Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@13:00:39 GMT

حاجی‌واشنگتن و روزنامه‌ها

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۴۷۰۴

حاجی‌واشنگتن و روزنامه‌ها

نامش حسینقلی‌خان بود ملقب به صدرالسلطنه، اما بعدتر به حاجی‌واشنگتن مشهور شد. او نخستین سفیر ایران در ایالات متحده امریکا بود و کسی است که سفارت ما را در آن کشور تاسیس کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: «سال ۱۸۸۸ در چنین روزی قدم به خاک آمریکا گذاشت و در واشنگتن مقیم شد. در یکی از نخستین مصاحبه‌هایش به روزنامه سن‌پائول دیلی‌گلوب گفت اولویت اصلی‌اش بهبود روابط تجاری میان ایران و آمریکا و ایجاد سازوکاری برای انجام معاملات بازرگانی مستقیم (بی‌نیاز از کشور واسطه) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«شما کالاهای کشور ما را به چند برابر قیمت از افراد دیگر تهیه می‌کنید. ما خواهان محصولات شما هستیم و مجبوریم غیرمستقیم با هزینه زیاد آنها را تهیه کنیم. همان‌ طور که مستقیما از ما خریداری می‌کنید، فروش مستقیم هم به ما خواهید داشت. بازرگانان ما آماده‌اند تا کالاها و محصولات خود را به اینجا بیاورند. آنها منتظر شنیدن خبری از من هستند. مردم ما آماده خرید محصولات بازرگانان و مخترعان شما هستند. کالاهای ما شامل فرش، قالیچه، شال، پارچه‌های ابریشمی، پشمی و مخملی است. ما دارای منابع معدنی سرشاری از طلا و نقره و سنگ‌های قیمتی هستیم. الماس‌های ما عالی هستند و همه فیروزه‌هایی که در دنیا استفاده می‌شوند، از ایران به دست آمده‌اند. پس چرا یک تبادل تجاری بزرگ با کشتی‌های آمریکا میان دو کشور انجام نگیرد؟»

جدی و مصمم کارش را شروع کرد اما دوران سفارتش طولانی نشد.

تجربه زندگی در ایالات متحده را نداشت و فرهنگ و آداب و رسوم آنها را نمی‌شناخت. «او تجربه‌ای از معاشرت با مردم مغرب‌زمین نداشت و همانند بسیاری از مسافران، اخلاق و رفتار آمریکایی‌ها را با ضوابط خودشان ارزیابی می‌کرد... حاج حسینقلی‌خان به قدر کافی سفر نکرده است تا این موضوع را دریابد و آن هنگام که در واشنگتن مستقر شد، به وحشت افتاد وقتی که دید زنان در هر گروه سنی به حضور او شرفیاب شده و همانند مردان همین‌ طور در استقبال از او ایستاده‌اند. او با دیدن بانویی که در حال نوشیدن جام شراب بود به هراس افتاد. در محافل، هنگام دیدار با زنانی که جامه‌های یقه‌باز به تن داشتند دچار غم غربت می‌شد. به مترجم خود می‌گفت این هتک حرمت‌ها چه معنی دارد ... » (به نقل از روزنامه اوتاوا فری‌تریدر). هم این تضاد برایش هضم‌شدنی نبود و هم این که چند نشریه آمریکایی، به مناسبت سفر ناصرالدین‌شاه به اروپا، مدام - گاهی به انتقاد و گاهی به طعنه و شوخی - از شاه ایران می‌نوشتند و گاهی هم نیشی به حسینقلی‌خان سفیر می‌زدند. روزنامه ایندیاناپولیس ژورنال می‌نویسد «عادات عجیب سفیر، سبک زندگی و طرز رفتار و صحبت او، سوژه نویسندگان اینجا از بدو ورودش شده بود. او در واقع یک مورد خاص برای گزارشگران روزنامه‌ها و سندیکای نویسندگان به شمار می‌رفت.»

حاجی هم که گویا «روحیه حساسی داشت» و تا آن زمان، یعنی تا قبل از زندگی در آمریکا، روزنامه غیرحاکمیتی و مستقل ندیده بود - و فکر می‌کرد «در اینجا انسان می‌تواند همیشه به دور از رنجش و آزردگی زندگی کند» - شوخی‌ها و انتقادها را توهین به خودش تلقی کرد و به خبرنگاران امریکایی که از انگیزه استعفای او می‌پرسیدند، گفت: «آیا هیچ سفیری با دیدن این چیزها در روزنامه‌های آمریکا، دیگر می‌تواند در این کشور بماند؟»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تاريخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۴۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدل بر سر قطعنامه شورای امنیت؛ امریکا وتو نکرد نتانیاهو برافروخت!

در پی عدم وتوی پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه توسط آمریکا، نتانیاهو سفر هیات اسرائیلی به واشنگتن را لغو کرد.

دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه و در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی امتناع آمریکا از وتوی قطعنامه شورای امنیت در مورد آتش‌بس غزه، او سفر هیات اسرائیلی به واشنگتن را لغو کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواستار «آتش‌بس فوری در غزه در طول ماه رمضان، آزادی فوری و بی‌قیدوشرط تمام گروگان‌ها و تضمین دسترسی بشردوستانه» می‌شود، تصویب کرد.

۱۴ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند و آمریکا هم برخلاف دفعات پیشین، آن را وتو نکرد و رأی ممتنع داد.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش الجزیره، در این بیانیه آمده است: «تغییر موضع آمریکا به تلاش‌های جنگ و تلاش برای آزادی اسرا آسیب می‌زند. شکست آمریکا در وتوی قطعنامه شورای امنیت عقب‌نشینی آشکار نسبت به موضع قبلی است».

از سوی دیگر، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی گفت از تصمیم نتانیاهو برای لغو اعزام هیأت اسرائیلی ناامید شده است.

کربی همچنین گفت عدم مخالفت آمریکا با قطعنامه آتش‌بس در غزه به معنای تغییر سیاست واشنگتن در قبال تل‌آویو نیست بلکه آتش‌بس باید با آزادی اسرای اسرائیلی از غزه همراه شود.

او گفت آمریکا به این دلیل که قطعنامه از «محکومیت حماس» خودداری می کرد، به آن رأی مثبت نداد.

پنتاگون اما از انجام سفر برنامه‌ریزی‌شده «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به واشنگتن خبر داد و گفت این سفر جدای از سفر هیأت اسرائیلی است.

این هیأت قرار بود درباره حمله به منطقه رفح در جنوب غزه با مقام‌های آمریکایی رایزنی کند.

دیگر خبرها

  • درخواست آمریکا برای مشارکت ژنرال‌هایش در طراحی حمله به رفح
  • ۳۰ فراز جزءمحور انس و الفت آیه‌های قرآنی با زندگی امروز
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • واشنگتن: از پروژه گازی ایران و پاکستان حمایت نمی‌کنیم
  • ۲ درصد پروتئین کشور در قم تولید می‌شود
  • جدل بر سر قطعنامه شورای امنیت؛ امریکا وتو نکرد نتانیاهو برافروخت!
  • وقت‌کشی آمریکا در موافقت با آتش‌بس در غزه/ سرخوردگی واشنگتن عیان شد
  • وقت‌کشی آمریکا در موافقت با آتش‌بس در غزه
  • کاخ سفید: سیاست آمریکا درباره غزه تغییر نکرده است
  • واکنش آمریکا به تصمیم نتانیاهو برای لغو سفر هیات اسرائیلی به واشنگتن