Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-25@04:12:11 GMT

عدم اعتماد به شاخص کل

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۶۰۳۵

با توجه به بازدهی‌های قابل‌توجه بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹، شاخص سال جاری نیز با شاخص سال قبل مقایسه می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازدهی برخی صنایع بیش از ۵۰ درصد مثبت و بازدهی برخی از صنایع بیش از ۵۰ درصد منفی بوده، اما بااین‌وجود شاخص کل حدود ۹.۷ درصد تا پایان مهرماه بازدهی ثبت کرده است که این موضوع نشان می‌دهد شاخص کل به‌تنهایی نماگر قابل اتکایی برای نشان دادن وضعیت طبیعی در بازار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرف دیگر نوسانات مداوم نرخ ارز، عدم قابلیت پیش‌بینی نرخ ارز، نرخ بهره‌ای که در حال حاضر به‌واسطه نرخ‌های ترجیحی روی اوراق معامله می‌شود که بیش از ۲۲ درصد است و باعث افزایش نرخ بازه بدون ریسک و کاهش جذابیت و انگیزه سرمایه‌گذاری شده است نیز روی شرایط بازار تأثیرگذار است. به‌خصوص که بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران در سال ۱۳۹۹ بدون آگاهی و چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت وارد بازار سرمایه شدند و انتظار داشتند ظرف دوره شش ماه تا یک سال بازده خوبی کسب کنند اما چون حاصل نشده سرخورده شده‌اند و از بازار سرمایه قصد خروج دارند. همچنین باید به چالش‌هایی که قطعی برق در فصل تابستان برای بازار ایجاد کرد نیز توجه کنیم. احتمالاً در زمستان هم باید منتظر قطعی گاز باشیم که اثر مستقیمی روی عملکرد سود و زیان شرکت‌های پتروشیمی، فولاد و... خواهد گذاشت. ابهامات مکرر در فضای مراودات سیاسی و بین‌المللی و برجامی، وعده‌هایی که از گشایش حکایت داشت، انتظار و ابهام درمورد دسترسی ایران به منابع ارزی که مشخصاً درمورد کره جنوبی محقق نشد و... نیز بازار سرمایه را با ابهامات زیادی مواجه کرده است. باید گفت سال ۱۴۰۰ برای بازار سالی باثبات و نه رکودی است. در واقع نمی‌توان انتظار بازدهی قابل‌توجهی داشت اما با توجه به کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت که به‌نوعی تورم را در اقتصاد کشور نوید می‌دهد، برای حفظ ارزش نقدینگی و سرمایه، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را تا حدودی توجیه می‌کند. به نظر من بهترین میزان بازدهی قابل پیش‌بینی برای بازار سرمایه در سال جاری ۲۰ تا ۳۰ درصد است.  اغلب مسوولان دولت و مجلس و بازار سرمایه به‌شدت از بازار سرمایه حفظ و حراست و از نوسانات بازار سرمایه جلوگیری می‌کنند تا نارضایتی‌های سال ۱۳۹۹ به وجود نیاید. همانطور که ذکر کردم باوجود بازدهی منفی برخی صنایع بزرگ، شاخص کل بیش از ۹ درصد بازدهی داشته که نشان از مدیریت شاخص است. در این محدوده زمانی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بسیار مهم است و اصل اولیه سرمایه‌گذاری، مدیریت بازده و کاهش ریسک است. اگر شخصی وقت و یا دانش کافی برای معامله و سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را ندارد، یکی از... 

 بهترین راه‌ها برای کاهش ریسک و کسب بیشترین بازدهی، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در همه بازارهای مالی دنیا رایج است و حتی در بورس شانگهای، به افراد با کمتر از یک سال سابقه، اجازه ورود و معامله مستقیم داده نمی‌شود. باتجربه اتفاقات سال 99، به نظر می‌رسد که رو آوردن مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین راهکار برای افرادی است که تجربه، وقت و سواد کافی برای انجام معامله را ندارند. قرار نیست که لزوماً متضرر شویم و بعد به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم برویم. سازمان بورس هم نباید اشتباه سال 99 را تکرار و برای ورود مستقیم مردم به بازار سرمایه تبلیغات گسترده انجام دهد. در این راستا، آموزش نحوه صحیح سرمایه‌گذاری باید در دستور کار قرار بگیرد.

تعادل

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: سرمایه گذاری غیرمستقیم بازار سرمایه شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۶۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شاخص کل بورس امروز ۳ اردیبهشت با افزایش ۳ هزار و ۹۲۲ واحدی در تراز ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۴ هزار و ۳۲۱ واحدی در ارتفاع ۷۵۷ هزار و ۷۰۹ واحدی قرار گرفت تا بازار شاهد روند مثبت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: حجم معاملات امروز سهام و حق تقدم ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش معاملاتی ۴ هزار و ۱۳۲ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین سرانه خرید حقیقی‌ها ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سرانه فروش امروز ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود.

او افزود: امروز شاهد ورود نقدینگی ۴۲ میلیارد تومانی حقیقی‌ها به بازار سهام بودیم. در جریان معاملات امروز ۵۲ درصد بازار یعنی ۴۱۲ نماد در وضعیت مثبت و ۴۸ درصد بازار به عبارتی ۳۷۴ نماد در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. امروز صنعت استخراج کانه‌های فلزی شاهد بیشترین میزان ورود نقدینگی بود و بیشترین خروج نقدینگی حقیقی‌ها هم به صنعت فرآورده‌های نفتی اختصاص یافت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می‌گوید: از جمله عوامل اثرگذار بر روند امروز بازار سهام را می‌توان روند کاهشی نرخ دلار، تصویب فوریت اصلاح بند س تبصره ۶ قانون، ثبات منطقه و ... نام برد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • بورس تغییر جهت داد
  • تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • گزارش روزانه بورس ۳ اردیبهشت؛ شاخص بورس ۴ هزار واحد رشد کرد
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • رشد اندک بورس در سومین روز اردیبهشت
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟