Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه از نمایش دستاوردهای علمی ۱۱ ساله موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در نخستین نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای آموزشی تخصصی حوزوی خبر داد. - اخبار استانها -

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شمس‌الله مریجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای علمی واحدهای آموزشی تخصصی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: این نمایشگاه از امروز سوم آبان‌ماه 1400 در یکی از شبستان‌های مسجد مقدس جمکران بازگشایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: قرار است مدیران ارشد حوزوی، استادان حوزه‌های علمیه، موسسه‌های آموزش عالی فعال در عرصه علوم اسلامی و علوم انسانی کشور  از دستاوردهای علمی واحدهای آموزشی تخصصی حوزوی بازدید کنند.

مریجی افزود: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) به‌ عنوان یکی از موسسه‌های آموزشی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی در این نمایشگاه حضور یافته و به ارائه دستاوردهای علمی خود در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و علمی می‌پردازد.

تولیت آستان قدس رضوی: جایگاه حوزه علمیه مشهد به‌عنوان "مرکز کهن علمی جهان تشیع" احیاء شودهمایش تجلیل اساتید بسیجی و ایثارگر حوزه علمیه قم برگزار شدرئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: نهضت اباعبدالله(ع) در تاریخ بشریت فراموش‌نشدنی است

رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) تصریح کرد: این موسسه عالی حوزوی از جمله مراکز حوزوی آموزشی است که در راستای مأموریت‌های این نهاد مقدس در سال 89 تأسیس‌ شده است.

موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 900 فارغ‌التحصیل داشته است  

وی افزود: موسسه امام رضا(ع) باهدف تأمین نیروی انسانی فاضل متخصص و کارآمد در حوزه فرهنگ دینی و انسجام‌بخشی به فعالیت‌های دفتر تبلیغات اسلامی شکل‌ گرفته و تاکنون 900 فارغ‌التحصیل داشته است.

معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه با بیان اینکه نیاز به وجود رشته‌های تخصصی و مباحث میان رشته‌ها و گرایش به علوم مضاف از مهم‌ترین انگیزه‌های ایجاد موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) بوده است گفت: ایجاد محیط علمی مکمل در کنار آموزش‌های حوزوی برای تربیت مجتهدان متخصص در علوم انسانی اسلامی به‌ منظور برقراری ارتباط و انضمام شایسته میان این علوم و علوم حوزوی از دیگر اهداف راه‌اندازی موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) به‌شمار می‌رود.

مریجی خاطرنشان کرد: در این نهاد آموزشی و پژوهشی پس از مطالعه مفاهیم فکری، فرهنگی و محتوایی تولیدات غرب، بازنگری و بررسی‌های عالمانه روی آن‌ها صورت می‌گیرد و بر اساس آموزه‌های نورانی اسلام ناب ارزیابی و بازتولید می‌شود.

معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی به رویکردهای اساسی این موسسه آموزش عالی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین آن تأکید بر آموزش تخصصی بین رشته‌های مهارتی و کاربردی، بهره‌گیری از اساتید مسلط به مباحث بین‌رشته‌ای شامل فقه سیاست و فقه مدیریت، روی‌آوری به مسائل آموزشی نوین در کنار هدایت و تجمیع فعالیت‌های تبلیغی، بهره‌گیری از ظرفیت شناسی مراکز آموزشی و مراکز تخصصی مرتبط، در هم آمیختن بحث‌های بنیادی، مهارتی، کاربردی و تربیت فقیه مبلغ، کار اجتهادی در حوزه‌های مختلف دین‌پژوهشی و روش‌شناسی و روشمندی در هر گروه علمی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر گروه‌های فعال علمی در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) شامل تاریخ اسلام، مشاوره اسلامی، علوم اجتماعی، کلام اسلامی، فقه مضاف و تبلیغ است.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی به خدمات آموزشی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در خارج از قم اشاره کرد و گفت: تاکنون دوره‌های مختلف آموزشی توسط این مرکز آموزشی در شهرستان‌های مختلف با موضوع تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) و امامت اهل‌بیت(ع) ویژه طلاب حوزه علمیه اهواز و زاهدان، مذاهب اسلامی ویژه طلاب حوزه علمیه زابل و دوره مشاوره اسلامی ویژه طلاب حوزه علمیه تهران برگزار شده است.

مریجی گفت: تاکنون 9 عنوان کتاب درسی شامل درس‌نامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، اهل‌بیت و تمدن اسلامی، مآخذشناسی تاریخ اسلام، مهدویت، تاریخ خلفا، سیره فرهنگی و اجتماعی اهل‌بیت(ع)، تاریخ شیعه، جنبش‌ها، قیام‌ها و حکومت‌های شیعی، جامعه‌شناسی و تبلیغ منتشر شده است.

وی بیان کرد:  از سال 90 تا 99 نیز دانش‌پژوهان در 12 رشته فارغ‌التحصیل شده و بیش از 100 نشست پژوهشی تخصصی در زمینه‌های مختلف به همراه کارگاه‌های تخصصی علمی و فرهنگی در موضوع روش تحقیق و مقاله‌نویسی برگزار شده است.

رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) همچنین با اشاره به طرح مشق اجتهاد در این موسسه گفت: این طرح در سال 96 طراحی و سال 97 به مرحله اجرا درآمد که هدف اصلی در آن روش‌مند ساختن تحقیقات علوم اسلامی در حوزه و دانشگاه بود، در دو سال گذشته جلسه‌های مختلف به همراه میزگردهای تخصصی در استان‌های قم، اصفهان، مشهد و تهران برگزارشده است.

بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر با موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) می‌توانند به نشانی  https://iri.dte.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/459/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا ع دفتر تبلیغات اسلامی دستاوردهای علمی معاون آموزش حوزه علمیه اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۶۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از سرانه‌های آموزشی +فیلم

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با انتقاد از سرانه دانشجویان این دانشگاه گفت: هزینه دانشگاه فنی و حرفه‌ای سه برابر آموزش‌های نظری است، اما سرانه دانشجویان کمتر از سایر دانشگاه‌ها است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست خبری، عرفان خسرویان رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

خسرویان گفت: دانشگاه فنی و خرفه‌ای بزرگترین دانشکاه دولتی کشور است که زیرنظرنظام آموزش‌های مهارتی فعالیت می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش مهارتی در توسعه کشورافزود: آموزش مهارتی سهم مهمی در توسعه کشور دارد و برای تربیت نیروی ماهر استاندارد در صنایع، همه دولت‌ها برنامه ریزی منسجمی دارند. در دانشکاه فنی و حرفه‌ای برآن شدیم تا ساماندهی خوبی انجام دهیم که در نتیجه به طراحی کنفرانس ملی مهارت رسیدیم که در روز‌های دو شنبه و سه شنبه ۳ و ۴ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به سه بخش کنفرانس ملی مهارت تصریح کرد: یک بخش مقالاتی که از طریق پژوهشگران و دانشگاهیان ارسال شده است. بخش دیگر مربوط به نشست‌های سیاسی با حضور بخش دولتی و خصوصی و اعضای آموزش و عالی است که چالش‌های مربوط به آموزش فنی مطرح می‌شود؛ و بخش سوم کارگاه آموزشی که در ارتباط با توانمندسازی‌های افراد تدارک دیده شده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای  آماری از مقالات ارسال شده ارائه داد و گفت: طبق آمار ۲۸۳ مقاله دریافتی بوده، ۵۱ درصد مقالات پذیرفته شده و ۱۴۵ مقاله نهایی شده که ۲۵ درصد به صورت شفاهی ارائه خواهند شد بقیه به شکل پوستر ارائه خواهد شد.

وی افزود: ۵ محور برای هسته اصلی کنفرانس تدوین شده که سعی شده در این کنفرانس به آن پرداخته شود. هدف کنفرانس شکل‌گیری به اکوسیستم تصمیم‌گیران حوزه آینده پژوهی و مهارت آموزی و مشاغل آینده در همه حوزه‌ها مقالات طراحی شده است.

وی تصریح کرد: ۶۸ درصد مقالات با مشارکت آموزش عالی دانشگاه‌هایی همچون تربیت مدرس و تهران و مابقی را مشاغل به خود اختصاص داده اند. همچین ۶۰ درصد مقالات بخش دولتی و ۴۰ درصد بخش خصوصی هستند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



خسرویان با اشاره به برگزاری کنفرانس ملی مهارت در کشور ادامه داد: این کنفرانس برای اولین بار در ایران برگزار می‌شود. پس از برگزاری دو دوره در بخش ملی وارد حوزه بین المللی نیز می‌شویم. هدف اصلی کنفرانس، ایحاد تشریک مساعی و هماهنگی بین همه ذی‌نفعان حوزه فنی و حرفه‌ای در کشور است. دانشگاه علمی و کاربردی و سازمان فنی و حرفه‌ای و بسیاری از بنگاه‌ها به نوعی ذی‌نفعان آموزش فنی و حرفه‌ای هستند.

وی با اشاره به دستاور‌های این کنفرانس افزود: نتیجه این کنفرانس منجر به هم‌افرایی و انسجام برای تدوین مدل‌های آموزشی در کشور می‌شود و در ذهن تصمیم گیران عالی کشور یک تصویر شفاف تری از چالش‌ها و فرصت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای ایجاد خواهد کرد.

خسرویان با اشاره به بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: در تمام دنیا سهم آموزش مهارتی سه برابر آموزش نظری است، زیرا نیاز به کارگاه‌های به روز و تکنسین دارد. سهم مواد اولیه برای ۲۰۰هزار دانشجو ۴۰۰ میلیون تومان است، چون آموزش گرانی است. اما برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای سرانه‌ای در آموزش عمومی دیده شده و سرانه این دانشجویان یک سوم دانشجویان دانشگاه دولتی است.

وی با اشاره به اصلاحیه‌های انجام شده در این خصوص گفت: از ابتدای دولت سیزدهم بودجه یک و دو هم همت بوده است که یک همت آن برای دستمزد هزینه شده است. هزینه بالای بازگشایی دانشکاه و خوابگاه پس از کرونا با کمک دولت برای سال اول پسا کرونا نزدیک به دو همت رسید و تا پایان ۱۴۰۲ به سه همت افزایش پیدا کرد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم در این رویداد‌های علمی بتوانیم اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای را در ریل گذاری کشور جا بینداریم.

دیگر خبرها

  • پوستر نمایشگاه «دستاوردهای وقف» منتشر شد
  • برنامه «مثبت آموزش» از شبکه آموزش سیما
  • انتقاد رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از سرانه‌های آموزشی +فیلم
  • آموزش و پرورش و فرهنگ در تربیت انسان بسیار تأثیرگذار هستند
  • «وعده صادق» دستاوردهای تاریخی دارد
  • اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور
  • احتمال بازگشایی مدارس از شهریورماه/ طرح شناور شدن آغاز سال تحصیلی پیگیری می‌شود
  • تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت‌ها
  • تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت‌ها/ پاسخ به چند حاشیه
  • اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق