Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیرو‌های مسلح سودان بامداد امروز دوشنبه تعدادی از وزرا و سیاستمداران سودانی را دستگیر کردند. همزمان گزارش‌هایی مبنی بر حبس خانگی نخست وزیر سودان و وقوع «کودتای نظامی» جدید منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، دختر ابراهیم الشیخ، وزیر صنعت سودان به الجزیره گفت که نیرو‌های نظامی سحرگاه امروز پدرش را بازداشت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همسر ایمن نمر، فرماندار خارطوم نیز به الجزیره گفت که نیرو‌های مسلح فرماندار را از منزلش دستگیر کردند.

شبکه العربیه نیز اخباری از حبس خانگی عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان را منتشر کرده است.

همچنین منابعی از خانواده فیصل محمد صالح، مشاور رسانه‌ای عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان، به رویترز گفتند یک نیروی نظامی مسلح اوایل امروز دوشنبه به خانه صالح حمله کرده و او را دستگیر کردند.

علاوه بر این گزارش‌هایی مبنی بر دستگیری «هاشم حسب الرسول»، وزیر ارتباطات، «حمزه بلول»، وزیر اطلاعات، «خالد عمر یوسف»، وزیر امور کابینه و «محمد الفکی»، عضو شورای حاکم سودان، «عمر دقبر» رئیس حزب کنگره سودان، «علی الریح السنهوری»، دبیرکل حزب بعث سودان و «جعفر حسن» سخنگوی نیرو‌های آزادی و تغییر هم وجود دارد.

رویترز اعلام کرد بیشتر اعضای کابینه و شمار زیادی از رهبران احزاب حامی دولت دستگیر شده‌اند.

شاهدان عینی به رویترز گفتند که ارتش سودان و نیرو‌های واکنش سریع در خیابان‌های خارطوم، پایتخت این کشور مستقر شده‌اند و رفت و آمد غیرنظامیان را تحت کنترل دارند.

همزمان «تجمع کادر‌های حرفه‌ای» سودان با تأکید بر اینکه آنچه در کشور رخ می‌دهد یک تلاش نظامی برای قبضه کردن قدرت است، از مردم و نیرو‌های انقلابی خواست که به خیابان‌ها بیایند و در برابر هرگونه «کودتای نظامی» مقاومت کنند و آن‌ها را به بستن جاده‌ها و اعتصاب عمومی وعدم همکاری با کودتاگران دعوت کرد.

تجمع کادر‌های حرفه‌ای در بیانیه دوم خود تأکید کرد که اکثر اعضای هیئت دولت و شورای حکومتی بازداشت شده‌اند و قرار است اینترنت در سراسر سودان قطع شود و از نیرو‌های انقلابی و سیاسی و اصناف و مردمی خواست که آماده هر سناریویی باشند.

حزب سوسیالیست سودان نیز خواهان نافرمانی مدنی و اعتصاب سراسری در پی بازداشت‌های گسترده شد.

فعالان در رسانه‌های اجتماعی هم گزارش دادند که اینترنت و خدمات تلفن همراه در بیشتر نواحی سودان قطع شده و ارتباطات در برخی مناطق در خارطوم پایتخت تحت تأثیر قرار گرفته است.

فعالان همچنین عکس‌ها و فیلم‌هایی را پخش کردند که نشان می‌داد معترضان در اعتراض به دستگیری وزیران و مقامات، برخی از جاده‌های خارطوم را مسدود کرده و لاستیک ماشین آتش می‌زنند.

شاهدان عینی گفتند که نیرو‌های مسلح سودان در میان استقرار گسترده ارتش تعدادی از پل‌های ارتباطی خارطوم را بستند.

شبکه تلویزیونی الحدث هم در خبری فوری اعلام کرد که عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان درباره آخرین تحولات این کشور بیانیه‌ای ارائه خواهد کرد.

این حوادث تنها چند ساعت پس از آن رخ می‌دهد که جفری فلتمن، فرستاده ویژه آمریکا در امور شاخ آفریقا، در سفر به خارطوم با شماری از مقامات حکومت انتقالی سودان دیدار و پیشنهاد‌هایی برای بحران سیاسی ناشی از کودتای ناکام ۵ هفته پیش (۲۱ سپتامبر) در این کشور مطرح کرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کودتای نظامی سودان نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۳۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردسازی خیالی با بمباران رفح

ایران با نشان دادن توان بالای نظامی خود بسیاری از معادلات نظامی و امنیتی را در منطقه بر هم زد و همین مساله هم باعث آشفتگی مقامات رژیم اشغالگر قدس در عرصه تصمیم گیری شده است. 

انجام این عملیات شکوهمند رژیم صهیونیستی را به نقطه‌ای رساند که اضمحلال نظامی و امنیت این رژیم در نزد بسیاری از طرفداران و حامیان غربی اش از جمله کشور‌های اروپایی و ایالات متحده آمریکا کاهش داد و در حال حاضر در مورد توان رزمی و نظامی رژیم اشغالگر قدس تردیدی‌های زیادی وجود دارد و کسانی که تحولات منطقه را دنبال می‌کنند به مقامات اسرائیلی هشدار‌های لازم را داده است. 

ما در طول ۴۸ ساعت گذشته شاهد بمباران چندباره منطقه از سوی رژیم صهیونیستی بودیم. کاملا مشخص است که این رژیم برای جبران خسارات حیثیتی خود بعد از عملیات وعده صادق دست به چنین اقداماتی می‌زند. 

رژیم اشغالگر قدس در پی آن است تبعات و آثار منفی این عملیات را خنثی و اینگونه القا کند که امکان انجام تحرکات نظامی در منطقه رفح مانند ماه‌های گذشته برای او فراهم است، اما باید این نکته را توجه داشته باشیم که حمله به رفح هیچگاه از دستور کار رژیم صهیونیستی حذف نشده و فقط به دلیل وحشت از اتفاقات بعد از آن و پیامد‌های بعد از عملیات وعده صادق، یورش نظامی به این منطقه به تاخیر افتاده است.

این نکته حائز اهمیت است که طول نزدیک به ۲ ماه گذشته که عملیات‌های نظامی رژیم صهیونیستی کاهش یافته و از شدت جنایات و نسل کشی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی به ظاهر کاسته شده آمادگی‌های نیرو‌های محور مقاومت در منطقه نیز چند برابر شده است.

در واقع در مقابل عملیات احتمالی رژیم صهیونیستی نیرو‌های محور مقاومت در منطقه کاملا این آمادگی را دارند تا ضربات شدیدتری و جبران ناپذیری را به پیکره نظامی رژیم اشغالگر قدس وارد کنند. به عبارت دیگر نیرو‌های مقاومت آمادگی کامل برای ورود ضربات بسیار شدید به نیرو‌های زمینی رژیم صهیونیستی در منطقه رفح را دارد و نسبت به این موضوع از انگیزه‌های کافی در حوزه روحی و روانی برخوردار است و همچنین به لحاظ نظامی هم توان خود را بالا برده است.

دیگر خبرها

  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • ایران جزو چهار کشور نخست دنیا در حوزه سدسازی است
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • دستاوردسازی خیالی
  • کشته شدن نظامی صهیونیست در شمال غزه
  • درگیری عوامل جناح راست افراطی در لندن با پلیس
  • انگلیس هزینه‌های دفاعی را به ۲.۵ درصد افزایش می‌دهد
  • دستاوردسازی خیالی با بمباران رفح
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • تغییر تاکتیک حزب‌الله مقابل رژیم صهیونیستی