Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-20@04:16:29 GMT

پخت و پز با چاشنی محبت

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۶۶۹۵

پخت و پز با چاشنی محبت

همشهری آنلاین_سحر جعفریان:  به گفته خودش، هر چند با تأخیر اما بالاخره به واقعیت پیوست. نصراللهی به‌عنوان بانویی نوآور و خلاق برای توسعه کسب و کارش از هیچ کوششی دریغ نکرد و تجربه‌های بسیاری از آشپزی در بوفه مدرسه و گارسونی در رستوران را پشت سر نهاد تا کسب و کار خودش را راه‌اندازی و برندی سلامت محور ثبت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در این مسیر پر پیچ و خم برای تعداد زیادی از بانوان سرپرست خانواده منطقه، فرصت‌های آموزشی و شغلی فراهم کرد تا هم خوراک اصیل ایرانی را به سفره‌ها بازگرداند و هم معاش به خطر افتاده بسیاری از بانوان در شرایط شیوع کرونا را نجات‌بخش باشد. به گونه‌ای که می‌توان گفت مهربانی ویژگی بارز این بانوی هم‌محله‌ای شده است. با این بانوی کارآفرین در یکی از روزهای پاییزی ملاقات کرده‌ایم که شرح آن را با هم می‌خوانیم.  

آرزوی کسب و کار اختصاصی رقیه آزاد/ کارشناس حسابداری

با او در رستورانش که در یکی از انتهایی‌ترین کوچه‌های محله شهید دستغیب جای دارد، قرار گذاشته‌ایم. رستورانی که از سال ۱۳۹۷ فعالیت خودش را آغاز کرده و حتی در روزهای کسادی همه رستوران‌ها و کافه‌ها به سبب شیوع کووید ۱۹، همچنان مشتری‌های وفادار خود را دارد. بعد از استقبال گرم و پذیرایی با شربت خانگی و زعفرانی خنک، نصراللهی مقابلمان می‌نشیند و با حوصله، سؤالاتمان را پاسخ می‌دهد.

این بانوی کارآفرین از سال‌های کودکی و روستای محل تولدش در شبستر آذربایجان شرقی می‌گوید که باعث شد علاقه او در آشپزی به وجود بیاید. او می‌گوید: «روستای «کافی الملک» یکی از خوش اب و هواترین روستاهای ایران است که به سرسبزی، فراوانی محصولات کشاورزی شهرت دارد. همین فراوانی و کیفیت محصولات کشاورزی سبب شد تا به اشپزی علاقه‌مند شوم. همیشه دلم می‌خواست کسب و کار خودم را در این حوزه داشته باشم تا در کنار آن کسب و کار، سفره چند نفری هم باز باقی بماند.»

با منقل کبابی خانگی شروع کردم

صدای تلفن‌های آشپزخانه با نزدیک شدن به ساعت‌های ظهرگاهی بیشتر شنیده می‌شود. این بانوی کارآفرین، ادامه می‌دهد: «در رشته نوین «مدیریت غذا و نوشیدنی» ادامه تحصیل دادم تا کسب و کارم را با علم و تجربه رونق ببخشم. زمان گذشت و به پیشنهاد یکی از دوستانم سال ۱۳۹۷ بعد از قبولی در آزمون عملی آشپزی، مسئولیت راه‌اندازی کترینگ محلی را به عهده گرفتم. تقریباً با ۳ میلیون تومان که یک و نیم میلیون سهم من و یک و نیم میلیون دیگرش سهم همسر برادرم بود، کار رستوران‌داری در ساختمان «پردازش فناوری‌های هوشمند»

شهرداری منطقه ۹ (ویژه کارآفرینان محلی) آغاز کردم. آن روزها، نیروی کمکی چندانی نداشتم. برای همین، خودم آستین‌هایم را بالا زدم و تراکت پخش کردم، خرید کردم، ظرف شستم و مدت‌ها در کسوت گارسونی هم فعالیت کردم. با امکانات کم شروع کردم حتی «منقل کبابی» رستوران، خانگی بود نه صنعتی! زمان گذشت و کسب و کارمان به سبب کیفیت و ایده‌پردازی‌های جانبی، رونق گرفت. طوری که برای حدود ۲۰ نفر به‌صورت ثابت و دوره‌ای، اشتغالزایی کردم. این اشتغالزایی در دوران شیوع کرونا به‌رغم تصور خیلی‌ها، روند صعودی هم به خود گرفت.»

اشتغالزایی برای بانوان سرپرست خانوار در روزهای کرونایی

کرونا برای کارآفرینی نصراللهی که در منوی انواع سوپ‌هایش به خوش طعم بودن شهرت دارد، به منزله توفیق اجباری بود تا ایده راه‌اندازی خط تولید «صنایع غذایی ارگانیک» را اجرایی کند. ایده‌ای که بانوان سرپرست خانواده را در منزل به کسب درآمد رساند. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «نمی‌خواستم آنهایی که به کسب درآمد از کسب و کار من امیدوار شده بودند، ناامید شوند.

برای همین تصمیم گرفتم از مزرعه کشاورزان در روستایمان، محصولات ارگانیک تهیه کنم تا هم آنها به نوعی سود کنند و هم کسب و کار من ضمن تضمین کیفیت، وارد مرحله جدیدی شود. مربا، ترشی، سبزیجات خشک، بسته‌های آماده قرمه سبزی، انواع عرقیجات، لواشک، میوه‌های خشک، کمپوت‌های طبیعی، شربت‌ها، دمنوش‌های گرم و سرد، مشتقات صنایع غذایی از بادنجان سرخ شده تا کرفس‌های تازه و انواع رب همگی با استقبال خوبی از سوی مشتری‌ها و اهالی مواجه شد. آنقدر که بانوان بسیاری در منزل به واسطه همین خط تولید، مشغول به کار شدند. یکی از غرفه‌های بازارچه «جنت» در محله جنت‌آباد مرکزی را هم برای عرضه بیشتر محصولات، اجاره کردیم.

تولید صابون‌های گیاهی با تأییدیه‌های بهداشتی و پزشکی نیز از دیگر اقدامات در حال بررسی است که به‌زودی به اجرا می‌رسد. از سویی دیگر، برگزاری تشریفات در مراسم‌های مختلف و همکاری با هتل‌ها و مراکز گوناگون را هم به خدمات خود اضافه کردیم تا به نوعی از تهدیدهایی مانند کرونا، فرصت‌های طلایی بسازیم.»

خوراک مهربانی تا آموزش رایگان طاهره میرزایی/کمک آشپز رستوران

او که سرآشپز تقدیر شده کنگره بین‌المللی غذا در ۱۳۹۹ است به رسم مهروزی نیز پایبند بوده و اغلب در صورت فراهم بودن شرایط، بسته‌های غذایی بین کودکان‌کار و نیازمندان در محله‌ها و مناطق محروم توزیع می‌کند. نصرالهی در این‌باره نیز می‌گوید: «کسب و کار باید برکت داشته باشد.

باید با دعای خیر و آرامش همراه باشد. یکی از شیوه‌هایی که من برای رسیدن به برکت و آرامش در نظر گرفته‌ام، توزیع خوراک خوشمزه بین کودکان و افراد آسیب دیده در کمپ‌ها است. تاکنون چندین مرتبه این فرصت برایم فراهم شده و من نیز با توجه به شرایط به استقبالش رفته‌ام. البته گاهی هم دوره‌های آموزشی تخصصی آشپزی برای علاقه‌مندان به‌صورت رایگان برگزار می‌کنم؛ برای علاقه‌مندانی که بضاعت مالی مناسبی برای گذراندن دوره‌های آشپزی ندارند. در این محله و منطقه افرادی که استعداد خوبی برای کارآفرینی باشند بسیار است اما به کمی مهربانی برای رشد و پیشرفت نیاز دارند.»

از تخصص‌گرایی تا حُسن اخلاق

یکی از دلایل موفقیت بانوی کارآفرین هم‌محله‌ای در کسب و کار، بهره‌مندی از نیروهای متخصص و باتجربه است. «بهرام ارجمند»، سرآشپز و مدرس آشپزی یکی از همین نیروهای کاربلد است که چند ماهی از فعالیتش در رستوران بانوی کارآفرین می‌گذرد. او می‌گوید: «رعایت واقعی بهداشت و استفاده از مواد اولیه ارگانیک و سالم از مهم‌ترین ویژگی‌های خانم نصراللهی در کار است که من با توجه به فعالیتم در رستوران‌های بزرگ و معروف پایتخت، با این اصل مهم و ثاتیرگذار آشنایی داشتم. شاید از نظر اقتصادی تا این اندازه اهمیت دادن به کیفیت به صرفه نباشد اما از نظر مدیریتی بسیار پسندیده و در بلند مدت، اعتبار بخش برندشان خواهد شد.»

«رقیه آزاد»، کارشناس حسابداری، مسئول روابط‌عمومی رستوران است. او نیز می‌گوید: «جدیت و علاقه‌مندی خانم نصراللهی به کار، به گونه‌ای است که چند وقتی است من را نیز برای پرداختن حرفه‌ای به آشپزی سر ذوق آورده است. برای همین از کمترین فرصت‌ها استفاده می‌کنم تا در این زمینه آموزش‌های لازم را دریافت کنم. ایشان هم با مهربانی دانش و تجربه‌هایشان را در اختیارم می‌گذارند.»

«طاهره میرزایی»، کمک آشپز رستوران می‌گوید: «اخلاق خوب خانم نصراللهی در کار، برای من الگو است. همین اخلاق خوب باعث شد تا ما هم شغل و درآمدی داشته باشیم. حتی در شرایطی که کرونا خیلی از کسب و کارها را از رونق انداخت. اگر پشتکار ایشان نبود شاید ما هم الان درآمدی نداشتیم.»

کد خبر 633641 برچسب‌ها نیکوکاری اشتغال آشپزی توصیه‌ها و آداب همشهری محله کارآفرینی آموزشی آشپزی - دستور پخت كرونا در ايران منطقه ۹ زنان سرپرست خانوار

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نیکوکاری اشتغال همشهری محله کارآفرینی آموزشی آشپزی دستور پخت كرونا در ايران منطقه ۹ زنان سرپرست خانوار بانوی کارآفرین کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۶۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره آموزشی آشنایی با قوانین بیمه و مالیات در صنعت گردشگری در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رضا حیدری با اعلام این مطلب گفت: در این دوره بیش از ۶۰ نفر از مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، راهنمایان گردشگری، واحدهای بوم‌گردی، هتل‌ها و رستوران‌های سنتی بین‌راهی حضور داشتند.

معاون گردشگری آذربایجان غربی افزود: دوره آموزشی توانمندسازی مدیریت کیفیت در تاسیسات اقامتی و پذیرایی نیز با حضور ۷۰ نفر از مدیران، کارکنان هتل‌ها مهمان‌پذیرها، بوم گردی‌ها و رستوران‌های سنتی و بین راهی‌های سطح استان برگزار شد.

او تصریح کرد: هدف از برگزاری این دوره‌ها، توانمندسازی فعالان گردشگری سطح استان بوده و در آینده نیز دوره‌های آموزشی دیگری برای جامعه هدف در نظر گرفته شده است.

دیگر خبرها

  • درج برچسب کالری در منوی رستوران‌ها از هزاران مرگ ناشی از سرطان جلوگیری می‌کند
  • (عکس) دیدار علی دایی با رپر مشهور در رستوران لاکچری محله فرشته
  • برنامه رادیویی «محبت بی دریغ» از رادیو سلامت
  • دوره آموزشی آشنایی با قوانین بیمه و مالیات در صنعت گردشگری در ارومیه
  • هشدار به امارات و آذربایجان روی آنتن با چاشنی اسرائیل
  • درخواست مقتدی صدر از عربستان برای بازسازی قبرستان بقیع
  • رستوران جنجالی که خواننده زدبازی راه انداخت
  • شکایت عجیب گل‌گهر از افشین پیروانی!
  • شکایت دادستان سیرجان از پیروانی به دلیل انتخاب یک رستوران!
  • ترفندهای پنهانی و زیرکانه رستوران ها برای تحت تأثیر قرار دادن ما (+عکس)