Web Analytics Made Easy - Statcounter

هزاران نفر از طرفداران یک حزب اسلام‌گرای افراطی، که در راه اسلام آباد، پایتخت این کشور بودند، امروز (یکشنبه) پس از توافق دولت پاکستان برای لغو اتهامات علیه رهبر این حزب، حرکت به سمت پایتخت را برای سه روز به تعویق انداختند.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، طرفداران حزب "تحریک لبیک پاکستان" روز شنبه از شهر لاهور خارج شده و برای دومین روز متوالی با پلیس پاکستان که از گاز اشک آور استفاده کرد، درگیر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه، مسیر خود را یک روز قبل و با هدف رسیدن به اسلام‌آباد برای واداشتن دولت به آزادی سعد حسین رضوی، رهبر این حزب، آغاز کردند. رضوی در سال گذشته میلادی و در میان تظاهرات علیه فرانسه برای چاپ کاریکاتور پیامبر اسلام (ص)، بازداشت شد.

"محمد بشارت راجا"، وزیر حقوق استانی پاکستان، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت که تحت این توافق، پنجاب اتهامات علیه رضوی را رفع و تمام کسانی که در تظاهرات مذکور بازداشت شده‌اند را تا روز سه شنبه آزاد می‌کند.

رضوی در اقدامی در جهت خاموش کردن آتش تظاهرات، به اتهام تحریک مردم به تجمع غیرقانونی بازداشت شده بود. تا این لحظه، زمان آزادی شخص رضوی، مشخص نیست.

بشارت همچنین گفت که این توافقنامه تصریح می‌کند که دولت فدرال پاکستان، به توافق قبلی با حزب تحریک لبیک پاکستان برای رسیدگی به روابط دیپلماتیک با فرانسه در مورد انتشار کاریکاتورها پایبند خواهد بود.

ساجد صیفی، سخنگوی این حزب با تایید سخنان بشارت، گفت که این هزاران طرفدار حزب، در شهر " موریدکی" توقف کرده و منتظر آزادی رهبران و اعضای دستگیر شده حزب خواهند ماند.

شیخ رشید احمد، وزیر کشور پاکستان به خبرنگاران گفت که درخواست این حزب مبنی بر اخراج سفیر فرانسه در پاکستان به خاطر کاریکاتورها، در روزهای آینده به کمیته‌ای در پارلمان منتقل می‌شود.

به گفته پلیس پاکستان، درگیری‌های خشونت‌آمیزی بین نیروهای امنیتی و اسلام‌گرایان در لاهور رخ داد که منجر به کشته شدن دست کم دو پلیس و زخمی شدن ده‌ها نفر شد. صیفی همچنین مدعی شد که چهار هوادار این حزب بر اثر شلیک پلیس کشته و "تعداد زیادی" زخمی شدند. پلیس همچنین گفت که تظاهرکنندگان چندین خودروی پلیس را آتش زدند.

وزیر کشور اما گفت که دولت از آمار کشته‌شدگان طرفداران این حزب آگاهی ندارد.

حزب رضوی در انتخابات ۲۰۱۸ پاکستان با فعالیت در حوزه دفاع از قانون توهین به مقدسات کشور،  توجهات بسیاری را به خود جلب کرد؛ این قانون، خواستار مجازات مرگ برای کسانی می‌شود که به پیامبر اسلام توهین کنند. این حزب پیش از این نیز سابقه برگزاری اعتراضات خشونت‌آمیز برای تحت فشار قرار دادن دولت برای پذیرش خواسته‌های خود را دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پاكستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۸۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا

دانشجویان چندین دانشگاه در شهر واشنگتن آمریکا به دیگر معترضان ملحق شده و ضمن درخواست قطع روابط با رژیم صهیونیستی، خواستار آتش‌بس دائم در غزه شدند.

به گزارش الجزیره، دانشجویی به نام «یاسمین» که تظاهرات را رهبری می‌کند، در خصوص مطالبات دانشجویان به این خبرگزاری گفت که آنان خواستار قطع رابطه با هر شرکتی هستند که به اسرائیل سلاح یا محصولات فناوری می‌فروشد.

به گفته او، معترضان همچنین خواستار لغو اتهامات علیه دانشجویان طرفدار فلسطین شده‌اند. وی تصریح کرد: «بسیاری از ما به دلیل اعتراض ساده با سرکوب، اتهامات و شنود از سوی دانشگاه‌هایمان مواجه هستیم».

امروز (پنجشنبه) یکی از مهم‌ترین مراکز تظاهرات، دانشگاه جورج واشنگتن در نزدیکی کاخ سفید است. گفته می‌شود صد‌ها معترض که برخی از آنان اساتید دانشگاه هستند، در پردیس مرکزی دانشگاه که حدود یک کیلومتری کاخ سفید واقع شده، تعداد زیادی چادر برپا کرده‌اند. 

در روز‌های اخیر صد‌ها دانشجوی آمریکایی در اعتراضات سراسری دستگیر شده‌اند، از جمله بیش از ۱۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا، بیش از ۱۰۰ نفر در دانشگاه امرسون، بیش از ۵۰ نفر در دانشگاه تگزاس در آستین، بیش از ۴۰ نفر در دانشگاه ییل و ده‌ها نفر دیگر در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است
  • روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • تصاویر استقبال ویژه از رئیسی در پایتخت فرهنگی پاکستان | پرواز نیم ساعته از اسلام آباد به لاهور | ویدئو
  • ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان
  • آیت‌الله رئیسی عازم لاهور، قلب فرهنگی پاکستان شد