Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@15:34:41 GMT

خوابیدن با دهان باز چه زمانی خطرناک می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۰۲۴۴

خوابیدن با دهان باز چه زمانی خطرناک می‌شود؟

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علی صفوی نائینی، با بیان اینکه تنفس و به ویژه خوابیدن با دهان باز می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، اظهار داشت: به طور طبیعی باید با دهان بسته نفس بکشید ولی در مواردی خصوصا در خواب ممکن است این اتفاق رخ ندهد این موضوع می‌تواند نشانه اختلالات تنفسی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این متخصص، تنفس با بینی با صرف انرژی کمتری نسبت به تنفس دهانی انجام می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خشکی گلو را یکی از اصلی‌ترین عارضه های تنفس با دهان باز ذکر کرد و ادامه داد: تنفس از طریق بینی می‌تواند به مرطوب شدن گلو کمک کند. خشکی مخاط دهان خصوصا زمانی که عفونت های گلو ایجاد می‌شود، می تواند مشکل آفرین باشد، در این شرایط اگر تنفس از طریق بینی باشد مخاط مرطوب تر خواهد ماند.

صفوی نائینی با تاکید براین موضوع که وقتی رطوبت راه های تنفسی را از دست بدهیم، معمولا فرد دچار بی خوابی و یا بدخوابی خواهد شد ادامه داد: این افراد به دلیل خشکی دهان ناچارند شبها برای نوشیدن آب بیدار شوند و این موضوع می تواند اختلال خواب ایجاد کند.

وی در ادامه خرخر هنگام خواب را یکی دیگر از عارضه های خشک شدن گلو عنوان کرد و گفت: این موضوع در افرادی که با دهان باز می خوابند شایع است ضمن این که صدای خرخر این افراد می تواند مانع استراحت سایر اعضای خانواده نیز شود، خرخر با وقفه های تنفسی همراه است، چنانچه وقفه های تنفسی در ساعات خواب شبانه بیشتر از حد معمول شود می تواند نگران کننده باشد و تبعات درازمدتی ایجاد کند.

صفوی با اشاره به اینکه فشار خون، اختلال در وضعیت تنفس، خشک شدن گلو و خواب آلودگی و پرخاشگری در طول روز  از عوارض خوابیدن با دهان باز است توضیح داد: عوارض اختلال خواب می تواند در دراز مدت منجر به خستگی، خواب آلودگی و چرت زدن در طول روز شود، این موضوع می تواند درافرادیکه حین کار نیاز به هوشیاری کامل دارند خطرآفرین باشد.

متخصص، گوش حلق و بینی در ادامه به مهمترین عوامل تنفس با دهان باز و درادامه بروز عارضه خرخر پرداخت و تصریح کرد: افزایش سن و شل شدن عضلات، افزایش وزن، بی نظمی درخواب و استفاده از وسایل گرمایشی که باعث کاهش رطوبت هوا می شود می تواند ازاصلی ترین دلایل  شایع خرخر است.

وی رسیدن به وزن سلامتی، تنظیم ساعت خواب شبانه و حفظ رطوبت فضای تنفس ضمن استفاده از دستگاههای بخور سرد را از جمله راههای افزایش کیفیت تنفس در ساعات شبانه دانست و پرهیز از استفاده مدام در طول شبانه روز از دستگاههای مرطوب کننده هوا را ضروری ذکر کرد و افزود: نباید به صورت مداوم از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده شود چرا که استفاده بیش از حد از این دستگاهها محیط را مستعد رشد قارچ خواهد کرد.

صفوی نائینی با بیان اینکه درمان تنفس از راه دهان و خرخر، مشخصا مربوط به حوزه درمانی خاصی نیست ادامه داد: متخصصان دندانپزشکی، گوش و حلق و بینی، ریه  و روانپزشکان، مشکلات مربوط به اختلالات خواب را درمان می کنند.

برچسب‌ها جراحی بینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سلامتی کم خوابی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جراحی بینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سلامتی جراحی بینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سلامتی کم خوابی دهان باز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۰۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رگبار و رعدوبرق در ۶ استان کشور / وزش باد شدید و گردوخاک در مناطق شرقی ادامه دارد

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از رگبار باران و رعدوبرق در شش استان کشور طی امروز و وزش باد شدید و گردوخاک در مناطق شرقی طی سه روز آینده خبر داد.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور اظهار کرد: امروز در نیمه غربی اصفهان، جنوب یزد، شرق لرستان، شمال فارس، بعضی مناطق چهارمحال‌وبختیاری، ارتفاعات کرمان و بعضی مناطق شرق و شمال شرق، رگبار، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در نقاط سردسیر و مرتفع، بارش برف پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: جمعه در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، بعضی نقاط استان‌های یزد، کرمان، جنوب اصفهان، شنبه در بعضی نقاط استان فارس، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و مناطق استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل و یکشنبه در شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر، بعضی مناطق کرمان و ارتفاعات البرز بارش رخ خواهد داد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: دوشنبه بارش در غرب و شرق سواحل دریای خزر ادامه خواهد داشت و طی سه روز آینده در شرق کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد گاهی همراه با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود، همچنین خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان طی دو روز آینده مواج است.

ضیائیان خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی آسمان اصفهان کمی ابری، از بعدازظهر ابری، گاهی وزش باد شدید، گاهی رگبار باران و احتمال رعد و برق با بیشینه ۱۹ و کمینه ۵ سانتی‌گراد است و روز جمعه، قسمتی ابری و مه‌آلود، گاهی با وزش باد و به‌تدریج صاف با بیشینه ۱۸ و کمینه ۶ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 739821

دیگر خبرها

  • بارش‌های تا چه روزی ادامه دارد؟ | هشدار هواشناسی درباره وزش باد شدید در این مناطق
  • بارش‌های پراکنده همچنان ادامه دارد
  • رگبار و رعدوبرق در ۶ استان کشور / وزش باد شدید و گردوخاک در مناطق شرقی ادامه دارد
  • ۱۰ راهکار ساده برای حل مشکل خروپف
  • رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد
  • مسی: تا زمانی که بتوانم مفید باشم، به فوتبال ادامه می‌دهم؛ تمام رویاهایم را محقق کرده‌ام
  • ادامه فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌ های کشور
  • چند راهکار ساده خانگی برای حل مشکل خروپف
  • بارش باران تا پایان هفته ادامه دارد
  • عادت‌ها و سنت‌های مفید مردم ژاپن