Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - افزایش هزینه کمر دامداران نطنزی را خم کرده است به نحوی که نبود علوفه کافی تهدیدی برای دام‌ها محسوب شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  نطنز، موضوع نهاده دامی برای دامداران در روزهای اخیر به یک دغدغه تبدیل شده است چراکه عدم تخصیص نهاده با نرخ دولتی به دامداران آنان را مجبور کرده ‌تا غذای دامی خود را با نرخ آزاد و چندین برابر قیمت تهیه کنند و از این رو متحمل هزینه گزافی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش هزینه دامداران از سویی و از سوی دیگر پایین بودن قیمت خرید محصولات دامی باعث شده است تا انگیزه دامداران برای تولید به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و رمق تولید را از آنان گرفته است و همین موضوع باعث شده است که زنگ خطر در این زمینه به صدا در بیاورد.

امنیت غذایی از اهمیت بسیار زیادی در دنیای امروز برخوردار است به نحوی که برخی از کشورها با تهدیدات غذایی بر دیگر کشورها مسلط شدند و از این رو از غذا و محصولات غذایی در دنیای امروز به عنوان یک ابزار فشار استفاده می‌کنند و بر همین اساس خودکفایی در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

یکی از دامداران نطنزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به بالا بودن هزینه‌های دامداری اظهار داشت: ما برای آنکه نمی‌توانیم علوفه و نهاده دامی با قیمت دولتی تهیه کنیم مجبور هستیم در بازار آزاد با چندین برابر قیمت دولتی تهیه کنیم و همین موضوع موجب افزایش چند برابری هزینه ها شده است.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر افزایش هزینه‌ها و از سوی دیگر پایین بودن قیمت خرید محصولات دامی باعث شده است تنها ضرر و زیان داشته باشیم، افزود: همین موضوع باعث شده است که برخی از دامداران دام‌های خود را فروخته و یا برای کشتار به کشتارگاه بدهند که این موضوع یک زنگ خطر است.

این دامدار نطنزی با بیان اینکه تداوم شرایط فعلی طی سال‌های آینده باعث می شود دامداری برای تولید وجود نداشته باشد، افزود: دامداری شغل بسیار پززحمتی است و افزایش هزینه‌ها و پایین بودن قیمت خرید محصولات کشاورزی باعث شده است که دیگر نسل‌های پیش رو رمقی برای تولید نداشته باشند.

یکی دیگر از دامداران نطنزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه هزینه دامداری طی سال‌های گذشته تاکنون کمر دامدار را شکسته است، اظهار داشت: داروها و واکسن مورد نیاز دام قیمت‌های نجومی پیدا کرده است و از سوی دیگر نیز نهاده کافی با نرخ دولتی به دامدار تخصیص داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع در شرایطی است که از گوشه و کنار و در فضای مجازی خبر از فاسد شدن نهاده‌های دامی در گمرک به دلیل ترخیص دیرهنگام می‌دهند، افزود: بی تدبیری مسئولان در مدت اخیر باعث شده است تا هزینه‌های دامدار به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کند.

این دامدار نطنزی با بیان اینکه نسل در نسل ما دامدار بودیم، ابراز داشت: فرزندم به دلیل سابقه نسل ما در دامداری در دانشگاه رشته مربوط به این حوزه را خوانده است اما متأسفانه با مشاهده شرایط پیش رو و ضرر و زیان های من هیچ علاقه‌ای برای فعالیت در حوزه دامداری ندارد.

یک دامدار بادرودی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه بنده به دلیل افزاییش چند برابری هزینه‌ها دام‌های مولد خود را برای کشتار به کشتارگاه دادم، اظهار داشت: این دام‌های مولد تا چندین سال می‌شد از شیر آنان استفاده کرد و می‌توانستند تا چندین سال گوساله به دنیا بیاورند.

نماینده مردم زابل: مجوز واردات علوفه از افغانستان به ایران صادر شدتولید علوفه در مراتع استان بوشهر 50 درصد کاهش یافتگرانی علوفه دامداران استان آذربایجان‌ غربی را دچار مشکل کرده است

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تنها ضرر و زیان عاید من و خانواده‌ام شده است، افزود: کار به جایی رسید که برای تسویه حساب طلبکاران قطعه زمینی را فروختم تا توانستم طلب آنان را بدهم در حالی که پیش از این شرایط به این وضعیت نبود و با همین شغل توانستم فرزند پسر و دخترم را به خانه بخت بفرستم و برای پسرم جشن عروسی باشکوه و برای دخترم جهیزیه شایسته تهیه کنم.

این دامدار بادرودی با بیان اینکه شرایط فعلی نتیج بی‌کفایتی مسئولان ما در سال‌های اخیر است، ابراز داشت: امیدواریم دولت جدید با انتخاب مسئولان شایسته در حوزه کشاورزی و دامداری بتوانند مشکلات دامداران را احصا و نسبت به رفع آن مشکلات تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا گرهی از کار آنان گشوده شود.

بهروزکیانوش رئیس اداره تولیدات گیاهی و دامی جهاد کشاورزی شهرستان نطنز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تأمین علوفه مورد نیاز برای دامداران اظهار داشت: برداشت ذرت علوفه ای در سطح 390 هکتار از مزارع زیر کشت این گیاه علوفه‌ای در شهرستان نطنز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه برداشت ذرت علوفه‌ای در منطقه بادرود از 20 مهرماه سال جاری آغاز شده و تا پایان آبان ماه ادامه دارد، افزود: برداشت ذرت علوفه‌ای با توجه به شرایط آب و هوا و با هدف افزایش میزان محصول، تا قبل از شروع فصل سرما و تهدید یخ‌زدگی ادامه دارد.

رئیس اداره تولیدات گیاهی و دامی جهاد کشاورزی شهرستان نطنز ضمن اشاره به تهیه علوفه تر ویژه دام‌های شهرستان نطنز افزود: پیش‌بینی می‌شود از هرهکتار به طور میانگین 60 تا 65 تن در هکتار و بطور کلی بالغ بر 23هزار تن علوفه تر برداشت و جهت خوراک دام‌های این شهرستان عرضه شود.

وی تصریح کرد: برداشت ذرت علوفه‌ای بیش از 95 درصد از مزارع شهرستان نطنز به صورت مکانیزه و با تعداد 10 دستگاه چاپر ثابت و دو دستگاه چاپر خودرو انجام می‌شود؛ اجرای عملیات آبیاری تیپ در این مزارع باعث افزایش راندمان و صرفه جویی 75 درصدی در قیاس با آبیاری معمول و غرقابی شده است.

وی تصریح کرد: رعایت اصول زراعی مانند بسترسازی مناسب کشت، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، استفاده از کود‌های کشاورزی اختصاصی ذرت با فرمولاسیون جدید، تاثیرگذار در عملکرد تولید ذرت علوفه‌ای است که کشاورزان با رعایت این نکات می توانند از عملکرد بیشتری برخوردار گردند.

کیانوش همچنین تأکید کرد: ذرت علوفه‌ای یکی از اصلی‌ترین کشت‌ها در این منطقه است که با بالا رفتن تقاضای دامداران کشت این محصول نیز در این منطقه گسترش یافته، دامداران دارای دام سنگین تمایل زیادی به استفاده از علوفه با پروتئین بالا دارند که محصول ذرت بهترین گزینه برای تامین این گونه علوفه است.

انتهای پیام/804/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گفت وگو با خبرنگار تسنیم برداشت ذرت علوفه ای شهرستان نطنز افزایش هزینه باعث شده سوی دیگر هزینه ها دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۲۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترخیص بهداشتی ۹ میلیون تن نهاده دام وارداتی از بندر امام

در سال گذشته بیش از ۹ میلیون تن نهاده‌های دامی وارداتی به کشور، از بندر امام خمینی(ره) تحت نظارت دامپزشکی استان خوزستان ترخیص بهداشتی شده است‌ - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، ناصر عسکری فرد اظهار کرد: تولید خوراک سالم و بهداشتی برای صنعت دام و طیور کشور از اهمیت بالای اقتصادی و بهداشتی برخوردار است و کارشناسان دامپزشکی با حضور جهادی و شبانه‌روزی در بندر امام خمینی (ره)، بهداشت و سلامت نهاده‌های دامی وارداتی را در تمامی مراحل تخلیه، بارگیری و حمل به تمام نقاط کشور طبق ضوابط و مقررات بهداشتی دامپزشکی مورد رصد و پایش قرار می‌دهند و نظارت‌های بهداشتی و تخصصی را اعمال می‌کنند.

وی افزود: این محموله‌ها تحت نظارت و کنترل بهداشتی دامپزشکی و بعد از انجام آنالیز کیفی و انجام آزمایش‌های لازم، در سیستم زنجیره مصرف دام و طیور کشور قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: در سال 1402 بالغ بر 9 میلیون تن نهاده دامی وارداتی به کشور تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان خوزستان ترخیص شد که این مقدار نسبت به سال قبل از آن 15 درصد رشد داشته است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با انجام این حجم از واردات نهاده‌های دامی به کشور از بندر امام خمینی(ره) تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی، رشد تولید فرآورده‌های دامی، آرامش در بازار مصرف، امنیت غذایی و افزایش اشتغال در این زمینه بیشتر فراهم شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گوشت قرمز در وضعیت سفید | چرا قیمت گوشت قرمز کاهشی شد؟
  • ترخیص بهداشتی ۹ میلیون تن نهاده دام وارداتی از بندر امام
  • توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی و کشاورزی در کرمانشاه
  • مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد
  • جلوگیری از فاسد شدن ۲۷ هزار تن نهاده های دامی در ایلام
  • توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع نهاده های دامی و کشاورزی در کرمانشاه
  • توزیع ۲۶۸ هزارتن نهاده دامی در استان اصفهان
  • احتمال شیوع بیماری آنتروتوکسمی در دام‌های سبک
  • هشدار دامپزشکی خوسف برای بیماری تب کریمه و کنگو
  • ۱۷۰۰ تن جو دامی برای عشایر استان سمنان تأمین شد