Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، نسرین چنگیزی رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت با حضور در برنامه مادر، کودک شبکه سلامت با اشاره به سلامت بانوان در دوران بارداری اظهار کرد: هشت نوبت مراقبت بارداری به طور متوسط در بارداری‌های کم خطر در کشور طراحی شده است، از اسفند سال ۹۸ این هشت نوبت به چهار نوبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه مادران باردار به صورت غیر حضوری می‌توانند احوالاتشان را به مراقبین سلامت اطلاع دهند، گفت: به طور کلی جای مراقبت غیر حضوری در کشور ما برای مادران باردار خالی بود، به دلیل بیماری کرونا به سمتی پیش رفتیم که دسترسی به مراقبان سلامت به صورت غیرحضوری فراهم شود لذا سامانه غیرحضوری طراحی شد تا این چهار نوبت به نوعی مورد پیگیری قرار بگیرد.

رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مراقبان سلامت خطراتی را که ممکن است مادر را تهدید کند اطلاع می‌دهند، افزود: کلاس آمادگی برای زایمان از اسفند سال ۹۸ طراحی شد به طوری که کلاس‌ها تغییر پیدا کرد، کلاس آمادگی برای زایمان تقریبا ۱۴ تا ۱۵ سال قدمت برنامه ریزی در کشور دارد، از سال ۹۳ بیمارستان‌های دولتی به طور رایگان این کلاس‌ها را راه اندازی کردند، این کلاس‌ها در ۸ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای که شامل آموزش‌های تئوری دوران بارداری است نیز برگزار می‌شود.

چنگیزی تاکید کرد: از اسفند ماه به نوعی کلاس‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا محدود شد، سامانه آموزشی برای این کلاس‌ها با توجه به محتوای آموزشی وزارت بهداشت راه اندازی شد و کل مطالب به‌ صورت صوتی ارائه می‌شود.

او تصریح کرد: ظرف یک ماه آینده گواهی حضور مجازی در خصوص این کلاس‌ها برای مادران باردار صادر خواهد شد، سه مراقبت پس از زایمان داریم به طوری که مراقبت اول یک تا سه روز پس از زایمان است که عمدتا در بیمارستان‌ها، مراقبت انجام می‌شود، دوره بعدی ۱۰ تا ۱۵ روز پس از زایمان و دوره پس از آن ۳۰ تا ۴۰ روزگی است، مادر باید بعد از زایمان به این فکر بیفتد که آیا قرار است دوباره باردار شود یا خیر لذا باید متناسب‌سازی سلامت صورت بگیرد.

رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت گفت: در یک دوره‌ای فاصله بین بارداری لوکس بود، اما الان برای گروه‌های سنی ۳۵ سال به بالا به دلیل احتمال کاهش قدرت باروری فاصله بین بارداری به دوازده ماه پس از زایمان رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زنان باردار دوران بارداری وزارت بهداشت پس از زایمان کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۷۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنمایی رسانه‌ای نقش زنان در سینما

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در سال‌های بعد از انقلاب همواره زنان نقشی محوری در عموم فضا‌های فرهنگی و علمی کشور بازی کرده‌اند. در واقع زنان از موقعیت‌های کلیشه‌ای سینمای قبل از انقلاب خارج شده و در موقعیت های دیگر گونه‌ای قرار گرفتند. بررسی کلی وضعیت زنان در سینمای قبل و بعد از انقلاب یک تفاوت آشکار را پیش می‌کشند، اینکه زنان بعد از انقلاب چه در سال‌های جنگ و چه در دهه‌های اخیر نقش‌های کنشگرتری را بر عهده داشته‌اند.     

نسیم السادات محبوبی شریعت‌پناهی (دکتری مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس) و شیما تدریسی (کارشناس ارشد مدیریت اجرایی) در مقاله‌ای با عنوان «جنسیت و اخلاق مراقبت در سینمای ایران» به این موضوع اشاره می‌کنند که نظریه فمینیسم واکنشی بود به فلسفه اخلاق غرب که به نظر مدافعان حقوق زنان کاملا مبتنی بر دیدگاه‌ها و آراء مردان بوجود آمده بود و زنان و تجربه‌های اخلاقی آنان را نادیده گرفته بود. 

* رابطه نظریه وظیفه‌گرا و نتیجه‌گرا با اخلاق زنانه‌نگر

این دو پژوهشگر در این مقاله می‌نویسند نظریه فمنیسم در مقابل دو نظریه وظیفه‌گرای امانوئل کانت و نظریه نتیجه‌گرای جان استوارت میل که به نوعی نماینده‌ فلسفه‌ اخلاقی غرب بودند، قرار می‌گرفت. از دیدگاه تکلیف‌گرای کانت، عملی اخلاقی بود که احساسات در آن نقشی نداشته و صرفاً به قصد انجام وظیفه انجام شود و برای شناخت چنین عملی باید بتوان آن‌را تعمیم داد.

از دیدگاه نتیجه‌گرای میل، انسان خواستار خوشی و از رنج گریزان است پس آن عملی اخلاقی است که بیشترین خوشی و کمترین رنج را به همراه داشته باشد.

در ادامه آمده است که اخلاق زنانه‌نگر، اما از سه نقطه نظر با اخلاق تکلیف‌گرا و نتیجه‌گرا تمایز دارد:

بازنمایی رسانه‌ای به معنای شکل بخشی یا ساخت رسانه‌ای واقعیت است منکر هرگونه عام گرایی است بر ضرورت درگیر شدن فاعل اخلاقی و جانبداری او تاکید می‌کند و پای احساسات را برای قضاوت اخلاقی به میان می‌کشد. 

* بازنمایی رسانه‌ای

به زعم این پژوهشگران، بازنمایی در یک تعریف حداقلی به معنای شکل بخشیدن به واقعیت است، بر این اساس بازنمایی رسانه‌ای نیز به معنای شکل بخشی یا ساخت رسانه‌ای واقعیت است.

این پژوهش بیان می‌کند که سینما به عنوان ابزاری منحصر به فرد برای بیان و سامان بخشی مسایل زندگی علاقه رهایی بخش و انتقادی خود را در راستای کشف قواعد اخلاقی ایجاد نموده و بر آن است که از زندگی ابهام‌زدایی و با انتقاد به زبان هنر آنها را بازنمایی کند.

* نظريه رشد اخلاقی کارول گيليگان

این پژوهش توضیح می‌دهد که به منظور بررسی چگونگی بازنمایی اخلاق مراقبت گیلیگان در سینمای ایران صورت گرفته است. روش تحقیق این پژوهش تلفیقی از دو روش اسنادی و تحلیل محتوای فیلم به روش دنزین است و با تحلیل محتوای فیلم‌های سال‌های ۸۴-۹۴ سعی در بررسی نحوه بازتاب اخلاق مراقبت در سینمای ایران شده است.

این پژوهش درصدد پاسخ به این سوال است که در فیلم‌های ایرانی چه میزان بازنمایی اخلاق مراقبت در زنان وجود دارد؟ چهارچوب نظری مورد استفاده در این مقاله نظریه اخلاق مراقبت گیلیگان است که انتقادی به نظریه‌ی رشد اخلاقی پیاژه و کلبرگ است. اخلاق مراقبت گیلیلگان این برداشت را که تفکر اخلاقی سطوح متفاوتی از رشد دارد را از نظریه‌های رشد اخلاقی پیاژه و کلبرگ حفظ می‌کند و سطوح اخلاقی متقاوتی را ارائه می‌کند:

اولین سطح  تمرکز بر مراقبت از خود برای بقا دومین سطح، سطح متعارف است که در آن «خیر مساوی است با اهمیت دادن به دیگران» سومین و آخرین سطح رشد خلاقی گیلیگان، سطح مابعد متعارف است که در آن «مراقبت به اصل خود گزیده قضاوت» تبدیل می‌شود.

در این مقاله آمده است که نظریه گیلیگان بر این مساله تاکید دارد که برای زنان دشوار است که بدون شکل گرفتن سومین سطح بتوانند هم درکی از پاسخ اخلاقی داشته باشند و هم معتقد باشند که اهمیت دادن به خود، خودخواهانه نیست. در سطح سوم، مراقبت و اهمیت دادن به اصلی اخلاقی تبدیل می‌شود. اما این اصل «رها از تفسیر متعارف آن» نیست.

* نقش زنان در فیلم‌های سینمایی

یافته‌ها نشان داد به طور کلی فیلم‌های سینمایی مورد بررسی در پی بزرگ نمایی نقش زن به عنوان پرستار و مراقب نبوده و با توجه به روش دنزین، حاکی از آن است که کارگردان فیلم‌های مورد بررسی تصویری تقریبا واقع گرایانه از حقیقت تقسیم وظایف زنانه در خانه و خانواده ایرانی به تصویر کشیده‌اند.

این دو پژوهشگر می‌نویسند هرچند در دو فیلم خاص «به همین سادگی» و «زندگی خصوصی خانم و آقای محمودی» زن تصویری مغلوب در نقش همسری و مادری از خود به نمایش می‌گذارد، اما در بقیه فیلم‌ها هرچند ممکن است تصویر زن به عنوان یک زن خانه‌دار به نمایش گذاشته شده است لکن تصویری باور پذیر و منطقی از زن در خانواده نشان داده شده است که با تعاریف تقسیم جنسیتی نقش‌ها در خانواده ایرانی هم خوانی داشته، اما از طرفی در پی تبلیغ این تصویر یا بزرگ نمایی این تصویر نیز نبوده است.

در تحلیل نهایی یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد فیلم‌های بررسی شده نشان می‌دهند که در پی تبلیغ و الغای نقش زن به عنوان مادر- پرستار صرف در خانواده به مخاطب خود نیستند، هرچند در بعضی از این فیلم‌ها واقعیت ویران شده است، اما هدف آنها ترویج دیدگاه زن به مثابه مادر و همسر به تنهایی و به عنوان کسی که بایستی از تمام خواسته‌های فردی خود بگذرد و برای مراقبت از خانواده و اعضای آن چشم بر خود بسته و خیر را در مراقبت صرف از فرزندان و همسر بداند نبوده و گاه حتی نگاهی اعتراضی به این نوع از سطح دوم اخلاق مراقبت در زنان و تقسیم نقش‌های خانوادگی شده است، از این‌رو در تعدادی از فیلم‌ها خواسته‌های فردی و اجتماعی زنان، فارغ از نقش‌های مادری و همسری بیان شده و کشمکش آنان بین نقش‌های اجتماعی و خانوادگی به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش
  • پنج روش کاربردی برای مراقبت از آجر نسوز نما
  • ارائه تسهیلات به خانواده‌ها در راستای رفع موانع فرزندآوری
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • خطر ناباروری با این نوع از رژیم‌های لاغری
  • تولد نوزاد افغانستانی در آمبولانس تخت جمشید
  • بازنمایی رسانه‌ای نقش زنان در سینما
  • راه اندازی بخش VIP در بیمارستان امام خمینی (ره) شیروان
  • رنج مضاعف بیماران؛ از آشوب در نوبت گرفتن تا خشونت‌های اتاق زایمان
  • آیا تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری مضر است؟