Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-24@11:02:42 GMT

پیشگیری از سرطان پستان؛ چرا و چگونه؟

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۲۹۵۲

پیشگیری از سرطان پستان؛ چرا و چگونه؟

یکی از دلایل توجه به این بیماری، اهمیت سلامت زن یا مادر در خانواده است. زیرا می‌توان آن را بیماری خانواده نامید زیرا اگر مادر مبتلا به هر بیماری به‌خصوص سرطان پستان شود در اداره کل خانواده و به‌خصوص فرزندان اختلال ایجاد می‌شود و همسران نیز در روابط عاطفی و زناشویی دچار مشکل می‌شوند. خوشبختانه این بیماری با تشخیص به‌موقع به‌طور قطعی درمان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



متاسفانه علت قطعی بروز این بیماری مشخص نشده است ولی می‌توان با ورزش منظم، مصرف‌نکردن سیگار و الکل، تغذیه مناسب، مصرف کمتر گوشت قرمز، غذاهای سرخ‌ شده، کباب‌ های بسیار برشته و کنترل وزن احتمال ابتلا به این بیماری را مختصری کمتر کرد.

شیردهی، مواجهه طولانی‌مدت با هورمون استروژن، شروع زودرس یا پایین‌بودن سن بروز اولین قاعدگی دختران، یائسگی دیررس، مصرف الکل و در 15درصد موارد توارث، باعث بروز این بیماری است.

اصلی‌ترین علت بروز بیماری افزایش سن و جنسیت زنانه است البته مردان از این بیماری مصون نیستند، ولی احتمال ابتلا در آنان کمتر از زنان است. در مواردی که مردی به سرطان پستان مبتلا شود حتما رد پای ژنتیک وجود دارد.

با همه اینها مواردی که اشاره می‌کنیم خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش نمی‌دهد: افزایش ریسک خطر با انجام ماموگرافی به‌دلیل در معرض اشعه قرارگرفتن، مسری‌بودن بیماری و انتقال آن از طریق شیردهی، تماس و بوسیدن، افزایش خطر ابتلا با لیزر موهای زائد، استفاده از مواد ضد تعریق، دئودورانت‌ها و کرم‌ها و ترکیبات موبر، پوشیدن سوتین محکم یا نپوشیدن طولانی‌مدت آن، بدخیم بودن هر توده‌ای در پستان یا تبدیل کیست و غدد خوش‌خیم به توده سرطانی و انجام اعمال جراحی زیبایی.

برای تشخیص به‌موقع انجام خودآزمایی ماهانه به‌روش صحیح و انجام ماموگرافی سالانه از سن 40 تا‌ 50 سالگی الزامی است. توجه داشته باشید سونوگرافی، روش تشخیص سرطان پستان نیست.‌

مراقبان سلامت و ماماهای آموزش‌دیده شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی در سراسر کشور آماده آموزش خودآزمایی به گروه هدف به‌صورت رایگان هستند.

نیلوفر رجایی‌ پور - ‌ کارشناس برنامه میانسالان مرکز بهداشت شمال تهران و‌ عضو موسسه سرطان پستان تهران

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سرطان پستان ماموگرافی سرطان پستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۲۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر شکیبا با بیان اینکه تشخیص زود هنگام سرطان‌ها و درمان به موقع آن‌ها می‌تواند معجزه‌ای برای باز پس گرفتن زندگی انسان‌ها باشد گفت: یکی از راه‌هایی که به تشخیص و شناسایی زودهنگام سرطان روده کمک می‌کند غربالگری است.

 به گفته وی معاون بهداشتی دانشگاه غربالگری سرطان روده توسط پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت در مناطق شهری و خانه‌های بهداشت در روستا‌ها بر اساس انجام تست فیت برای جمعیت ۵۰ تا ۷۰ سال به صورت رایگان انجام می‌شود و در صورت مشکوک بودن فرد از نظر ابتلا به سرطان روده بزرگ، افراد جهت انجام آزمایشات تکمیلی به پزشکان متخصص ارجاع داده می‌شوند.

 وی در ادامه افزود:در سال گذشته، ۲۳ درصد جمعیت ۵۰ تا ۷۰ سال استان از نظر ابتلا به سرطان روده بزرگ غربالگری شدند که تعداد ۲۴ مورد بیمار شناسایی شدند.

 به گفته او با توجه به اینکه بیماران شناسایی شده از طریق برنامه غربالگری اکثراً فاقد علائم واضح بودند؛ بنابراین تشخیص زود هنگام هم در افزایش طول عمر ایشان و هم در موفقیت درمان بسیار موثر خواهد بود.

 دکتر شکیبا توصیه کرد: افراد می‌توانند با مراجعه بهنگام به خانه‌های بهداشت در روستا‌ها و پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت در نقاط شهری از وضعیت سلامت خود آگاهی یابند و گام مهمی در راستای ارتقای سطح سلامت خود و جامعه بردارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • افزایش ابتلا به سرطان در افراد کمتر از پنجاه سال
  • کم‌تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها
  • مهمترین عامل مرگ و میر افراد بالای ۵۰ سال
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها
  • تشخیص زودهنگام سرطان پستان با بیوسنسور ایرانی