Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@17:24:37 GMT

۲۴ گویش فارسی در معرض نابودی است

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۶۰۰۲

۲۴ گویش فارسی در معرض نابودی است

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو - ایران، از لزوم توجه به ۲۴ گویش فارسی در معرض نابودی تا سال ۲۱۰۰ گفت.

طبق اعلام رسمی یونسکو تا سال ۲۱۰۰ تعداد ۱۰ درصد از ۷۰۰۰ گویش موجود در دنیا از بین می‌رود که در این بین ۲۴ گویش فارسی هم وجود دارد.

حجت‌الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو - ایران، درباره‌ اینکه چه کارهایی برای جلوگیری از این اتفاق باید انجام شود و تاکنون چقدر از این اقدامات انجام شده، بیان کرد: یکی از اهدافی که در یونسکو تعریف شده و خود ما هم در ایران به شدت دنبالش هستیم، تنوع فرهنگی و زبانی برای کشورهایی مثل ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تنوع گویش‌ها و زبان یک افتخار و یک سرمایه است و گنجینه‌ای است که در اختیار ما قرار دارد و خیلی از کشورها آن را ندارند. طبیعتاً یکی از کشورهایی که باید خیلی نگران این موضوع باشد، ما هستیم. آمار و ارقامی که پیش‌بینی می‌کنند همین است که ذکر شد. معتقدم که با توجه به هجوم زبان‌های مسلط که همان زبان‌های بین‌المللی و زبان‌های اقتصادی هستند، یعنی متعلق به کشورهایی هستند که از جهت اقتصادی پول قوی و قدرتمندی دارند و کشورهای دیگر مجبورند با آن‌ها کار کنند، طبیعتاً زبان آن‌ها توسعه پیدا می‌کند، ولی زبان‌ها و گویش‌های محلی در خطر هستند. به همین دلیل است که ما روز جهانی زبان مادری داریم و در آن روز همایش‌ها و نمایش‌ها و برنامه‌‎های مختلف برگزار می‌شود.

وی افزود: مردم این سرزمین بدانند که این گویش و تمایز و تفاوتشان یک افتخار است. این مطلب باید به تمام گویش‌ها و زبان‌های محلی و به اقوام مختلف دائماً گفته شود؛ چرا که در درجه‌ نخست مردمان یک سرزمین هستند که می‌توانند داشته‌های فرهنگی خود را حفظ کنند و این باید در باورشان ایجاد شود. این باور را رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون، تبلیغات، مدیران و مسئولان و کارگزاران و تصمیم‌سازان یک کشور باید فراهم کنند.

ایوبی در پاسخ به این سؤال که چه تهدیداتی در دنیای امروز شامل حال گویش‌ها خصوصاً گویش‌های فارسی می‌شود، جواب داد: جهان به سمت اقتصادی‌تر شدن پیش می‌رود. مردم به طور طبیعی برای این که با کشورهایی که قدرت برتر اقتصادی هستند، در تماس و ارتباط باشند و کار تجاری کنند، مجبورند سراغ زبان‌های آن‌ها بروند. این تهدید بزرگی است. ممکن است زبان یک کشور ارزش تاریخی و فرهنگی آن‌چنانی نداشته باشد؛ ولی زبانی مانند فارسی که ارزش تاریخی و فرهنگی دارد و گنجینه‌های بزرگ و میراث بشری در آن خفته و نهفته است، به دلیل ضعف قدرت اقتصادی دچار آسیب می‌شود و فقط در جمع فرهیختگان از آن یاد می‌شود؛ بنابراین در درجه‌ اول باید مردم را آگاه کنیم و در درجه‌ قبل از درجه‌ اول باید مدیران و مسئولان را آگاه کرده باشیم. /باشگاه خبرنگاران

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: گویش ها زبان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۶۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگگفت: ما از سال‌های گذشته در پاکستان در کنار رایزنی فرهنگی بیش از ۶ خانه فرهنگ داریم و در مذاکرات با مقامات محلی پاکستان به این جمع‌بندی رسیدیم که همه خانه‌های فرهنگی را فعال کنیم.

او در ادامه افزود: در دیدار با مقامات محلی ایالت پنجاب هم رئیس‌جمهور تاکید کردند که با توجه به جایگاه اقبال و شعر فارسی به آموزش زبان فارسی همت بیشتری گماریم.

وزیر فرهنگ اظهار کرد: در این فضای جدید ما ضمن تقویت خانه‌های فرهنگ و تعاملات فرهنگی مشترک مثل ساخت فیلم سینمایی که طرح فیلم اقبال لاهوری نهایی شده است و به زودی رئیس سازمان سینمایی با همتای پاکستانی خود کار اجرائی را آغاز می‌کنند.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگ گفت: موضوع آموزش زبان فارسی و حضور اساتید زبان فارسی ایرانی در پاکستان و همچنین حضور بیشتر دانشجویان ایرانی در فضاهای دانشگاهی و فرهنگی را نیز پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته توجه لازم را به این فضای بسیار مثبت و فراهم به لحاظ افکار عمومی و همراهی که مردم با انقلاب اسلامی دارند و دلدادگی که به رهبر انقلاب دارند نداشته‌ایم و باید بیشترین استفاده را از این فرصت برای تعمیق ارتباط فرهنگی با پاکستان داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مکرون: اروپا در معرض نابودی قرار دارد
  • ماکرون: اروپا در معرض نابودی قرار دارد
  • راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه شهرکرد
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • تجلیل از برگزیدگان المپیاد زبان فارسی دانش آموزان لبنانی
  • تصاویر دوره آموزش زبان فارسی در ارتش اسرائیل!
  • تصاویر دوره فشرده آموزش زبان فارسی اسرائیل!
  • پاسداشت زبان فارسی، پاسداشت هویت ملی و فرهنگی ایرانیان + فیلم
  • چرا زبان شکسپیر محو شد، اما سعدی نه؟ | زنجیره‌های پیوستگی زبان فارسی!