Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و بخشی از جامعه را می‌سازند بسیاری از آن‌ها در خانه‌ها به خانه‌داری و پرورشفرزندان مشغول هستند و عده‌ای دیگر در مشاغل مختلف به ایفای نقش می‌پردازند برخی از خانم‌ها دو شغله محسوب می‌شوند چون همکارهای خانه بر عهده آن‌هاست و هم به سر کار می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قانون کار برای حمایت از بانوان و پایمال نشدن حق و حقوق آن‌ها به برخی از شرایط و امکاناتی که باید برای زنان کارگر در کارگاه‌ها وکارخانه‌ها توسط کارفرما رعایت شود اشاره کرده است البته در این قانون ماده‌ای وجود دارد دارد که ورود زنان به برخی مشاغل را ممنوعکرده و برخی از صاحب‌نظران مخالف چنین محدودیتی هستند.

بر اساس قانون ورود بانوان به مشاغل سخت و زیان‌آور و انجام کارهای سنگین و پر خطر که سلامت آن‌ها را در معرض خطر قرار دهدممنوع است اما گاهی می‌بینیم که برخی از زنان از روی اجبار و ناچاری و برای تامین معاش به مشاغل سخت و زیان‌آور و کارهایسنگین تن می‌دهند.

زنانی که در واحدهای تولیدی و صنعتی یا هر جای دیگری مشغول به کار هستند باید بدانند که نباید بار سنگین که بیش‌تر از ۲۰ کیلوگرماست را جا به جا کنند یا حتی هل بدهند اگر شغل آن‌ها به گونه‌ای است که همیشه با کارهای سنگین سرو کار دارند باید ابزار مناسببرای جا به جایی بار در اختیار آن گذاشته شود.

ماده75- انجام کارهای خطرناک ، سخت و زیان آور و نیز حمل بار بیشتر از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برایکارگران زن ممنوع است دستورالعمل و تعیین نوع و میزان این قبیل موارد با پیشنهاد شواری عالی کار به تصویب وزیر کار و اموراجتماعی خواهد رسید.

مرخصی بارداری و در نظر گرفتن زمانی برای شیردهی برای بانوان کارگر از دیگر مواردی است که در قانون کار به آن اشاره شده استتا شرایط زندگی برای زنانی که نوزادی در راه دارند و همچنین سن فرزندشان کم است آسان‌تر شود و بتوانند بدون آن که شغل خود را ازدست دهند به وظایف مادری خود هم بپردازند.

ماده ۷۵- انجام کار‌های خطرناک، سخت و زیان آور و نیز حمل بار بیشتر از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگران زن ممنوع است دستورالعمل و تعیین نوع و میزان این قبیل موارد با پیشنهاد شواری عالی کار به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی خواهد رسید.

ماده ۷۶- مرخصی بارداری و زایمان کارگران زن جمعا" ۹۰ روز است و حتی الامکان ۴۵ روز از این مرخصی باید پس از زایمان مورد استفاده قرار گیرد برای زایمان توامان ۱۴ روز به مدت مرخصی اضافه می‌شود.

 تبصره ۱- پس از پایان مرخصی زایمان، کارگر زن به کار سابق خود باز می‌گردد و این مدت با تائید سازمان تامین اجتماعی جزء سوابق خدمت وی محسوب می‌شود.

 تبصره ۲- حقوق ایام مرخصی زایمان طبق مقررات قانون تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

ماده ۷۷- در مواردی که به تشخیص پزشک سازمان تامین اجتماعی، نوع کار برای کارگر باردار خطرناک یا سخت تشخیص داده شود، کارفرما تا پایان دوره بارداری وی بدون کسر حق السعی کار مناسب‌تر و سبکتری به او ارجاع می‌نماید.

ماده ۷۸- در کارگاه‌هایی که دارای کارگر زن هستند کارفرما مکلف است به مادران شیرده تا پایان دو سالگی کودک، پس از هر سه ساعت، نیم ساعت فرصت شیر دادن بدهد این فرصت جزء ساعات کار آنان محسوب می‌شود و همچنین کارفرما مکلف است متناسب با تعداد کودکان و با در نظر گرفتن گروه سنی آن‌ها مراکز مربوط به نگهداری کودکان (از قبیل شیرخوارگاه، و مهد کودک و) را ایجاد نماید.

 تبصره- آئین نامه اجرائی ضوابط تاسیس و اداره شیرخوارگاه و مهد کودک توسط سازمان بهزیستی کل کشور تهیه و پس از تصویب وزیر کار و امور اجتماعی به مرحله اجراء گذاشته می‌شود.

بیشتر بخوانید

تفاوت مرخصی استعلاجی و استحقاقی چیست؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قانون کار کار زنان مشاغل سخت سخت و زیان آور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۹۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیدروژلی که ریزپلاستیک‌ها را از آب حذف می‌کند

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ ریزپلاستیک‌ها تهدید بزرگی برای سلامت انسان هستند. این زباله‌های پلاستیکی ریز می‌توانند از طریق آبی که می‌نوشیم وارد بدن ما شوند و خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهند. آنها همچنین یک خطر زیست محیطی به شمار می‌روند. حتی در مناطق دورافتاده مانند کلاهک‌های یخی قطبی و گودال‌های اعماق اقیانوس یافت می‌شوند و اشکال حیات آبزی و خشکی را به خطر می‌اندازند.

محققان موسسه علوم هند (IISc) برای مبارزه با این آلاینده نوظهور، یک هیدروژل پایدار برای حذف میکروپلاستیک‌ها از آب طراحی کرده‌اند. این ماده دارای یک شبکه پلیمری در هم تنیده منحصربه‌فرد است که می‌تواند آلاینده‌ها را متصل کند و با استفاده از تابش نور UV آنها را تجزیه کند.

دانشمندان قبلاً سعی کرده بودند از غشاهای فیلتر کننده برای حذف میکروپلاستیک‌ها استفاده کنند. با این حال، غشاها می‌توانند با این ذرات ریز مسدود شوند و آنها را ناپایدار کند. در عوض، محققان هندی تصمیم گرفتند به هیدروژل‌های سه بعدی روی بیاورند.

هیدروژل جدیدی که توسط این تیم ساخته شده است از سه لایه پلیمری مختلف - کیتوزان، پلی وینیل الکل و پلی آنیلین - تشکیل شده است که در هم تنیده شده‌اند و یک معماری شبکه پلیمری متقابل (IPN) ایجاد می‌کنند. تیم این ماتریس را با نانوخوشه‌هایی از ماده‌ای به نام پلی‌اکسومتالات جایگزین مس (Cu-POM) تزریق کردند. این نانوخوشه‌ها کاتالیزورهایی هستند که می‌توانند از نور UV برای تجزیه میکروپلاستیک‌ها استفاده کنند. ترکیب پلیمرها و نانوخوشه‌ها منجر به یک هیدروژل قوی با توانایی جذب و تجزیه مقادیر زیادی میکروپلاستیک شد.

اکثر میکروپلاستیک‌ها محصول تجزیه ناقص پلاستیک‌ها و الیاف خانگی هستند. برای تقلید از این موضوع در آزمایشگاه، این تیم در ظروف غذا و سایر محصولات پلاستیکی مورد استفاده روزانه را خرد کردند تا ۲ مورد از رایج‌ترین میکروپلاستیک‌های موجود در طبیعت را ایجاد کنند: پلی وینیل کلراید و پلی پروپیلن.

در کنار حذف میکروپلاستیک‌ها، یکی دیگر از مشکلات عمده تشخیص آنها است. محققان توضیح می‌دهند: چون این ذرات بسیار کوچک هستند، نمی‌توانید آنها را با چشم غیر مسلح ببینید. برای حل این مشکل، یک رنگ فلورسنت به میکروپلاستیک‌ها اضافه کردیم تا میزان جذب و تجزیه توسط هیدروژل در شرایط مختلف را بررسی کنیم. ما حذف میکروپلاستیک‌ها را در سطوح مختلف pH آب، دماهای مختلف و غلظت‌های مختلف میکروپلاستیک بررسی کردیم.

مشخص شد که این هیدروژل بسیار کارآمد است و می‌تواند حدود ۹۵ درصد و ۹۳ درصد از ۲ نوع مختلف میکروپلاستیک را در آب با pH تقریباً خنثی (5/6) حذف کند. این تیم همچنین چندین آزمایش را برای آزمایش میزان دوام و استحکام این ماده انجام داد. آنها دریافتند که ترکیب این سه پلیمر باعث پایداری آن در دماهای مختلف می‌شود.

بیشتر بخوانید: حلزون روباتیک میکروپلاستیک‌های اقیانوس را جارو می‌کند

محققان می‌گویند: ما می‌خواستیم ماده‌ای بسازیم که پایدارتر باشد و بتوان به طور مکرر از آن استفاده کرد. این هیدروژل می‌تواند تا پنج سیکل حذف میکروپلاستیک بدون از دست دادن قابل توجه کارایی دوام بیاورد. علاوه بر این، زمانی که استفاده از آن به پایان رسید، می‌توان هیدروژل را به نانومواد کربنی تبدیل کرد که می‌توانند فلزات سنگین مانند کروم ۶ ظرفیتی را از آب آلوده حذف کنند.

در حرکت رو به جلو، محققان قصد دارند با همکاران خود برای توسعه دستگاهی کار کنند که می‌تواند در مقیاس بزرگ به پاکسازی میکروپلاستیک‌ها از منابع مختلف آب کمک کند.

انتهای پیام/

نسترن صائبی صفت کد خبر: 1227967 برچسب‌ها میکرو پلاستیک هند

دیگر خبرها

  • برپایی کنفرانس آندومتریوز (نابه‌جایی آستر رحم) در بیمارستان امام سجاد(ع)
  • ارتقای رفاه کارگران با اصلاح چند ماده قانونی و اجرای برنامه‌های ایمنی
  • اعلام عناوین شغل‌های سخت و زیان‌آور در خراسان جنوبی
  • متوسط سن بازنشستگی به ۴۰ سال و کمتر رسیده است
  • متوسط سن بازنشستگی به چند سال رسید؟
  • متوسط سن بازنشستگی به چند سال رسیده است؟
  • متوسط سن بازنشستگی به ۴۰ سال رسید
  • میانگین سن بازنشستگی در ایران به کمتر از ۴۰ سال رسید! | افزایش تقاضاهای کذب برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور
  • هیدروژلی که ریزپلاستیک‌ها را از آب حذف می‌کند
  • ۵۶ درصد زایمان‌ها در کشور سزارین هستند / بدرفتاری کادر درمان ترس از زایمان طبیعی را دوچندان می‌کند