Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@15:06:19 GMT

موزه‌ای به بلندای تاریخ در میدان مرکزی همدان

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۴۸۹۸

موزه‌ای به بلندای تاریخ در میدان مرکزی همدان

ایسنا/همدان مشاور و طراح پروژه سایت موزه میدان مرکزی شهر همدان با اشاره به اینکه میدان مرکزی شهر همدان متعلق به دوره شهرسازی باروک است، تصریح کرد: همدان پایتخت تاریخ و تمدن است و در کاوش‌های انجام شده در این مکان آثاری کشف شد که ارزش علمی بالایی دارد و می‌تواند تاریخ و تمدن شهر را اثبات کند و از نظر گردشگری‌، باستان‌شناسی و تاریخی نیز واجد ارزش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صاحب محمدیان‌منصور در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: در این مکان آثاری از دوره ماد، اشکانی و پایه ستون‌های دوره هخامنشی تا زندگی دوره اسلامی وجود دارد که نشان می‌دهد حدود ۳ هزار سال در لایه‌های مختلف آن زندگی وجود داشته و تاکنون نیز مهمترین میدان شهر همدان باقی مانده است بنابراین این موضوع می‌تواند اصلی‌ترین دلیل و مدعا باشد که این حجم از تاریخ و تمدن هنوز در شهر زنده است و اگر آنها را به تماشای مخاطبان بگذاریم بسیار ارزشمند خواهد بود.

وی مطرح کرد: در بررسی‌های انجام شده، تدفین‌هایی از دوره ماد تا اشکانی داریم و شواهد نشان می‌دهد از دوره اشکانی به بعد به مناطق مسکونی و محله‌های شهری تبدیل شده است، علاوه بر این به دلیل تدفین‌هایی که از دوره‌های پیش و پس از اسلام وجود داشت تصمیم گرفتیم از معماری مقابر این دوران به صورت ترکیبی برای ساختمان موزه استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا، اضافه کرد: در این راستا حدود ۱۳ ایده را به شورای فنی میراث فرهنگی مرکز برده و مبانی که آنجا مطرح شد این بود که وقتی اثری وجود دارد که می‌تواند اثبات تاریخ و تمدن باشد معماری‌اش باید به عنوان ظرف ارائه آثار در نظر گرفته شود و از طرفی به دلیل پییدگی‌های پدافند غیرعامل و جمیعت عظیمی که در این میدان جمع می‌شوند قابلیت خروج و ورود داشته باشد.  

وی درباره متریال‌های مورد استفاده در سایت موزه میدان امام(ره) هم بیان کرد: در ابتدا استفاده از دو نوع نماسازی سنگ گرانیت و آجر مطرح و تصمیم گرفته شد معماری‌اش مانند مقبره‌های بوعلی و باباطاهر باشد با این تفاوت که نمی‌توانستیم کاملا مشابه آنها کار کنیم و در نهایت مقرر شد آجر به گونه‌ای کار شود که تفاوت دوره و سبک مشهود باشد.  

محمدیان‌منصور درباره چینش داخلی موزه هم گفت: طرح داخلی موزه تهیه و تایید شده و پس از اتمام ساختمان، اشیاء به موزه منتقل می‌شود، همچنین قرار شده است کلیات و سفتکاری ساختمان را شهرداری انجام دهد و نقل و انتقال آثار توسط میراث فرهنگی انجام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سایت موزه میدان امام همدان گردشگري تاریخ و تمدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۴۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احسان زهره وندی با اشاره به رسالت سازمان میراث فرهنگی در حفظ و معرفی آثار فرهنگی و میراثی گفت: با توجه به وجود نسخ خطی نفیس در گنجینه موزه بزرگ خراسان و به مناسبت روز بزرگداشت ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن‌عبدالله متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی مراسمی برگزار شد.   معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: یکی از اولویت‌های کاری معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی، تبیین و معرفی مشاهیر ادبی ایران است که از اسفند سال گذشته با برنامه (بزرگداشت نظامی) شروع و در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت و طبق تقویم فرهنگی اقدام به برپایی نمایشگاه‌های مشاهیر فرهنگی و هنری براساس آثار موجود در خراسان رضوی می‌کند.   زهره‌وندی تصریح کرد: در این مراسم دو نسخه خطی نفیس سعدی از کلیات گلستان و یک رقعه متعلق به دوره تیموری رونمایی شده است.   او گفت: یکی از نسخه‌ها شامل غزلیات سعدی به ضمیمه غزلیات قاسم انوار و بخشی از دیوان حافظ است که با خط نستعلیق ۱۴ سطری نوشته شده و تاریخ تحریر آن مربوط به دوره تیموری و قرن ۱۰ هجری قمری است و نسخه دیگر کلیات سعدی شامل گلستان، بوستان و دیوان اشعار هست تا کتاب مضحکات که با خط نستعلیق ۱۷ سطری تحریر شده است.   این آثار تا نهم اردیبهشت ماه در موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی مشهد از ساعت ۹ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر، شعر و ادبیات فارسی است.

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره موزه تمبر یکتا کرج
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • محله‌های همدان قدیم مرز بندی داشتند / در کاوش از میدان مرکزی همدان هیچ گنجی یافت نشد
  • بنای موزه تاریخ کانون پرورش فکری در سازمان میراث فرهنگی ثبت شد
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن ۴ تا قرن ۸ هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن 4 تا قرن 8 هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • ثبت ملی محتوا و بنای موزه تاریخ کانون در سازمان میراث فرهنگی
  • موزه تاریخ کانون پرورش فکری کودکان ثبت ملی شد