Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@12:47:00 GMT

کشف لاشه ۲ قوچ و یک میش وحشی در «طبس»

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۳۷۶۹

کشف لاشه ۲ قوچ و یک میش وحشی در «طبس»

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، مرتضی تقی‌زاده صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: روز گذشته دو شکارچی غیرمجاز در یکی از زیستگاه‌های حوزه شهرستان اقدام به شکار غیر مجاز گونه‌های شاخص منطقه کردند.

وی بیان داشت: خوشبختانه با همت و تلاش ستودنی محیط‌بانان  علاوه بر شناسایی متهمان از نامبردگان ۲ لاشه قوچ وحشی و یک لاشه میش وحشی از نوع حمایت شده کشف و ضبط شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس افزود: از این متخلفان یک دستگاه موتورسیکلت و ۲ عدد کوله‌پشتی، یک عدد خورجین، یک دست بادگیر و یک عدد کیسه خواب نیز کشف و ضبط شده و پرونده تخلف نامبردگان تنظیم و برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی شهرستان ارسال شد.

تقی‌زاده در ادامه عنوان کرد: پناهگاه حیات وحش نایبندان در شهرستان طبس با وسعت حدود یک و نیم میلیون هکتار، وسیع‌ترین منطقه حفاظت شده ایران محسوب می‌شود که در این منطقه ورود افراد، فعالیت‌های معدنی و چرای دام بدون مجوز برای حفظ امنیت حیات وحش ممنوع است.

وی وجود جاده و کمبود طعمه را از مهم‌ترین مشکلات پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس ذکر کرد و گفت: روند جمعیتی حیات وحش در نایبندان با توجه به پوشش گیاهی و وجود گربه‌سانان به صورت تعادلی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس اضافه کرد: بیشترین جمعیت این منطقه مربوط به قوچ و میش است، ضمن اینکه کل و بز، جبیر، یوزپلنگ، پلنگ، کفتار، کاراکال، گربه وحشی، شاه روباه، روباه معمولی، افعی شاخ‌دار، کبک، تیهو، عقاب طلایی، دلیجه، جغد، هوبره و انواع دیگری از چهارپایان، پرندگان و خزندگان نیز در این پناهگاه زیست می‌کنند.

وی جذب گردشگر از طریق حیات وحش را یکی از اقدامات مؤثر برای درآمدزایی در راستای تأمین هزینه‌های حفاظت از محیط زیست دانست و اضافه کرد: تاکنون برای جذب گردشگر از طریق حیات وحش فعالیت چشمگیری در شهرستان طبس انجام نشده و نیاز به پیگیری دارد.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست طبس کشف قوچ شهرستان طبس حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۳۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی حاشیه پارک جنگلی برم و سرچشمه رودخانه شش پیر سپیدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سپیدان گفت: به مناسبت روز زمین پاک که با شعار مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین، آغاز شد بخش‌هایی از طبیعت پارک جنگلی برم و حاشیه سرچشمه رودخانه شش پیر سپیدان از وجود زباله‌های خشک پاکسازی شد.

فضل اله هوشمندی با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی که حفظ محیط زیست را یک وظیفه همگانی می‌داند، افزود: هدف از برگزاری برنامه‌های پاکسازی فقط جمع آوری زباله نیست بلکه اولویت فرهنگ سازی و آموزش برای جلوگیری از ریختن زباله در طبیعت، رودخانه و محیط شهری است.

او ادامه داد: تجربه نشان می‌دهد افرادی که در پاکسازی شرکت می‌کنند به هیچ عنوان در طبیعت و محیط شهری زباله نمی‌ریزند و نسبت به مدیریت پسماند و محیط زیست حساس هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سپیدان بیان داشت: زمین همواره امانتی در دستان ما و برای ساکنان آینده آن است، بنابراین باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم تا به فرزندانمان و مردم آینده سپرده شود.

روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که نباید سیاره خود زمین را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند.

شعار هفته زمین پاک ۱۴۰۳ با عنوان «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، اعلام شد.

شهرستان سپیدان از ۲ بخش مرکزی و همایجان تشکیل شده و در ۷۰ کیلومتری شمال غرب استان فارس گرفته است.

دیگر خبرها

  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر
  • توقیف ۲۰ خودروی تخلیه نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • پاکسازی حاشیه پارک جنگلی برم و سرچشمه رودخانه شش پیر سپیدان
  • پاکسازی محوطه پل تاریخی لنگرود از زباله
  • پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه