Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-18@08:46:07 GMT

خلاقیت نیاز به بودجه ندارد

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۸۰۵۲

خلاقیت نیاز به بودجه ندارد

محمدرضا فرزاد در نشست تخصصی مجازی «۳۸-۲۰» در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: سینمای مستند محافظه کار است و به دلیل کمبود بودجه سمت یک سری اتفاقات نرفته است با اینکه خلاقیت نیاز به بودجه ندارد و نباید داشته باشد.

به گزارش برنا، نشست تخصصی مجازی «۳۸-۲۰» با حضور محمدرضا فرزاد با محوریت «طراحی ایده محور موضوع و زبان فیلم» در روز پنجم سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا فرزاد در ابتدای این نشست گفت: گاهی دیدن فیلم‌های تجربی به معنایی سخت است که شما این همه رنگ و کندی را نمی بینید و تجربه‌هایی که در سینمای تجربی می‌شود، تشدید رنگ‌ها، صداها و... تلاش بر بسط ادراک ما از واقعیت است.

وی افزود: اگر مستند «لویاتان» را دیده باشید، تجربه حسی زندگی را می دهد و کاری که «لابراتور هاروارد» انجام داده کاری است که مخاطب با یک پدیده گسترش یافته مواجه می‌شود و دستورالعمل تجربه گرایانه تر و تازه است و از اهمیت رویکرد تجربه گرایانه و استقبالی که از آن می‌شود، خبر می‌دهد.

این فیلمساز گفت: این واقعیت وجود دارد که مستندهای اینترنتی، انیمیشن و... نشان می‌دهد که اشیای واقعیت نتوانسته آنها را نمایش دهد و جشنواره‌های معتبر با گنجاندن سینمای مستند در جشنواره‌های خود خبر از آن می دهد که سینمای مستند آنچنان حافظ اثر سینمایی هستند که می‌تواند فارغ از معیارهای قضاوت در کنار یکدیگر مورد قضاوت قرار بگیرد و همه اینها به دلیل روحیه تجربه گرایانه‌ای بوده که در سینمای ایران وجود دارد.

فرزاد با بیان اینکه سینمای مستند ایران گسست‌هایی دارد، بیان کرد: مستندهایی که به آنها شاعرانه می‌گویند در دهه‌های قدیمی ساخته می شد، به روز هستند و به یک زبان رسیدند و آن را از آن خود کردند و خیلی از آن فیلم‌ها مانند بلوط، فروغ و... به جشنواره جهانی راه پیدا کرده و درخشیدند. چرا باید از دهه هفتاد تا به امروز گفتمان جدی نباشد و این یک خسران است که به نظرم بخشی از آن در جشنواره‌ها و بیان نقد ما وجود دارد.

وی ادامه داد: فاصله رخدادهای تجربی در سینمای مستند زیاد شده است و سرمایه گذاران و مدیران ما قادر نیستند که سینمای ما می‌تواند از انیمیشن استفاده کند و هنوز فکر می‌کنند سینمای مستند یک سینمای نجیب و ساده است و نمی‌تواند خلافکار و دروغگو باشد و نمی‌تواند از انیمیشن و اینگونه بازی‌ها استفاده کند و اکنون سینمای ایران به تازگی با بازسازی آشتی کرده است.

این فیلمساز تصریح کرد: سینمای مستند محافظه کار است و به دلیل کمبود بودجه سمت یک سری کارها نرفته است با اینکه خلاقیت نیاز به بودجه ندارد و نباید داشته باشد.

وی ادامه داد: تجربه‌های سینمای تجربی افراط دارد و سرمایه گذار و مخاطب و پلتفرم‌های خود را باید بسازد و امیدوارم مجموعه های خصوصی و دولتی حمایت کنند و ضرورت ببینید که باید به این نوع سینما کمک کنند.

این فیلمساز گفت: به نظر می رسد مشکل در فیلم تجربی انگیزه و اراده فیلمساز است و نمی دانم این ضعف انگیزه از کجا نشأت می‌گیرد.

فرزاد افزود: در تمام دنیا مستندهایی که جایزه می‌گیرند درباره شخصیت‌ افراد است و کسی که باید به تولید رایج و حرف‌های رایج نه بگوید خود فیلمساز است.

وی افزود: ما استاد کیارستمی را داریم که با کلوزآپ جریانی را ایجاد کرد که به قولی زیر میز کافه زد و جریان جدیدی راه انداخت و مثل مستند به دل ماجرا می رود و در حین فیلم یک فیلمنامه را نگارش می کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انیمیشن سینمای مستند سینمای ایران ایران سرمایه گذاران بودجه خلاقیت سرمایه ایران بودجه جشنواره بین المللی فیلم خلاقیت سینمای مستند محمدرضا فرزاد سینمای مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۸۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند‌ساز لرستانی برگزیده جشنواره سراسری مدرسه عشق

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، محسن مرادی مستند‌ساز لرستانی برگزیده جشنواره سراسری مدرسه عشق برگزیده سوم هفتمین جشنواره سراسری مدرسه عشق شد.
مرادی هدیه خود را به روح بلند شهید القدس لرستانی سیدعباس صالحی روزبهانی تقدیم کرد.
مستندهنگامه‌ی باران روایتی از تلاش‌های جهادی جوانی ست که بهمراه دوستانش در تلاش است که مشکلات محله اش را رفع کند و مهمترین دغدغه او این روز‌ها سنددارکردن خانه‌های محله اش می‌باشد.
گفتنی است بیش از ۷۵هزار اثر در ۶بخش هنری با محور‌های امیدآفرینی، فرهنگ کار و تولید، جمعیت، حل مشکلات محله به توان مردم، جهاد برای مردم، بانوی ایرانی، ایران زیبا، ایران قوی، جامعه آگاه و قهرمانان ملی و غزه از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

دیگر خبرها

  • زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • مستند‌ساز لرستانی برگزیده جشنواره سراسری مدرسه عشق
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • روایت تجربه‌ای ۲ ساله در یک جشنواره رادیویی/ من یک مادر هستم
  • فرزاد موتمن :سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟
  • ۲ انتصاب در انجمن سینمای جوانان ایران
  • افخمی: بعید نبود شهید آوینی سراغ تولید سینمای داستانی برود/ ویژگی‌های دفاع مقدس موجب شد «سید مرتضی» فرم مستند را انتخاب کند+فیلم
  • «قوی‌دل» به «هنر و تجربه» رسید
  • اکران مستند «قوی دل» در گروه هنر و تجربه