Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه روز شنبه گفت که دستور اخراج سفیران 10 کشور را که خواستار آزادی عثمان کاوالا از مخالفان دولت آنکارا شده بودند، صادر کرده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از آناتولی سفیران 10 کشور از جمله آمریکا، فرانسه و آلمان دوشنبه پیش در بیانیه‌ای خواستار آزادی عثمان کاوالا، از مخالفان دولت ترکیه شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رجب طیب اردوغان امروز گفت: به وزیر خارجه‌مان دستور دادم تا هر چه سریعتر سفرای این 10 کشور را «عنصر نامطلوب» اعلام کند.
رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: این سفرا باید ترکیه را بشناسند و درک کنند.
وی گفت که سفرای خارجی اگر دیگر «شناختی» از ترکیه ندارند باید این کشور را ترک کنند.

واکنش آمریکا به قصد ترکیه برای اخراج سفیر این کشور
وزارت خارجه ایالات متحده به اخراج سفیران 10 کشور از جمله سفیر واشنگتن در ترکیه واکنش نشان داد.
به گزارش اسپوتنیک، یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز شنبه گفت: وزارت خارجه آمریکا منتظر توضیح آنکارا درباره قصدش برای اخراج سفیران چندین کشور از جمله آمریکا است.
وی گفت: ما این گزارش‌ها را خوانده‌ایم و از وزارت خارجه ترکیه در این مورد خواستار شفاف سازی هستیم.
سفارتخانه های ایالات متحده، کانادا، فرانسه، فنلاند، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند، نروژ و سوئد پیشتر از این آنکارا خواسته بودند که عثمان کاوالا، مدافع حقوق بشر را آزاد کند. پس از آن، وزارت امور خارجه ترکیه با احضار روسای نمایندگی های دیپلماتیک، لزوم رعایت کنوانسیون وین در زمینه روابط دیپلماتیک را یادآور شد.
در همین زمینه، سوئد، نروژ و هلند اعلام کردند که هیچگونه اطلاعیه رسمی از ترکیه در مورد اخراج سفیران خود از آنکارا دریافت نکرده‌اند.
همچنین وزارت خارجه نروژ تصمیم اردوغان را محکوم و اعلام کرد، سفیر این کشور هیچ اقدامی انجام نداده است که اخراج وی توسط ترکیه را توجیه کند.
نروژ متعهد شد که بر ترکیه در زمینه حقوق بشر و دموکراسی فشار خواهد آورد.
آلمان نیز در واکنش نسبت به این مسئله اعلام کرد با 9 کشور دیگر برای بحث در مورد تصمیم ترکیه برای اخراج سفیران خود رایزنی می‌کند.
رئیس پارلمان اروپا نیز تصمیم ترکیه برای تعیین سفیر 10 کشور را به عنوان "نامطلوب" نشان دهنده تغییر استبدادی دولت ترکیه خواند.

واکنش اتحادیه اروپا به اقدام ترکیه در اخراج 10 سفیر
رئیس پارلمان اروپا شامگاه شنبه در پیامی توییتری به اقدام ترکیه برای اخراج 10 سفیر از این کشور واکنش نشان داد.
«دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا به تهدید «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درباره اخراج سفرای 10 کشور از آنکارا واکنش نشان داد.
وی در پیامی توییتری نوشت: «اخراج 10 سفیر نشانه حرکت مستبدانه دولت ترکیه است. ما مرعوب نخواهیم شد».
این مقام اروپایی بار دیگر در این پیام توییتری خواستار آزادی «عثمان کاوالا» شد.
رئیس‌جمهور ترکیه امروز (شنبه 23 اکتبر) گفت سفرای 10 کشور از جمله آلمان و ایالات متحده که خواستار آزادی «عثمان کاوالا» شده بودند، عنصر نامطلوب اعلام خواهند شد.
وی با اشاره به اصطلاحی که در دیپلماسی به کار می‌رود و به معنای اولین قدم قبل از اخراج است، گفت: من به وزیر خارجه کشورمان دستور داده‌ام که این 10 سفیر را در اسرع وقت به عنوان عنصر نامطلوب اعلام کند.
وزارت امور خارجه ترکیه شامگاه دوشنبه سفیران 10 کشور را به دلیل بیانیه مشترک آنها که خواستار آزادی عثمان کاوالا تاجر ترکیه‌ای زندانی در این کشور شده بود احضار کرد.
در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده بود: «ترکیه یک دولت قانون‌مدار است. هیچ دولت یا هیچ طرف دیگری نمی‌تواند در مورد مراحل قانونی به دادگاه‌های ترکیه تحکم کند. فرایند قضایی در مورد عثمان کاوالا، که توسط دادگاه‌های مستقل انجام شده، ادامه دارد. همه باید به این فرایندهای قضایی احترام بگذارند».
سه‌شنبه هفته پیش سفارتخانه‌های آمریکا، کانادا، فرانسه، فنلاند، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزلند، نروژ و سوئد خواستار آزادی کاوالا شدند که به دلیل نقش ادعایی در اعتراضات سال 2013 و تظاهرات‌های بعدی آن، چهار سال است در زندان به سر می‌برد.
اردوغان در جمع خبرنگاران گفت: «من به وزیران خارجه [این کشورها] گفتم که نمی‌توانم میزبانی‌شان را بپذیرم.»
وی در سخنانی که از شبکه تلویزیونی «ان‌تی‌وی» پخش شد گفت: «آیا در حیطه کار شما است که ترکیه را موعظه کنید؟ شما که هستید؟»

واکنش های بین المللی به تصمیم اردوغان در اخراج سفیران 10 کشور
 در پی سخنان اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه درباره دستورش در اخراج سفیران 10 کشور از جمله آمریکا از آنکارا، برخی از این کشورها درباره این تصمیم موضع گرفتند.
  اردوغان دیروز شنبه گفت که دستور اخراج سفیران 10 کشور را که خواستار آزادی «عثمان کاوالا» از مخالفان دولت آنکارا شده بودند، صادر کرده است.
وی افزود: به وزیر خارجه‌مان دستور دادم تا هر چه سریعتر سفرای این 10 کشور را «عنصر نامطلوب» اعلام کند.
با این حال خبرگزاری رویترز امروز یکشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد که هنوز هیچکدام از این 10 سفیر به صورت رسمی از ترکیه اخراج نشده اند.
این منبع افزود: هیچ دستوری به سفارتخانه ها داده نشده است.
به گفته این منبع ناشناس، ممکن است دوشنبه (3 آبان) و در جریان جلسه هیأت دولت ترکیه در این مورد تصمیم گیری شود.
در همین حال، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا به رویترز گفت که از اخبار اخراج سفیران آگاه بوده و به دنبال شفاف سازی وزارت امور خارجه ترکیه است.
نروژ هم اعلام کرد که سفارتخانه اش هنوز دستوری از مسئولان ترکیه ای دریافت نکرده است.
«ترود ماسیده» (Trude Maaseide) سخنگوی وزارت امور خارجه نروژ گفت: سفیر ما کاری نکرده که به خاطر آن اخراج شود. ما کماکان از ترکیه می خواهیم تا به قانونمداری و معیارهای دموکراتیک که آنکارا ذیل کنوانسیون حقوق بشر اروپا به آن متعهد شده، پایبند باشد.
وی افزود که ترکیه به خوبی از دیدگاه های نروژ آگاه است.
وزارت امور خارجه نیوزلند نیز در واکنش به تحولات اخیر گفت که مادامی که «از طریق مجاری رسمی» اطلاعاتی دریافت نکند از اظهار نظر در این مورد خودداری می کند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که روابط با ترکیه را «ارج می نهد.»
با این حال «دیوید ساسولی» (David Sassoli) رئیس پارلمان اروپا که شش سفیر کشورهای عضو آن در خطر اخراج قرار دارند، در توییتی از این اقدام اردوغان به شدت انتقاد کرد و نوشت: اخراج 10 سفیر نشانه حرکت خودکامه دولت ترکیه است. ما مرعوب نخواهیم شد. عثمان کاوالا آزاد باید گردد.
«یپ کوفود» (Jeppe Kofod) وزیر امور خارجه دانمارک هم گفت که وزارتخانه اش هیچ هشدار رسمی ای دریافت نکرده ولی با دوستان و متحدان کشورش در تماس است.
وی در بیانیه ای گفت: ما کماکان از ارزش ها و اصول مشترکمان پاسداری می کنیم.
از سوی دیگر یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه آلمان خبر داد که 10 کشور مذکور مشغول رایزنی با یکدیگرند.
سفیران 10 کشور آلمان، نیوزلند، نروژ، دانمارک، فرانسه، هلند، کانادا، سوئد، فنلاند و آمریکا دوشنبه پیش (26 مهر) در بیانیه‌ای خواستار آزادی عثمان کاوالا، از مخالفان دولت ترکیه شده بودند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ترکیه اردوغان آمریکا اروپا سفرا خواستار آزادی عثمان کاوالا اخراج سفیران 10 کشور رئیس پارلمان اروپا وزارت امور خارجه خواستار آزادی سفیران 10 کشور مخالفان دولت رجب طیب اردوغان 10 کشور از جمله عنصر نامطلوب اخراج 10 سفیر وزارت خارجه خارجه ترکیه دولت ترکیه برای اخراج اخراج سفیر شده بودند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۸۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رضا نصری به اظهارات شبهه برانگیز کریمی‌قدوسی

رضا نصری تحلیل‌گر حوزه سیاست خارجی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: خدا می‌داند شبهه‌افکنی‌های بی اساس در مورد «ساخت قریب‌الوقوع بمب اتم» در فضای رسانه‌ای چه باری بر دوش وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و دیپلمات‌های کشور می‌گذارد تا بلکه بتوانند اثرات سوء آن را خنثی کنند! تازه وقتی تکذیب کردند، این بار نوبت رسانه‌های مغرض آن‌طرفی می‌شود که ادعای اولیه را حقیقت جلوه دهند و دستگاه دیپلماسی را به «ماله‌کشی» متهم کنند!

طرح این قبیل ادعا‌های بی اساس، بنزین ریختن بر آتش ایران‌هراسی و جلب توجه افکار عمومی جهان به سمت ایران است. در حالی که می‌بایست تیتر اول رسانه‌ها «حمله اسرائیل به رفح باشد» - با کدام منطق به سود کشور تمام می‌شود؟

در روز‌هایی که وزارت امور خارجه رژیم اسرائیل در حال نامه‌نگاری به دولت‌های عضو سازمان ملل متحد و بر پا کردن کمپین‌های وسیع تبلیغاتی است تا برنامه موشکی ایران را تهدیدی برای اروپا و سایر کشور‌های جهان جلوه دهد، اینکه بگویید «تازه در ظرف یک هفته کلاهک هسته‌ای‌اش را هم سوار می‌کنیم» چطور قرار است به منافع ملی و امنیتی کشور کمک کند؟

پیش از این کریمی قدوسی نماینده مجلس دوازدهم و عضو کمیسیون امنیت ملی در پستی شبهه‌دار با هشتگ اقتدار ایران نوشت: در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور مصر به ترکیه سفر می‌کند
  • ترکیه: آمریکا درباره حقوق بشر به استاندارد‌های دوگانه مبتلاست
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • واکنش وزارت‌خارجه به درخواست بی‌اساس آرژانتین برای استرداد یکی از مقامات ایرانی
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی
  • واکنش وزارت خارجه به اتهام تازه آمریکا علیه ایران
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • واکنش رضا نصری به اظهارات شبهه برانگیز کریمی‌قدوسی
  • سفر اردوغان به بغداد/ دیدار با مقامات کردستان عراق در دستور کار