Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-03-29@14:19:06 GMT

بارش‌های مهر، تشنه کامی ایران را کاهش نداد

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۹۵۵۶

بارش‌های مهر، تشنه کامی ایران را کاهش نداد

در حالی که میزان بارش‌های مهرماه در دوره بلندمدت ۵۲ ساله ۶.۵ میلیمتر بوده اما در نخستین ماه سال آبی جدید (مهر ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱) این میزان تنها ۳.۷ میلیمتر بوده و نشان می‌دهد که این بارش‌ها نتوانسته خشکسالی پارسال را جبران کند.

به گزارش «انرژی امروز» از خبرگزاری ایرنا، چندی پیش علی اکبرمحرابیان وزیر نیرو در جمع خبرنگاران گفت: سال آبی ۹۹ – ۱۴۰۰ را که پشت سر گذاشتیم، یکی از کم بارش‌ترین سال‌ها در بین ۵۰ سال اخیر بود و میزان بارش‌ها نیز ۳۷ درصد نسبت به شرایط عادی کاهش داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با ورود به سال آبی جدید (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور۱۴۰۱) انتظار می‌رفت وضعیت بارشی کشور بهتر از پارسال باشد اما پیش بینی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو که برای سه ماه پاییز امسال وضعیت بارش‌ها راکمتر از حد طبیعی پیش بینی کرده بود این انتظار را نقش برآب کرد.

تازه‌ترین گزارش مرکزملی پایش و هشدارخشکسالی نشان از آن دارد که از ابتدای مهرماه تا آخر آن تنها ۳.۷ میلیمتر بارش در کشورمان رخ داده است که در مقایسه با دوره بلندمدت ۵۲ ساله که ۶.۵ میلیمتر بارندگی داشته با کاهش ۴۲.۷ درصدی بارش روبرو شده‌ایم.

۱۷ مهرماه وزیر نیرو در پاسخ به درباره وضعیت بارش‌ها از تدوین برنامه‌ای برای تامین آب مورد نیاز کشور در صورت تداوم کاهش بارش‌ها خبر داد و گفت: برنامه تدوین شده، آب مورد نیاز بخش شرب، کشاورزی و صنعت را تامین خواهد کرد.

وی ادامه داد: البته پیش بینی های ارائه شده حاکی از آن است که سه ماهه پاییز بارش ها کمتر از حد طبیعی است ولی زمستان وضعیت بهتر خواهد بود.

وزیر نیرو گفت: پیش بینی ها از اسم شان پیدا است و ما سال هایی داشته ایم که پیش بینی ها محقق نشده است.

محرابیان افزود: چنانچه پیش بینی ها محقق شود، در نظر داریم منابع را به گونه ای مدیریت کنیم تا با کاهش بارش ها بتوانیم آب مطمئن و پایدار را تامین کنیم.

در عین حال وی در سفر روز جمعه خود به استان اردبیل اعلام کرد: خشکسالی مهرماه سال ۱۴۰۰ در نیم قرن اخیر کشور بی‌سابقه بوده است.

وزیر نیرو افزود: امسال میزان بارندگی در کشور نسبت به ۵۰ سال گذشته کاهش محسوسی داشته به طوری که در برخی استان‌ها بارندگی‌ها حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه امروز ذخایر آب پشت سدهای کشور به حداقل رسیده است، افزود: برای تامین آب موردنیاز مردم باید همه در مصرف آن صرفه‌جویی کنند تا مردم با مشکل کم‌آبی مواجه نشده و کشور دچار چالش نشود.

محرابیان با اشاره به مشکل کم‌آبی در مناطق روستایی و شهرهای متوسط کشور بیان کرد: امروز حتی در کلانشهرها با کمبود منابع آب روبه‌رو هستیم به گونه‌ای که هم‌اکنون آب جمع شده پشت سدهای کشور به کمتر از ۱۸ میلیارد مترمکعب رسیده است.

همچنین صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی روز شنبه اول آبان گفت: امسال انتظار آبان و آذرماه کم بارش و کمتر از متوسط سی ساله را داریم.

این وضعیت بارشی کشور و کاهش آب موجود در سدها نیاز به صرفه جویی در مصرف را دوچندان می سازد تا بتوان به گفته وزیر نیرو امسال را بدون مشکل پشت سرگذاشت.

برچسب هاایران خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) علی اکبر محرابیان وزارت نیرو

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: ایران خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا علی اکبر محرابیان وزارت نیرو آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو پیش بینی ها وضعیت بارش وزیر نیرو بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۹۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران و کاهش دمای برخی استان ها

به گزارش جام جم آنلاین، صادق ضیائیان در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت جوی امروز جمعه ۱۰ فروردین گفت: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی امروز در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، برخی نقاط یزد، کرمان و ارتفاعات شمال شرقی هرمزگان بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید، کاهش دما و در نقاط مستعد گرد و خاک رخ می‌دهد.

به گفته وی، شنبه ۱۱ فروردین در شمال استان فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات شمال شرق خوزستان و مناطق شمالی استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل، یکشنبه ۱۲ فروردین در شمال غرب، سواحل دریای خزر، برخی مناطق کرمان و ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی بارش پراکنده باران رخ خواهد داد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: دوشنبه ۱۲ فروردین در جنوب اصفهان، نیمه شمالی فارس، کرمان، نیمه شرقی سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی و خراسان شمالی رگبار باران و رعد و برق پیش بینی می‌شود. سه‌شنبه ۱۳ فروردین علاوه بر مناطق فوق در استان‌های اصفهان، لرستان، کرمانشاه، جنوب همدان، جنوب مرکزی و شمال خراسان رضوی نیز بارش باران و وزش باد رخ می‌دهد.

به گفته ضیائیان، طی دو روز آینده خلیج فارس تنگه هرمز و دریای عمان مواجه است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۱۱ فروردین‌ماه) صاف تا قسمتی ابری گاهی وزش باد با حداقل دمای ۹ و حداکثر دمای ۱۹ درجه سانتیگراد و طی روز یکشنبه (۱۲ فروردین‌ماه) نیمه ابری گاهی افزایش ابر و وزش باد و بارش پراکنده با حداقل دمای ۱۰ و حداکثر دمای ۱۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

وی در پایان گفت: طی فردا و پس فردا بندرعباس با دمای ۲۸ و ۳۰ درجه سانتیگراد گرمترین و اردبیل با دمای ۰ و ۲ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

دیگر خبرها

  • کاهش دما و بارش باران در اغلب استان‌های کشور
  • این شش استان امروز بارانی هستند/ وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده
  • بارش باران و کاهش دما در برخی استان‌ها
  • بارش باران و کاهش دمای برخی استان ها
  • هواشناسی ایران/ هشدار کاهش دما در برخی استان‌ها
  • بارش باران و کاهش دمای برخی استانها
  • وضعیت هوای مازندران در ۱۰ روز آینده
  • بارش‌ها در ایران ۲۱ درصد کاهش یافت/کاهش ۱۷ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • وضعیت بارش باران در۴ روز آینده تعطیلات | بیشترین بارش ها در کدام استان خواهد بود؟
  • تمرکز بارش‌ها تا ۱۲ فروردین در کدام مناطق ایران است؟