Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@04:07:51 GMT

زنان و طرح‌های توسعه محله‌ای

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۴۷۵۵

زنان و طرح‌های توسعه محله‌ای

در ادامه یادداشت سوم آبان ۱۴۰۰ روزنامه اعتماد به قلم زهرا نژادبهرام می خوانیم: شهر که موجودی زنده و فعال است به‌طور مداوم با طرح‌های مختلف توسعه روبرو است. اصولا شهر با طرح‌های توسعه‌ای توان ادامه حیات دارد اما همواره در طرح‌های توسعه شهری نظیر فعالیت‌های عمرانی و شهرسازی و اجتماعی به جامعه هدف کمتر توجه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   جامعه متشکل از زنان و مردانی است که با این طرح‌ها زندگی می‌کنند و اجرای آنها روی زندگی آنها اثر می‌گذارد .  طرح‌های توسعه شهری فرصتی کم نظیر برای جلب مشارکت شهروندان است؛ دراین میان نادیده انگاشتن آنها از سوی مدیریت شهری به صورت یک رویه نانوشته در بخش‌های مختلف مدیریت شهری در طول فعالیت چنددهه گذشته به تصویر درآمده است؛ از ایجاد یک پارک محلی گرفته تا تعبیه مخازن زباله ! از ایجاد فرهنگسرا تا سرای محله، و... طرح‌های توسعه شهری در مقیاس بزرگ و کوچک امروزه در دستور کار مدیریت شهری است اما کمترین میزان مشارکت ازسوی شهروندان در اجرا و طراحی و نظارت از سوی صاحبان اصلی آنها که مردم هستند دیده می‌شود.

دراین میان زنان که نیمی از جامعه شهروندان شهرها را تشکیل می‌دهند کمتر دراین طرح‌ها مشارکت داده می‌شوند .اصولا مشارکت بر دو پایه مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری شکل می‌گیرد . مشارکت‌پذیری امری شخصی است که ناشی از مهارت‌های زیست اجتماعی است و مشارکت‌جویی نیز ضمن آنکه مهارتی است ضرورتی برای پیشبرد طرح‌های توسعه محله‌ای و شهری است که معمولا از سوی تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان  که معمولا از سوی مدیران و طراحان مورد توجه قرار می‌گیرد.  مشارکت در یک اجتماع محلی از حساس شدن آغاز می‌شود که نخستین پله مشارکت است. پله بعدی آگاه شدن و دانستن است.   

مردم در یک جامعه محلی حق دارند از اتفاقاتی که در اجتماع آنها می‌افتد باخبر باشند. پله بعدی، مشاوره و ارایه نظر از سوی مردم است. افراد در یک جامعه محلی در جلسات گروهی شرکت و نظرات خود را مطرح می‌کنند. آنان در این مرحله نیازهای خود را در اجتماع محلی فهرست ‌می‌کنند و درباره اولویت‌ها سخن می‌گویند. گاه در این مرحله کمیته‌ها یا ساختارهایی شکل می‌گیرد. پله بعدی، نقش‌پذیری و مشارکت در فعالیت‌های اجرایی است. بعد از آن وارد پله‌ای می‌شود که می‌توان آن را «درگیر شدن فرد در جریان کار » نامید، به گونه‌ای که دیگر جزیی از فرآیند محسوب می‌شود و نمی‌توان او را از این فرآیند جدا کرد. وارد شدن در این فرآیند، به معنای توانمند شدن مردم در جامعه محلی است.

طی دوسال گذشته با تصویب شورای پنجم بیش از ۱۰۰۰ پروژه خرد در سطح محلات شهر تهران با بودجه بالغ بر ۳۲۰۰ میلیارد تومان در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت که عمده‌ترین نقطه آن مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی شهروندان بود.

تشکل‌های محله‌ای نظیر هیات امنای محلات، شورایاری، دفاتر خدمات نوسازی و نواحی شهرداری و .... در طرح این پروژه‌ها نقطه کانونی بودند اما به دلیل حضور کمرنگ زنان دراین حوزه‌ها مشارکت زنان در طرح‌های توسعه محله‌ای به صورت محدودی قابل مشاهده بود.

ارزیابی‌های اولیه صورت‌گرفته دو نکته را در برابر طراحان و مشاهده‌گران تصویر می‌کند نخست آنکه این طرح‌ها نیاز محله است !؟ و دوم آنکه این طرح دوام لازم را دارد؟ تجربه اجرای پروژه‌های محلی همیشه بااین خلأ روبه‌رو بوده که میزان استفاده شهروندان از این ظرفیت‌ها تا چه میزان است و آیا امکان نگهداشت محلی ازاین پروژه‌های کوچک برای ساکنین وجود دارد یعنی واگذاری تاسیسات محلی به اهالی محل !

زنان که ساکنان اصلی محلات هستند و بیشترین میزان ارتباط را با این پروژه‌ها دارند به دلیل محدودیت مشارکت در طراحی و اجرا و نگهداشت کمترین میزان ارتباط را با اجرای آنها برقرار کرده‌اند. اینجا همان نقطه کلیدی است که مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری را به امری فانتزی و غیر واقعی مبدل کرده است. در طرح‌های توسعه محله‌ای اگر زنان در طراحی با توجه به نیاز بهره‌وران اصلی حضور می‌داشتند شاید بسیاری از نواقص موجود در برخی طرح‌های توسعه محلی کمتر به چشم می‌آمد و هزینه و کاربرد باهم برابری می‌کرد.

مشارکت‌جویی زنان، نیازمند اقدامات پیشینی است و این اقدامات در چارچوب تغییر نگرش‌ها و کاهش اجرای برنامه‌های بالا به پایین و پذیرش نقش زنان به عنوان نقطه اصلی تحول محلات است. دراین میان کسب مهارت مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری امری است که نهادهای اجتماعی و فرهنگی شهری باید به‌طور مداوم در میان مدیران پروژه‌ها و زنان بازتولید کنندچرا که بهره‌وری و نگهداشت دو عامل اصلی در تداوم‌بخشی به پروژه‌های شهری به ویژه محلی است. زنان در تجربه زیسته خود به دلیل محدودیت منابع همواره در شهرها و برنامه‌ریزی برای آنها کمتر دیده شدند.

ساخت معابر و سازه‌های شهری اعم از دولتی و خصوصی و تامین نیازهای شهری اعم از عمومی و خصوصی جملگی به کمتر دیده شدن زنان در شهرها مربوط می‌شود اما آنچه باید آموخته شود و مورد توجه قرار گیرد آن است که زنان امروز شهر را از آن خود می‌دانند و شهر بدون زنان حیاتی ناقص و دربرخی موارد بی حیات است. محلات به عنوان هسته اصلی تشکیل شهرها دراین میان اولین آزمون، یا شاید مهم‌ترین آزمون برای رفع این چالش است. اگر محلات بتوانند با بازخوانی مشارکت زنان در طرح‌های توسعه محله‌ای گام‌های بلند را بردارند یقینا شهرها در آینده نزدیک پذیرای همه شهروندان فارغ از جنسیت آنها در امنیت و ایمنی خواهند بود و رنگ شهرها از مردانه بودن به سوی جمعی بودن و با نشاط بودن حرکتی گسترده را آغاز خواهد کرد.

تلاش‌های زنان در محلات امروزه نیازمند سازماندهی و ساماندهی است و این امر محقق نمی‌شود مگر آنکه نهادهای اجتماعی فعال در محلات نظیر شورایاری‌ها، سراهای محلات و فرهنگسراها و حتی گعده‌های محلی زنان دراین امر مشارکت جدی کنند. امروزه در جهان در نقش جامعه محلی و محلات تلاش‌های زیادی صورت گرفته و اصلی‌ترین اهداف توسعه در بستر این موارد ذکر شده است.

مهارت، قابلیت و در نتیجه آن دارایی‌های جامعه محلی، مشارکت جامعه محلی در توسعه منطقه‌ای و افزایش توان مذاکره جامعه محلی دراین مهم و نفوذ و اثر گذاری این جامعه بر برنامه‌های توسعه‌ای و افزایش سطح کیفی این محلات است و زنان کانون اصلی محلات در توسعه این راهبردها یقینا در صورت ایجاد امکانات لازم از سوی مدیریت شهری پیشگام خواهند بود. نکته قابل توجه دراین است که عدم تمایل برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران و مجریان در طرح‌های توسعه محلی به مشارکت‌جویی زنان به خصوص و شهروندان به‌طور عام شاید ریشه در نوعی اقتدار ناشی از دانش یا به عبارتی قدرت است. اعمال قدرت حتی در اجرای جزیی‌ترین اقدامات توسعه محله‌ای و حذف مشارکت اصلی‌ترین گروه‌های بهره‌ور یعنی زنان در اجرا و طراحی و جانمایی بستری است که نیازمند اصلاح است. 

زنان آینده شهرها رامی‌سازند و اگر در برنامه‌ریزی و مدیریت آنها حضور نداشته باشند شهرهای کنونی قادر به ادامه توسعه انسان‌محور نخواهند بود و محلات از سرزندگی و حیات درونی دور خواهند ماند چون زنان انرژی محلات برای توسعه و پیشرفت هستند. حضور آنان به معنی وجود امنیت، سرزندگی، نشاط و رونق است؛ این حضور را باور کنیم و فرصت باروری آن را بدهیم.

منبع: روزنامه اعتماد برچسب‌ها شهرداری تهران حقوق زنان حقوق شهروندی مدیریت شهری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری تهران حقوق زنان حقوق شهروندی شهرداری تهران حقوق زنان حقوق شهروندی مدیریت شهری طرح های توسعه محله ای طرح های توسعه مشارکت پذیری مدیریت شهری مشارکت جویی جامعه محلی دراین میان پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۴۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری 12 ویژه برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 2

جام جم آنلاین اصفهان؛ محمدرضا طبیبی با بیان اینکه رویدادهای هفته فرهنگی اصفهان امسال با شعار «اصفهان شهر زنده، شهر زندگی» برگزار می‌شود، گفت: به همین مناسبت در منطقه 2 شهرداری اصفهان 12 برنامه با همکاری مجموعه‌های فرهنگی و فرهنگسراها برگزار می‌شود که از این میان 5 رویداد ویژه است.

وی افزود: در همین راستا، رویداد «رسم دیرین» در قالب آئین گرامیداشت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای روز 6 اردیبهشت از ساعت 17 در بوستان قلمستان برگزار می‌شود.

مدیر منطقه 2 شهرداری اصفهان گفت: «شهر زندگی 1»، جشنواره عکس از زیبایی‌های محلات منطقه 2 است که نخستین دوره آن به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان برگزار می‌شود و مراحل بعدی به مناسبت‌ها و با موضوعات متنوع شهری برگزار خواهد شد.

وی شعار این رویداد را «شهر زندگی، محله زندگی» با تاکید بر ضرورت زیست پذیری محلات دانست و خاطرنشان کرد: نخستین دوره این جشنواره 9 محله از محله های قدیمی منطقه شامل آفاران، برزان، ولدان، مشکین و جاوان در شمال و بابوکان، رسالت، دهنو و بختیاردشت را به تصویر می کشد و در دوره های بعدی، موضوعاتی از جمله بزرگان و آئین‌های محلات و... محور جشنواره خواهد بود.

طبیبی با اشاره به رویداد «اصفهان جان» گفت: این رویداد نیز شامل روایت‌گری اصفهان در قالب نقالی و به صورت میدانی است و از 3 تا 6 اردیبهشت از ساعت 17 در محلات بابوکان، رسالت، دهنو و قلمستان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به دیگر رویدادهای این هفته بیان کرد: سایر رویدادها در مراکز فرهنگی منطقه برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به اختتامیه «جشنواره نمکدون» در فرهنگسرای سراج، شب شعر جاوان و اصفهان فیروزه‌ای در فرهنگسرای معلم، مسابقه زیباترین تعریف از اصفهان با عنوان «نگاه اصفهانی»، معرفی کتاب بانوان شیعه، اردوی اصفهان گردی و سینما اسوه اشاره کرد.

مدیر منطقه 2 شهرداری اصفهان همچنین از برگزاری هفته فرهنگی محله دهنو خبر داد و گفت: با توجه به برگزاری رویدادهای هفته فرهنگی اصفهان، برنامه‌های مربوط به هفته فرهنگی دهنو با تأخیر و از 19 تا 21 اردیبهشت برگزار می‌شود. در همین راستا، رویداد «باغ نو -ده نو» به عنوان پیش مقدمه رویدادهای هفته فرهنگی دهنو برنامه‌ریزی شده است.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

دیگر خبرها

  • آغاز به کار هیئت امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران
  • استفاده از الگوهای نوین مشارکتی در پروژه‌های شهری اصفهان
  • آغاز به کار هیات امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران
  • چمران از آغاز به کار هیات امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران خبر داد
  • برگزاری 12 ویژه برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 2
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • پتار ؛ از پر جمعیت ترین محله های فقیر نشین جهان(+عکس)
  • مشارکت بیش از سه هزار خانوار اردکانی در طرح آموزش شهروندی
  • طرح «حکمرانی محله محور» با حضور مردم در ورامین اجرا می شود
  • توزیع متوازن خدمات محله‌ای و عمرانی در محلات کم‌برخوردار تبریز