Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین، الدار مامدوف، مشاور سیاسی سوسیال دموکرات ها در کمیته امور خارجی پارلمان اروپا در تحلیلی برای ریسپانسیبل استیت کرفت نوشت: رفتارهای ضدایرانی اخیر دولت آذربایجان (از جمله اتهام بی‌اساس علی‌اف به ایران در زمینه قاچاق مواد مخدر از منطقه قره‌باغ به روسیه و اروپا و بازداشت تعدادی از روحانیون شیعه در آذربایجان) کاملا بیانگر این است که علی‌اف قصد کاهش تنش‌ها با تهران را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پیروزی نظامی باکو در جنگ با ارمنستان چنان جسارتی به علی‌اف داده که آشکارا همسایه جنوبی‌اش را به چالش می‌کشد. علی‌اف گمان می‌کند پشتیبانی نظامی آنکارا و تل‌آویو از باکو به اندازه کافی در برابر تهران بازدارنده است.

طبق ارزیابی‌های علی‌اف، حمایت اسراییل به معنای حمایت واشنگتن از باکو هم هست – به ویژه اینکه، چشم‌انداز احیای برجام هنوز نامعلوم است و وزیر خارجه آمریکا نسبت به استفاده از «سایر گزینه‌ها» در صورت شکست دیپلماسی هشدار داده است.

در واقع، از زمانی که آتش دشمنی بین آذربایجان و ارمنستان در سال ۲۰۲۰ بار دیگر شلعه‌ور شد، گروهی از اندیشکده‌های آمریکایی تلاش کردند تا این منازعه را به ایران بکشانند با این امید که ایرانیان آذری‌تبار رویای دیرین تندروهای واشنگتن را به حقیقت تبدیل کنند – یعنی در بهترین حالت تجزیه ایران بر اساس خطوط قومی، یا، دستکم تقویت جنبش‌های تجزیه‌طلب مسلح که باعث خواهد شد تهران مجبور شود روی مسائل داخلی‌اش تمرکز کند.

هر یک از این دو پیامد، پیروزی بزرگی برای اسراییل خواهد بود- و این پیروزی انگیزه‌ای کلیدی برای این گروه از اندیشمندان آمریکایی است. با افزایش تنش بین تهران و باکو، این تندروها به هدف‌ دیرین‌شان خواهند رسید. همچنین، علی‌اف می‌پندارد مزایای احتمالی کرنش در برابر اسراییل و ایالات متحده بیشتر از خطرات و هزینه‌های خشمگین کردن ایران است.

اما به‌نظر می‌رسد که این اطمینان خاطر علی‌اف نابجاست و پیامدهای وارونه به همراه دارد. رزمایش نظامی ایران در نزدیکی مرزهای آذربایجان به منظور آمادگی برای حمله طراحی نشده بود، بلکه هشداری بود به باکو برای نشان دادن نارضایتی تهران از سیاست‌های غیردوستانه آذربایجان. هرچند ایران به دلیل پرداختن به چالش‌های خلیج فارس در دهه گذشته تا حدودی از منطقه قفقاز غافل ماند،، اما این کشور نشان داده که می‌تواند با سازگاری بسیار بالا و هزینه اندک وارد جنگ‌های نامتقارن شود. یکی از پیامدهای حتمی لاف‌زنی‌های علی‌اف این است که تهران روی تقویت بازدارندگی‌اش در برابر آذربایجان متمرکز خواهد شد. 


برغم تلاش‌های دولت آذربایجان برای محدود کردن ارتباط این کشور با شیعه‌گرایی، استقبال از گسترش سنی‌گرایی در کشور برای دور نگه داشتن آذربایجان از ایران و نزدیک کردن آن به ترکیه و همچنین تلاش برای شکل‌گیری نوعی شیعه ملی مخالف با ایران در سال‌های اخیر، کاملا قابل پیش‌بینی است که نارضایتی ناشی از سرکوب مخالفان سکولار توسط علی‌اف شکل مذهبی- سیاسی بگیرد و در بلندمدت گشایشی برای تهران حاصل شود.

تاکید بیش از حد روی پان‌ترک‌گرایی در منازعه با تهران نیز پیامدهای وارونه برای باکو به همراه دارد. برخلاف باور برخی از ایدئولوژیست‌های باکو، تاکید بر ترک بودن نژاد برخی از سلسله‌های تاریخی ایران، مانند صفوی‌ها و قاجارها، نه تنها استدلال مناسبی برای ترویج جدایی‌طلبی در ایران نیست بلکه پیوند ایرانی‌های آذری‌تبار با ایران را تقویت می‌کند.

در واقع، تنش اخیر بین تهران و باکو باعث شد دوباره این دیدگاه دیرین مطرح شود که قفقاز یکی از استان‌های ایران بود و در قرن ۱۹ توسط امپراطوری روسیه از کشور جدا شد. خیزش ملی‌گرایی ایرانی، هم در اشکال مذهبی و هم در اشکال سکولار، یکی دیگر از پیامدهای بلندمدتی است که علی‌اف و هوادارانش نتوانستند آن را پیش‌بینی کنند. یکی از پیامدهای این ملی‌گرایی این است‌ که تهران چرخش به سوی ایروان را شروع کرده و به‌این ترتیب باکو ادعاهایش در زمینه حمایت ایران از ارمنستان را ناخواسته و بدست خودش عملی کرده است.

 به جز این سیاست‌ها، ایران هنوز اصلی‌ترین ابزار بازدارندگی سنتی‌اش را در اختیار دارد: موشک‌هایی که برد آنها کل سرزمین‌های آذربایجان را پوشش می‌دهند. ایران توانمندی‌اش در زمینه حملات موشکی نقطه زن را با حمله به تاسیسات تفتی عربستان نشان داده است، برغم اینکه ریاض روابط امنیتی نزدیکی با آمریکا دارد. 

هرچند چنین حمله‌ای به آذربایجان می‌تواند به تنش‌زایی گسترده و پاسخ تلافی‌جویانه، احتمالا با مشارکت ترکیه، بیانجامد اما رهبران ایران نشان داده‌اند که اگر تحت فشار قرار گیرند لحظه‌ای برای حمله به دشمنان‌شان تردید نخواهند کرد. از این‌رو، ستیزه‌جویی و تحرکات نوپای علی‌اف علیه ایران، خطر تضعیف امنیت بلندمدت آذربایجان را به همراه دارد.

۳۱۱۳۱۱

کد خبر 1566772

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: جمهوری آذربایجان قفقاز علی اف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۳۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارمنستان از دیوان لاهه خواست پرونده تبعیض نژادی باکو علیه ایروان را رد کند

به گزارش قدس آنلاین، ارمنستان از دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه) خواسته است پرونده جمهوری آذربایجان علیه خود را که در آن به پاکسازی نژادی آذربایجانی‌ها متهم شده است را مختومه اعلام کند. پاکسازی قومی خلاف پیمان بین‌المللی رفع هر نوع تبعیض نژادی است.

خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد که درخواست ارمنستان یک هفته پس از اقدام مشابه آذربایجان انجام شده است که از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته است پرونده‌ای را رد کند که توسط ارمنستان علیه آن ایجاد شده است. صدور حکم نهایی درباره هر یک از این پرونده‌ها ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد و این دادگاه هیچ راهی برای اجرایی کردن احکام خود ندارد.

نماینده ارمنستان به قضات دادگاه بین‌المللی گفت آذربایجان به وقایع مربوط به پیش از عضویت در پیمان حذف تمامی اشکال تبعیض نژادی میان دو کشور استناد می‌کند که ارمنستان می‌گوید در سپتامبر ۱۹۹۶ بود.

این پرونده بخشی از نتایج به بار آمده از مناقشه میان این دو کشور منطقه قفقاز است که شدیدترین آن‌ها درگیری‌ها بر سر منطقه قره‌باغ بوده است.

ارمنستان در ابتدا، این پرونده را در سال ۲۰۲۱ در دادگاه بین‌المللی لاهه ایجاد کرد و آذربایجان را به برجسته کردن نژادپرستی علیه ارمنی‌ها محکوم کرد که امکان نفرت‌پراکنی علیه ارمنستانی‌ها و تخریب اماکن فرهنگی ارمنستان را فراهم می‌سازد. باکو این ادعاها را رد کرده است.

سپس، آذربایجان نیز یک هفته بعد، پرونده تبعیض‌ستیزانه جداگانه‌ای را علیه ایروان ایجاد کرد. باکو مدعی شد که ارمنستان از دهه ۹۰ میلادی تا ۲۰۲۰ یک کارزار پاکسازی قومی را به راه انداخت است. ارمنستان این ادعاها را رد کرد.

هفته گذشته، آذربایجان از لاهه خواست که پرونده ارمنستان را رد کند و گفت که بیشتر شکایت‌های آن درباره درگیری‌های مسلحانه بر سر منطقه قره‌باغ بوده و در چارچوب پیمان منع تبعیض قرار نمی‌گیرد.

جلسات استماع فعلی تنها به اعتراضات قانونی به دادرسی دیوان بین‌المللی دادگستری در این باره می‌پردازد و شامل بررسی صحت ادعاهای مطرح شده درباره تبعیض نژادی نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آغاز انجام اطلاحات مرزی از سوی آذربایجان و ارمنستان
  • علی‌اف: دستیابی به توافق صلح با ارمنستان تا نوامبر ممکن است
  • الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده‌اند
  • علی اف: باکو و ایروان بیش از هر زمان دیگری به توافق صلح نزدیک شده اند
  • بیانیۀ جمعی از شاعران و نویسندگان تبریز درباره شهادت مدافع حرم حاج طالع یوسف‌اف در باکو
  • باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد
  • آغاز تعیین حدود مرز‌های ارمنستان با جمهوری آذربایجان 
  • جمهوری آذربایجان به مناقشه ایران و اسرائیل کشیده می‌شود؟
  • ارمنستان از دیوان لاهه خواست پرونده تبعیض نژادی باکو علیه ایروان را رد کند