Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست بجستان با بیان اینکه تاکنون موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان در شهرستان بجستان و مناطق تحت حفاظت اداره‌ محیط زیست بجستان مشاهده نشده، افزود: در مورد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک انجام اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری و کاهش شیوع بیماری بسیار موثر است، از طرفی تعاملات مشترک با دامپزشکی و همچنین ادارات محیط زیست شهرستان‌های اطراف در جلوگیری از پراکنش بیماری و پیشرفت آن نقش چشمگیری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجتبی رضانژاد در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اقدامات پیشگیرانه‌ای در مناطق حفاظت‌ شده شهرستان بجستان انجام شده‌ و یا در حال انجام است.

وی اظهار کرد: با هماهنگی و همکاری دامپزشکی شهرستان بجستان تمام دام‌های روستاهای مجاور و یا واقع در منطقه حفاظت‌ شده هلالی و منطقه حفاظت شده افتخار در مقابل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و سایر بیماری‌ها واکسینه شده‌اند.

رضانژاد ضدعفونی آبشخورهای حیات‌ وحش را از جمله اقدامات پیشگیرانه مهم در زمینه این بیماری دانست و خاطرنشان کرد: ضدعفونی آبشخورهای حیات‌وحش و جلوگیری از ورود دام‌های اهلی به این آبشخورها می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از شیوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک داشته باشد.

وی افزود: آبشخورهایی که برای حیات‌ وحش در مناطق حفاظت شده احداث می‌شود، به گونه‌ای ساخته‌ می‌شود که امکان استفاده‌ دام اهلی از آن وجود نداشته باشد و ورود دام‌های اهلی به آبشخور ممنوع می‌شود. از طرفی آبی که برای این آبشخورها توسط تانکر تهیه می‌کنیم، سعی می‌شود از منبعی تامین شده باشد که آلودگی به بیماری‌ها نداشته باشد و به همین منظور منابع آبی و مخازن بتنی را که در منطه احداث کردیم از رودخانه‌ها و آبگیرهای خود منطقه آبگیری می‌کنیم که آب تمیز و فاقد بیماری در اختیار حیات وحش قرار گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بجستان تصریح کرد: پایش مداوم و مستمر منطقه به جلوگیری و کاهش بیماری بسیار کمک می‌کند به همین منظور محیط‌بانان ما گشت و پایش مداوم و همیشگی در مناطق دارند و به محض مشاهده‌ علائم بیماری، موارد مشکوک به بیماری و یا مشاهده‌ی لاشه‌هایی که نشانه‌های بیماری را داشته باشند مراتب را به اداره گزارش می‌دهند تا با هماهنگی دامپزشکی و اداره کل، اقدامات لازم در زمینه امحاء لاشه‌ها و یا نمونه‌گری از لاشه‌ها انجام شود.

وی افزود: محیط‌بانان با پایش در منطقه پروانه چرا و موضوع واکسیناسیون دام‌هایی که در مناطق چرا می‌کنند را پیگیری می‌کنند و اگر دامداری اقدام به واکسیناسیون دامهایش نکرده باشد، این دام‌ها از منطقه خارج می‌شوند.

رضانژاد تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته مواردی از ابتلای به بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در منطقه‌ حفاظت‌ شده هلالی داشتیم، پیش‌بینی این است که حیات وحش این منطقه به یک ایمنی گله‌ای رسیده باشند و چنانچه بیماری شیوع پیدا کند ابتلای به بیماری کمتر بوده و نسبت به قبل تلفات کمتری خواهند داشت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بجستان گفت: شهرستان بجستان دارای دو منطقه حفاظت شده هلالی و افتخار است که منطقه حفاظت شده هلالی با وسعتی بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار بین گناباد و بجستان مشترک است و حدود ۸۰ هزار هکتار آن در حوزه حفاظتی محیط زیست بجستان و در شرق شهرستان بجستان واقع شده است؛ منطقه حفاظت شده افتخار نیز با وسعتی حدود ۷۰ هزار هکتار در غرب شهرستان بجستان قرار دارد و از جمله مهمترین گونه‌های جانوری این مناطق می‌توان به قوچ، میش، کل و بز،آهو، پلنگ و احتمالا یوزپلنگ اشاره کرد.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR یک بیماری ویروسی بسیار واگیر است که قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز هست و بیشتر در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی است و یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند. از جمله مهمترین علائم این بیماری تب، تنگی نفس، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، اسهال بدبو و سرفه است و دام مبتلا به بیماری به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها طاعون نشخوارکنندگان کوچک بجستان بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اقدامات پیشگیرانه محیط زیست بجستان منطقه حفاظت شده شهرستان بجستان شده هلالی دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۲۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ مسئول کانون بسیج جامعه کشاورزی خمینی‌شهر با اشاره به اجرای طرح رایگان واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل در طیور بومی این شهرستان گفت: این بیماری با علائم پیچش گردن، بی‌حالی و در برخی موارد علائم عصبی و تنفسی و خِرخِر گلو همراه است و در صورت شیوع نوعی بیماری مهلک با تلفات بالا و شیوع سریع است و این بیماری نه‌تن‌ها باعث از بین رفتن طیور منطقه می‌شودو تهدیدی جدی برای مرغداری‌ها که به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی مهم مطرح هستند، است

الهه شیروی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری انتقال ویروس از طیور بومی به طیور صنعتی و افزایش سطح ایمنی طیور بومی دانست و افزود: این نوع واکسن که متفاوت با سایر واکسن‌ها از نظر مقاومت در برابر حرارت و سهولت استفاده آن به جهت ریختن در ظرف آبخوری آنها است، در اختیار مرغداران قرار گرفته و تاکنون ۳۰ هزار و ۱۵۶ قطعه پرنده خانگی از جمله اردک، کبوتر، غاز و سایر ماکیان واکسینه شدند.


این طرح تا پایان فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد و بین محله‌های مختلف کوشک، قلعه امیریه، اصغرآباد و درچه نیز توزیع شده است.

دیگر خبرها

  • اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان‌های خاتم و مروست
  • اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان های خاتم و مروست
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • ثبت تصویر دوقلوزایی بز کوهی در منطقه حفاظت شده «خائیز»+ فیلم
  • دوقلوزایی بز کوهی منطقه حفاظت شده خاییز + فیلم
  • مردم در حفاظت آثار تاریخی نقش مهمی دارند
  • دسته ۲۰ راسی قوچ و میش ارمنی در بوکان مشاهده شد
  • کاشت پسته سهم ۵۰ درصدی در کشاورزی «رشتخوار» خراسان رضوی دارد
  • مشاهده گله قوچ و میش ارمنی در بوکان
  • مشاهده دو قلاده پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال