچون آلزایمر بوده است و تاکنون تحقیقاتی در حوزه تأثیر فرم رایحه (بو) ترکیبات مختلف بر روی پروتئین‌های دخیل در بروز این قبیل بیماری‌ها ارائه نشده است.

با توجه به اهمیت روزافزون مبحث بو و انواع آلودگی‌ها در هوای اطراف انسان، پژوهشگران مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، اثرات مولکولی فرم رایحه ترکیبات مختلفی مانند سینمالدهید (ترکیب ایجادکننده بوی خوش در دارچین)، فنیل اتیل الکل (ترکیب ایجادکننده بوی خوش در گل‌محمدی) و تترامتیل اتیلن دی-آمین (ترکیب شیمیایی بوی نامطبوعی مانند بوی ماهی) را بر ساختار و عملکرد پروتئین تاو، به‌عنوان پروتئین مورد مطالعه در مبحث آلزایمر، بررسی کرده‌اند.

نتایج اولیه حاصل از این تحقیقات که برگرفته از اثر مثبت دو ترکیب با رایحه خوشایند یعنی دارچین و گل‌محمدی است، بر اهمیت اثر رایحه روی پروتئین‌های درگیر در بیماری مرتبط با مغز همچون آلزایمر در انسان تاکید داشته و می‌تواند زمینه‌ساز تحقیقات مولکولی بیشتر با تأکید بر اثر رایحه در ایجاد سلامتی و بیماری در انسان باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گل محمدی دارچین آلزایمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۷۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت

آفتاب‌‌نیوز :

ترخون دارای سابقه طولانی در استفاده به عنوان ادویه و در طب سنتی هندوستان برای درمان دیابت استفاده شده است.

قسمت مورد استفاده: برگ ترکیبات: ترکیبات موجود در این گیاه شامل کومارین ها، فلاونوئیدها، اسید‌های چرب، متیل اوژنول و استرگول هستند.

متابولیت‌های ثانویه فعال اسانس های، کومارین ها، فلاونوئید‌ها و اسید‌های فنول کربنیک هستند.

مطالعات آزمایشگاهی: مطالعات آزمایشگاهی، اثرات بالقوه ضد التهابی، محافظت کننده کبدی و کاهنده خون را نشان می‌دهد.

مطالعات بالینی: یک کارآزمایی بالینی عصاره ترخون ۱۰۰۰ میلی گرم دو بار در روز (۲۰۰۰ میلی گرم)؛ سطح گلوکز، انسولین، لیپوپروتئین، کراتینین، اسید اوریک و آنزیم ترانس آمیناز خون را کاهش داد.

میزان مصرف: نوع خشک آن تا ۲ قاشق غذا خوری و تازه آن در حد مصرف غذایی طریقه مصرف:به صورت سبزی تازه و خشک مصرف می‌شود که نوع تازه‌ی آن را در حد مصرف غذایی استفاده می‌کنند. ولی نوع خشک آن به صورت دم کرده و تا ۲ قاشق غذاخوری و ۳ بار در روز بلا مانع است.

علیرغم نگرانی در مورد اثرات سمی دو عنصر اصلی آن estragole و methyyleugenol هیچ سمیت حاد یا فعالیت‌های موتاژنیک در دوز‌های مربوط به مصرف انسان گزارش نشده است. عصاره آبی ترخون شامل مقدار بسیار کم estragole و methyyleugenol است و بنابراین خطر بسیار محدود دارد.

عوارض و تداخلات دارویی: به صورت خشک عوارض جانبی ندارد، ولی به صورت تازه در اسانس آن دو ترکیب سمی نام متیل اوژنول واسترگول وجود دارد که در صورت مصرف بیش از حد (اضافه از حد مواد غذایی) می‌تواند عوارض ایجاد کند.

مصرف در حاملگی و شیردهی: گزارشی از عوارض جانبی به صورت مواد غذایی گزارش نشده است. ولی به عنوان داروی گیاهی ایمنی آن هنوز تایید نشده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • رنگ‌ها، جهانی که غالبا از آن غافلیم!
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • پالس مثبت برای حل مشکل یحیی گل‌محمدی
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟