Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-سخنگوی طالبان با خوب خواندن نشست وزیران خارجه همسایگان افغانستان در ایران اعلام کرد که این گروه در آن شرکت نخواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از اسپوتنیک، نمایندگان جنبش رادیکال طالبان که در افغانستان به قدرت رسیده اند (در روسیه ممنوع است) در نشست آینده وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان شرکت نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این را ذبیح الله مجاهد، معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ کابینه موقت این کشور روز یکشنبه اعلام کرد.
تلویزیون افغانستان سخنان مجاهد را به این صورت نقل کرد: "هیچ یک از نمایندگان دولت امارت اسلامی افغانستان در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان شرکت نخواهد کرد." در عین حال وی نشست وزرای برنامه ریزی شده برای تهران را «خوب» توصیف کرد.
در 18 اکتبر، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که شش کشور ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در نشست حضوری وزرای امور خارجه در تهران شرکت خواهند کرد. طرفین قصد دارند تلاش خود را بر چگونگی کمک به تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان با حضور همه اقوام متمرکز کنند. اولین جلسه در این قالب به صورت آنلاین در 8 سپتامبر برگزار شد.

گاردین: طالبان مخالفان خود را اخراج و خانه‌هایشان را مصادره می کند
 روزنامه گاردین در گزارشی از اخراج شیعیان هزاره و افراد مربوط به دولت پیشین افغانستان از خانه های خود توسط طالبان خبر داد و مدعی شد: منازل این افراد به عنوان پاداش به حامیان طالبان داده می شود.
به گزارش تارنمای روزنامه گاردین، دیده بان حقوق بشر هشدار داد که برخلاف قوانین بین المللی، هزاران نفر توسط طالبان در شمال و جنوب افغانستان مجبور به ترک خانه و سرزمین خود شده اند.
مقامات طالبان هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده اند.
گفته می شود بسیاری از اخراج ها مربوط به شیعیان هزاره است و دیگر گروه های اخراجی مربوط به افراد وابسته به دولت سابق افغانستان است. دیده بان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرده است که زمین ها و خانه هایی که از این طریق تصرف شده اغلب میان طرفداران طالبان توزیع شده است.
این مهاجرت اجباری از سوی طالبان در پنج ولایت، از جمله قندهار، هیرمند و اروزگان در جنوب، دایکندی در مرکز  و ولایت شمالی بلخ صورت گرفته است.
به بسیاری از ساکنان این مناطق دستور داده شده که خانه ها و مزارع خود را بدون هیچ فرصتی برای اثبات مالکیت قانونی ترک کنند  و چنانچه از دستور پیروی نکنند، حق هیچ گونه شکایت از عواقب آن را ندارند.
«پاتریشیا گاسمن» مدیر آسیا در دیده بان حقوق بشر در این خصوص مدعی شده است: «طالبان هزاره ها و دیگران را بر اساس قومیت یا عقاید سیاسی به اجبار بیرون می کنند تا زمین های آنها را به  حامیان طالبان پاداش دهند. این اخراج ها، با تهدید و ارعاب و بدون هیچ گونه روند قانونی صورت می گیرد.
این اخراج ها همزمان با آغاز فصل سرما در افغانستان و اواسط برداشت محصول است که خانواده های روستایی برای بازپرداخت یکسال بدهی و ذخیره مواد غذایی در سال آینده به آن متکی هستند.
گزارش ها حاکی از آن است گروهی از کسانی که مجبور به ترک خانه های خود شده اند به کسانی می پیوندند که پیش از این به دلیل جنگ، خشکسالی یا فروپاشی اقتصادی پناهنده شده اند. تنها در سال جاری بیش از 650 هزار افغان آواره شده اند که تعداد کل آنها در سراسر کشور به حدود چهار میلیون نفر رسیده است.
گاسمن هم می گوید: طالبان باید اخراج اجباری هزاره ها و دیگران را متوقف کند و در مورد اختلافات زمینی طبق قانون و براساس یک روند عادلانه تصمیم گیری کند.
بیشترین اخراج های ثبت شده مربوط به ولایت های دایکندی و اروزگان است؛ جایی که در ماه سپتامبر (شهریور) دستکم دو هزار و 800 نفر از ساکنان هزاره از خانه های خود بیرون رانده شدند. به گفته برخی کسانی که از خانه های خود فرار کرده اند، ایست های بازرسی در جاده مانع از خروج مسافرانی می شوند که سعی دارند همراه خود محصولاتشان را ببرند.
بر اساس این گزارش، مقامات کابل دستور تخلیه برخی از روستاهای دایکندی را لغو کردند، اما تا کنون هیچ یک از ساکنان به آنجا بازنگشته اند.

ابتکار سازمان ملل برای جلوگیری از سقوط اقتصاد افغانستان
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل از آغاز یک ابتکار با عنوان "آبادی" درافغانستان برای جلوگیری از فروپاشی و سقوط اقتصادی و فاجعه انسانی در این کشور خبر داد.
استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی درباره آغاز این ابتکار در واکنش به بحران افغانستان برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و فاجعه انسانی توضیح داد: این طرح یک بودجه برای فعالیتهای اجتماعی، از جمله کمک های مالی برای حمایت از مشاغل کوچک و خرد، به ویژه مشاغل زنان  و پروژه های نقدی برای بیکاران اختصاص می دهد.
وی افزود: این طرح همچنین از بازسازی زیرساخت های محلی و کوچک حمایت کرده و به افراد دارای معلولیت، سالمندان و آسیب پذیرترین افراد از طریق درآمدزایی اولیه کمک می کند.
دوجاریک خاطر نشان کرد تمام کمک ها به صورت مستقیم به افراد نیازمند در افغانستان ارائه خواهد شد.

طرح واکسیناسیون فلج اطفال
سخنگوی سازمان ملل با اشاره به آخرین وضعیت افغانستان گفت: دفتر هماهنگی امور بشردوستانه اعلام کرده است که پویش واکسیناسیون کرونا این هفته در ولایت قندهار افغانستان آغاز شده است و افراد در معرض خطر در سراسر این ولایت در اولویت واکسناسیون قرار دارند.
دوجاریک همچنین اعلام کرد در 8 نوامبر (17 آبان ماه)، طرح  واکسیناسیون فلج اطفال نیز در کنار تأمین ویتامین آ در قندهار انجام خواهد شد.
وی با تاکید بر ادامه تلاش های سازمان ملل برای شناسایی نیازهای انسانی در افغانستان خاطرنشان کرد وقوع انفجارها در افغانستان همچنان باعث بروز جراحت در میان مردم محلی می شود.
سخنگوی سازمان ملل همچنین اعلام کرد تاکنون 45 درصد از بودجه 606 میلیون دلاری سازمان ملل برای کمک به افغانستان تامین شده است.
پیش از این، "عمر عبدی" معاون مدیر اجرایی یونیسف اعلام کرد نظام سلامت و خدمات اجتماعی در افغانستان در مرز سقوط بوده و ذخایر دارو به شکل خطرناکی کاهش یافته است.
به گزارش ایرنا، این مقام یونیسف در جمع خبرنگاران گفت افغانستان در بحران بزرگی قرار دارد و کودکان این کشور که هیچ تقصیری در ایجاد این بحران ندارند، بیشترین آسیب را دیده اند.
وی افزود که حتی پیش از تسلط طالبان حداقل 10 میلیون کودک در افغانستان  برای زنده ماندن به کمک نیاز داشتند و حداقل یک میلیون کودک در این کشور به دلیل سوء تغذیه شدید در خطر مرگ هستند.
عمر عبدی تصریح کرد ذخایر دارو در افغانستان به شکل خطرناکی کاهش یافته است و ما  اکنون شاهد شیوع بیماری هایی چون سرخک و اسهال شدید ناشی از آب آلوده هستیم.
معاون مدیر اجرایی یونیسف با بیان اینکه فلج اطفال همچنان یک نگرانی است و کرونا ادامه دارد، گفت: وضعیت در افغانستان وخیم است و این وضعیت بدتر خواهد شد.
وی ادامه داد معلمان و کارمندان بخش سلامت حقوقی دریافت نکرده اند اما همچنان در محل کار خود حاضر می شوند.
عمر عبدی اظهار داشت پیش بینی می کنیم نیاز های بشردوستانه کودکان و زنان در افغانستان در چند ماه آینده افزایش خواهد یافت.

طالبان: به دنبال ایجاد ارتشی مجهز هستیم
سرپرست وزارت دفاع افغانستان، در پیام صوتی اخیر خود گفت که آن‌ها (وزارت دفاع طالبان) در حال حصول اطمینان از این هستند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری در منطقه و جهان استفاده نشود.
به گفته سرپرست وزارت دفاع افغانستان، ارتش ملی افغانستان حامی پیغام صلح برای مردم افغانستان و سایر کشور‌های جهان خواهد بود.
 محمود یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان، در پیام صوتی اخیر خود گفت که آن‌ها (وزارت دفاع طالبان) در حال حصول اطمینان از این هستند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری در منطقه و جهان استفاده نشود.
محمد یعقوب مجاهد، فرزند ملا محمد عمر مجاهد، بنیان‌گذار طالبان بوده و با 30 سال سن، جوان‌ترین عضو کابینه موقت طالبان است.
وی گفت که طالبان در تلاش برای تشکیل یک ارتش مجهز به تسلیحات پیشرفته با توانایی زمینی و هوایی است که با تمام توان از خاک افغانستان محافظت خواهد کرد.
مجاهد بیان کرد: ما به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که ارتش امارت اسلامی افغانستان از تمامی منافع ملی آن‌ها محافظت خواهد کرد.
سرپرست وزارت دفاع افغانستان همچنین گفت که این ارتش مسئولیت حفاظت از تمامی مرز‌های افغانستان را داشته و اجازه هیچ گونه تجاوز به خاک کشور را نخواهد داد.
وی همچنین افزود آن‌ها در «دو دهه گذشته» از تمامیت ارضی افغانستان در برابر اشغال محافظت کرده و ازین پس هم به این کار ادامه خواهند داد.
مجاهد در زمانی از فعالیت‌های عادی نظامی و مدنی وزارت دفاع این کشور می‌گوید، که پس از سقوط ارتش قبلی، نشانی از یک ارتش ملی به چشم نمی‌خورد.

برگزاری دومین نشست کشور‌های همسایه افغانستان و روسیه
دومین نشست کشور‌های همسایه افغانستان و روسیه در تهران برگزار می‌شود.
حساب رسمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در یک پیام توییتری از برگزاری دومین نشست کشور‌های همسایه افغانستان به اضافه روسیه خبر داد.
در این توییت آمده است: دومین نشست کشور‌های همسایه افغانستان + روسیه، روز چهارشنبه 5 آبان 1400 در تهران و به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد. دور نخست نشست مذکور به صورت مجازی و به میزبانی پاکستان7 شهریور برگزار شده بود. دستور کار این اجلاس ادامه مذاکرات و گفت‌وگو‌ها درباره آینده افغانستان خواهد بود.
 
 سازمان ملل متحد کمک های خود به افغانستان را ادامه می دهد
 نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن اعلام ادامه کمک های بشردوستانه به افغانستان، درعین حال بر تشکیل دولت فراگیر در این کشور تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری طلوع، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید خانم لاینز با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه، عبدالسلام حنفی معاون رییس الوزرا، و هدایت الله بدری سرپرست وزارت مالیه دیدار کرده است.
به گفته یوناما، در این دیدارها مسایلی همچون بحران اقتصادی و بشری و نگرانی‌های حقوق بشری بحث شد.
یوناما در صفحه فیسبوک خود نوشته است که «سازمان ملل متحد کمک‌هایش را به افغانستان ادامه می‌دهد و از تمام نهادهای کمک‌رسان خواسته است که برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی افغانستان تلاش کنند».
یوناما گفته ست: «نیاز به یک دولت همه شمول و حمایت از حقوق تمام افغان‌ها، زنان و مردان می‌باشد.»
این در حالی است که انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در توئیتی گفته است که سازمان ملل متحد به ارائه کمک‌های بشری در افغانستان ادامه می‌دهد و از حقوق زنان و دختران افغانستان دفاع می‌کند.
گوترش نوشته است: «ما تا زمانی دست از تلاش بر نمی‌داریم که دختران بتوانند دوباره به مکتب بروند، زنان به کارهای شان برگردند و در زندگی اجتماعی نقش داشته باشند.»
در همین حال، سخنگویان امارت اسلامی نیز گفته اند که خانم لاینز در دیدارش با مقام‌های امارت اسلامی درباره کمک‌های بشر دوستانه و فعال شدن دوباره سیستم بانکی افغانستان گفت‌وگو کرده اند.
عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه گفته است: «دراین ملاقات، خانم لاینز گفت که به‌منظور فراهم‌کردن کمک‌های بشردوستانه به تعداد همکاران خویش افزوده و به زودی به امریکا سفر خواهد کرد و در آن‌جا برای فعال ‌شدن دوباره سیستم بانکی افغانستان صدای خود را بلند خواهد کرد.»

درخواست باخ از کشورها برای اسکان ورزشکاران افغانستان 
رییس کمیته بین المللی المپیک در مجمع عمومی انجمن کمیته ملی المپیک کشورها درخواست کرد که با توجه به بحران به وجود آمده در افغانستان، به ورزشکاران این کشور کمک شود و اسکان داده شوند.
 مجمع عمومی انجمن کمیته ملی المپیک کشورها (انوک) در یونان در حال برگزاری است. رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک به همراه پیمان فخری رییس مرکز نظارت بر تیم های ملی، محمد علیپور عضو هیات اجرایی و فرید فتاحیان مسئول روابط بین الملل کمیته ملی المپیک در این نشست شرکت کرده‌اند.
توماس باخ رییس کمیته بین المللی المپیک در اولین روز برگزاری این مجمع، بیان کرد: بعد از مدت زمان طولانی که از هم دور بودیم، اکنون دوباره در کنار یکدیگر جمع شده‌ایم و این اتفاق لذت بخش است. نمی‌توانم بگویم که چقدر دلم برای این لحظات تنگ شده بود و چقدر منتظر بودم تا دوباره دور هم جمع شویم.
او ادامه داد: من می‌خواهم از همه کشورها برای مشارکت در المپیک 2020 توکیو تشکر کنم. می‌دانم که چقدر برای شما در آن بازه زمانی و با توجه به شیوع ویروس کرونا سخت بود که تصمیم بگیرید آن هم در شرایطی که ورزشکاران سوالات متعددی داشتند از جمله اینکه بازی‌های المپیک حتماً برگزار می‌شود، تحت چه شرایطی خواهد بود و خطر زیادی خواهد داشت یا خیر. می‌دانم آن زمان خود شما هم از شرایط اطمینان نداشتید اما اکنون من پیام‌های تبریک زیادی برای برگزاری المپیک دریافت می‌کنم و خوشحالم این اتفاق با همکاری شما کشورها رخ داد. در طول برگزاری بازی‌های المپیک توکیو ارتباط تنگاتنگی با آژانس بین المللی ضد دوپینگ داشتیم و از کمیته ملی المپیک کشورها و فدراسیون‌های بین المللی می‌خواهم که از این آژانس حمایت کنند.
باخ در مورد برگزاری المپیک زمستانی 2022 پکن نیز گفت: پکن آماده برگزاری بازی‌ها است و ورزشکاران از کیفیت سالن‌ها و امکانات هیجان زده خواهند شد. البته ما هنوز زمان برگزاری رویدادهای مهم ورزشی دیگر نامشخص است چون هنوز از  شیوع ویروس کرونا خارج نشده‌ایم.
رییس کمیته بین‌المللی المپیک با اشاره به بحرانی که در افغانستان ایجاد شده است از کمیته ملی کشورها درخواست کمک کرد و گفت: در این بحران به ورزشکاران کشور افغانستان کمک کنید و برای اسکان آن‌ها تلاش کنید. در حال حاضر از سوی جنبش المپیک به  حدود 300 نفر برای خروج از افغانستان کمک شده‌است.

  ادعای زلمای خلیلزاد:آمریکا دوباره به افغانستان حمله می کند
نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان می‌گوید آمریکا بازهم به افغانستان حمله می‌کند.
 وضعیت افغانستان در پی دهه‌ها اشغالگری در مسیر وخامت قرار دارد و تاکنون مقام‌های کشور‌ها و سازمان‌های مختلف در این باره هشدار داده اند.
«زلمای خلیلزاد»، نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان گفت «آمریکا به طالبان در مورد عدم همکاری با القاعده اعتماد ندارد و در صورت تداوم اقدام‌های تروریستی باز هم به این کشور حمله می‌کند.»
در عین حال «ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان، ادعا‌های خلیلزاد در مورد حضور اعضای «القاعده» در افغانستان را رد کرد.

دیدار مقام‌های افغانستانی با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل
«عبدالسلام حنفی»، معاون نخست وزیر افغانستان و «امیرخان متقی»، سرپرست وزارت خارجه این کشور با نماینده ویژه «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان دیدار و درباره وضعیت افغانستان و کمک‌های بشردوستانه رایزنی کردند.
وزیر توسعه سوئد و وزیر اطلاعات پاکستان در مورد فروپاشی قریب الوقوع افغانستان هشدار داده و خواستار ورود سریع جامعه بین المللی برای جلوگیری از این فاجعه شدند.
 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: طالبان افغانستان آمریکا ایران نشست کشور های همسایه افغانستان سرپرست وزارت دفاع افغانستان دبیرکل سازمان ملل کمیته ملی المپیک سازمان ملل متحد برای جلوگیری امارت اسلامی خانه های خود کمک های بشر رییس کمیته بین المللی اخراج ها خواهد شد حقوق بشر شده اند کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۸۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!

همشهری آنلاین – مجید جباری: افغانستان سال‌هاست از آزادسازی حقابه رودخانه مرزی هیرمند سر باز می‌زند. با اینکه مقامات افغانستان، آزادسازی حقابه رودخانه هیرمند را به بارندگی های مناسب در این کشور مشروط کرده اند اما با وجود بارش‌های فرا نرمال در این کشور، نه تنها حقابه ایران از رودخانه هیرمند آزاد نشده، بلکه این کشور با استفاده از بندهای کوچک و متعدد انتقال و انحراف آب، مانع از جاری شدن رودخانه به پایین دست حوضه آبریز هیرمند در ایران می شود. با اینکه انتشار برخی تصاویر جاری شدن آب در پایین دست حوضه آبریز رودخانه هیرمند در سیستان و بلوچستان هراز گاهی در فضای مجازی دست به دست می شود و موجی از شادمانی را در بین مردم محلی سبب می شود اما پرداخت حقابه براساس معاهده سال ۱۳۵۱ تعریف مشخصی دارد و آزادسازی سیلاب سرشکن از سدهای بالادست که محدود به یکی دو نوبت در سال است، به معنای عمل افغانستان به تعهدات قانونی اش در زمینه پرداخت حقابه هیرمند نیست.

عدم پرداخت حقابه ایران از سوی افغانستان در حالی است که انتشار تصاویر ماهواره ای از انحراف بخش عمده ای از آب این رودخانه مرزی مشترک به سمت شوره زار گودزره در این کشور و در همسایگی با ایران، بار دیگر حاشیه ساز شده است. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که طالبان مانند سال‌های گذشته سیلاب هیرمند را به بیابان گودزره انحراف داده است. آب منحرف شده مساحتی بالغ بر ۴۰۰ کیلیومتر مربع از گودزره را پوشانده و آب شیرین روزدخانه هیرمند را به تلخاب تبدیل کرده است. آبی که می تواند در صورت رسیدن به پایین دست، تالاب بین المللی هامون ایران به وسعت ۴۱۰ کیلومتر مربع (معادل وسعت گودزره) را احیا و از مرگ این اکوسیستم ارزشمند و تبدیل آن به کانون گرد و غبار جلوگیری کند.

در همین زمینه بخوانید یک استان بزرگ ایران در حال مدفون شدن است | ببینید بدعهدی کشور همسایه چه بلایی بر سر این استان آورد | شهری که ۷ سال پیاپی آلوده‌ترین شهر کشور شد سلاجقه: برای نرسیدن آب به تالاب هامون دست‌هایی در کار است

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره خلف وعده های افغانستان در عمل به آزاد سازی حقابه هامون از روزدخانه هیرمند گفت: «متاسفانه با وجود بارش های خوبی که در حوضه هیرمند و کل کشور افغانستان اتفاق افتاده است و رودخانه های ورودی تالاب هامون، وضعیت مناسب و سیلابی دارند، اما دستکاری هایی که در بالادست اتفاق افتاده و انحراف آبی که به وسیله بندهای انحرافی ایجاد شده، باعث شده است که آب از مسیر طبیعی خود منحرف شده و مسیر طبیعی را طی نکند.»

آرزو اشرفی زاده، مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست کشور

آرزو اشرفی زاده در گفت و گو با همشهری آنلاین اضافه کرد: «مسیر طبیعی آب در این حوضه آبریز به این صورت است که آب باید از رودخانه هیرمند وارد ایران شده و تالاب هامون را سیراب کند؛ در ادامه از طریق رودخانه شیرین به افغانستان بر گردد و وارد گودزره شود. اما متاسفانه دستکاری در مسیر طبیعی و عدم تامین حقابه پایین دست، این مسیرطبیعی را منحرف کرده است.»

اشرفی زاده تصریح کرد: «این اقدام افغانستان از نظر حقوق عرف بین الملل محکوم است و ما در این خصوص اعتراض خود را اعلام کرده ایم. پیگیری‌هایی هم از طریق مراجع ذیربط (وزارت امور خارجه) در حال انجام است که اکوسیستم ها به صورت یکپارچه و طبیعی آبگیری شوند.»

این مدیر ارشد محیط زیستی کشور در پاسخ به پرسش همشهری آنلاین درباره آخرین وضعیت تالاب بین المللی هامون گفت: «تالاب هامون از رودخانه فراه مقدار کمی مرطوب و مقداری آب نیز از طریق رودخانه هیرمند وارد تالاب شده است که حجم آن در مقایسه با حجم سیلاب و دبی بسیار بالای آبی که در رودخانه هیرمند جریان دارد، بسیار ناچیز است. درواقع مداخلات انسانی که در مسیر اتفاق افتاده منجر به این شده است که ورودی تالاب بین المللی هامون که همیشه وابسته به سیلاب‌ها بوده، دچار چالش شود و آب کمی وارد آن شود.»

دروغ طالبان به ایران درباره نبود آب کافی در پشت سدهای کجکی و کمال‌خان | این تصاویر ماهواره‌ای گویای واقعیت است

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور به انحراف آب هیرمند به گودزره اشاره کرد و افزود: «گودزره درواقع یک شوره زار است و از نظر اکولوژیکی هیچ ارزشی ندارد. از قدیم و از گذشته به دلیل واقع شدن در انتهای حوضه آبریز، مردم منطقه هیچ وابستگی معیشتی به آن ندارند. درمقابل اما تالاب بین المللی هامون به عنوان ذخیره زیست کره که در کنوانسیون رامسر ثبت شده است، ارزش اکولوژیکی بسیار بالایی دارد. بر همین اساس، هم به لحاظ عرفی و هم از نظر قوانین بین الملل انحراف مسیر طبیعی هیرمند محکوم است.»

تصاویر ماهواره ای از انحراف آب هیرمند به شوره زار گودزره افغانستان

اشرفی زاده در پاسخ به دلیل دستکاری های کشور افغانستان در مسیر روردخانه مشترک مرزی هیرمند، گفت: «این سوال را باید از مسئولان افغانستان پرسید که با چه هدفی این کار را انجام می دهند. دو کشور مسلمان منطقه باید حسن همجواری و حقوق همدیگر را رعایت کنند. ضمن اینکه رعایت حقوق اکوسیستم‌های طبیعی مشترک که در دنیا هم وجود دارد باید توسط همه کشورهایی که آب های هم مرز دارند صورت بگیرد و افغانستان هم از این موضوع مستثنی نیست.»

اشرفی زاده به پیگیری های سازمان حفاظت محیط زیست برای تامین حقابه هامون از رودخانه هیرمند اشاره کرد و به همشهری آنلاین گفت: «مکاتبات زیادی در این زمینه داشته ایم و حتی مذاکرات متعددی از طریق وزارت امور خارجه صورت گرفته است. معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم شخصا پیگیر موضوع است و امیدواریم این پیگیری ها در نهایت به نتیجه برسد.»

بند کمالخان قابلیت ذخیره تنها ۵۰ میلیون مترمکعب آب دارد، اما در واقعیت بند انحرافی آن توانایی انحراف بیش از ۲ میلیارد مترمکعب آب از رودخانه هیرمند پیش از سرریز سد مخزنی را دارد. اقدامات چند سال اخیر در انحراف آب هیرمند و تحقق پیدا نکردن حق آبه ایران نشان می‌دهد که طالبان از بالادست بودن خود در رودخانه هیرمند سوء استفاده می‌کند و مانع جاری شدن آب در پایین دست می شود. چهار روز از سیلاب در افغانستان و هدررفت چند میلیارد مترمکعبی آب در این حوضه می‌گذرد اما به غیر از جاری شدن بخش اندکی از سیلاب افغانستان در جریکه سیستان و بلوچستان، آبی به پایین دست نرسیده است.

کد خبر 846748 برچسب‌ها كنوانسيون رامسر خبر ویژه مدیریت بحران محیط زیست ایران سيل محیط زیست دریایی آب بحران تالاب استان سیستان و بلوچستان آب و هوا - ایران باران افغانستان طالبان افغانستان گرد و خاک رود هيرمند گرد و غبار

دیگر خبرها

  • دروغ علنی طالبان؛ آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزند تا به ایران نرسد!
  • مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • طالبان آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزد تا به ایران نرسد
  • نظری: دشمنان به دنبال تضعیف و تجزیه افغانستان هستند
  • طالبان آب هیرمند را به شوره زار می ریزد تا به ایران نرسد
  • طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • مناسبات با چین از اهمیت بالایی برخوردار است
  • انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار