Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@07:39:28 GMT

 چـالش واگذاری مـشاعات

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۵۹۶۲

 چـالش واگذاری مـشاعات

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل‌پور:  به دور از همه مشکلات و چالش‌هایی که احداث این شهرک‌های محصور و پراکنده از هم برای مردم ایجاد کرده‌اند و با انواع و اقسام کمبودها در زمینه سرانه‌هایی چون حمل‌ونقل و خدمات و تحصیل روبه‌رو هستند، موضوع دیگری که به نوعی در بیشتر این شهرک‌ها دیده می‌شود، حضور طولانی تعاونی‌ها به بهانه‌های مختلف، مردم و هیئت امنای شهرک‌ها را ناراضی کرده است، مشکلاتی که امروز در شهرک «دانشگاه» نیز دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها برای در اختیار گرفتن زمین‌هایی که خانه‌هایشان در آنجا ساخته شده است و مشاعات که همگی وقفی(ملا علی کنی) هستند، با وجود پایان کار همچنان در اختیار تعاونی سازنده شهرک قرار دارد، در تلاش و تکاپو هستند. موضوعی که حل و فصل مشکلات دیگر شهرک هم به آن گره خورده است.  

 در خواست همکاری از تولیت موقوفه ملا علی کنی 

رئیس هیئت‌مدیره شهرک دانشگاه می‌گوید از تولیت موقوفه ملا علی کنی انتظار دارند تا برای حل این مشکل با آنها همکاری و تعامل داشته باشد: «زمین‌هایی که شهرک دانشگاه در آنجا ساخته شده، اوقافی هستند و درخواست ما از تولیت موقوفه ملاعلی کنی این است که زمین‌ها را به جای تعاونی کارکنان دانشگاه تهران، به هیئت‌مدیره شهرک اجاره دهد.

تعاونی سازنده شهرک که سال‌ها پیش کارشان به پایان رسیده و از اینجا رفته‌اند، همچنان اجاره این زمین‌ها را از مردم شهرک دریافت می‌کنند. در حالی‌که این زمین‌ها باید به‌عنوان نمایندگان حقیقی مردم در اختیار هیئت‌مدیره شهرک باشد. تعاونی کارکنان دانشگاه تهران سال‌ها است که دیگر در محله حضور ندارد، اما همچنان از این زمین‌های مشاع استفاده می‌کند و هر ساخت‌وسازی در داخل آن انجام می‌دهد و از این طریق برای خود کسب درآمد می‌کند و با فروش اعیان زمین، تراکم و کاربری زمین‌ها کلی سود می‌برد. برای همین حاضر به واگذاری آنها به هیئت‌مدیره شهرک نیست. برای حل این مشکل طرف حساب ما هم تولیت موقوفه ملاعلی کنی و هم تعاونی سازنده است.»

باید تکلیف این زمین‌ها روشن شود 

سخاوتی تأکید می‌کند تا زمانی که تکلیف این زمین‌ها مشخص نشود هیئت‌مدیره نمی‌تواند برای حل مشکلات اقدام کند: «سال‌ها است که شهرک و مشکلاتش به امان خدا رها شده‌اند و چون زمین‌ها و مشاعات در اختیار هیئت‌مدیره شهرک نیست ما هم نمی‌توانیم‌کاری در این زمینه انجام دهیم. متأسفانه تعاونی کارکنان دانشگاه تهران نه خودش خدمات ارائه می‌کند و نه هزینه آن را پرداخت می‌کند. در یک جمله تکلیف ما مشخص نیست.

اگر موضوع اجاره زمین‌ها مشخص و تحویل هیئت‌مدیره شهرک شود آن وقت می‌توانیم برای حل این مشکلات به‌صورت جدی و اساسی اقدام کنیم. هم‌چنین اگر این مطالبه چندین ساله مردم محله محقق شود آن‌وقت هم نگهبانی شهرک را فعال و هم روشنایی بلوارها را تأمین می‌کنیم. علاوه بر این موضوع حقوقی و نوسازی ساختمان‌ها را پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم برای ساخت‌وساز تراکم بگیریم. در شرایط کنونی هیچ‌کدام از این‌کارها را نه ما می‌توانیم انجام دهیم و نه تعاونی.

متأسفانه به نظر می‌رسد که تعاونی فقط به دنبال منافع خود و کسب درآمد از این زمین‌ها است، آن‌هم بدون اینکه هیچ خدماتی به مردم ارائه دهد. بسیاری از خانه‌ها فرسوده شده‌اند و نیاز به ساخت و نوسازی دارند، اما نمی‌توانند تراکم بگیرند. در نتیجه به همین شکل باقی مانده‌اند. اهالی شهرک اجازه دخل و تصرف در ساختمان‌ها را هم ندارند چون اختیار زمین‌ها دست تعاونی کارکنان دانشگاه تهران است. »

برای واگذاری زمین‌ها بهانه جویی می‌کنند احمد باطبی/سرپرست منطقه حفاظت شده ورجین

«حسین غلامی»، دبیر شورایاری محله شهرک «دانشگاه»، بر این باور است که تعاونی سازنده شهرک برای واگذاری زمین‌ها بهانه جویی و تعلل می‌کند: «سال‌ها پیش تعاونی کارکنان دانشگاه تهران زمینی را از اوقاف گرفت و بر اساس قراردادهای فی مابین شهرک مسکونی در اینجا ساخت. طرح اولیه ساخت‌وساز شهرک به این شکل بود که اجرا شد، اما مقداری از مشاعات و فضای سبز باقی ماند که آنها نیز پس از صدور سند به مالکان باید تعیین تکلیف می‌شدند که یا باید به اوقاف باز گردانده یا به هیئت‌مدیره شهرک تحویل داده می‌شد. با این وجود تعاونی کارکنان دانشگاه تهران در این زمینه مقداری تعلل می‌کند. البته تعاونی می‌گوید اگر تا آخرین مالک این شهرک سند نگیرد، این زمین‌ها را تحویل نمی‌دهد و این موضوع را بهانه‌ای برای استمرار حضور در شهرک کرده است.

برای اینکه زمین‌ها را در اختیار بگیریم باید سلسله مراتب اداری را طی کنیم. در همه این مدت، تعاونی توپ را به زمین مردم می‌اندازد که چرا همه سند خانه‌های خود را دریافت نکرده‌اند. واحدهای تجاری هم در شهرک وجود دارد که آنها نیز باید از سوی شرکت تعاونی تعیین تکلیف شوند. اما تعاونی برای حل و فصل این موارد پا پیش نمی‌گذارد و همکاری نمی‌کند. ما برای حل این مشکلات با نماینده موقوفه ملا علی کنی نیز ملاقات کردیم. آنها اعلام کردندبندی در قرارداد تعاونی وجود دارد که براساس آن تا زمانی که انحلال تعاونی به‌طور رسم اعلام نشده باشد، زمین‌ها و مشاعات در اختیار آنها باقی خواهد ماند.»

حضور سارقان و کارتن‌خواب‌ها در محله 

دبیر شورایاری شهرک «فرهنگیان» به آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ناشی از این موضوع اشاره می‌کند: «چند دهه است که ساخت شهرک از سوی تعاونی به پایان رسیده و هیچ‌گونه ساخت‌وسازی در اینجا صورت نمی‌گیرد. آخرین ساخت‌وساز مربوط به فاز ۸ بوده که بیش از ۲۰ سال از آن می‌گذرد. تعدادی زمین در شهرک وجود دارد که تعاونی آنها را به اشخاص واگذار کرده است. زمین‌هایی که براساس طرح تفصیلی اولیه جزو فضای سبز شهرک محسوب می‌شدند. هرچند این زمین‌ها اجازه ساخت‌وساز ندارند، اما در بعضی از آنها ساخت‌وسازها و چهار دیواری‌هایی ساخته شده که به نقاط بی‌دفاع شهری برای حضور سارقان، کارتن‌خواب‌ها تبدیل و معضل بزرگی برای مردم محله شده است.»

اجازه دخل و تصرف در زمین‌های شهرک را نداریم 

  «علی‌اکبر سخاوتی»، رئیس هیئت‌مدیره شهرک دانشگاه، درباره نامه‌ای که به تولیت موقوفه «ملا علی کنی» درباره مشکلات شهرک نوشته‌اند و خواستار گرفتن تملک زمین و مشاعات شهرک از تعاونی و واگذاری آنها به هیئت‌مدیره شهرک شده‌اند، به همشهری محله می‌گوید: «زمین‌های شهرک و مشاعات آن باید از سوی تعاونی کارکنان دانشگاه تهران به هیئت‌مدیره شهرک تحویل داده شود.

با توجه به اینکه تعاونی سازنده شهرک در طی سال‌های گذشته این کار را انجام نداده است، در نتیجه نمی‌توانیم به لحاظ قانونی در آنها دخل و تصرف داشته باشیم و مشکلات شهرک از جمله ایجاد روشنایی، تأمین امنیت و فاضلاب را حل کنیم و به مردم محله خدمات ارائه دهیم. بیش از ۱۵ سال است که پیگیر این موضوع هستیم اما متأسفانه پاسخ روشن و شفافی به ما داده نمی‌شود. بعد از اینکه نتوانستیم از طریق گفت‌وگو و مکاتبه با تعاونی و تولیت موقوفه ملاعلی کنی در این زمینه تعامل و توافق کنیم، تصمیم بر این شد تا از طریق قانونی و پیگیری‌های حقوقی به دنبال احقاق حقوق ساکنان شهرک باشیم.»

 آماده همکاری با اهالی شهرک هستیم

«وهاب صادقپور»، مدیر تسویه تعاونی مسکن کارکنان دانشگاه، در واکنش به اعتراض اهالی محله می‌گوید: «شرکت تعاونی مسکن دانشگاه تهران در دهه ۴۰ تشکیل می‌شود و این زمین را از «اسدالله اعلم»، وزیر دربار وقت، به قیمت متری یک تومان خریداری می‌کند. این در شرایطی است که زمین موقوفه بوده است و برحسب مسائل شرعی کسی حق فروش اموال وقفی به غیررا ندارد.

پس از انقلاب، مجلس شورای اسلامی برحسب فتوای حضرت امام خمینی(ره) مصوب می‌کند که همه زمین‌هایی که وقفی بودند از جمله این زمین به حالت قبلی خودشان بازگردند. دکتر «شیبانی»، رئیس وقت دانشگاه «تهران» و نماینده مجلس شورای اسلامی، این موضوع را پیگیری می‌کند و در مجلس هم به تصویب می‌رساند که این زمین فقط برای اعضای تعاونی است. در آن زمان وزارت دفاع نیز بر روی این زمین دست گذاشته بود تا آن را تصاحب کند.

در ادامه، ساخت‌وساز شهرک در ۸ فاز و ۲۶۴۰ واحد آغاز شد. اعضای تعاونی کسانی بودند که برگه سهام داشتند. اغلب ساکنان امروز شهرک کسانی هستند که پس از چندین بار خرید و فروش واحدها، مالک شده‌اند و در جریان این موارد و بحث‌های قانونی که وجود دارد، نیستند.» صادقپور درباره اینکه تعاونی چه زمانی از شهرک خارج می‌شود،

می‌گوید: «این زمین‌ها از طرف موقوفه در اجاره تعاونی است. اگر مردم مبلغ اجاره را پرداخت کنند، با کمال میل از شهرک خارج می‌شویم. ساکنان برای حل مشکلات شهرک باید شارژ ماهانه پرداخت کنند تا از شهرداری، اداره برق و دیگر سازمان‌ها خدمات بگیرند. تا زمانی که تکلیف همه سندهای شهرک روشن نشود، این زمین‌ها در اجاره ما است. این موضوع دارای پیچیدگی‌های حقوقی و فقهی است و با رفتن تعاونی هم آنها نمی‌توانند زمین را از تولیت موقوفه اجاره کنند چون برخلاف مصوبه مجلس است. برای حل مشکلات آماده‌ایم در جلسه مشترکی با حضور تولیت موقوفه و هیئت‌مدیره شهرک این موضوع را بررسی کنیم.» 
 

کد خبر 633595 برچسب‌ها منطقه ۲۱ خدمات شهری تعاون همشهری محله شورا یاری مسکن شهر حمل و نقل شهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منطقه ۲۱ خدمات شهری تعاون همشهری محله شورا یاری مسکن شهر حمل و نقل شهری هیئت مدیره شهرک تولیت موقوفه زمین هایی زمین ها ملا علی کنی برای حل زمین ها ساخت وساز شده اند سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۵۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد

سهامداران جدید باشگاه پرسپولیس درباره ترکیب هیئت مدیره این باشگاه به توافق رسیدند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، 6 بانک شهر (30 درصد)، تجارت و ملت (هر کدام 20 درصد) و رفاه، اقتصاد نوین و صادرات (هر کدام 5 درصد) از سهام باشگاه پرسپولیس را به طور رسمی خریداری کردند تا واگذاری 85 درصدی مالکیت پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی با موفقیت انجام شود.

مدیرعامل پرسپولیس تا پایان فصل ماندنی شد

بر اساس توافقی که بین بانک‌های خریدار باشگاه پرسپولیس انجام شده، سه بانک رفاه، اقتصاد نوین و صادرات که سهام 5 درصدی از این باشگاه دارند، سهم خود در انتخاب هیئت مدیره را به بانک شهر واگذار کردند تا به این ترتیب بانک شهر 3 عضو و بانک‌های تجارت و ملت نیز هر کدام یک عضو در هیئت مدیره 5 نفره پیش‌روی سرخپوشان داشته باشند.

پروسه انتقال سهام باشگاه پرسپولیس به بانک‌های مذکور امروز نهایی شد. طبق اعلام مدیرعامل بانک شهر هیئت مدیره و مدیرعامل پرسپولیس تا پایان فصل جاری به کارشان ادامه می‌دهند. بدین ترتیب تغییرات به پایان فصل موکول شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترکیب جدید هیئت مدیره پرسپولیس: صددرصد بانکی
  • اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
  • حدادی: بدهی پرسپولیس به بانک شهر را به صورت تهاتری می‌پردازیم
  • رضا درویش تا پایان فصل ماندنی شد
  • ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
  • حدادی: به واگذاری پرسپولیس به ۶ بانک خوش‌بین هستم
  • مدیرعامل پرسپولیس تا پایان فصل ماندنی شد
  • شش امضا برای واگذاری رسمی استقلال (عکس)
  • فاز توسعه ۶۰ هکتاری شهرک صنعتی اردبیل آماده بهره‌برداری است
  • انتصاب عضو جدید هیئت مدیره شرکت ملی پست