تقابل فقیر و غنی در بازی مرکب
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۴۵۷۳
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «بازی مرکب» شاید بیشترین عنوان پیشنهادی فیلم باشد که در یک ماه اخیر شنیدهاید. سریالی ۹ قسمتی که قصه آدمهای گرفتاری را روایت میکند که هر کدام به دلایلی به پول نیاز دارند؛ پول هنگفتی که به قیمت مرگ دیگران درست مقابل چشمانشان به دست میآید!
شاید همین جمله آخر برای منتقدان بدبین کافی باشد؛ کسانی که خشونت بیاندازه در این سریال را دلیلی بر منفی بودن آن میدانند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«بازی مرکب» قصه زندگی و تلاش ۴۵۶ نفر برای بقا و رسیدن به پول کلان را روایت میکند. کسانی که بدهیها و مشکلات اقتصادی زیادی دارند و برای خلاص شدن از آنها، به ترتیب بازیهایی را انجام میدهند که بعضی از آنها را در کودکی خود تجربه کردهاند.
فیلمنامه این سریال سال ۲۰۰۸ نوشته شده بود و هیچ کس روی آن برای ساخت سرمایهگذاری نکرد؛ تا اینکه نتفلیکس تصمیم به ساخت آن میگیرد و خیلی زود جهان را درگیر میکند.
احیای صنعت پوشاک کره
اینکه نتفلیکس روی ساخت یک فیلم و سریال که راویان آن شرقی هستند دست بگذارد، خود عاملی برای کنجکاو شدن مخاطبان برای تماشای این سریال است. کره ایها با ساخت این سریال و روایت شسته رفته قصه شان، به راحتی بازیهای سنتی و ملی خودشان را به همه دنیا معرفی کردند و چه ابزاری برای معرفی فرهنگ به جهان بهتر از فیلم و محتوای تصویری.
صنعت پوشاک کره جنوبی رو به زوال بود، اما با انتشار «بازی مرکب» رشد عجیبی پیدا کرده و لباسهای سبز و صورتی بازیگران، در آستانه هالووین تقاضای زیادی در جهان پیدا کرده است.
دالگونا، آب نبات کره ای که یکی از بازیهای سریال «بازی مرکب» بود، امروز به صادرات جدید این کشور تبدیل شده! خیلی از بازیهای نمایش داده شده در این سریال را حتی نسل قدیم آنها فراموش کرده بودند، چه رسد به نسل امروزشان؛ اما نمایش این بازیها در این سریال باعث معرفی دوباره آنها شده است.
نتفلیکس برای ساخت این سریال ۹ قسمتی ۲۱.۴ میلیون دلار پول داد؛ اما تخمینهای این شرکت نشان میدهند که نتفلیکس تخمین میزند سودی ۴۰ برابری معادل ۸۹۱ میلیون دلار از این سریال کسب خواهد کرد!
نباید فراموش کرد رشد فزاینده شمار مخاطبان پلتفرمهای بینالمللی فیلم و سریال (خصوصاً نتفلیکس) در این رکوردشکنیها تأثیرگذار بوده است. گفته شده این پلتفرم، ۴۰ هزار نیروی بومی در کشور کره جنوبی دارد که برای آن سریال میسازند.
اما، از تاثیرگذاریهای مثبت سریال که بگذریم باید گفت که کارگردانی بازی مرکب بسیار پرخشونت و بی رحم است و از نمایش خشونت بی حد و اندازه هیچ ابایی ندارد.
بازی مرکب ضد سرمایه داری یا در خدمت آن
بازی مرکب نمادی از یک جامعه است؛ جامعهای که در دل سرمایه داری گم شده و فقیرانش روز به روز در سختی و بی پولی بیشتر دست و پا میزنند و با هزار و یک ترفند و صد البته خشونت، تلاش میکنند یکدیگر را پس بزنند تا به پول برسند.
اسکوییدگیم ما را با دنیای درونی و بیرون خود روبرو میکند؛ بازی مرکب به نوعی انتخابهای ما در هر لحظه زندگی را نشان میدهد؛ آدمی را که در لحظهای برای نجات جان خود و بقا، با کلک و به عمد (با کمی شرمساری و یا بدون هیچگونه حیایی) دیگری را به مسلخ مرگ و نابودی میکشاند. کارگردان کرهای قصهای معمایی و هیجانانگیز را برای ما تعریف میکند که سرگرمکننده است و ما را به فکر فرو میبرد. اما آیا واقعاً این سریال در نقد سرمایه داری ساخته شده است؟
آرش فهیم منتقد سینما، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: «بازی مرکب» دارای ساختار دراماتیک قدرتمندی است و مخاطب را مقهور میسازد. به همین دلیل هم فروش بالایی دارد و مخاطب زیادی پیدا کرده است. اساسا جهان غرب و به ویژه کشورهای صنعتی و سرمایه داری جایگاه ویژهای را برای سریال سازی قائل هستند؛ این آثار برای آنها اهمیت دارد و از این طریق به گسترش قدرت و سلطه خود استمرار میبخشند و جهان را کنترل میکنند.
وی در باب اینکه آیا این سریال در نقد سرمایه داری است، اظهار کرد: بسیاری از مخاطبهای سریال «بازی مرکب» اسیر فضاسازی این سریال در تظاهر به نقد یا انتقاد از سرمایه داری و بی عدالتی و دچار این سوال شده اند که چطور ممکن است در آمریکا و در یک سیستم فیلمسازی (نتفلیکس) که خودشان مظهر سرمایه داری هستند، اثری علیه سرمایه داری تولید شود؟! مگر چاقو دسته خودش را میبرد؟! اما پاسخ من به این سوالات این است که بازی مرکب نه تنها ضد سرمایه داری نیست بلکه بخشی از راهبرد رسانهای این جریان در این مقطع تاریخی برای فریب افکار عمومی مردم جهان و بازتولید سرمایه است.
وی افزود: گسترش اعتراض به نظام فاسد سرمایه داری، سردمداران این نظام را به سمت تولیداتی برده تا از طریق آن، هم خودشان را تطهیر و عدالت خواه جلوه بدهند، هم نوع دلخواهی از عدالتخواهی را به مردم آموزش بدهند و هم اینکه از این طریق به سود اقتصادی دست یابند.
در امتداد جوکر و انگل
فهیم تصریح کرد: «بازی مرکب»، «جوکر»، «سرقت پول»، «انگل» همه در یک جهت تولید شده اند و در همه آنها نشانههای مشترکی دیده میشود. حتی نشانههای ظاهری مثل غلبه پوشش با رنگ قرمز و صورتی و استفاده از نقاب و .... در واقع این فیلمها و سریالها بخشی از راهبرد جدید سران نظام سرمایه داری برای فریب افکار عمومی هستند.
او تاکید کرد: یکی از راهبردهای هالیوود و دستگاههای شبیه به آن در سالهای اخیر این است که با ژست انتقادی و روشنفکرانه و با برانگیختن همدلی مخاطب، انگارههای مورد نظر خودشان را به مخاطب منتقل کنند. دیگر دوره فیلمهایی با شعارهای تند سیاسی و تبلیغاتی گذشته است. هالیوودیها امروز شیوه راهنما زدن به چپ، گردش به راست را در پیش گرفته اند.
پیام های پنهان
فهیم منتقد سینما در پایان گفت: در سریال «بازی مرکب» این مفهوم القا میشود که دنیا یک راه بیشتر ندارد؛ شرکت در بازی مولتی میلیاردرها، حتی اگر به مرگ منجر شود. این سریال به طور هوشمندانهای نشان میدهد که اعتراض به سرمایه داری و خروج از آن برای محرومان و مستضعفان هیچ نتیجهای جز پوچی و بن بست ندارد و آنها حتی به رغم اعتراضات اولیه، اما در نهایت چارهای جز بازگشت به آغوش غولهای صاحب ثروتهای هنگفت را ندارند. «بازی مرکب» نشانی است که فقرا و مستضعفین موجوداتی بی سر و پا و بی هویت و ظالم هستند و این نظام سرمایه داری است که به آنها فرصت زندگی میدهد!
منبع: الف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۴۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲۰ کشوری که بیشترین جمعیت زاغه نشین را دارند
سکونتگاههای غیررسمی یا زاغه ها، تراکم جمعیتی بالا و خانههای ابتدایی و نامناسب دارند که عمدتاً توسط فقیرترین اقشار جامعه شهری اشغال شده است.
به گزارش روزیاتو، طبق تعریف آژانس اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN-Habitat)، مسکن در زاغهها فاقد یک یا چند مورد از عوامل زیر است: زیرساختهای مقاوم در برابر شرایط جوی نامساعد، فضای زندگی کافی، دسترسی مقرون به صرفه به آب آشامیدنی سالم، بهداشت مناسب. به همین دلیل، زاغه نشینها بیشتر درگیر بیماریهای واگیردار بوده و از عدم وجود امکانات بهداشتی متداول رنج میبرند.
بر اساس آمار سازمان ملل در سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۱.۱ میلیارد نفر در جهان زاغه نشین بودند و یا در شرایط مشابهی زندگی میکردند. پیشبینی میشود تا سال ۲۰۵۰، نزدیک به ۲ میلیارد نفر دیگر نیز به چنین شرایطی سوق داده شوند. بحران مسکن در سطح جهانی رو به گسترش است. این امر بحرانی فزاینده را برای بسیاری از کشورها به ویژه در مناطق آسیا و آفریقا رقم خواهد زد که با معضلات عظیمی از جمله فقر شهری، نبود بهداشت، آلودگی و بیماریهای واگیردار دست و پنجه نرم میکنند.
در تلاش برای مقابله با این چالش جهانی، سازمان ملل اهداف توسعه پایدار را طراحی نموده که یکی از بندهای آن (هدف ۱۱.۱) مستقیماً به ضرورت تأمین مسکن مناسب، ایمن و مقرون به صرفه برای همگان و ارتقای سکونتگاههای فقیرنشین اختصاص یافته است. با این حال، دستیابی به این هدف مستلزم تلاش جمعی، منابع مالی و برنامهریزی دقیق است. در این راستا، برخی شرکتهای بینالمللی نیز در کنار سازمانهای غیردولتی، تلاشهایی را برای کمک به مردم فقیر و ساکن در سکونتگاههای غیررسمی آغاز کردهاند. این اقدامات شامل ارائه راهحلهای ساختمانی مقرون به صرفه، اعطای وامهای خُرد، آموزش بهداشتی و ارتقای امکانات بهداشتی است که میتواند گامی مثبت در جهت تحقق هدف مذکور باشد.
۲۰ کشور با بیشترین جمعیت زاغه نشین در جهان: ۲۰. موزامبیککل جمعیت شهری (۲۰۲۰): ۱۱،۵۵۹،۰۲۰
درصد جمعیت شهری ساکن در زاغهها (۲۰۲۰): ۵۵٪
۱۹. موریتانیکل جمعیت شهری (۲۰۲۰): ۲،۴۸۸،۹۴۳
درصد جمعیت شهری ساکن در زاغهها (۲۰۲۰): ۵۶٪
۱۸. پاکستانکل جمعیت شهری (۲۰۲۰): ۸۴،۴۳۷،۶۶۹
درصد جمعیت شهری ساکن در زاغهها (۲۰۲۰): ۵۶%
۱۷. اکوادورکل جمعیت شهری (۲۰۰۶): ۸،۶۷۲،۵۸۹
درصد جمعیت شهری ساکن در زاغهها (۲۰۰۶): ۵۸%
۱۶. میانمارکل جمعیت شهری (۲۰۲۰): ۱۶۶۳۶۵۱۸
درصد جمعیت شهری ساکن در محلههای فقیر نشین (۲۰۲۰): ۵۸%
۱۵. گینه بیسائوکل جمعیت شهری (۲۰۲۰): ۸۹۰۹۱۵
درصد جمعیت شهری ساکن در محلههای فقیر نشین (۲۰۲۰): ۶۱٪
۱۴. آنگولاکل جمعیت شهری (۲۰۲۰): ۲۲،۳۳۸،۵۸۶
درصد جمعیت شهری ساکن در زاغهها (۲۰۲۰): ۶۳%
۱۳. لیبریاکل جمعیت شهری (۲۰۲۰): ۲،۶۵۰،۰۷۲
درصد جمعیت شهری ساکن در زاغهها (۲۰۲۰): ۶۴%
۱۲. اتیوپیکل جمعیت شهری (۲۰۲۰): ۲۵،۴۲۴،۵۶۸
درصد جمعیت شهری ساکن در زاغهها (۲۰۲۰): ۶۴%
۱۱. نیکاراگوئهکل جمعیت شهری (۲۰۱۰): ۳،۳۳۲،۹۰۸
درصد جمعیت شهری ساکن در زاغهها (۲۰۱۰): ۶۷%
۱۰. ماداگاسکارکل جمعیت شهری (۲۰۲۰): ۱۰،۸۷۶،۲۹۰
درصد جمعیت شهری ساکن در زاغهها (۲۰۲۰): ۶۷٪
۹. بنینکل جمعیت شهری (۲۰۲۰): ۶،۱۲۱،۱۶۸
درصد جمعیت شهری ساکن در زاغهها (۲۰۲۰): ۶۸٪
۸. کومورکل جمعیت شهری (۲۰۱۸): ۲۲۴،۸۵۹
درصد جمعیت شهری ساکن در زاغهها (۲۰۱۸): ۶۹٪
۷. جمهوری آفریقای مرکزیکل جمعیت شهری (۲۰۱۶): ۱،۹۹۱،۹۷۹
درصد جمعیت شهری ساکن در زاغهها (۲۰۱۶): ۶۹%
۶. نیجرکل جمعیت شهری (۲۰۱۸): ۳،۷۰۸،۲۸۲
درصد از جمعیت شهری ساکن در زاغهها (۲۰۱۸): ۷۰%
۵. افغانستانکل جمعیت شهری (۲۰۲۰): ۱۰،۱۴۲،۹۱۳
درصد جمعیت شهری ساکن در محلههای فقیر نشین (۲۰۲۰): ۷۳٪
۴. سودانکل جمعیت شهری (۲۰۲۰): ۱۵،۶۶۶،۶۰۵
درصد جمعیت شهری ساکن در محلههای فقیر نشین (۲۰۲۰): ۷۴٪
۳. جمهوری دموکراتیک کنگوکل جمعیت شهری (۲۰۲۰): ۴۲،۳۷۶،۳۲۷
درصد جمعیت شهری ساکن در محلات فقیر نشین (۲۰۲۰): ۷۸٪
۲. چادکل جمعیت شهری (۲۰۲۰): ۳،۹۱۴،۸۳۴
درصد جمعیت شهری ساکن در محلههای فقیر نشین (۲۰۲۰): ۸۲٪
۱. سودان جنوبیکل جمعیت شهری (۲۰۱۶): ۲،۱۱۲،۷۴۱
درصد جمعیت شهری ساکن در محلات فقیر نشین (۲۰۱۶): ۹۴%