Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: شاخص‌های شهر تمدنی رضوی، تدوین و در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ شهرداری، مورد لحاظ قرار می‌گیرد. - اخبار استانها -

 اولین روز آبان ماه هر سال، در تقویم کشور عزیزمان ایران، روز ملی آمار و برنامه ریزی نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه‌ریزی عنصر اصلی موفقیت و مدیریت علمی در پیشرفت هر کشور است. آمار و اطلاعات نیز، عامل مؤثر و ضروری برای برنامه‌ریزی، ارزیابی عملکرد و تصمیم‌گیری در سطوح مختلف مدیریت است و سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و کارشناسان، جهت تهیه و تدوین برنامه‌ها، به داده‌، اطلاعات و تحلیل‌های آماری نیاز دارند.

بنابراین پرداختن به این مهم، امری مبرهن و کلیدی است. چنان‌که رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای می‌فرمایند: «برنامه‌ ریزی کمک خواهد کرد که مردم بتوانند به آنچه که در پیش روی آنهاست، اعتماد کنند؛ بتوانند در مورد پیشرفت کشور قضاوت کنند.»

حسین حسامی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس اظهارداشت: یکسری شاخص‌های کلی به عنوان سیاست‌های دوره ششم مدیریت شهری در راستای آمار و اطلاعات مدیریت شهری مدنظر شورای اسلامی شهرمشهد  است و بر تحقق آن، به طور قاطع تأکید داریم.

طراحی برنامه‌های راهبردی در عمق عملکرد، مدیران و سرمایه‌های انسانی

وی افزود: بسیار دیده شده است، که بهترین برنامه‌های راهبردی اعم از ماموریت‌ها، چشم انداز، اهداف، ارزش‌ها، راهبردها و... مدیریت شهری، در قالب اسناد بالادستی سازمانی باقی می‌ماند و در سایر نظام‌های سازمانی جاری نمی‌شود. این موضوع موجب می‌شود، ذی نفعان مدیریت شهری، علی الخصوص شهروندان شکاف جدی میان مستندات بالادستی، شعارها و وعده‌های مدیران سازمان تا عمل به آن ها احساس کنند و رفته رفته از اسناد بالادستی و شعارها زده می‌شوند و پیشرفت مدیریت شهری برای دسترسی به افق‌های پیش بینی شده همچون آرمان شهر رضوی و تمدن نوین اسلامی، با اطاله زمان مواجه می‌شود.

شورای شهر مشهد مخالف خصوصی‌سازی سازمان آتش‌نشانی استتمامی ظرفیت‌های شورای شهر مشهد در مسیر مهار کرونا و رفع مشکلات شهروندان استعضو شورای شهر مشهد مقدس: اصلاح بافت حاشیه شهر با ساخت مسکن ارزان‎‌قیمت صورت می‌گیرد

حسامی عنوان کرد:برای تحقق این مهم، باید برنامه‌های راهبردی را در سه بعد نظام‌های مدیریتی سازمان، منابع انسانی و شهروندان از طریق اتصال گلوگاه‌های هر یک از ابعاد یاد شده به مولفه‌های برنامه راهبردی مدیریت شهری جاری کرد.

اولویت‌گذاری طراحی برنامه‌های عملیاتی مبتنی بر نیازهای روز شهروندان و مدیریت شهری

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد گفت:برنامه‌های عملیاتی به جهت حفظ قالب و تکرار رویه گذشته در ادوار گوناگون، صرفاً دستخوش تغییر نگاه‌های مدیریتی قرار گرفته و به اصل و بنیان آن که باید در نهایت موجب افزایش رضایت شهروندان شود توجه زیادی نشده است. برنامه عملیاتی زمانی موفق است، که ضمن جاری سازی برنامه‌های راهبردی در قالب عملیات سالانه، توسط شهروندان سنجیده شود و مطابق با متغییرهای افزایش رضایت شهروندان بهبود و توسعه یابند.البته در تهیه این برنامه‌ها، باید مشارکت مردم، از طریق حلقه‌های میانی و گروه‌های مرجع جلب شود، تا بازخوردهای مناسب‌تری از آن ارائه شود.

 اصالت بخشی به برنامه، به جای بودجه‌ریزی سنتی

حسامی عنوان کرد: عموماً در سازمان‌ها، به دلیل کمبود منابع پایدار، بودجه را با برنامه تنظیم می‌کنند؛ که این رویه مهم‌ترین عامل بازدارنده تعالی مدیریت شهری است.چرا که با این رویه بهترین برنامه‌ها فدای بودجه‌‌ریزی سنتی می‌شود.ساختار بودجه باید طوری اصلاح شود، که بودجه تابعی از برنامه‌ باشد؛ چرا که برنامه‌‌ریزی صحیح مسیر تحقق مدیریت شهری متعالی را فراهم می‌کند. بنابراین اصالت موضوع با برنامه است و بودجه باید مبتنی بر برنامه تنظیم شود لذا در مدیریت شهری این مهم را در تدوین بودجه سال 1401، ترتیب اثر خواهیم داشت.

زمینه سازی ایجاد زیرساخت‌های توسعه آمارهای ثبتی و یکپارچه سازی داده‌ها

وی با بیان این مطلب که آمار زمانی قابل اتکا و ارزشمند است، که بصورت ثبتی دریافت شده و داده غیر ثبتی در آن جایگاهی نداشته باشد افزود: مدیریت‌شهری به جهت گستردگی ماموریت‌ها و خدمات باید با بهره‌گیری از آمارهای ثبتی رصد شود و داده‌ها قابلیت تجمیع و یکپارچگی داشته باشد؛ چرا که تفکیک و عدم انسجام داده‌ها، علاوه بر عدم گره‌گشایی موجب انحراف تصمیمات نیز می‌شود.

رصد و پایش هوشمند فرآیندها، گلوگاه‌ها و نارسایی‌ها با هدف سلامت اداری

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد:فرآیند به عنوان جاری‌ترین عنصر عملکردی هر سازمان، روزانه صورت مستمر و مداوم، فارغ از صحیح بودن یا نبودن و یا وجود نارسایی‌های آن، اجرا می‌شوند و هیچگاه متوقف نمی‌شوند.این عنصر سازمانی پرکاربرد، درصورتی که رصد و پایش نشود، روز به روز با تغییر افراد، نگاه‌های مدیریتی، شرایط سیاسی و... گلوگاه‌ها و نارسایی‌های پیچیده‌تری برای آن بوجود می‌آید. بنابراین تنها راه حفظ چابکی مدیریت شهری در جهت نیل به آرمان‌ها، خط مشی و برنامه‌های راهبردی؛ رصد و پایش بهنگام فرآیندها و بهبود آن مطابق با نظر همه ذی نفعان بویژه شهروندان است.

 دستیابی به سیستم‌های یکپارچه مدیریتی

عضو شورای شهر مشهد ادامه داد:در صورت وجود سیستم‌های موازی و ناهماهنگ، سردرگمی و ناهماهنگی مدیریت شهری در اطلاعات و  پراکندگی داده را بوجود می‌آید در همین راستا باید، ضمن تأکید بر نگاه و رویکرد سیستمی و یکپارچه در میان مدیران ارشد ستادی شهرداری و سیاست‌گذاران شهری، زمینه یکپارچه سازی سیستم‌ها از جمله برنامه، بودجه، مالی، تامین کنندگان و‌‌‌‌... را فراهم کنیم.

توجه ویژه به حاشیه‌شهر و گروه‌های خاص

حسامی با بیان این مطلب که حل مسائل حاشیه شهر و گروه‌های خاص، نباید در قالب شعار باقی بماند اظهارداشت: در برنامه عملیاتی 4 ساله جاری و بودجه سال 1401، توجه به حاشیه شهر، باید پررنگ و مورد تأکید باشد. باید سهم حل مسائل حاشیه شهر در بودجه، در عمل لحاظ شود، تا شاهد حل شبکه‌ای از مسائل متأثر از مسائل حاشیه شهر و گروه‌های خاص باشیم.

وی افزود: در ارزیابی عملکرد مدیران و به تبع آن شهرداری، توجه به حاشیه شهر، به عنوان یک شاخص کلیدی و با اهمیت بالا مدنظر است. سایر دستگاه‌ها و نهادها نیز، باید بر تحقق این مهم کمر همت ببندند و به یاری شهرداری بیایند. این مطالبه اساسی نمایندگان مردم از سایر نهادهای متولی یا همکار است.

 تحقق شهر تمدّنی با تاکید برسیره رضوی

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بارها گفته‌ایم که مشهد مقدس، ایوان حریم ملک پاسبان امام رضا(ع) است. نه تنها اجازه نخواهیم داد، که در شهر مشهد، برنامه و فعالیتی در تعارض با سیره رضوی و در تضاد با تمدن نوین اسلامی باشد؛ بلکه تلاش خواهیم کرد، کاستی‌های موجود در این مسیر را کاهش دهیم. در این راستا، شاخص‌های شهر تمدنی رضوی، تدوین و در بودجه پیشنهادی سال 1401 شهرداری، مورد لحاظ قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/281 

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برنامه های راهبردی کمیسیون برنامه شورای شهر مشهد مدیریت شهری حاشیه شهر برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۳۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرانجام پل حافظ تهران | این پل جمع می شود یا همچنان باقی می ماند؟

به گزارش همشهری آنلاین، در حالی طی یکسال گذشته شهرداری تهران اعلام کرده بود که بنا دارد پل حافظ را جمع آوری کند؛ در نهایت تصمیم گرفته شد که این پل جمع آوری نشود.

مسعود حق لطفی؛ سرپرست سازمان عمران شهرداری تهران اعلام کرد: با بررسی‌های صورت گرفته پل حافظ جمع‌آوری نخواهد شد.

او توضیح داد: طبق تصمیم گرفته شده این پل مقاوم‌سازی می‌شود و تا حدود ۴۰ سال دیگر هم در برابر لرزه مقاوم خواهد بود.

موضوع جمع آوری پل حافظ از مدت ها پیش مطرح شده بود و در دی ماه ۱۴۰۲ نیز یکی از اعضای شورای شهر اعلام کرد که باید درباره زمان اجرای این عملیات تصمیم‌گیری شود زیرا باعث ایجاد بار ترافیکی خواهد شد. جمع آوری پل گیشا در سال ۱۳۹۸ باعث شد که ایده برچیدن دیگر پل‌های فلزی تهران نیز مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: پل حافظ پیر شده و خرجش زیاد است

کد خبر 840849 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها شهردارى تهران تهران شهر مدیریت شهری حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • پیوست فرهنگی بوستان‌ها تدوین شود
  • بودجه ۱۰۴ هزار میلیاردی سال گذشته محقق شد | تحقق بودجه با اتکا به ۴ محور
  • شاخص‌های اقتصادی بیانگر جهت‌گیری صحیح فعالیت‌های دولت در کردستان است 
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
  • رییسی وزارت نفت را مکلف به ارائه برنامه خود جهت تحقق شعار کرد
  • انجام ۳ سفر رییس جمهور به کردستان بیانگر توجه دولت به استان است
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| محمد حسینی
  • انقلاب شهری با حرکت به سمت محله‌های هوشمند
  • سرانجام پل حافظ تهران | این پل جمع می شود یا همچنان باقی می ماند؟
  • درآمد سال ۱۴۰۲ البرز بیش از ۱۸۵ هزار میلیارد ریال بود