Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-24@23:11:16 GMT

هپاتیت قابل درمان است؟

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۸۸۸۶

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: انواع هپاتیت به دلیل مشغله کاری در میان مردان بیشتر از زنان شایع است، این بیماری به شرط مراجعه زودهنگام به پزشک و تشخیص و توجه به بیماری قابل درمان است.

خبرگزاری میزان - ایرنا نوشت: هفته اول آبان هفته آشنایی با بیماری هپاتیت نام گذاری شده است؛ بیماری که طبق گفته دکتر رشید رمضانی رییس اداره کنترل و مبارزه با هپاتیت وزارت بهداشت با سه گونه A، B و C خودنمایی می‌کند و در حال حاضر ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ درصد جمعیت جهان یعنی معادل ۲۹۶ میلیون نفر به هپاتیت B مبتلا هستند و ۰.۷۵ درصد جمعیت جهان نیز از هپاتیت C رنج می‌برند، همچنین ۵.۹ درصد میزان بروز هپاتیت B و ۲.۳ درصد نیز میزان بروز هپاتیت C در کشور است، اما از نظر میزان شیوع، ایران جزو کشور‌هایی با شیوع پایین است و میزان شیوع هپاتیت B کمتر از یک درصد و میزان شیوع هپاتیت C کمتراز ۰.۳ درصد جمعیت عامه است.

به گفته وی البته این آمار در جمعیت‌های خاص همچون معتادان تزریقی بیشتر است و میزان شیوع بیماری هپاتیت در آن‌ها ۳۵ درصد است و نشانگر لزوم تمرکز ویژه بر این افراد است که از طریق زندان‌ها و... به سراغ این بیماران می‌رویم. کمتر از ۲۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C و کمتر از یک میلیون نفر مبتلا به هپاتیت B در کشور داریم. در این میان آمار ابتلا در میان مردان بیشتر از زنان است.

درباره دلیل ابتلا افراد به این بیماری و علائم آن، دکتر ایرج خسرونیا به بهانه آغاز هفته اطلاع رسانی درباره بیماری هپاتیت گفت: هپاتیت یعنی تورم کبد و در نتیجه وقتی سلول‌های کبد به دلایلی همچون بیماری‌های ویروسی، میکروبی، داروها، بیهوشی‌های مکرر و ضربه متورم می‌شود بروز و ظهور می‌کند.

علائم ظاهری ابتلا به هپاتیت چیست؟

وی خاطرنشان کرد: کبد وقتی متورم شد کارایی خود را از دست می‌دهد؛ ابتدا بزرگ می‌شود و سپس آنزیم‌های کبدی بالا می‌رود. به این معنا که در حالت عادی، سموم مواد غذایی که مصرف می‌شود از طریق کبد گرفته و متابولیزه می‌شود، اما اگر کبد نتواند کار اصلی خود را به خوبی انجام دهد این مواد سمی به طور مستقیم وارد سیستم خونی انسان می‌شود و عوارضی از خود نشان می‌دهد.

فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص علائم ابتلا به هپاتیت و راه‌های انتقال آن، گفت: با ورود ویروس به بدن و گذر از دوره کمون علائم بیماری آغاز می‌شود. علائم در فاز حاد بیماری با تب پایین، زردی خفیف، تهوع، استفراغ، درد شکم و... است؛ سپس بیماری وارد فاز مزمن می‌شود در صورتی که بیماری بیش از ۶ ماه در بدن بماند هپاتیت مزمن و کمتر از ۶ ماه هپاتیت حاد است.

خسرونیا یادآور شد: اگر شخصی دچار زردی چشم، درد شکم در ناحیه کبد، بی اشتهایی و پررنگ شدن ادرار شد احتمال ابتلا به هپاتیت او بالا است و فورا باید به متخصص مراجعه کند.

وی با تاکید بر اینکه هپاتیت‌های ویروسی که شایع‌ترین بیماری کبد است، با سه نوع A، B و C خودنمایی می‌کند، توضیح داد: علائم هپاتیت A همانند سرماخوردگی است که چند روزی فرد را درگیر می‌کند و خود به خود از بین می‌رود. اما متاسفانه هپاتیت B و C ماندگارتر هستند و در صورت بی توجهی، بیماری کبدی مزمن را ایجاد کند و با عدم درمان به سیروز کبدی و سرطان کبد ختم می‌شود.

وی افزود: وقتی سیروز کبدی به وجود می‌آید شخص کاندید پیوند کبد می‌شود. پس توصیه می‌شود افراد با مشاهده نخستین علامت‌ها به پزشک متخصص مراجعه کند، ضمن اینکه از مصرف الکل پرهیز کند.

ابتلا به هپاتیت با سوء تغذیه پیوند خورده است

خسرونیا با تاکید بر اینکه سوء تغذیه نقش برجسته‌ای در ابتلای افراد به هپاتیت دارد، گفت: به دلیل سوء تغذیه، این بیماری در حال افزایش در جهان است بنابراین وظیفه دولت‌ها است که مواد غذایی کافی در دسترس افراد ساکن در مناطق محروم قرار دهند تا این بیماری کنترل شود.

وی افزود: ابتلا به این بیماری در کشور‌های فقیر شایع‌تر و نزدیک به ۴۰ درصد افراد مبتلا به یک نوع از این بیماری هستند. اما در کشور‌های پیشرفته هم این بیماری به دلیل مصرف الکل شایع است.

به گفته فوق تخصص گوارش و کبد، انواع هپاتیت به دلیل مشغله کاری مردان، در میان مردان بیش از زنان شایع است. در حقیقت انتقال هپاتیت B بیشتر از طریق رفتار‌های پرخطر جنسی است، اما سایر راه‌ها مانند استفاده از فرآورده خونی آلوده، سرنگ مشترک، وسایل آرایشی آلوده و... نیز می‌تواند انتقال دهنده ویروس باشد. بیشترین راه انتقال هپاتیت C نیز تماس با خون فرد آلوده است که از این طریق بیماری هپاتیت C در گروه‌هایی که مبادرت به مصرف مواد تزریقی می‌کنند، محتمل‌تر است.

هپاتیت قابل درمان است اگر سریع تشخیص داده شود

وی درباره درمان این بیماری هم خاطرنشان کرد: هپاتیت A و B قابل درمان است و نوع C پیش از این با عارضه برخورد می‌کرد که امروزه درمان آن هم سهل الوصول شده، اما تمام این حالت‌ها به شرط مراجعه زودهنگام به پزشک و تشخیص و توجه به بیماری است. افراد با مراجعه به واحد‌های مشاوره هپاتیت می‌توانند خدمات لازم را دریافت کنند که این موضوع نیازمند افزایش آگاهی پیرامون بیماری است.

بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز سماق برای سلامتی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: اخبارسلامت هپاتیت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: هپاتیت ابتلا به هپاتیت قابل درمان بیماری هپاتیت میزان شیوع هپاتیت B هپاتیت C

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۸۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها

نسیم بهنیافرد رئیس مرکز تشخیص زودهنگام بیماری‌های غیر واگیر و سرطان بیمارستان شهید صدوقی یزد گفت: این مرکز با حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص و با تجهیزات پیشرفته در زمینه تشخیص سرطان، آماده ارائه خدمات به مراجعان است. خدمات انجام شده در این مرکز با تعرفه دولتی و تحت پوشش بیمه‌های پایه و بسته‌های حمایتی صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: شهروندان می‌توانند برای دریافت خدمات آموزشی و مشاوره، ویزیت و اقدامات تشخیصی (ماموگرافی، سونوگرافی، وکیوم بیوپسی، پاپ اسمیر، اندوسکوپی، کولونوسکوپی و …) به صورت مستقیم به مرکز مراجعه کنند یا اینکه از طریق مراکز بهداشتی تست‌های اولیه غربالگری را انجام داده تا در صورت نیاز به این مرکز ارجاع داده شوند.

بهنیافرد ادامه داد: همچنین مشاوره‌های تخصصی از جمله مشاوره تغذیه، درمان‌های حمایتی، تسکینی، لنفوتراپی و روانپزشکی و… در مرکز تشخیص زودهنگام سرطان بیمارستان شهید صدوقی به بیماران ارائه می‌گردد.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان گفت: خوشبختانه درباره سرطان‌هایی که در استان شایع است (سرطان روده بزرگ، پروستات، پستان، تیروئید، دهانه رحم و…) تست‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام وجود دارد که در مراحل اول امکان تشخیص سرطان و درمان به موقع آن را فراهم می‌آورد.

رییس مرکز تشخیص زودهنگام بیماری‌های غیر واگیر و سرطان افزود: اگر سرطان در مراحل اول تشخیص داده شود و درمان‌های پیشرفته و به موقع جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی و.. صورت گیرد احتمال بقای عمر قابل قبول بیماران از ۷۵ درصد به ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

بهنیافرد خاطر نشان کرد: تغذیه ناسالم و چاقی، کم‌تحرکی، مصرف کم سبزیجات، مصرف الکل و دخانیات، مواجهه با امواج رادیو اکتیو و آلاینده‌های محیط (آب، خاک و هوای آلوده) و استرس از عوامل خطر ابتلا به سرطان هستند.

وی ادامه داد: دو عامل دیگر از جمله افزایش سن و سوابق فامیلی مثبت (ژنتیک) هم از عومل مهم ابتلا به سرطان هستند که با توجه به اینکه اقدام موثری جهت کاهش نفوذ این دو عامل در بروز سرطان نمی‌توان انجام داد، تنها راه کاهش اثر این دو عامل در میزان مرگ و میر و ناتوانی‌های ناشی از بیماری سرطان انجام تست‌های غربالگری و اقدامات تشخیصی سرطان در مراحل اولیه می‌باشد.

رییس مرکز تشخیص زودهنگام بیماری‌های غیر واگیر و سرطان به روند رو به رشد ابتلا به سرطان درایران و سایر کشور‌ها هم اشاره کرد و گفت: اگر چه میزان ابتلا به سرطان و سرعت رشد آن در استان یزد و کشورمان ایران بالاست و شیب تندی دارد ولی میزان ابتلا نسبت به بسیاری از کشور‌های اروپایی و آمریکا کمتر است.

وی اظهار داشت: در کشور‌های توسعه یافته، با وجود افزایش و رشد میزان ابتلا به سرطان، نسبت مرگ و میر سرطان در این کشور‌ها با آموزش عوامل خطر و علائم هشدار دهنده و همچنین انجام تست‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان رو به کاهش است و میزان موفقیت در درمان و میانگین بقای عمر بیماران افزایش داشته است.

بهنیافر افزود: سرطان پروستات در استان یزد از سرطان پوست پیشی گرفته‌است و مقام اول کشوری را دارد. سرطان پستان در بانوان هم در استان مقام اول و در کشور نیز رتبه‌های اول و گاهاً دوم را داراست.

وی خاطرنشان ساخت: کارشناسان مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در بیمارستان شهید صدوقی یزد از طریق ارائه خدمات مشاوره تلفنی در ساعات اداری پاسخگوی سوالات شهروندان هستند. شماره‌های ۰۳۵- ۳۱۸۳۴۲۴۵ و ۰۳۵- ۳۱۸۳۴۲۴۶ برای نوبت دهی و مشاوره تلفنی است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در خنک ترین روز بهاری | نقشه میزان آلاینده ها در هر منطقه را ببینید
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • پرداخت ۱۸ میلیارد تومان برای بیماری‌های صعب‌العلاج در استان یزد
  • بیماری زنگ زرد بلای جان غلات
  • دغدغه بی ثباتی قیمت‌ها به ایستگاه سوئیس رسید