Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@10:19:32 GMT

پایتخت شکلات دنیا کجاست؟

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۸۵۰۶

پایتخت شکلات دنیا کجاست؟

به گزارش «تابناک»، در بلژیک نزدیک به ۳۰۰ کارخانه تولید شکلات مشغول به تولیدند و معروفترین شکلات مغز دار بلژیک بیش از صد سال است که تولید می شود.

تاریخچه شکلات در اروپا به قرن ۱۶ ام میلادی برمی گردد که جهانگردان اسپانیایی دانه های کاکائو را از مکزیک به ارمغان آوردند در مکزیک کاکائو به جای پول در داد و ستدها رد و بدل می شد و کشورگشایان اسپانیایی که به طلا دست نیافته بودند این دانه پر ارزش را به ارمغان آوردند در آن زمان لئوپولد دوم پادشاه بلژها که گویا کاکائو را بسیار دوست می داشت کنگو را اشغال کرد و سیل کاکائو به سمت بلژیک روان و صنعت شکلات در این کشور پا گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بلژیک بیش از ۱۷۰ هزار تن شکلات در سال در بیش از ۲۰۰۰ فروشگاه فروخته می شود و هر بلژیکی در سال بیش از ۱۱ کیلوگرم شکلات در سال مصرف می کند.

پرالاینزpralines معروفترین ترکیب شکلات در بلژیک است که محصولی لطیف از ترکیب به میزان کره کاکائو شیر و خامه حاصل از مغز خشکبار است .

شش میلیون گردشگری که در سال از بروکسل دیدن می کنند محال است این شهر را بدون خرید یک یا چند بسته شکلات پرالاینز ترک کنند و تورهای گردشگری حتما یک روز از گشتهای خود را به بازدید از کارخانه های و خانه های شکلات بروکسل اختصاص می دهند که به شهادت گردشگران بهترین بخش از گشت درون شهریشان است.آنها می خواهند ببینند این پرالاینز چگونه تولید و بسته بندی می شود.

علاوه برآن موزه های شکلات هم بخشی از جاذبه های این شهر زیبای اروپاییست که در آن دوستداران شکلات می توانند اطلاعات و همچنین اشتهای خود به شکلات را تکمیل کنند .

البته سوئیس آلمان و ایرلند رقبای جدی مردم بلژیک در خوردن شکلات هستند جدول زیر بیانگر میزان مصرف شکلات در کشورهای جهان است.سرانه مصرف شکلات در ایران بین یک تا یک و نیم کیلو در سال است.

ردیف  کشور  سرانه مصرف ۱ ایرلند ۱۱.۲ ۲ آلمان ۱۱.۱ ۳ بلژیک ۱۱ ۴ سوئیس ۱۰.۷ ۵ انگلیس ۱۰.۲ ۶ اتریش ۹.۴ ۷ نروژ ۸.۵ ۸ دانمارک ۷.۷ ۹ فرانسه ۶.۸ ۱۰ فنلاند ۶.۸ ۱۱ سوئد ۶.۸ ۱۲ آمریکا ۵.۷ ۱۳ استرالیا ۵.۳ ۱۴ ایتالیا ۴.۳ ۱۵ کانادا ۳.۹

این نمودار نیز نشان دهنده مصرف در بین قاره های جهان است. نکته جالب مصرف کم شکلات در آمریکای جنوبی است که اکثر کاکائوی دنیا از آن جا می آید.

منبع: خبرآنلاین

منبع: تابناک

کلیدواژه: ربیع الاول طرح صیانت از حقوق کاربران هفته وحدت طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم بروکسل مکزیک ربیع الاول طرح صیانت از حقوق کاربران هفته وحدت طرح جهش تولید مسکن عابدین خرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۸۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟

به جز تخت جمشید شیراز، در شهر شوش هم می‌توانید نمونه بارز معماری هخامنشی را ببینید. در محدوده قلعه شوش، کاخ زمستانی هخامنشیان یا همان کاخ آپادانای شوش خودنمایی می‌کند.

به گزارش دلتامگ، کاخی که در اواخر دوره داریوش، حکومت اردشیر اول و اردشیر دوم در عظمت و شکوه بود. این در زمان شکوهش پر از مجسمه‌های بزرگ شیرهای بالدار بود و البته دیوارهای آجرکاری رنگی سربازان هخامنشی که الان در موزه‌های خارجی نگهداری می‌شوند. 

تاریخچه کاخ آپادانای شوش

آپادانا نوعی تالار ستون‌دار در معماری ایران باستان است که هم در شهر شوش ساخته شده و در هم تخت جمشید. این دو آپادانا از مهم‌ترین تالارهای ستوندار معماری ایران باستان هستند.

این کاخ به دستور داریوش کبیر، بر روی بقایای ساختمانی دوره عیلامی‌ها ساخته شد تا به‌ عنوان کاخ زمستانی این سلسله مورد استفاده قرار بگیرد. سال ساخت این کاخ ۵۲۱ ق.م بود که تا ۵۱۵ ق.م طول کشید.

مساحت کاخ آپادانا ۱۰ هزار و ۴۳۲ متر مربع بود که شامل چند بخش می‌شد: دروازه، حرم‌سرا، ۳ تا حیاط مرکزی، اتاق‌ها و کاخ پذیرایی. با این حال، نسبت به کاخ آپادانا تخت جمشید کوچک‌تر بود.

از مهم‌ترین کتیبه‌های کشف شده در کاخ آپادانا، کتیبه‌ای است که در آن درباره نحوه ساخت و ساز کاخ نوشته شده. براساس این کتیبه، کاخ آپادانا در زمان اردشیر اول هخامنشی آتش گرفته. این کتیبه هم‌اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.

راه‌های دسترسی به کاخ آپادانا شوش

این کاخ در شهر شوش خوزستان، حوالی بلوار امام خمینی قرار گرفته است و از ۹ صبح تا ۱۹ عصر در شش ماه اول سال، ۹ صبح تا ۱۷ عصر شش ماه دوم سال امکان بازدید دارد.

بهترین زمان سفر به کاخ آپادانا شوش

طبق آمار سازمان گردشگری، بیشترین زمان بازدید از کاخ آپادانا شوش تعطیلات نوروز است چون هوا در این زمان مطبوع و مناسب است. علاوه بر آن، نیمه دوم سال نیز برای شهرهای جنوبی چون شوش مناسب است. اما اگر تابستان گذرتان به شوش و دیدن کاخ آپادانای شوش افتاد، هوای بسیار گرمی را تجربه خواهید کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟
  • شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • کاکائو معضل جهانی شد!
  • رشد جنون آمیز قیمت کاکائو در جهان؛، شکلات از طلا سبقت گرفت!
  • رییس سازمان انرژی اتمی: نیاز به غنی‌سازی بالاتر داشتیم/ به دنیا هم اعلام کرده‌ایم که محل مصرف ما حوزه سلامت و پزشکی است
  • تاثیر شگفت انگیز شکلات تلخ برای بیماری‌های روده‌ای
  • مصرف روزانه شکلات چه تاثیری بر روده دارد؟