Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ،‌ طلوع نیوز افزود: این نشست بنا به گزارشها بر موضوعاتی مانند صلح و ثبات در افغانستان و ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور متمرکز خواهد بود.

دولت موقت طالبان تاکنون به این نشست دعوت نشده است اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان اظهار امیدواری کرد که برگزاری این نشست به نفع افغانستان باشد.

وی اظهارداشت ما آگاه هستیم که این نشست برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشست مرتبط با همسایگان است و ما دعوت نشده ایم.

وزیران امور خارجه و نمایندگان سیاسی از کشورهای پاکستان ، چین ، تاجیکستان ، ازبکستان ، ترکمنستان و روسیه برای بحث و بررسی درباره تشکیل یک دولت فراگیر و سایر مسائل افغانستان ، گرد هم می‌آیند.

حفیظ الرحمن نقی از اعضای حزب اسلامی افغانستان در این خصوص گفت: نشست‌هایی که در گذشته برگزار شده و همچنین نشستی که در ایران برگزار خواهد شد تاثیری مثبت یا منفی بر اوضاع افغانستان دارند اما در هر صورت این امیدواری وجود دارد که نشست ایران به بحث و بررسی شماری از موضوعات بپردازد.

از زمان فروپاشی دولت سابق در افغانستان این دومین نشست منطقه‌ای است که درباره افغانستان برگزار می شود .

"بادالحق عماد" تحلیلگر سیاسی گفت: در شرایطی که کمکهای منطقه‌ای و بین‌المللی به افغانستان در حال افول است هرگونه نشستی به نفع کشور است.

در همین حال امیر خان متقی وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان با بهادر امینیان سفیر ایران در کابل دیدار کرد. دو طرف درباره مسائل مختلفی از جمله روابط سیاسی و اقتصادی و نیز مشکلات مهاجران در ایران گفتگو کردند.

سفارت ایران در کابل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان و نیز صلح و ثبات و چالشهای اقتصادی و جلوگیری از تبدیل افغانستان به پایگاه امنی برای تروریستها در این نشست  بحث خواهد شد.

برچسب‌ها روسیه افغانستان طالبان چین تحولات افغانستان پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه افغانستان طالبان روسیه افغانستان طالبان چین تحولات افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۷۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقام طالبان: اقدام ایران علیه اسرائیل دفاع مشروع بود

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «مولوی عبدالکبیر» معاون سیاسی حکومت سرپرست افغانستان صبح امروز با سیدحسن مرتضوی معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و هیات دیپلماتیک همراه وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مولوی عبدالکبیر در این دیدار با اشاره به اقدام تنبیهی جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی اظهار داشت: به خلاف آنچه تلاش می‌شود که در رسانه‌ها القا کنند، اقدام ایران یک دفاع مشروع بود و نه یک حمله به رژیم صهیونیستی.

وی در ادامه با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گفت: کشورهای مسلمان باید تلاش کنند تا در حرکتی جمعی برای متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، اقدام عملی انجام دهند.

در ابتدای این دیدار سیدحسن مرتضوی از موضع حکومت سرپرست افغانستان در قبال اقدام تنبیهی جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی قدردانی کرد و این موضع شفاف و روشن افغانستان را باعث دلگرمی امت اسلامی دانست.
حکومت سرپرستی افغانستان روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از اقدام جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی، این اقدام را «مشروع» دانسته و از جامعه جهانی درخواست کرده بود که مانع اقدامات جنایتکارانه این رژیم در غزه شود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ با انتشار اطلاعیه ای، آغاز عملیات «وعده صادق» و شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم اسرائیل را در پی انتقام از تل آویو در حمله موشکی این رژیم به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت هفت تن از مستشاران و افسران نظامی تهران در دمشق اعلام کرد.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

دیگر خبرها

  • تهران به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان است
  • مقام طالبان: اقدام ایران علیه اسرائیل دفاع مشروع بود
  • طرح روسیه برای گسترش روابط با طالبان و کاهش نفوذ آمریکا
  • سیل های اخیر در افغانستان دست کم ۳۳ کشته بر جای گذاشته است
  • طالبان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی دفاع مشروع بود
  • طالبان: پاسخ ایران اقدام دفاعی مشروع بود
  • حمایت طالبان از حمله ایران به اسرائیل
  • بن‌بست ایجاد «گروه تماس» افغانستان به‌دلیل مخالفت پاکستان
  • بازداشت عضو «حزب اسلامی» حکمتیار در آمریکا
  • طالبان: خبر واگذاری پایگاه به آمریکا ساختگی است + عکس