Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بین چهار بازار مالی دلار، طلا، بورس و مسکن، طی نیمه نخست امسال دلار بیشترین افزایش قیمت را داشته و بازار مسکن رتبه دوم را کسب کرده است.  همچنین در یک سال اخیر بازار مسکن بهترین بازدهی را داشته‌. البته در شهریور، رشد قیمت‌ها در بازار مسکن نزولی شد و حتی ۹ درصد منفی شد.

حالا سوال این است که آیا در این شرایط بازار مسکن جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟ کارشناسان در لایوهای اینستاگرامی تجارت‌نیوز، نظرهای مختلفی در این مورد ارائه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محبی: بازار مسکن روند صعودی دارد

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی در این مورد گفت: قیمت مسکن از عوامل مختلفی تاثیر می‌گیرد که شامل ۶۰ درصد از قیمت‌های مصالح، ۳۰ درصد از زمین و ۱۰ درصد از سایر هزینه‌ها مانند مجوزهاست.

وی افزود: قیمت مصالح رو به افزایش است؛ چرا که قیمت آنها در سطح جهانی روند صعودی دارد اما ارزش پول ملی ایران در حال کاهش است. در نتیجه من برای قیمت مسکن روند نزولی متصور نیستم.

محبی با اشاره به وعده دولت مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: حتی اگر بازار مسکن به این وعده واکنش مثبت نشان دهد و شاهد کاهش قیمت باشیم، افراد می‌توانند این روند نزولی را از طریق اجاره دادن مسکن جبران کنند.

او بازار مسکن را امن توصیف کرد و افزود: این بازار بازدهی مناسبی دارد. دولت نیز نمی‌تواند در آن مداخله چندانی داشته باشد و سرکوب قیمتی را انجام دهد.

به گفته محبی، بازار مسکن حتی در صورت تداوم رکود یا کاهش قیمت، همچنان می‌تواند جذاب باشد.

میرزایی: بازار مسکن جای رشد چندانی ندارد

اما نیما میرزایی، دیگر کارشناس بازارهای مالی بازار در مورد بازار مسکن گفت: نمی‌توان رشدی بیشتر از تورم برای این بازار تصور کرد. برخی مسائل از جمله تصمیم به ساخت چهار میلیون مسکن، از نظر روانی بازار را کنترل می‌کند. احتمالا در میان‌مدت، رشد آن از تورم هم کمتر باشد.

او با اشاره به وجود حباب قیمتی در بازار مسکن افزود: این بازار رقیب جدی پیدا کرده که خرید ملک در ترکیه و قبرس است. اگر قیمت مسکن بیشتر رشد کند، سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر جذاب‌تر می‌شود. هر چند من به شخصه این کوچ را تایید نمی‌کنم اما به هر حال، با توجه به مزایایی چون شهروندی، بازار رقیب در حال رشد است.

میرزایی گفت: با وجود این، بازار ملک با ثبات و برای بلندمدت مناسب است. به ویژه برای کسانی که برای مثال، به دنبال سپرده‌گذاری در بانک هستند، بازار بهتری است.

دیبا: مسکن ارزان نمی‌شود

همچنین مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در مورد شرایط بازار مسکن گفت: در بازار مسکن، طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی دولت، با ادعای کنترل تورم منافات دارد و احتمالا در عمل، تعداد بسیار کمتری ملک ساخته شود. اما به هر حال این طرح، سیگنال‌هایی را برای بازار ارسال می‌کند.

او افزود: مسکن یکی از مطمئن‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری است و احتمالا ریزش شدیدی در این بازار رخ ندهد. احتمال ثبات در این بازار تا سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بیشتر است. هر چند ماه گذشته، معاملات تا حدودی رشد یافت، ولی تداوم رکود دور از انتظار نیست.

دیبا گفت: در دوران رکود ممکن است سازنده، کمی تخفیف را در قیمت مسکن قائل شود اما حاضر نیست برای مثال، نصف قیمت آن را دریافت کند. با وجود این، بهترین زمان برای خرید، دوران رکود است.

صادقی: سقوط شدید قیمت بعید است

میلاد صادقی، کارشناس اقتصادی نیز در مورد پیش‌بینی آینده بازار مسکن توضیح داد: در بازار مسکن، رکود معاملاتی وجود ندارد اما رکود قیمتی تا حدود سال ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد. در آن زمان امکان افزایش قیمت قابل توجه وجود دارد. حتی ممکن است قیمت‌ها در تهران به به محدوده ۵۵ تا ۶۰ میلیون تومان برای هر مترمربع هم برسد.

او افزود: احتمال سقوط شدید در این بازار بسیار ضعیف است چرا که بازار مسکن در ایران اعتباری و همگن نیست و مسکن دارایی ارزشمندی است که افراد حاضر نیستند تخفیف قیمت‌های زیادی را اعمال کنند.

صادقی، بیان کرد: این بازار، بازیگران قدتمندی مثل بانک‌ها، بنیادها و نهادها دارد که آنها اجازه ریزش‌های مثلا ۳۰ یا ۴۰ درصدی را نمی‌دهند.

آگاهی: طرح جهش مسکن کارشناسی نیست

اما نیما آگاهی، کارشناس بازارهای مالی در مورد طرح دولت برای ساخت چهار میلیون مسکن بر بازار گفت: دولت‌ها در سال نخست آغاز به کار خود، معمولا با هدف جذب نظر عموم مردم و در واقع با اهداف سیاسی، طرح‌هایی را مطرح می‌کنند؛ طرح مسکن دولت نیز از همین دست محسوب می‌شود و چندان کارشناسی شده نیست.

او با اشاره به اینکه این طرح ابهامات زیادی دارد، گفت: از جمله موارد مبهم این است که آیا این طرح با توجه قیمت‌ واقعی مصالح در بازار تعریف شده است یا مکانیزم قیمت‌های ترجیحی و تحمیلی؟

آگاهی افزود: با توجه عملکرد دولت تا کنون و سیاست‌ قیمت‌گذاری دستوری، به نظر می‌رسد مکانیزم دوم در پیش‌ گرفته شود چراکه تنها در این صورت است که امکان دارد تامین مالی طرح مسکن انجام و اهداف آن محقق شود.

او با تاکید بر اینکه طرح مسکن دولت رئیسی آثار تورمی سنگینی در پی دارد، گفت: این طرح با توجه به حجم بالای ساخت و ساز، نظم بازارهای مرتبط به ویژه فولاد و سیمان را بر هم می‌زند و افزایش قیمت، بخشی غیرقابل اجتناب است. در نهایت نیز دولت، مسئولیت این افزایش قیمت را نمی‌پذیرد.

آگاهی در پاسخ به پرسش پیش‌بینی آینده بازار مسکن گفت: این طرح باعث کاهش قابل توجه قیمت ملک نمی‌شود. شاید و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تنها ۱۰ درصد ممکن است کاهش قیمت رخ دهد.

به گفته او در همین دوران، چالش‌هایی مانند افزایش تورم و افزایش قیمت ارز نیز رخ می‌دهد که اثر این طرح را خنثی می‌کند.

حشمتی: طرح دولت عملی نیست

محمد حشمتی، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز معتقد است: دولت‌ها در ایران معمولا در زمان رکود، متوجه بازار مسکن می‌شوند و برای فرار از تورم نیز به سمت افزایش بهره بانکی می‌روند. این راه‌ها دم دستی است و دولت سیزدهم نباید آنها را در پیش بگیرد.

او افزود: قیمت مسکن از سه بخش زمین، مصالح و هزینه پروانه ساخت تشکیل می‌شود. در طرح جهش مسکن، دولت زمین را رایگان تامین می‌کند و برای پروانه هم احتمالا سخت‌گیری ندارد. مساله اصلی در این طرح، پرداخت هزینه مصالح است.

حشمتی، با اشاره به خواست دولت برای ساخت واحدها با هزینه هر متر مربع دو میلیون و ۷۵۰ هزار گفت: امکان ساخت مسکن با هزینه‌هایی که دولت پیش‌بینی کرده است، وجود ندارد.

وی گفت: در نگاه نخست، پرداخت تسهیلات در این طرح بسیار خوب است و افراد به جای پرداخت اجاره، قسط بانکی را پرداخت می‌کنند؛ در نهایت صاحب خانه هم می‌شوند اما پرداخت این تسهیلات در مقیاس سالی یک میلیون واحد، عدد بسیاری بالایی را می‌طلبد.

حشمتی، افزود: برای تامین منابع لازم، دولت ممکن است ناچار شود تسهیلات را به صورت دستوری از بخش صنعت، به سمت مسکن سوق دهد که این موضوع صنایع را دچار رکود می‌کند. راه حل دوم نیز، استقراض از بانک مرکزی است که افزایش نقدینگی را در پی دارد.

وی گفت: هر دو راه حل در نهایت به افزایش تورم طولانی‌مدت منجر می‌شود در حالی که طرح جهش مسکن تاثیر چندانی بر کاهش قیمت‌ها در بازار ندارد چرا که افرادی که اکنون صاحب مسکن هستند، حاضر نمی‌شوند دارایی خود را برای مثال به نصف قیمت بفروشند. این طرح تنها ممکن است مانع افزایش قیمت شود.

سماواتی: بازار مسکن تا سال آینده جذاب نیست

مهدی سماواتی، کارشناس بازارهای مالی در مورد پیش‌بینی آینده بازار مسکن اعتقاد دارد: در مسکن و زمین، تا یک سال آینده، هیچ جذابیتی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

او افزود: این موضوع در بخش ملک مسکونی به معنای کاهش قیمت نیست چرا که افراد مسکن را با تخفیف شدید عرضه نمی‌کنند و از بازار اجاره بها بهره می‌گیرند. اما املاک تجاری در رکود همراه با احتمال کاهش قیمت به سر می‌برند.

سماواتی گفت: هر وقت دولت‌ها می‌خواهند در بازاری مداخله گسترده داشته باشند، باید از آن دوری کرد. طرح جهش مسکن، چنین مداخله‌ای محسوب می‌شود؛ آن هم با جیب خالی. این طرح حتی با مسکن مهر هم قابل مقایسه نیست؛ چرا که در آن زمان نرخ نفت، بیش از ۱۰۰ دلار بود.

صادقین: بازار مسکن از ۱۴۰۳ صعودی می‌شود

علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی در این مورد گفت: بازار مسکن، حداقل تا دو و نیم تا سه سال آینده در رکود است. در سال ۱۴۰۱، پیش‌خرید واحدهای کوچک یا ساخت مسکن با زمان تحویل در سال ۱۴۰۳ را توصیه می‌کنم. سرمایه‌گذاری در بازار مسکن باید با دید سال ۱۴۰۳ به بعد انجام شود.

وی افزود: مسکن تا کنون در اوج رکود نیز بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد اصلاح نکرده است و نباید منتظر کاهش قابل توجه قیمت‌ها بود./تجارت نیوز

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت مسکن بازار مسکن بازار مسکن 1400 کارشناس بازارهای مالی پیش بینی آینده بازار مسکن سرمایه گذاری طرح جهش مسکن افزایش قیمت کاهش قیمت قیمت مسکن قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۹۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، شاخص‌های بازار سرمایه در دومین روز معاملاتی سال جدید بازدهی مثبت داشتند. در پایان بازار، بیش از ۶۰ درصد نماد‌ها در محدوده‌ی مثبت قرار گرفتند.  شاخص کل در روز دوشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ با ۰/۷۷ صدم درصد بازدهی مثبت، ۱۷ هزار و ۲۰۰ واحد افزایش یافت و به عدد ۲ میلیون و دویست و پنجاه و سه هزار و ششصد رسید. شاخص هم وزن هم، افزایش ۸ هزار و ۹۰۰ واحدی داشت و با بازدهی مثبت ۱/۱۸ صدم درصد روی عدد ۷۶۷ هزار قرار گرفت. ارزش معاملات خرد ۶هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود و برآیند خرید و فروش افراد حقیقی، حدود ۴۰ میلیارد تومان ورود پول به سهام و صندوق‌های سهامی را نشان می‌داد. در پایان معاملات روز دوشنبه، بیش از ۶۰ درصد نماد‌ها در محدوده مثبت قرار گرفتند و گروه خودرویی و انبوه سازی نیز، بیشترین تراکنش‌ها را به خود اختصاص دادند. ارزش سفارش‌های خرید ۵۰۵ میلیارد و سفارش‌های فروش ۴۰۰ میلیارد تومان بود. ضمن این‌که ۸۹ نماد به صف خرید رسیدند و در پایان معاملات، ۳۹ نماد هم، در صف فروش قرار گرفتند.  متوسط سرانه خرید و فروش افراد حقیقی به ترتیب ۲۸ و ۲۹ میلیون تومان ثبت شد. بیشترین ورود پول افراد حقیقی در گروه‌های محصولات کامپیوتری، رایانه و فرآورده‌های نفتی بود و در مقابل، صندوق‌های سهامی، بانک‌ها و گروه چند رشته‌ای صنعتی نیز، بیشترین خروج پول را داشتند.  بورس امروز، سه شنبه ۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ با افت شاخص کل همراه شد و در مقابل، شاخص هم‌وزن مثبت ماند و حدود ۵۰ درصد از نماد‌های بازار منفی شدند. ارزندگی بازار سرمایه  محمدصادق میرزایی، کارشناس بازار سرمایه درمورد شرایط بورس در جریان معاملات روز‌های آغازین سال ۱۴۰۳ گفت: در این روز‌ها و روز‌های تعطیل، تا حدی ارزش معاملات در بازار سرمایه پایین است. به همین دلیل، نمی‌توان گفت شروع روند در سال ۱۴۰۳ داشته‌ایم. اما باید به این نکته اشاره کرد که با شروع سال نو، بورس وضعیت خوبی دارد. چون در حال حاضر، بازار سرمایه بسیار ارزنده است و با توجه به این‌که خیلی از نماد‌ها با اختلاف زیادی زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند، می‌توان گفت که بازار در محدوده‌ی ارزنده‌ای قرار دارد و اگر یک سری ریسک‌های سیستماتیک به صورت شدید به بازار تحمیل نشوند؛ حتی اگر سایه شان بالای سر بازار باشد و شدت زیادی به خود نگیرند، اما بازار سرمایه می‌تواند به ارزندگی خود نزدیک شود و شاهد رشد ۳۰-۲۰ درصدی در کلیت بازار و شاخص کل باشیم. این کارشناس بازار سرمایه درمورد روند بورس در دو ماه ابتدایی بهار امسال تأکید کرد: فروردین و اردیبهشت می‌توانند ماه‌های خوبی برای بازار باشند، ولی همچنان به سرمایه گذاری غیر مستقیم تأکید می‌کنم چراکه این روز‌ها صندوق‌های سهامی به شدت عالی معامله می‌شوند. کدام صندوق‌ها مناسب سرمایه‌گذاری هستند؟ میرزایی تصریح کرد: در شرایط فعلی، ۴۰ درصد صندوق‌های سهامی مناسب هستند و ۲۰ درصد فراصندوق‌ها و ۱۰ درصد صندوق‌های مختلط و ۲۰ درصد نیز، صندوق‌های طلا و ۱۰ درصد درآمد ثابت می‌توانند منطقی باشند.  این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افراد در صورت توانایی مهارت در نوسان‌گیری، می‌توانند از صندوق‌های اهرمی نوسان بگیرند. البته باید توجه کنند که این صندوق‌ها مناسب سرمایه‌گذاری بلندمدت نیستند و برای سرمایه‌گذاری بلند مدت حتماً باید صندوق‌های سهامی و فراصندوق‌ها و صندوق‌های طلا درنظر گرفته شوند.  میرزایی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید درنظر گرفت این است که صندوق‌های درآمد ثابت اصلاً مناسب سرمایه‌گذاری نیستند. چون نرخ بهره حقیقی منفی است و باعث می‌شود فرد از تورم جا بماند و قدرت خریدش در بلندمدت کمتر شود و به همین دلیل، به هیچ عنوان صندوق‌های درآمد ثابت حتی با نرخ بهره فعلی ۳۰ درصدی نیز، توصیه نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • دو پیش بینی حساس از آینده بازار خودرو در ۱۴۰۳؛ قیمت‌ها پایین می‌آید؟
  • ۲ پیش بینی حساس از آینده بازار خودرو در ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۸ فروردین ۱۴۰۳ / طلا بخریم یا نه؟
  • پیش‌بینی قیمت طلا فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • این بازار گزینه مهم سرمایه‌گذاران در سال ۱۴۰۳!
  • فوری؛ خرید و فروش مسکن متوقف شد/ ترکش دلار ۶۰ هزار تومانی، بازار مسکن را فلج کرد
  • پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ / جدیدترین قیمت خانه در تهران
  • توفان بورس و ابهام در بازار ارز / در خرید دلار و سکه احتیاط کنید!