Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@18:02:14 GMT

ماجرای سرطان درختان جنگل‌های زاگرس چیست؟

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۳۳۷۱

ماجرای سرطان درختان جنگل‌های زاگرس چیست؟

ایسنا/خوزستان مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: عارضه شیوع‌یافته بین درختان زاگرس که اخیرا تحت عنوان سرطان درختی در فضای مجازی مطرح شده است، "گال زنبوری" نام دارد که ناشی از نیش زنبور است و در حال حاضر تحت مدیریت و کنترل قرار دارد.

سید محمدتقی سجادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه اخیرا مباحثی مبنی بر وجود بیماری سرطان درختی در بین عرصه‌های جنگلی زاگرس در خوزستان در فضای مجازی مطرح شده است در حالی که بکار بردن عنوان "سرطان" در این مورد، موضوعیت ندارد و این عارضه شیوع‌یافته، "گال زنبوری" نام دارد که ناشی از نیش زنبور است و در حال حاضر تحت مدیریت و کنترل قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه عارضه گال، مسری و شیوع‌پذیر نیست، افزود: گال زنبوری حتی بیماری نیز تلقی نمی‌شود و یکی از عوارض حاصل از همزیستی زنبور با تنه درخت است. این عارضه غده‌مانند، حاد نیست و به عنوان عارضه‌ای جدی برای خشک شدن و از بین رفتن درخت، تلقی نمی‌شود اما نیاز به مقابله دارد.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: در سال جاری به دلیل تنش آبی، یکسری بیماری‌ها از جمله پروانه برگ‌خوار سفید بلوط، ملخ بال کوتاه و آفت جوانه‌خوار بلوط در بین پوشش‌های درختی زاگرس شیوع پیدا کرد و با آن‌ها مبارزه شد که بسیار از گال زنبوری خطرناکتر بودند .

سجادی تصریح کرد: امسال به دلیل خشکسالی، بنیه درخت‌ها تضعیف شد و توان آن‌ها در مقابل بیماری‌ها کاهش یافت که این موضوع به دلیل شرایط تنش آبی، امری طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه در خوزستان ١٢ شهرستان از پوشش جنگلی بلوط برخوردار هستند، عنوان کرد: حدود ٩٩٠ هزار هکتار جنگل بلوط در خوزستان وجود دارد. اگر چه پایش و تحت نظر قرار دادن تمامی این جنگل‌ها امکانپذیر نیست اما مرتبا اکیپ‌هایی برای شناسایی و مبارزه با آفات و بیماری‌های درخت‌های زاگرس به مناطق مختلف در سطح استان اعزام می‌شوند.

سجادی با بیان اینکه ۵٠ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفات جنگل‌های بلوط در خوزستان اختصاص یافته است، گفت: در رابطه با بحث مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگل‌های بلوط اقداماتی مانند محلول پاشی و تقویت درختان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در خصوص محلول پاشی درختان نیز اظهار کرد: محلول پاشی در حجم گسترده از لحاظ زیست محیطی کار درستی نیست و در جاهایی که نیاز به محلول پاشی باشد، این اقدام انجام می‌شود؛ محلول‌های مورد استفاده، بیولوژیک، تقویتی و مقابله کننده با بیماری‌ها هستند.

وی یادآور شد: از اقداماتی که در خصوص مبارزه با بیماری‌ها در دستور کار قرار دارد می‌توان به حذف کردن پایه‌هایی از درخت که بر اثر آفت و بیماری از بین رفته، خارج کردن پایه‌های بیمار از جنگل، فراهم کردن بستر دور درخت به گونه‌ای که آب یا روان آب حاصل از بارش، راحت‌تر به درخت برسد و اقدامات ترویجی و آموزشی برای جنگل نشینان اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اخبار اقتصادی خوزستان جنگل های زاگرس منابع طبيعي محلول پاشی بیماری ها جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۳۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟

به گزارش «تابناک» به نقل از گجت نیوز، فاکتورهایی مانند سابقه خانوادگی، رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و عفونت هلیکوباکتر پیلوری (Helicobacter pylori) ریسک بروز این بیماری را افزایش می‌دهند. اگر جزو گروه‌های پرخطر هستید، لازم است با علائم و شیوه‌های تشخیص این بیماری بیشتر آشنا شوید.

بهترین راه برای تشخیص سرطان معده چیست؟

بهترین و مطمئن‌ترین راه برای این‌که بدانید به سرطان معده (Stomach cancer) مبتلا هستید یا خیر، آزمایش است. در ادامه آزمایش‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که پزشکان گوارش اغلب آن‌ها را برای تایید سرطان معده و رد سایر احتمالات پزشکی توصیه می‌کنند:

    آزمایش خون: این تست می‌تواند شامل آزمایش CBC و تومور مارکرها مانند CEA باشد. این تست سرطان معده در منزل به‌راحتی انجام می‌شود و نیازی نیست حتما به آزمایشگاه مراجعه کنید. برای این آزمایش‌ها به نمونه خون نیاز دارید که از ورید بازویی گرفته می‌شود.

 •   تست‌های تصویربرداری پزشکی مانند سی‌تی اسکن
 •    آزمایش بلع باریم (Barium swallow): این تست یک روش تصویربرداری پزشکی است که برای تشخیص مشکلات و بیماری‌های مرتبط با دستگاه گوارش فوقانی مانند معده و مری استفاده می‌شود.
 •    آندوسکوپی فوقانی: در این آزمایش لوله ظریف و باریکی به نام آندوسکوپ از راه دهان وارد مری و معده می‌شود. در انتهای آن یک لنز قرار دارد که از وضعیت داخلی اندام‌های گوارشی تصویر تهیه می‌کند. پزشک با بررسی این تصاویر در مانیتور بروز سرطان معده را بررسی خواهد کرد.
 •   بیوپسی: در واقع این آزمایش به‌طور دقیق مشخص می‌کند که آیا سرطان معده رخ داده است یا خیر. پزشک در طی آندوسکوپی نمونه‌ای از بافت معده را خارج می‌کند و به آزمایشگاه می‌فرستد.

علائم اولیه سرطان معده چیست؟

سرطان معده مانند بسیاری از سرطان‌های دیگر در مراحل ابتدایی نشانه خاصی ندارد یا علائم آن با سایر بیماری‌های گوارشی همپوشانی دارد. بسیاری از بیماران به بهانه مشکلات گوارشی به دکتر گوارش مراجعه می‌کنند و در ادامه متوجه می‌شوند به این بیماری مبتلا شده‌اند. در واقع آن‌ها زمانی متوجه سرطان معده می‌شوند که بیماری پیشرفت کرده است. از علائم اولیه سرطان معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوء هاضمه

این مشکل گوارشی اغلب با احساس ناراحتی در قسمت بالایی یا میانی شکم، سوزش معده، احساس پُری شکم و ترشی دهان همراه است. سوءهاضمه می‌تواند به دلایل مختلف مانند پُرخوری، استرس و مصرف بیش از حد غذاهای چرب نیز ایجاد شود.

تهوع و استفراغ

سرطان معده به تدریج باعث تخریب بافت‌های سالم معده و کاهش اسید معده می‌شود. این فرآیند باعث اختلال در فرآیند جذب و هضم غذا خواهد شد و می‌تواند با تهوع و استفراغ همراه باشد. از سوی دیگر، تومورهای سرطانی به‌طور مستقیم بر سیستم گوارش فشار وارد می‌کنند.

این موضوع نیز منجر به بازگشت اسید معده به مری، حالت تهوع و استفراغ می‌‌شود. همچنین سرطان معده ممکن است سطح هورمون‌ها و مواد شیمیایی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد، این مشکل نیز می‌تواند با تهوع و استفراغ همراه باشد.

نفخ بعد از غذا خوردن

سرطان معده به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث ایجاد تغییراتی در عملکرد دستگاه گوارش می‌شود که ممکن است به نفخ و تورم شکمی پس از غذا خوردن منجر شود. برای مثال تومورهای سرطانی باعث ایجاد فشار در قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش می‌شوند. این فشار می‌تواند عصب و بافت‌های حسی در دیواره معده را تحریک کند و باعث ایجاد نفخ شود.

کاهش حجم معده

همین‌طور که تومورها رشد می‌کنند، حجم معده را نیز اشغال خواهند کرد. به همین دلیل معده خیلی زودتر از ظرفیتش پُر می‌شود. در این حالت بیمار با خوردن مقدار کمی از غذا احساس سیری پیدا می‌کند. همچنین تومورهای سرطانی با تحریک عصب‌های معده باعث می‌شوند بیمار زودتر از حد طبیعی احساس سیری داشته باشد. این مشکل در طولانی‌مدت با کاهش وزن همراه می‌شود.

اگر به‌طور مکرر با این علائم گوارشی مواجه هستید باید برای بررسی‌های بیشتر و تشخیص دقیق به پزشک متخصص گوارش مراجعه کنید. همچنین به یاد داشته باشید بروز این علائم به این معنی نیست که حتما به سرطان معده مبتلا شده‌اید.

گاهی اوقات مشکلات ناشی از غدد می‌توانند منجر به بروز علائمی مانند کم‌اشتهایی یا کاهش وزن شوند، اگر تشخیص این باشد پزشک گوارش شما را به دکتر غدد ارجاع می‌دهد.

علائم سرطان معده در مراحل پیشرفته چیست؟

زمانی که بیماری پیشرفت می‌‌کند، علائم سرطان معده نیز به‌طور خاص دیده می‌شوند. از رایج‌ترین علائم سرطان معده در مراحل پیشرفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد

درد ناشی از سرطان معده به فاکتورهایی مانند مکان و اندازه تومور بستگی دارد. این درد می‌تواند در ناحیه معده و یا بافت‌های اطراف آن حس شود. بیماران اغلب آن را دردی تیز و مزمن توصیف می‌کنند که می‌تواند به سایر نواحی بدن مانند پشت، شکم، شانه‌ها و حتی قفسه سینه منتشر شود. همچنین بسیاری از بیماران پس از غذا خوردن با تشدید این درد مواجه می‌شوند.
خون در مدفوع یا مدفوع سیاه

یکی از عوارض متداول سرطان معده خونریزی معده است. تومور با آسیب رساندن به عروق خونی در دیواره معده باعث خونریزی داخلی می‌شود. این خون در فرآیند هضم قرار می‌گیرد و باعث سیاه شدن مدفوع خواهد شد. باید بدانید خون روشن و تازه در مدفوع اغلب نشانه‌ خونریزی اندام‌های گوارشی تحتانی است و در بیشتر مواقع به بیماری‌هایی مانند بواسیر و هموروئید مرتبط است.

استفراغ خونی

تومورهای سرطانی به عروق خونی آسیب می‌زنند و باعث خونریزی می‌شوند. این خون وارد دیواره معده وارد می‌شود و به دلیل حساسیتی که این قسمت از دستگاه گوارش دارد، ممکن است بیمار خون را به‌صورت استفراغ تخلیه کند.

آب آوردن شکم

رشد تومور در دیواره معده به انسداد آن منجر می‌شود و از عبور مواد غذایی جلوگیری می‌کند. این مشکل با انبساط معده و شکم همراه است، زیرا مواد غذایی و مایعات درون معده تجمع می‌یابند.

به این موضوع توجه داشته باشید که این علائم جدی هستند و در صورت بروز آن‌ها به مشاوره با پزشکان متخصص نیاز دارید. با این حال بروز این علائم اصلا به این معنا نیست که حتما سرطان معده رخ داده است.

دیگر خبرها

  • آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند
  • ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار چیست؟
  • جدال بر سر صنوبرها؛ ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار