Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از هیستوری، دانشمندان اروپایی با استفاده از مقوله‌های عصر سنگ، عصر برنز و عصر آهن سعی کردند تا ترتیب آثار باستانی اروپا را بر اساس ترکیب آن‌ها بشناسند. عصر آهن در اعصار سه گانه پس از عصر برنز جای می‌گیرد. در آسیا و اروپا، عصر آهن در حدود هزاره اول و دوم قبل از میلاد آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمان رخداد این دوره در نقاط گوناگون جهان، متفاوت است.

به صورت سنتی آغاز این زمان را سده دوازدهم پیش از میلاد در خاور میانه، هندوستان باستان و یونان باستان می‌دانند. در دیگر بخش‌های اروپا این دوره دیرتر آغاز شد. در اروپای مرکزی این دوره از سده ۸ پیش از میلاد و در اروپای شمالی در سده ۶ پیش از میلاد آغاز شد.

در ادامه مهمترین اختراعات و نوآوری‌ های عصر آهن آمده است.

چدن

بر اساس تحقیقات منتشر شده در Advances in Archaeomaterials در مه ۲۰۲۱، اولین چدن شناخته شده مربوط به چین، در قرن ۸ قبل از میلاد است. فرایند ریخته گری آهن شامل مخلوط کردن آهن با کربن و دیگر آلیاژ‌ها، باعث ایجاد آلیاژی شکننده‌تر، اما سخت‌تر می‌شود.

چدن نقش مهمی در توسعه کشاورزی چین در عصر آهن داشت. شخم قالب که در عصر آهن و در چین، در حدود قرن سوم قبل از میلاد ظهور کرد چدنی بود.

در اوایل عصر انقلاب صنعتی نیز تا حدودی از چدن در ساخت کارخانه‌ها استفاده می‌شد فکر می‌کردند که ضد آتش‌ است و به قدر کافی برای تحمل ابزار آلات سنگین مقاوم است، که البته بعدا مشخص شد که در برابر آتش آسیب پذیر است. همچنین در آن زمان تا قبل از همه گیر شدن فولاد برای ساخت پل ها، لوله‌ ها، درپوش چاه‌ های خیابان، ماشین آلات و بسیاری از اشیا دیگر استفاده می‌شد. 

سرد کردن

خنک کردن یکی دیگر از فرآیند‌های سخت‌تر شدن آهن است که در دوران آهن در اروپا و آسیا اهمیت پیدا کرد. خود آهن لزوماً سخت‌تر از برنز نیست، اما هنگامی که به فولاد تبدیل می‌شود (که سخت‌تر از برنز است) سخت‌تر می‌شود. خنک شدن می‌تواند فولاد را قوی‌تر کند. البته گفته می‌شود که تشخیص زمان سرد شدن بسیار دشوار است.

 

سلاح‌های فولادی

شمشیر‌های آهنی و خنجر‌ها قبل از عصر آهن وجود داشتند. پادشاه توتانخامون با یک خنجر آهنی که احتمالاً از شهاب سنگ ساخته شده است در قرن ۱۴ قبل از میلاد به خاک سپرده شد، این درست قبل از آن بود که دانشمندان، آغاز عصر آهن را تعیین کنند. نوآوری اصلی سلاح‌های عصر آهن استفاده از آهن نبود، بلکه استفاده از فولاد تولید شده از تکنیک‌های جدید متالورژی بود.

شمشیر‌های آهنی اولیه لزوما بهتر یا سخت‌تر از شمش‌های برنزی نبودند، اما ابداعاتی مانند خنک کننده، به ساخت شمشیر‌های محکم و فولادی که با گذشت زمان رایج شد کمک کرد.

حتی با گسترش آهن و فولاد، مردم عصر آهن به ساخت سلاح و ابزار برنزی ادامه دادند. علاوه بر این، پیشرفت‌های تکنولوژیکی جدیدی رخ داد که از مواد قدیمی مانند طلا، نقره و حتی سنگ برای ساخت سلاح استفاده می‌کرد.

سکه

ارب ساتولو می‌گوید طلا و نقره وزنی در عصر برنز وجود داشته است، اما به نظر می‌رسد اولین سکه‌ها (قطعات فلزی دارای حک برای مبادله) در عصر آهن و در آناتولی ساخته شده‌اند.

اولین سکه‌ها در حدود سال ۶۰۰ قبل از میلاد در لیدیا، پادشاهی در شبه جزیره آناتولی (ترکیه امروزی) ظاهر شدند. این سکه‌ها، با تصاویری مانند شیرها، وزن و خلوص مشابهی داشتند و بنابراین ممکن است از آن‌ها در آن زمان به عنوان ارز استفاده شده باشند. امپراتوری روم نیز در اواخر قرن چهارم قبل از میلاد شروع به تولید سکه کرد که از برنز شروع شد و بعداً به نقره و طلا تغییر یافت.

آسیاب سنگی دوار

یکی دیگر از اختراعات عصر آهن که مستقیماً به آهن مربوط نمی‌شود، آسیاب سنگی دوار است. این وسیله نوع جدیدی از آسیاب بود، ابزاری که برای خرد کردن دانه با دست استفاده می‌شود و از ۵۶۰۰ سال قبل از میلاد وجود داشته است.

آسیاب دوار سنگی در عصر آهن، حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد در بریتانیا ظاهر شد که شامل دو سنگ روی هم بود. سنگ بالا دارای سوراخی بود که در آن فرد دانه می‌ریخت، سپس سنگ بالا را می‌چرخاند تا دانه را بین سنگ‌ها خرد کند و دانه آسیاب شده از طرفین بیرون بریزد. ساخت سنگ دوار زمان زیادی برد، اما توانست دانه را بسیار سریع آسیاب کند.

بیشتر بخوانید

۶ نوآوری و اختراع جنگ جهانی دوم که زندگی روزمره را تغییر داد

گزارش از سید حسین موسوی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سلاح جنگی نوآوری و خلاقیت قبل از میلاد عصر آهن سخت تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۸۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه تعمیر تیوپ لاستیک دوچرخه سوراخ شده؛ یک ترفند ساده و کاربردی (فیلم)

 

 

 

منبع : فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تعمیر لامپ‌های سوخته: یک ترفند کاربردی و ساده (فیلم) ۲ روش خلاقانه و جالب برای تعمیر نشتی لوله آب (فیلم) ۲ تکنیک کاربردی برای تعمیر آسان کابل شارژر گوشی در خانه (فیلم)

دیگر خبرها

  • ساخت تونلی ۱.۵ برابر برج میلاد به دست مهندسان ایرانی
  • راهنمای کاربردی خرید و استفاده از گیفت کارت اپل
  • شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق
  • هوش مصنوعی محل دفن افلاطون را کشف کرد
  • سروده جدید میلاد عرفان پور در استقبال از شعر رهبر انقلاب
  • نحوه تعمیر تیوپ لاستیک دوچرخه سوراخ شده؛ یک ترفند ساده و کاربردی (فیلم)
  • روز «میلاد صدا» در جعبه جادویی رادیو
  • استعداد‌های برتر ادبی و هنری سیستان و بلوچستان باید حمایت شوند
  • دستورات تاکتیکی خاص برای چپ‌پای سپاهان
  • با 6 تکنیک کهن ژاپنی زندگی و روابط تان را متحول کنید