Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از رویترز، در معاملات اولیه صبح امروز و پس از آنکه رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دستور اخراج 10 سفیر خارجی از جمله سفیر آمریکا را صادر کرد 1.6 درصد ریخت و به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ معاملات رسید.

هفته پیش هم هفته خوبی برای لیر نبود چرا که بانک مرکزی این کشور نیز نرخ بهره آن را کاهش داد که باعث شد دوباره ارزش لیر پایین‌تر بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از نمایندگان مجلس ترکیه و کارشناسان اقتصادی این اقدام بانک مرکزی را اقدامی بی‌ملاحظه و عاری از مسؤولیت و در عین حال یک شوک عنوان کرده‌اند.

ارزش لیر هم اکنون به 9.78 لیر در برابر دلار رسیده و از ابتدای سال جاری تا کنون هم 24 درصد ارزش خود را از دست داده است.

«تیم آش» کارشناس مؤسسه بلوبی می‌گوید:‌من نگران بازارهای مالی ترکیه هستم به طور قطع شاهد فشار سنگین فروش لیر در بازار ترکیه خواهیم بود.

وی تأکید کرد: همه ما می‌دانیم رئیس‌کل بانک مرکزی ترکیه هیچ الزامی برای بالا بردن نرخ بهره حس نمی‌کند و تنها راه مقابله با شرایط کنونی خرج کردن ذخایر ارز خارجی است که بانک مرکزی ترکیه فعلاً ندارد.

اردوغان روز گذشته به وزارت امور خارجه ترکیه دستور داده بود که به خاطر آنکه 10 سفیر خارجی درخواست آزادی عثمان کاوالا یک تاجر را که از سوی دولت دستگیر شده و در زندان به سر می‌برد ارائه داده‌اند آنها را به عنوان عنصر نامطلوب از آنکارا اخراج کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکیه سقوط ارز تنش سیاسی بانک مرکزی ارزش لیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۵۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ لحظه سقوط مناره یک مسجد در ترکیه

یکی از دو مناره مسجد بادملیک در مرکز شهر چانقری ترکیه نتوانست در برابر طوفان مقاومت کند و فرو ریخت.

دریافت 3 MB

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
  • بانک مرکزی ایران سبد دارایی‌اش را تغییر داده است
  • بانک مرکزی: تأمین ارز واردات کالا‌های اساسی ادامه دارد
  • فیلم| لحظه سقوط مناره یک مسجد در ترکیه
  • فیلم/ لحظه سقوط مناره یک مسجد در ترکیه
  • رشد شاخص کل بورس
  • پورابراهیمی: مجلس به دنبال اصلاح و تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است
  • قاچاقچی پوشاک خارجی در ملکان یک میلیارد و ۴۸۲میلیون ریال جریمه شد
  • واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار ۱۰۰ هزار تومانی