Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک پزشک گفت: علائم سرماخوردگی در افراد عطسه، گرفتگی و آبریزش بینی، سوزش گلو، سرفه، ترشحات پشت حلق، پرآب شدن چشم‌ها و در موارد نادر تب است، اما علائم ابتلا به ویروس کرونا در مرحله اول تب و سرفه بوده و همچنین فرد دچار مشکلات تنفسی می‌شود و قادر به انجام فعالیت‌های روزانه نیست، بروز خستگی، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی از یگر علائم ابتلا به بیماری کرونا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرزاد مردانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تفاوت علائم سرماخوردگی و آلرژی‌های شایع در فصل پاییز با بیماری کرونا، اظهار کرد: در مرحله اول باید به منشا بیماری‌ها توجه داشت، بیماری کرونا یک بیماری تنفسی بوده که از سال‌های گذشته در مدل‌های مختلف وجود داشته است، در گذشته نیز این ویروس منجر به شیوع بیماری سارس شد.

این پزشک اورژانس افزود: عوامل ویروسی زمانی فعال شده و گسترش پیدا می‌کند که مقاوت بدنی فرد کم شود و یا شرایط انتقال ویروس‌ مهیا باشد، در فصل پاییز به دلیل تغییرات دمای هوا، رطوبت، محیط و ... شرایطی ایجاد می‌کند که بدن افراد مستعد نقص سیستم ایمنی شود، به‌همین دلیل افراد به‌راحتی در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: ویروس کرونا منجر به ایجاد یک بیماری تنفسی در افراد می‌شود که دارای علائم مشخص مانند تب، سرفه خشک و خستگی است، در بیماری سرماخوردگی نیز این علائم وجود دارد، اما در بیماری سرماخوردگی به‌ندرت فرد دچار تب می‌شود و اگر هم تب در فرد ظاهر شود، پس از گذشت چند روز از ایجاد بیماری در او است.

مردانی عنوان کرد: براساس پروتکل‌های جهانی علائم سرماخوردگی در افراد عطسه، گرفتگی و آبریزش بینی، سوزش گلو، سرفه، ترشحات پشت حلق، پرآب شدن چشم‌ها و در موارد نادر تب است، اما علائم ابتلا به ویروس کرونا در مرحله اول تب و سرفه بوده، همچنین فرد دچار مشکلات تنفسی می‌شود و قادر به انجام فعالیت‌های روزانه نیست و یا در اثر انجام این فعالیت‌ها دچار تنگی نفس می‌شود، بروز خستگی، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی از دیگر علائم ابتلا به بیماری کرونا است، اگر ویروس کرونا بر دستگاه گوارش فرد اثر بگذارد فرد دچار علائم گوارشی مانند اسهال، استفراغ و حالت تهوع می‌شود.

این پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد اضافه کرد: بنابراین تب، خستگی، ضعف بدنی و تنگی نفس علائم شاخصی هستند که می‌توان براساس آن‌ها تشخیص سرماخوردگی و کرونا را انجام داد، همچنین اگر فردی دو دوز واکسن را دریافت کند و به بیماری کرونا مبتلا شود، شدت بیماری در این فرد کاهش پیدا می‌کند، اما در این فرد نیز باتوجه به علائم می‌توان دریافت به کرونا و یا به سرماخوردگی مبتلا شده است، زیرا حتی با تزریق واکسن و ابتلا به بیماری کرونا علائم خفیف شده در فرد بروز پیدا می‌کنند.

وی یادآور شد: بنابراین واکسیناسیون کمک می‌کند افراد از خطر ابتلا به نوع حاد بیماری کرونا مصون بمانند، اما در صورت ابتلا نیز علائم فرد با سرماخوردگی متفاوت بوده و دارای نوع خفیف علائم بیماری کرونا می‌شوند.

مردانی تصریح کرد: البته علائم بیماری سرماخوردگی و کرونا شباهت زیادی به یکدیگر دارند، بنابراین توصیه می‌شود افراد از قضاوت شخصی پرهیز کرده و برای تشخیص صحیح بیماری خود به پزشک مراجعه کنند، زیرا تشخیص تفاوت‌های موجود در این علائم باید توسط فردی انجام شود که تجربه و توانایی لازم را داشته باشد.

این پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد در خصوص آلرژی‌های پاییزی، توضیح داد: آلرژی در صورتی رخ می‌دهد که بدن نسبت به شرایطی خاص واکنش نشان دهد، این واکنش علائم متفاوتی مانند آبریزش بینی، خارش، سرفه و تنگی نفس دارد، اما نکته مهم این موضوع است که در آلرژی تب، خستگی و بدن درد بروز پیدا نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه استفاده از درمان‌های سنتی در هنگام ابتلا افراد به بیماری کرونا مرسوم شده است، برای مثال استفاده از برخی موادمخدر مانند تریاک خطاهایی بوده که امروزه مشاهده می‌شود، اما توصیه می‌شود افراد از روش‌های غیرمعمول مانند استعمال موادمخدر و برخی از ترکیبات دارویی دست‌ساز به صورت جدی پرهیز کنند، زیرا در برخی موارد استفاده از این قبیل روش‌های درمانی غلط برای نجات جان بیمار مشکل‌ساز می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری سرماخوردگي کروناویروس آلرژی فصلی بیماری کرونا علائم ابتلا ویروس کرونا فرد دچار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۵۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد

کاظم وطن‌خواه در آستانه روز علوم آزمایشگاهی درباره وضعیت شبکه آزمایشگاهی کشور اظهار کرد: بیش از ۷۵۰۰ آزمایشگاه در حوزه بهداشت و درمان در بخش‌های دولتی، خصوصی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف به ارئه خدمت مشغول هستند. آزمایشگاه مرجع سلامت در ساختار نظام سطح‌بندی و برنامه‌ریزی شبکه ملی آزمایشگاهی کشور در راس قرار گرفته است. همچنین آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی و آزمایشگاه‌های بهداشتی در حوزه درمان و بهداشت در سطوح مختلف دیگر قرار می‌گیرند.

گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور در دستور کار

وی با بیان اینکه آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، برنامه گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور را بر مبنای اسناد بالادستی در دستور کار قرار داده، افزود: در حال حاضر،  برنامه راه‌اندازی و تاسیس شبکه‌های آزمایشگاه‌های پزشکی در بخش دولتی در دستور کار آزمایشگاه مرجع سلامت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: لحاظ کردن برنامه شبکه‌های آزمایشگاهی در برنامه‌های ارتقای بهره‌وری وزارت بهداشت در سازمان ملی بهره‌وری ایران و همچنین لحاظ کردن برنامه « ایجاد شبکه آزمایشگاهی بهداشت طبق شیوه‌نامه آزمایشگاه مرجع» در برنامه عملیاتی و ابلاغ  آن به دانشگاه های علوم پزشکی  منتخب برای استقرار شبکه آزمایشگاهی جزو اقدماتی است که به منظور گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور انجام شده است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه استقرار شبکه آزمایشگاهی در سیستم دولتی  در سال ۱۴۰۲ در دانشگاه‌های منتخب به نحو مطلوبی انجام شده، اظهار کرد: طبق اسناد بالادستی، استقرار شبکه آزمایشگاهی در سایر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان حداقل ۸۵ درصد به سرانجام رسیده است.

وطن‌خواه با بیان اینکه آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری بیشتر در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه  تشخیص بسیاری از بیماری‌های تحت مراقبت به تخصص علمی ویژه، صرف هزینه زیاد برای راه‌اندازی آزمایش‌های فوق‌تخصصی و در نتیجه تجهیز آزمایشگاه نیاز دارد که در مواردی به‌دلیل عدم بروز و شیوع کم یا مقطعی بودن بیماری، تاسیس آزمایشگاه تخصصی در همه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل برای این بیماری‌ها، آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت، انتخاب و اعتبار بخشی شده‌اند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت علاوه بر شرح وظایف مشترک، درارتباط با بیماری‌های مختلف شرح وظایف خاصی نیز بر عهده دارند. آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری عمدتا در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند که تعداد آزمایشگاه‌های از این دست، ۲۱ مورد است.

وطن‌خواه با اشاره به ارتقای ظرفیت تشخیص شبکه آزمایشگاهی کشور برای بیماری‌های نوپدید خاطرنشان کرد: ارتقای ظرفیت تشخیص شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی و افزایش دامنه آزمایش‌های تشخیصی حوزه معاونت بهداشت از کووید-۱۹ به سایر عوامل بیماری‌زا که منشاء بالقوه تهدیدات زیستی هستند، از جمله CCHF، «تب دانگ»، «چیکن‌گونیا»، «سیاه زخم» و «لپتوسپیروز» در دانشگاه‌های منتخب ظرفیتی را برای تشخیص این گروه از بیماری‌های نوپدید و باز پدید ایجاد کرده که در حال توسعه است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره هزینه آزمایش‌ بیماری‌های نوپدید گفت: هزینه انجام آزمایش کووید-۱۹ بر اساس تعرفه مصوب گرفته می‌شود و در دیگر موارد براساس محاسبات دقیق و کارشناسی تعیین شده و پس از طی مراحل قانونی به تصویب می‌رسد. در صورت لزوم، تمام این موارد حسب مورد قابل بازنگری است.

وطن‌خواه با اشاره به ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاه‌ها گفت: با توجه به پاندمی کووید-۱۹، حجم زیادی از آزمایش‌های مختلف در شبکه آزمایشگاهی کشور به خصوص در بخش دولتی انجام شد که سبب فرسوده شدن ناوگان تجهیزات آزمایشگاهی شد. تا کنون در دو مرحله و با استفاده از وام بانک جهانی، بخشی از تجهیزات اصلی آزمایشگاهی شامل سل کانتر، اتوآنالایزر، ایمونواسی آنالایزر، میکروسکوپ، کشت خون خودکار، تعیین هویت و آنتی بیوگرام خودکار و همچنین دستگاه RT PCR تامین شده که حدود ۳۰ درصد از نیاز بخش دولتی را برطرف کرده است.

تجهیزات آزمایشگاهی بخش خصوصی نیازمند نوسازی

وی ادامه داد: در بخش خصوصی نیز نیاز به نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی به خصوص سیستم‌های بسته وجود دارد که امیدواریم در تعامل با اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی نسبت به بهبود وضعیت تجهیزات آزمایشگاهی گام‌های موثری برداریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • نسخه‌ای کامل برای خلاص شدن از آلرژی بهاری
  • برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • درمان آلرژی غذایی شدید
  • ساز ناکوک آلرژی در بهار
  • دردسرهای آلرژی در زیباترین فصل سال!
  • بیماری‌های شایع فصل بهار
  • ۳ بیماری شایع فصل بهار
  • بیماری‌های شایع فصل بهار/ از سرماخوردگی تا آبله مرغان
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا