Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@22:00:42 GMT

۶ هزار پرنده مهاجر در تالاب میقان اراک فرود آمدند

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۶۴۱۲

۶ هزار پرنده مهاجر در تالاب میقان اراک فرود آمدند

«زهره موسوی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: خشکسالی و طیفی از تغییرات آب و هوا و اقلیم سبب شده که کوچ پرندگان مهاجر امسال با تاخیر بیش از ۲۰ روز  همراه شود و حضور پرندگان مهاجر از اوایل مهر ماه به واپسین روزهای اولین ماه پاییز تغییر کند.

وی بیان کرد: با حضور شمار پرتعداد این میهمانان مهاجر، گشت و کنترل‌های محیط زیستی در منطقه تشدید شده است و امیدمی‌رود که پاییزگذرانی خوبی برای گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر در تالاب میقان اراک رقم بخورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: هر سال با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشور انجام می‌شود که تالاب میقان یکی از زیستگاه‌های مهم در مسیر کوچ آنان است و در بهار با طی کردن معکوس مسیر کوچ به زادگاه اصلی خود برمی‌گردند.
موسوی اظهار داشت: تالاب میقان اراک یکی از ۱۰۵ منطقه مهاجرپذیر پرندگان مناطق مختلف دنیا است و سالانه تا ۲۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در  قالب ۴۶ گونه زیستی به این منطقه کوچ دارند که درنا، فلامینگو، اردک سرسبز، خوتکا، تنجه و غازهای وحشی از اصلی‌ترین این گونه‌ها هستند.
وی گفت: هیچ مجوزی برای شکار ‌پرندگان در استان مرکزی صادر نشده است و با هرتخلفی در این راستا برخورد قاطع صورت می‌گیرد و برای متخلفان ‌پرونده قضایی تشکیل می‌شود.

استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در ناحیه مرکزی ایران، بین سلسله کوه‌های زاگرس و کویر مرکزی از آب و هوای متنوعی متأثر از اقلیم های متنوع برخوردار است.

در این استان مناطق حفاظت شده  هفتاد قله اراک و الوند خمین،  پناهگاه‌های حیات وحش جاسب دلیجان و راسوند شازند و اثر طبیعی ملی غار نخجیر دلیجان ، با وسعت ۱۳۲ هزار و ۲۳۸  هکتار که حدود ۵.۴ درصد مساحت استان می‌شود، به‌عنوان ذخیره‌گاه‌های زیستی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.  

تالاب میقان اراک و بازرجان تفرش هم در مجموع با مساحت پنج هزار و ۷۴  هکتار به‌عنوان مناطق شکار ممنوع اعلام شده اند.

همچنین قسمتی از محدوده ی پناهگاه حیات وحش موته اصفهان در جنوب استان و مناطق پلنگ‌دره قم در شرق استان و گلپرآباد و آق گل همدان در غرب استان قرار دارد.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی تالاب میقان اراک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست اراک استان مرکزی تالاب میقان اراک تالاب میقان اراک استان مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۶۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه و ارتش، دو بال مقتدر کشور

نماینده ولیّ‌فقیه در استان مرکزی گفت: سپاه و ارتش در جنگ تحمیلی کنار یکدیگر توانستند مقتدرانه از کشور دفاع کنند و امروز نیز قدرت این نیرو‌ها به دنیا اثبات شده است و امنیت کشور را حفظ می کنند.

امام جمعه اراک در خطبه‌های سیاسی عبادی امروز نماز جمعه اراک به خوی استکباری آمریکا و رژیم کودک کش صهیونیستی اشاره کرد و گفت: آمریکا شب گذشته با وجود ۱۲ رای مثبت برای به رسمیت شناختن فلسطین مستقل، از حق وتو استفاده و با آن مخالفت کرد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: مردم باید حرمت جامعه، موازین الهی، قوانین و خدمت گذاران را رعایت کنند و نباید حرمت‌شکنی در جامعه رخ دهد.

او با اشاره به سالروز زمین‌گیر شدن نیرو‌های آمریکایی در طبس با طوفان شن، گفت: خداوند پشتیبان حق و مظلوم است و هیچ ظلمی پابرجا نمی‌ماند.

در ادامه نیز ظرفیت‌های بسیار فوق‌العاده‌ استان را برشمرد و مسئولان را این گونه مورد خطاب قرار داد: یکی از ظرفیت هایی که وجود دارد و باید به درستی از آن استفاده شود، منابع آبی است و برای آبیاری بخش کشاورزی باید از سیستم‌های جدید بهره گرفته شود تا هدر رفتن آب به حداقل میزان ممکن کاهش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • سپاه و ارتش، دو بال مقتدر کشور
  • جانمایی پرنده‌فروشان در فاز ۲ بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت
  • اگر اسرائیل دوباره اقدام نظامی کند، پاسخ ایران قوی‌تر خواهد بود
  • جانمایی پرنده‌فروشان دربازار پرندگان خلیج فار‌س
  • جانمایی پرنده‌فروشان در فاز دوم بازار پرندگان خلیج فار‌س
  • راه اندازی پویش حفاظت از محیط زیست
  • برگزاری تور پرنده نگری در پارک جنگلی آبیدر سنندج
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • چطور مراقب همسایه های بالدارمان باشیم؟
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود